Adobe Systems Pedagogika jako věda o edukaci orcigr_miloslav_6 Vymezení pojmu Paidagogos (doprovázející otrok) Paedagogus (průvodce, učitel) Michelangelo Buonarroti - Umírající otrok (socha) Michelangelo Buonarroti - Umírající otrok (socha) Vymezení pojmu pedagogika Laik = jak vychovávat děti ve škole Odborník – odlišné chápání, zná historický kontext Pedagogika se skládá z: Teorie (věda, výzkum) + praxe (edukační činnosti) Věda o výchově stanovující normy (O.Chlup) J. A. Komenský, Velká didaktika „Vyučování ve školách musí býti všeobecné, aby všichni, kdož jsou posíláni na svět, se učili znáti základy, příčiny a cíle všeho hlavního. Školy by měly býti dílnami lidskosti. Krátce, poněvadž na dětském věku a vychování závisí celý ostatní život, všechno bude ztraceno, nebude-li ke všemu připraven, ke všem poměrům celého života. Jako se v matčině životě tvoří budoucí člověk, tak ve škole všemu tomu, co se týká člověka, všecky je vyučovati třeba, později ve prospěch každému. To vzdělání je přípravou na život a před dospělostí by dokončeno býti mělo.“ J. A. Komenský, Velká didaktika „Má-li se užiti prostředků proti zkáze lidského pokolení, musí se to díti nejspíše opatrným a obezřetným vychováváním mládeže. Neslavno jest pak zoufati nad výsledkem. Konečně jest největším nebezpečenstvím, nebudou-li člověku vštěpována prospěšná pravidla životní, a to hned od kolébky.“ Vymezení pojmu pedagogika Celoživotní proces (důležitost prenatální výchovy) Probíhá v různých prostředích a za různých podmínek Vymezení pojmu pedagogika/didaktika „Naší didaktiky začátkem budiž vypátrati a najíti způsob, podle něhož by ti, kdo učí, učili méně, ti však, kdo se učí, naučili se více, podle něhož by škola měla méně hluku, nechuti a marné práce, avšak více klidu, rozkoše a pevného výsledku, méně zmatku a nesvárů, více světla, pořádku, míru a pokoje.“ J.A.Komenský Vymezení pojmu pedagogika Má svůj předmět zkoumání (výchovu člověka) Má soubor prostředků, metod a technik Má základní pojmový aparát Není vázána pouze na vzdělávání ve školských institucích Edukační věda (výchovné a vzdělávací působení) Vymezení pojmu pedagogika Tematická šíře: rozsah a mnohotvárnost edukačního procesu – vzdělávání společnosti = celoživotní učení – rozvoj lidských zdrojů Vztah k dalším vědám - interdisciplinarita Zdravotní vědy Ekonomika Psychologie Pedagogika Sociologie Filozofie další vědy Výchova a vzdělávání Specifický druh lidské činnosti Cílem je vyvolání žádoucí odezvy Záměrné a soustavné formování osobnosti směrem k aktivitě jedince Proces vytváření a ovlivňování podmínek (stimulující) optimální rozvoj jedince karel-gn-01n Pedagogika ve zdravotnických disciplínách Specifický druh lidské činnosti S cílem vyvolání žádoucí odezvy Záměrné a soustavné formování osobnosti směrem k aktivitě jedince (zdraví, pohoda) Proces vytváření a ovlivňování podmínek (stimulující) optimální rozvoj jedince Zdravotní gramotnost - prevence – zdravotní chování Porodní asistence Specifický druh činnosti PA Vyvolání žádoucí odezvy Záměrné a soustavné formování osobnosti ženy a její rodiny směrem k aktivitě, zdraví, pohodě Proces vytváření a ovlivňování podmínek (stimulující) optimální vývoj jedince Vzdělávání, pomoc, podpora (prevence) mimino Funkce zdravotníka Autonomní (podpora zdraví a prevence, poskytování informací, motivace, podíl na vzdělávání, doprovod) Kooperativní Výzkum a vývoj Plánování a koordinace mimino Edukace ve zdravotnictví Součást profesionální péče Identifikace rizik a jejich následná eliminace Důraz na primární péči a prevenci Aktivní zapojení jedince do procesu naplňování cílů Zdraví 21 Prostředek k získání aktivního přístupu klienta/ky ke zdraví například již J.A.K. věděl, že… „…nad jiné časy pobožněji sobě počínat, aby plod pod srdcem jejím zdárně zformován byl. Za tím potřebí matkám samým šetrnosti, předně středmosti a diety dobré, aby obžerstvím a opilstvím neb nastuzením nezemdlily plodu svého. Také vystříhati se pádu a prudkého hnutí mysli své, sic může nastat umrtvení plodu a potracení neb na zdraví zemdlení jeho. Neb jaká matka po čas těhotnosti jest, takových povah dítě bude.“ Jan Amos Komenský Informatorium školy mateřské Vývoj edukace 70. léta – jednoduché předávání instrukcí a informací (plnění ordinací) Konec 80. let – politické změny = prosazování změn a hodnot v práci PA a VS (důležitost informací) 90. léta – KOP, ošetřovatelský proces, klientka = partner, důraz na aktivní přístup a odpovědnost klienta/tky k vlastnímu zdraví Individualita příjemce péče v popředí zájmu Práva pacientů = právo na informace Vývoj edukace Počátek 21. století Tradičně orientované poskytování péče (ústavy) Zvýšený důraz na primární péči a prevenci (výchovu ke zdraví) - deficitní Kompetence PA, VS, záchranáře Edukace ve zdravotnictví Předpoklady pro naplnění role edukátora/ky: •Dostatek informací a odborných znalostí •Pochopení vlastní role •Znalost edukačního procesu •Znalost a dovednost tvorby edukačního projektu •Schopnost posouzení subjektu edukace (respekt) •Osvojení si dovedností edukátora (komunikace) •Morálně-volní vlastnosti (zodpovědnost) Východiska edukace VĚDĚT – UMĚT – CHTÍT Právo na informace Výchova jednotlivce, rodiny, komunity Právo informované volby - souhlas kl. Přirozená potřeba = dostatek informací Znalost rozsahu kompetencí Cíl edukace Pomoc jednotlivcům, rodinám, komunitám dosáhnout tělesného, duševního, sociálního a duchovního zdraví, pohody a souladu s jejich sociálním a kulturním prostředím. Zdravá společnost Závěr •Edukace je jeden z nejdůležitějších aspektů primární prevence a oboru •Významná samostatná funkce zdravotníka - profesionála •Zlepšuje kvalitu života •Součást prevence i léčby •Naplnění autonomní role