Adobe Systems Metodika tvorby a realizace edukačního projektu Adobe Systems Edukační proces = všechny činnosti lidí, kde dochází k učení se subjektu (edukanta), obvykle za působení jiného subjektu (edukátora), který vyučuje či instruuje (přímo) nebo prostřednictvím textu, techniky, médii (nepřímo). Průcha, 2002 Adobe Systems Model edukačního procesu CÍL OBSAH ROZSAH Organizační podmínky Materiální podmínky EDUKÁTOR Vyučovací metody a postupy EDUKANT Adobe Systems Obecný model edukačního procesu jako typ sociální interakce Geografické, sociální, ekonomické, politické prostředí Edukační prostředí Determinanty vstupů Edukační proces (průběh, obsah, vlastnosti) Výstupy výsledky efekty (bezprostřední) (dlouhodobé) Adobe Systems Edukační proces •Co determinuje efektivitu edukačního procesu? Adobe Systems Edukační proces •Vstupní determinanty A.Charakteristika edukantů B.Charakteristika edukátora C.Charakteristika konstruktů D. Charakteristika prostředí Adobe Systems Edukační proces - možnosti •Edukace klientka/tky – individuální, skupinové poradenství a konzultace • •Edukace rodiny – individuální nebo skupinové • •Edukace zdravotnického personálu – porady, semináře, konference,… • Adobe Systems Řízení edukačního procesu •Příprava …. Ante •Realizace……factum •Hodnocení…post Adobe Systems Edukační proces – metodika •Analýza, sběr údajů (posouzení edukační potřeby a klienta, schopnosti, deficity informací, dovedností, motivace) •Edukační diagnóza (stanovení edukační diagnózy - konkrétní problém, otázky) •Edukační plán (cíle, hodnotící kritéria, obsah, intervence) • •Realizace edukačního plánu (projektu) • •Evaluace (vědomostí, dovedností, postojů klientky, efektivnosti plánu/projektu – bezprostřední, dlouhodobá) • • Adobe Systems Etapy edukačního projektu (ante) 1. Projektování (příprava a plánování) • •CO? – téma edukačního projektu - diagnostika edukační potřeby • •KOHO? – diagnostika a charakteristika cílové skupiny • •PROČ? – zdůvodnění edukace (východiska), cíle edukace • •JAK? – forma, metody – jejich vhodnost • •Za jakých podmínek? – edukační prostředí, pomůcky, časová dotace, financování, … • •S jakým efektem? – evaluace naplnění cílů = zpětná vazba (kritéria hodnocení) Cíl edukace Vytyčuje směr (perspektivu) edukačního působení (směr působení edukátora a činnosti edukanta) Ucelená představa (ideál) předpokládaných a žádoucích vlastností člověka Účel, záměr edukace, výstupy, výsledek Nabyté kompetence jedince v oblasti hodnot, postojů, dovedností, poznatků, porozumění (zdravotní gramotnost a chování) CÍL „Cíle si všímej bedlivěji než prostředků…“ J. A. Komenský Znaky dobrých cílů (Dewey) Vychází z přítomného stavu a z potřeb (jedince, rodiny, komunity) Musí být schopen změny Nesmí být odloučen od reálných prostředků Znaky dobrých cílů S (smysluplné, srozumitelné) M (měřitelné) A (akceptovatelné) R (reálné) T (tvořivé, termínovaný, komplexní, konzistentní) ☺ Klasifikace cílů Obecné (všestranný harmonický rozvoj) Odborné – specifické (konkretizované) Individuální (osobní rozvoj a uplatnění jedince) Sociální (směrem k zapojení do společnosti) Cíle edukace - typy Vnější (neztotožněné, heteronomní) Vnitřní (sebevýchovné, ztotožněné, autonomní) Klasifikace cílů edukace Kognitivní (poznávací – vědomosti) Afektivní (postoje, hodnoty) Psychomotorické (dovednosti) Klasifikace cílů edukace Kognitivní (poznávací – vědomosti) Bloomova taxonomie: -Znalost (zapamatování, údajů) -Porozumění (přeložení, transformace) -Aplikace -Analýza (vztahy mezi prvky) -Syntéza (skládání celku) -Hodnotící posouzení Formulace kognitivních cílů: Kognitivní (poznávací – vědomosti): Znalost, zapamatování – kl. po skončení vzdělávání reprodukuje faktické údaje, pravidla, postupy, zákony, termíny, kritéria a jiné poznatkové struktury, Porozumění – kl. … vysvětlí osvojované učivo ve formě pojmů, pouček, zákonů, pravidel, ilustruje učivo na konkrétním příkladu, pravidle, reprodukuje vlastními slovy, Aplikace – kl. … aplikuje pochopené poznatky, navrhne další postup jeho řešení, použije …, Analýza – kl. … analyzuje problém a nachází vztahy mezi jednotlivými prvky, Syntéza – kl. … vytváří poznatkové struktury, kombinuje jejich jednotlivé prvky, vyhledává prvky z různých pramenů a funkčně je integruje, Hodnotící posouzení – kl. … posoudí hodnotu myšlenek, zhodnotí efektivnost opatření a nového postupu, porovná problém s normou a vyvodí odpovídající závěry pro jeho další optimalizaci situace či stavu Klasifikace cílů edukace Kognitivní (znalosti) - pomocná slovesa: kl. chápe, reprodukuje, vysvětlí, navrhne postup, analyzuje, kombinuje, integruje, vyvodí odpovídající závěry, … Klasifikace cílů edukace Afektivní (postoje, hodnoty) Krathwohlova taxonomie: -Přijímání (ochota vnímat) -Reagování (aktivita) -Ocenění hodnoty -Integrování (do soustavy hodnot) -Interiorizace (pevné místo v hodnotovém systému osoby) Klasifikace afektivních cílů edukace Afektivní (postoje, hodnoty): Vnímavost – klient je citlivý na existenci určitých jevů nebo stimulů, vnímá je, popřípadě je přijímá; jeho učení se zaměřuje požadovaným směrem, postupně stimuly vnímá pozorněji a uvědoměleji, Reagování – klient ochotně reaguje na dané stimuly a jevy, podrobuje se určitým pravidlům a normám, projevuje přitom určitou aktivitu a je spokojený s tímto reagováním, Oceňování hodnoty – u klienta dochází k interiorizaci (zvnitřnění) hodnoty prožitku, postoje apod., pociťují závazek k hodnotě, uznávají ji, cení si jí, hodnota např. určitého postoje začíná ovlivňovat chování klienta, klient si vytváří zájem nebo pozitivní postoj, Integrování hodnot – klient při reagování na různé situace integruje hodnoty do soustavy, určuje pořadí hodnot, dominantní hodnoty, vytváří se základ hodnotového systému klienta, Interiorizace hodnot v charakteru – dotváří se hierarchie hodnot klienta, jeho chování je už jasně vyhraněné. Klasifikace cílů edukace Afektivní (postoje, hodnoty) - pomocná slovesa: kl. chápe, reaguje, ocení význam, spolupodílí se, mění systém svých hodnot, … Klasifikace cílů edukace Psychomotorické (konativní - dovednosti) Daveova taxonomie: -Imitace (napodobování činnosti) -Manipulace (práce dle návodu) -Zpřesňování (práce s přesností) -Koordinace (různých činností) -Automatizace (max. výkon s min. energií, kreativita) Klasifikace psychomotorických cílů edukace Psychomotorické (konativní - dovednosti) Imitace – klient … na této úrovni si osvojí psychomotorické dovednosti na základě pozorování, napodobí danou činnost při plné vědomé kontrole jejích jednotlivých úkonů, Manipulace – klient … vykoná danou činnost na základě slovního návodu, činnost se postupně zdokonaluje, Zpřesňování – klient … vykonává danou činnost skoro samostatně, činnost je stále přesnější, Koordinace – klient … vykonává požadovanou činnost samostatně a plynule, Automatizace – klient … má zautomatizované složky osvojované psychomotorické činnosti Klasifikace cílů edukace Psychomotorické (konativní - dovednosti) - pomocná slovesa: Kl. předvede, postupuje podle návodu, přesně používá, vykonává samostatně, koordinuje různé činnosti, spolupracuje, má zautomatizované, pracuje efektivně a inovativně, … Obsah Didakticky transformovaný systém poznatků o světě a o člověku v něm (vědomosti, dovednosti a postoje jako základ pro další rozvoj jedince) Etapy edukačního procesu (factum) 2. Realizace Motivace (čím?) Expozice Fixace Aplikace Evaluace Adobe Systems Zásady správné edukace •Motivace – je hybnou silou téměř veškerého lidského jednání. Základní předpoklad účinné edukace •Jazyk edukace – jednoduchý, srozumitelný, přiměřený vzdělání a intelektu, střídmě využívající emotivních výrazových prostředků. •Systém – od nejdůležitějšího k podružnému, od základního k podrobnému, od jednoduchého ke složitému. •Názornost – využití modelových situací, aktivní řešení problémů, provázání informace se zkušeností edukanta. •Individualizace – cílů, plánu, přístupu, rozsahu a intenzity, použitých prostředků. Adobe Systems Zásady správné edukace •Konkrétní cíle (léčby) – cíle snadněji dosažitelné, nižší, mírnější, kde je vysoce pravděpodobné, že jich nemocný dosáhne. Využití soutěživosti a aktivity edukanta. • •Konkrétní dovednosti – nacvičování situací, aktivní spoluúčast klienta/ky, opakování dovedností do dosažení potřebného stupně dokonalosti. • •Opakování a kontrola (zpětná vazba pro edukanta i edukátora) •Nejčastější chyby – monolog edukátora, nerespektování individuality klienta/ky, použití jazyka se spoustou odborných výrazů, mnoho teorie, málo praxe. • Motivace = souhrn všech skutečností, které podporují nebo tlumí jedince, zaměřují určitým směrem, ovlivňují dosažení cíle Motivace VNITŘNÍ = potřeby, pohnutky, osobnost, hodnoty, zkušenosti, schopnosti, dovednosti, strach, úzkost VNĚJŠÍ = biorytmus, okolí, lidé, podněty okolí, zisk, výhody, úspěch – neúspěch (postavení, životní spokojenost, odměny, tresty) Adobe Systems Formy edukace Individuální edukace •Výhody: úzká spolupráce a vztah, možnost individualizovat plán edukace, okamžité přizpůsobení se aktuální situaci, tempo dle edukanta, dle potřeby, aktivita edukanta •Nevýhody: značná časová i ekonomická náročnost, chybí vzájemná výměna informací více edukantů. •ambulance, u lůžka, v rodině, v komunitě, Vhodná metoda: rozhovor, vysvětlování, instruktáž • • Adobe Systems Formy edukace Skupinová edukace • •Vyžaduje od edukátora naprosto odlišný přístup oproti individuálně prováděné edukaci; řídit diskuzi, vyrovnávat individuální rozdíly ve schopnosti chápat a učit se u jednotlivých členů skupiny a podporovat aktivitu všech zúčastněných. •Výhoda: možnost spolupráce a výměny informací mezi edukanty •Nevýhoda: nemožnost individualizovaného přístupu, někteří se pouze „vezou“ • •Častá forma, skupiny homogenní i heterogenní Vhodná metoda: diskuse, brainwriting, sdílení zkušeností • Didaktické prostředky Všechno, co podmiňuje a zefektivňuje edukační proces Skutečné předměty, modely, zobrazení, zvukové pomůcky, dotykové pomůcky, literární pomůcky, programy PC Audiovizuální technika, multimediální systémy Adobe Systems Učební pomůcky a didaktická technika •Textové pomůcky •Modely •Vizuální učební pomůcky •Auditivní pomůcky •Audiovizuální pomůcky •Počítačové programy a INET Metody a postupy – expozice, fixace = cesty k dosažení cíle = systém aktivit edukátora a edukanta Slovní (slovo, písmo, text) Demonstrační (pozorování) Praktické (nácvik, grafika) Metody a postupy - klasifikace Receptivní = hotové informace Reproduktivní = opakování Kazuistika Heuristická - samostatné hledání (výzkumná), odpovědi na otázky Co? Jak? Které? Srovnej! Rozlož! Slož! Metody a postupy – realizace Aktivní učení a kritické myšlení = uchopení a prozkoumání myšlenky, porovnání s opačným názorem, klást otázky, systematicky hledat odpovědi = pochybovat a dospívat k rozhodnutí, závěrům Metody - realizace Aktivní učení a kritické myšlení EVOKACE – samostatné, aktivní vybavení si, co o problému edukant již ví. UVĚDOMĚNÍ SI VÝZNAMU – nové informace, mosty mezi starým a novým. REFLEXE – vyjádření myšlenek vlastními slovy/parafráze, výměna názorů mezi edukanty, diskuze, formulace závěrů. Metody - realizace Aktivní učení a kritické myšlení – podmínky: Mozkově kompatibilní prostředí: Tolerance, spolupráce, důvěra, odpovědnost, smysluplnost učiva, možnost výběru, přiměřený čas, obohacené prostředí, okamžitá zpětná vazba Metody - realizace Příklady metod: Dvojité zápisníky, pexeso, Čtení s otázkami, Brainstorming, brainwriting Myšlenkové mapy Image result for Myšlenkové mapy Kriteria při volbě metod Efektivnost (povede k cíli?) Kolik času vyžaduje? Je reálná? (pomůcky, možnosti, schopnosti) Vyvolává pasivní či aktivní přístup? Jaké tempo udává? Jakou míru kontroly vyžaduje? Adobe Systems Realizace: kde? •během hospitalizace (např. komplexní léčebné a edukační kurzy nebo individuální edukace) •ambulantně (individuální nebo skupinová edukace a poradenství, např. denní stacionář) •během návštěv v rodinách (individuální nebo skupinová edukace) •při rekondičních pobytech (individuální nebo skupinová edukace) •v lázních (individuální nebo skupinová edukace) •telefonicky, příp. přes skype, telemost apod. • Adobe Systems Etapy edukačního procesu (post) 3. Hodnocení • •Zjišťování (efektivity procesu) •Posuzování (splnění cíle/ů) •Rozhodování o změně • Adobe Systems Etapy edukačního procesu Dokumentace: • •Součást edukačního procesu (kontinuita vzdělávání) •Doklad o plánu a výstupech (práci zdravotníka) •Zdroj informací pro ostatní •Zabraňuje duplicitnosti •Forenzní materiál • Adobe Systems Tři pilíře edukace Adobe Systems VÝSLEDEK •VYŠŠÍ ÚROVEŇ ZDRAVOTNÍ GRAMOSTNOSTI POPULACE