Adobe Systems Edukace jako intervence (konceptuální model Orem) Adobe Systems Klíčová slova Edukace Øvýchova, vzdělávání Øz latinského educare – znamená „vedení vpřed“ Øučební proces – naučit klientku, jak se vyrovnat s nově vzniklou situací, která nastala Intervence = zásah Edukace jako intervence = medicínsko-pedagogická činnost Komunikace Øruku v ruce s edukací Ødůvody ke komunikaci – informovat, přesvědčovat, ovlivňovat Ø j0334268 Adobe Systems Co poskytuje PA při edukaci? ØInformace o zdravotním stavu, dle svých kompetencí, o postupu při vyšetření a seznamuje P s oddělením ØPoučení o rizikových faktorech, správné životosprávě ØZkušenosti od jiných K/P jak onemocnění zvládali a své vlastní zkušenosti ØNaučné materiály, texty – brožury, letáky ØZískání zručnosti naučením se správné techniky ØRady, návody imagesCA8Z067I Adobe Systems Edukační činnost předcházet poškození zdraví, udržovat zdraví, navracet zdraví a také zkvalitnit život v průběhu nemoci a u dlouhodobě nemocných a invalidních •Primární - zaměřena na zdravé jedince s cílem zlepšení kvality •Sekundární – zabývá se ochranou zdraví a zabráněním komplikací během onemocnění •Terciální – učí postižené a invalidní K využít co nejlépe možností zdravého žití Edukační proces ØCharakteristika účastníků fyzické (věk, pohlaví, zdravotní stav aj.) kognitivní (inteligence, schopnosti, styl učení aj.) afektivní (postoje, motivace, potřeby aj.) sociální a sociokulturní (rodinné prostředí aj.) ØCharakteristika edukátora profesní (zkušenosti, zodpovědnost za úspěšnost aj.) osobní (zdravotní stav, temperament aj.) j0433207 Adobe Systems Edukace Forma Verbální – komunikace /jednotlivci, skupina/ Vizuální – brožury, knihy, letáky, film, informované souhlasy… Poslechová – CD, MP3, film Individuální – jeden pacient Skupinová – až 10 pacientů se stejným onemocněním – výhodné – komunikace mezi sebou, zkušenosti Cíl – aktivní zapojení klienta do preventivního i léčebného procesu Adobe Systems Metody edukace ØPřednáška ØVysvětlování ØRozhovor ØDemonstrace – názorná ukázka pomocí obrázků, maket,… ØCvičení Adobe Systems Metody edukace ØBrainstorming - řešení problémů skupinou K díky novým nápadům a myšlenkám. Formou volné diskuse při respektování předem daných principů (princip úplné volnosti nápadů, princip ztráty autorského práva, princip produkce kvantity nad kvalitou, princip zákazu kritizování a připomínek) ØHraní rolí - inscenační metoda umožňující demonstraci zručnosti, nápadů, představ a pocitů v simulovaných situacích na základě životních zkušeností • Adobe Systems Edukátor ØProč chci edukovat, co chci pacienta naučit? Ø ØKoho chci/budu edukovat? Ø ØCo budu edukovat? ØJaký očekávám výsledek? Ø 013089 Adobe Systems Klientka/pacientka ØBude pro mě edukace přínosem? Ø ØKdo bude edukaci provádět? Ø ØKdy a kde edukace proběhne? Ø ØJsem schopen edukaci zvládnout? Ø ØChci edukovat i rodinu v dané oblasti? otaznik Adobe Systems Edukace ØZahájení - úvod edukačního setkání (po dnešním sezení/povídání byste měl být schopen řešit…) Ø ØEdukační zázemí - ne průchozí, příjemné domácí prostředí, video, televize, knihovna Ø ØEdukace u lůžka nemocného – soustředit se, eliminovat rušivé faktory (telefony..), čas Ø ØEdukační materiály, pomůcky – tištěné materiály, obrázky, video, demonstrační materiály Ø ØEdukační protokol – potvrzení podpisem o provedené edukaci Ø Adobe Systems Edukace dětského klienta spolu s rodiči ØNemocná kamarádka (panenka) •Dítě se pomocí panenky o velikosti dítěte seznamuje s očekávanými dg a terap. postupy, přípravou na ně, ošetřováním Pexeso •Aktivní a zábavný způsob opakování vědomostí. Sestra připraví dvojice kartiček. Na jedné straně je problém, pojem, kategorie potřeb nebo obrázek a na druhé straně je vysvětlení tohoto pojmu, aktivity, toho, co má dítě dělat, nebo vysvětlení obrázku. Úkolem dítěte je pak najít dvojici se stejným obsahem MCj02508620000[1] Adobe Systems Specifika v edukaci seniorů ØZměny ve smyslovém vnímání Ø ØZměny v emocionalitě – citová labilita ØZměny v adaptaci – ve vyšším věku klesá schopnost adaptace ØZměny v učení – učení trvá déle, lépe vstřebávají praktické dovednosti než teoretické vědomosti ØZměny v rozumových schopnostech – lépe si pamatují vizuální informace, nedostatek koncentrace, zpomalené psychomotorické tempo, zvyšuje se vytrvalost v tělesné a duševní práci Adobe Systems Edukace a senioři ØZaměřit se na terciální prevenci s cílem zabránit zhoršování zdravotního stavu a předcházet vzniku komplikací ØVzhledem k velkým individuálním rozdílům mezi seniory se upřednostňuje individuální forma edukace MPj04392890000[1] Edukace a ošetřovatelský proces Fáze/ Kroky Činnosti Edukace Ošetřovatelský proces v ošetřovatelském procesu počáteční zhodnocení/ získávání informací pedagogická dg posouzení o klientovi stanovení oš. dg stanovení oš. problému, příčiny, projektování projevů a důsledků plánování oš. péče sestavení plánů oš. péče pro vyřešení problému realizace realizace intervencí a odstranění upevňování realizace oš. plánu oš. problému a prohlub. učiva fáze zpětné vazby hodnocení hodnocení výsledků oš. péče Adobe Systems Cyklický diagram Edukace klienta ve ZZ sběr informací o edukantovi Vyhodnocení edukační potřeby Proč? Funkce a cíl Hodnocení edukace Projektování -koho? -- co? -- jak? -- kdo a kdy? Realizace edukace edukátor edukátor edukant Adobe Systems Chyby při edukaci Chování edukátora: •Povýšené, podezíravé •Využívání pozice sociální role •Podceňování nemocného •Zavrhování myšlenek nemocného •Ztrapňování před ostatními •Necitlivé chování •Záměrně nesdělená pravda •Málo času na edukaci •Složité vysvětlování – postupovat pomalu, jednoduše, opakovat, pozor na cizí slova •Chybně vybraný edukační materiál •Nesledování zpětné reakce nemocného MCj04280810000[1] Adobe Systems Komunikace „Není důležité co bylo řečeno, ale co bylo pochopeno!“ Watzlavick Ø •Nedílnou součástí edukace •Komunikace v edukaci = sociální komunikace j0433934