Adobe Systems Historická východiska a osobnosti pedagogiky Význam historického pohledu Funkce pedagogiky: teoretická - podstata výchovy a její proměny prognostická - zdroj podnětů, zkušeností propedeutická - rozvoj pedagogiky, tvorba koncepcí Počátky výchovy - starověk Prvobytně pospolná společnost: Skupinový způsob života, společná práce, jednotný charakter výchovy Diferenciace dle dělby práce muži – ženy Těžiště = pracovní výchova + mravní, tělesná, branná Počátky výchovy - starověk Společnost sociálně diferencovaná: Egypt, Mezopotámie, Persie Despotické společnosti včele s absolutistickým panovníkem, dobře funguje vojsko, kněžstvo, úřednictvo První školy (chrámy, dvory) – vybraná mládež Psaní, základy vědění, medicína, stavebnictví, vojenství Výchova a vzdělávání ve staré Mezopotámii Povodí Eufratu a Tigridu, doklad na hliněných a břidlicových tabulkách, klínové písmo, od 3 000 př. n. l. Sumerové, Asyřané, Babyloňané Školu navštěvovali jen děti nejvyšších spol. vrstev – budoucí „písaři“ Výuka: jazyků, filosofie, teologie, historie, politika, matematika, literatura, hudba Výchova a vzdělávání ve starém Egyptě Orientální despocie trvala 3 tisíce př.n.l. - 400 n.l., stratifikace společnosti (každá vrstva měla své písmo), úplné vzdělání jen pro kněze a vladaře, přesto znalost čtení a psaní rozšířena. Cíl výchovy: úcta k pravdě a řádu (loajalita, schopnost se podřídit, ovládat se) Výchova a vzdělávání ve starém Egyptě Metoda: pěstování paměti = memorování čtených pouček, důraz na rozvoj myšlení, tělesné tresty!! Vyšší školy – ve větších městech, výuka náboženství, filosofie, matematiky, fyziky, medicíny, architektury Počátky výchovy - starověk Antické Řecko – Sparta, Athény: Počátky pedagogiky (pais=dítě, agein=vésti) Soukromí učitelé – Sofisté (sofos=moudrý) 3 základní studijní obory (gramatika, rétorika, dialektika = umění vést rozhovor) Výchova a vzdělávání ve starém Řecku Antické Řecko – archaické období 8. – 6. st. př.n.l. vznik otrokářského městského státu Výchova orientovaná na praktické potřeby městských států, silná tendence k racionalismu, důraz na harmonický rozvoj tělesné a duchovní stránky člověka. Spartský výchovný systém Cíl – příprava zdatných vojáků a poslušných občanů (jedinec podléhal státní kontrole od narození, neduživí novorozenci usmrcováni, hoši od 7 let odebráni rodičům a vychovávání v přísnosti k otužilosti, zdatnosti, oddanosti státu, tělesné tresty se s věkem stupňovaly. Ve 30 letech teprve plnoprávní, s možností založit rodinu. Tělesná příprava přeceňována na úkor duševní. Vzdělání žen – výchova budoucích matek zdatných vojáků Athénský výchovný systém Vyvážená výchova = Kalokagathie Dobré vzdělání pouze svobodní občané muži, otroci žádné, ženy minimální Dítě do 7 let vychováváno v rodině pod dozorem otce, 7 – 14 let hoši elementární škola : tělocvik, čtení, psaní, hudba, tanec, zpěv Později Vyšší školy a Gymnázia pouze pro majetné Důraz na sebevzdělávání Platón (Aristoklés) díla Ústava a Zákony Výchova má být podřízena zájmům státu (viz Sparta) a zároveň vyvážená v tělesné i intelektuální rovině (viz. Athény) Dělení společnosti: vládci – bojovníci - dělný lid. Otroci jsou mluvící věci. Je možno se povznést do vyšší třídy. Výchova dítěte: do 3 let v rodině, do 6 let v předškolním zařízení, od 7 let ve škole, nejdříve méně obtížné předměty, pak obtížnější (gymnastika, aritmetika, geometrie, astronomie,…) do 18 let. Výchova obou pohlaví, vzdělání pouze hochů Důraz na výchovu rozumovou Adobe Systems Platónova moudra •Láska je vážná mentální nemoc. •Největší chybou v léčbě nemocí je to, že existují lékaři pro tělo a lékaři pro duši, i když je nelze oddělit. •Nikdy neodrazujte nikoho ... kdo neustále dělá pokrok, bez ohledu na to, jak pomalu. •Můžeme snadno odpustit dítěti, které se bojí tmy; skutečnou tragédií života je, když se lidé bojí světla. Adobe Systems Aristoteles ze Strageiry žák Platóna, vychovatel Alexandra Makedonského Díla: Etika Nichomachova, Politika Vzdělání pouze pro hochy z vyšších vrstev, otroci se mají naučit nezbytné dovednosti. Dívky jsou opomenuty. Výchova dítěte: do 7 let v rodině (otužování, hry., pohyb),7 – 14 let tělesná výchova, 14 – 21 let výchova rozumová • Materialismus – 3 základní složky výchovy (tělesná, mravní, rozumová), vylučuje dívky Integrovaná výchova – cíl: rozum, morální profil • Adobe Systems Aristotelova moudra •Pouhé vědění nestačí, nabytá ctnost se projeví v praktickém konání. •We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit. •A friend to all is a friend to none. •Man is by nature a political animal. •Happiness depends upon ourselves. •Patience is bitter, but its fruit is sweet. •One swallow does not make a summer, neither does one fine day; similarly one day or brief time of happiness does not make a person entirely happy. •The law is reason, free from passion. • Adobe Systems Výchova a vzdělávání ve starém Římě •Příprava zemědělce a bojovníka (rodina) •Výchova svobodných římských občanů ve škole elementární – gramatické – rétorské. Učitelé často Řekové, postaveni na úroveň řemeslníka. •Převzetí škol řeckého typu – postupné zestátnění •Příprava vzdělaného úřednictva (impérium) •První vysoké školy (Alexandrie), zakládání knihoven soukromých i veřejných • • Adobe Systems Antický Řím – osobnosti: 1.Marcus Tulius Cicero – řečnictví (rétorika, historie, filozofie – individuální přístup a humanizace školy) •If you have a garden and a library, you have everything you need. •A room without books is like a body without a soul. •While there's life, there's hope. 2. Lucius Annaeus Seneca – mravní výchova, příprava pro život, hledání pravdy. •There are more things, Lucilius, that frighten us than injure us, and we suffer more in imagination than in reality. •Luck is what happens when preparation meets opportunity. •Every new beginning comes from some other beginning's end. • 3.Marcus Fabius Quintilianus – význam školní výchovy (kolektiv – učení se z omylů), první didaktika, individuální přístup a respekt k žákovi, zákaz tělesných trestů Vysoké nároky na učitele – trpělivost, sebekázeň, láska k dětem Jako první se zabývá metodikou vyučování Adobe Systems Výchova – středověk 11. – 16. stol Sociální dělení – stavy (šlechta, duchovní, měšťané, poddaní) •Rozdíly ve výchově •Šlechtická výchova – hrady (od 7 let, rytířské ctnosti: jízda, plavání, vrh kopím, šerm, dáma, verše) • Adobe Systems Křesťanství = ústřední motiv výchovy •Scholastika (mnich Alkuin, kterého povolal Karel Veliký po tom, co se zhrozil nad úrovní vzdělanosti panující mezi kněžstvem. Alkuin zorganizoval klášterní školu, která udala směr středověkého vzdělání. Učilo se septem artes liberales – sedmero svobodným uměním, které rozdělil na: •trivium – gramatika, rétorika, logika •quadrivium – aritmetika, geometrie, astronomie, hudba • •Později městské a univerzity (Bologna, Neapol, Oxford, Cambridge, Sorbonna, Salamanca, UK) • Adobe Systems Středověké školy 1.Klášterní školy – pro hochy z kláštera i z venku. Učila se latinská gramatika mechanickým memorováním lat. textů žalmů a písní, nebyly třídy, začátek a konec školního roku Výsledek – neobyčejně nízká úroveň vyučování, doba učení záležela na žákově postupu Adobe Systems 2. Katedrální školy – pro výchovu světských kněží. •Vyučovali i špatně placení laičtí učitelé •V obou typech škol se učilo sedmero svobodných umění + výpočet církevních svátků 3. Farní školy – při kostele. •Krutá kázeň, rákoska byla znakem učitele, mechanické opakování látky, žádná tělesná výchova. Neefektivní a neúčinné vzdělávání. • Adobe Systems Karlova Univerzita 7. 4. 1348 Vliv církve (obsah, cíle, vyučující) •4 fakulty (artistická, teologická, lékařská, právnická) • •Artistická = přípravná (trivium) – titul bakalář • •Kvadrivium – mistr umění • •ostatní fakulty - doktor • Adobe Systems Tomáš Akvinský (1225-1274) •Dominikánský mnich •Soulad učení Aristotelova s katolickou teologií •Harmonie víry a rozumu •Naplňování představy „božího státu“ • Renesanční pedagogika Hospodářský a kulturní rozvoj (14.-16.stol.) Optimismus, důvěra v člověka, všestranný rozvoj osobnosti, obnova antických ideálů Harmonická výchova člověka Adobe Systems Osobnosti: •Thomas More – všeobecná školní docházka • •Desiderius Erasmus z Rotterdamu – svobodný výklad Písma, osobní svoboda, započetí výchovy v útlém dětství, zábava, přístupnost • Adobe Systems Reformační a protireformační pedagogika Osobnosti 15.-16. století: • •Jan Hus – vzdělání pro široké vrstvy • •Martin Luther – koncepce výběrové školy latinské • •Jezuitská kolej – školní řád 1599 (6 tříd latinské školy – teologie a sedmero, latina a rétorika, tělesná výchova, didaktické divadelní hry, pravidelné procvičování a opakování, pomůcky) • Adobe Systems Pedagogika 17. a 18. století Jan Amos Komenský (1592-1670): •Biskup, teolog, historik, pedagog, polyglot •Komeniologie •Zakladatel novodobé teorie vyučování •Filozof výchovy Pedagogika 17. a 18. století Jan Amos Komenský (1592-1670): Velká didaktika Informatorium školy mateřské Image result for jan amos komenský „Vyučování ve školách musí býti všeobecné, aby všichni, kdož jsou posíláni na svět, se učili znáti základy, příčiny a cíle všeho hlavního. Školy by měly býti dílnami lidskosti. Krátce, poněvadž na dětském věku a vychování závisí celý ostatní život, všechno bude ztraceno, nebude-li ke všemu připraven, ke všem poměrům celého života. Jako se v matčině životě tvoří budoucí člověk, tak ve škole všemu tomu, co se týká člověka, všecky je vyučovati třeba, později ve prospěch každému. To vzdělání je přípravou na život a před dospělostí by dokončeno býti mělo.“ J. A. Komenský, Velká didaktika Adobe Systems „Má-li se užiti prostředků proti zkáze lidského pokolení, musí se to díti nejspíše opatrným a obezřetným vychováváním mládeže. Neslavno jest pak zoufati nad výsledkem. Konečně jest největším nebezpečenstvím, nebudou-li člověku vštěpována prospěšná pravidla životní, a to hned od kolébky.“ J. A. Komenský, Velká didaktika Adobe Systems Zdravý životní styl v těhotenství „…nad jiné časy pobožněji sobě počínat, aby plod pod srdcem jejím zdárně zformován byl. Za tím potřebí matkám samým šetrnosti, předně středmosti a diety dobré, aby obžerstvím a opilstvím neb nastuzením nezemdlily plodu svého. Také vystříhati se pádu a prudkého hnutí mysli své, sic může nastat umrtvení plodu a potracení neb na zdraví zemdlení jeho. Neb jaká matka po čas těhotnosti jest, takových povah dítě bude.“ Jan Amos Komenský Informatorium školy mateřské Adobe Systems Pedagogika 17. a 18. století Jan Amos Komenský (1592-1670): •Brána jazyků otevřená •Škola na jevišti •Svět v obrazech •Všeobecné porady o nápravě věcí lidských – Vševýchova (Pampaedia) • Pedagogika 17. a 18. století Jan Amos Komenský (1592-1670): Ucelený výchovný systém Příprava na život reálný i věčný Poznat sebe a svět, ovládnout sebe sama, povznést se k Bohu 3 základní oblasti výchovy (věda a umění, mravní výchova, náboženská výchova) Didaktické zásady: názornost, systematičnost, aktivnost, přiměřenost Učit všechny, všemu a všude Pedagogika 17. a 18. století Jan Amos Komenský (1592-1670): Školská organizace: •Šestileté stupně – mateřská škola (do 6 let) •Obecná škola (mateřština) – od 6 do 12 let •Latinská škola – od 12 do 18 let •Akademie – od 18 do 24 let Adobe Systems Další osobnosti pedagogiky John Lock (1632-1704): •Liberalismus, senzualismus, empirismus •Tabula rasa •Individuální výchova •Zdravý duch ve zdravém těle •Výcvik sebeovládání •Obsah učení určován praktickou potřebou •Bezprostřední konverzace • Adobe Systems Další osobnosti pedagogiky Jean Jacques Rousseau (1712-1778): •Svoboda a rovnost, návrat k přírodě (civilizace vede k mravnímu úpadku) •Přirozená výchova bez knih, citlivý vztah k dítěti •Osobní zkušenost, individualita dítěte •Mravní výchova •Výchova dívek – konzervativní přístup • Adobe Systems Další osobnosti pedagogiky Imanuel Kant (1724-1804): •Pedagogický optimismus •Kategorický imperativ (morální formování člověka) • Adobe Systems Další osobnosti pedagogiky Johann Heinrich Pestalozzi (1746-1827): •Zakladatel humanistické pedagogiky •„Vše pro jiné, nic pro sebe.“ •Elementární vyučování •Názornost, systematičnost •Výchovné vyučování – mravní složka • Adobe Systems Další osobnosti pedagogiky Lev Nikolajevič Tolstoj (1828-1910): •Pedagogika „srdce“ •Volná škola (bez koncepce, dle zájmu žáků) •Aktivizace a rozvoj tvořivosti • Další osobnosti pedagogiky Keyová, Montessoriová: Individuální výchovné cíle Sociální pojetí výchovy Pedocentrismus Přiměřenost, aktivita jedince Globalizace vyučování Image result for montessori Adobe Systems Další osobnosti pedagogiky Anton Semjonovič Makarenko: •Pracovní škola •Program lidské osobnosti, charakteru •Pedagogický optimismus, humanismus • Adobe Systems Antiautoritativní pedagogika •Reformní – kritika tradiční výchovy •Nezávislá, volná, svobodná škola •Nenucené, hravé učení bez osnov a rozvrhu (od 60. let 20.stol.) • •Antipedagogika = radikální kritika výchovy (posledních 20 let 20.stol) • Adobe Systems Alternativní školy •Pokusy o nový model školy •Daltonský učební plán (samostatné učení žáků + pomůcky, měsíční úkoly, plnění celoročního programu ve vlastním tempu) • •Winnetská soustava (základní učivo – každý žák svým tempem + praktické úkoly ze života – skupinová spolupráce dle zájmů žáka) • • • Alternativní školy Fenomén Montessori Předškolní zařízení Rozvoj tvůrčích schopností dítěte (citové zaujetí + manipulace s předměty v upraveném prostředí, učitel = příprava vhodných podmínek) Waldorfská škola (maximum svobody pro rozvoj vnitřních sil a schopností člověka) Volná škola s všelidskou orientací, důraz na týmovou spolupráci Žákovská samospráva Iniciativa žáka – učebnici si píše sám Uplatnění tvůrčích vyučovacích metod Estetická, pracovní, jazyková, náboženská výchova Vyučovací hodiny = epochy Slovní hodnocení žáka