Bakalářská práce •Smernice_LF_MU_2-2020_-Pokyny_k_formalnim_nalezitostem_zaverecnych_bakalarskych_a_diplomovych_prac i_vypracovanych_na_Lekarske_fakulte_MU.pdf (muni.cz) Nejčastější otázka •30 stran •schopnost samostatně se orientovat v problematice •pracovat s informačními zdroji •provádět průzkum-šetření (spíše než výzkum) • ve své specializaci a obhajování získaných • výsledků •napsání vědeckého textu na úrovni x ne nové objevy Přehledová vědecká stať •Zpravidla se využívá tvořivá kompilace z odborné literatury a pramenů - ne bezduché opisování •práce přináší původní poznatky, které doposud nebyly zaznamenané v české literatuře •autor přináší nový pohled na základě využití známých poznatků - přehled o jedné problematice z různých úhlů pohledu •hodnota práce spočívá ve shromáždění, uspořádání a vlastní interpretaci známých informací - sumarizace Kompilace x plagiát •Kompilační práce uvádějí informace s odkazem na jejich zdroj, avšak tvůrčí podíl nespočívá v objevení nových poznatků, ale v propojení a utřídění poznatků stávajících. •V kompilační práci student prokazuje, že kriticky přehlédl větší část existující literatury k danému tématu, že je schopen problematiku jasně vyložit, dát do vzájemných souvislostí různé přístupy a vytvořit syntetický přehled, který může posloužit jako zdroj seriózních podkladů. PLAGIÁT •Plagiát – ukradení cizího rukopisu a jeho publikování pod vlastním jménem, také neuvedení odkazu na zdroj informace •u přímé „citace“ (oddělené uvozovkami- delší odlišný typ písma) •nepřímé citace parafráze – interpretace vlastními slovy a slohem autora práce •Zachová se důsledně obsah originálního textu, myšlenek, autor vysvětluje podstatu názoru zjednodušeně nebo srozumitelněji vysvětlí komplikovaný popis nebo výklad •Jak se vyhnout plagiátorství (muni.cz) • •https://is.muni.cz/do/med/web_lf_mu/studenti/studijni_predpisy/Smernice_c._LF_MU_2-2020__aktualizo vane_zneni_k_7._3._2022__-_Pokyny_k_formalnim_nalezitostem_zaverecnych_bakalarskych_a_diplomovych_p raci_vypracovanych_na_Lekarske_fakulte_MU.pdf • • Teoretická část •Úvod do problematiky neboli teoretická část (východiska) •uvést čtenáře do problematiky •přehled stávajícího poznání o problematice a zpracování v literatuře •stručně popsat problematiku v obecné rovině •stručně se zmínit o historii problematiky, její návaznosti na současnost •a poukázat na aktuálnost tematiky •sestavit přehled dosavadních poznatků tj. literární přehled o řešené problematice s uvedením citací prací jiných autorů •přehled dosud užívaných metod •dosažených výsledků popsaných v literatuře či získaných v předchozích výzkumech na pracovišti nebo vlastních •úvod do problematiky může obsahovat přehled stavu řešené problematiky nejen v ČR, ale i zahraničí •údaje o tom, čím se práce liší od ostatních, dosud publikovaných prací, v čem na jiné práce navazuje a co nového přináší •vymezit cíl průzkumu - položit výzkumné otázky Praktická část •vymezit cíl průzkumu - položit výzkumné otázky- •Plní funkce-upřesnit výzkum v souladu se stanovenými cíli a ukazuje směr výzkumu •Proč jste zahájili výzkum + v čem spočívá jeho základní cíl? - úvod •Jak byla problematika studována?- metodika •Co jste zjistili? – výsledky •Co tato zjištění znamenají ? – diskuze •závěr Metody vědecké práce •Metoda – methodos – cesta k něčemu •Způsob dosažení cíle, určitým způsobem uspořádaná činnost •Proces vědeckého poznání má 2 etapy: • 1) získávání poznatků • 2) jejich zhodnocení za účelem • zevšeobecnění Klasifikace metod vědecké práce •Podle zvolené metody se výzkum dělí na: •Kvalitativní výzkum – „měkká“ věda •Základ poznání- smysl, objevování •Vytváření teorie a hypotézy •Používání komunikace a pozorování •Základní element analýzy – slova, věty •Individuální interpretace •Jedinečnost • • Kvalitativní vědecká metoda •Kvalitativní výzkum je nematematický analytický postup – výzkum týkající se života lidí, chování, vzájemných vztahů spočívá analýze zkoumaných jevů, odhalení spojení a závislosti •Je velmi náročný na čas, vědomosti a dovednosti badatele •Údaje charakter textu-sběr-přeformulování do jiných textů – stávají se případovými studiemi •Analyzuje narativní informace •Používá pozorování účastníků a nestrukturované nebo částečně strukturované rozhovory •Výsledky jsou prezentovány slovně jako zápisy rozhovorů •Sbírání informací a sepsání nutriční anamnézy – zdroje: •rozhovor s klientem /pacientem, zdravotnická dokumentace, příbuzní nemocného, ostatní zdravotnický personál, vlastní pozorování •Kvantitativní výzkum - „tvrdá“ věda •Základ poznání – příčina a následek •Ověřování teorie, hypotézy •Kontrola •Používání techniky •Základní element analýzy – čísla • Statistická analýza •Generalizace Kvantitativní vědecká metoda •Úkolem kvantitativního výzkumu je statisticky popsat typ závislosti mezi proměnnými, změřit intenzitu této závislosti apod. •Pracuje většinou s velkým souborem respondentů •Používá metod dotazníků, standardizovaného rozhovoru, analýzy dat apod. Metodika práce a metody zkoumání •uvedou se podrobně a přesně všechny údaje týkající se výběru a charakteristiky vyšetřovaných subjektů příp. pokusných zvířat •metody a prostředky techniky vyšetření, zpracování výsledků •Tento celek by měl informovat čtenáře o tom, co se dělalo, jak se při tom postupovalo a na jaké souboru se dosáhly prezentované výsledky. Výklad je veden v minulém čase •Popsat vyšetřované osoby ( probandi v textu, tabulkách, grafech apod. údaje o celém souboru, někdy i o jednotlivých členech každého souboru). •Experimentální a kontrolní. •do výsledkové části •Informovaný souhlas •Schválení etickou komisí • •Popsat metody a prostředky ( techniky vyšetření, které sloužily ke sběru dat tj. k vyšetření probandů i prostředky, které umožnily informace získat ), pomůcky, přístroje, dotazníky, formuláře, protokoly aj. •Popis metod může být podle potřeby doplněn rovněž obrazovou dokumentací ( fotografie, nákresy, originály dotazníků a formulářů zařazené v příloze !!!) •Provést matematicko-statistické zhodnocení a zpracování výsledků s přihlédnutím ke zvláštnostem každé práce (téma, cíle , metodika aj.) a volit ve spolupráci s pedagogem po konzultaci s odborníkem v matematické statistice. •Bakalářská práce - popisná statistika Výsledky •prezentuje výsledky a zjištěná fakta • Popis výsledků práce získané jednotlivými metodami. •Výsledky by měly být přehledně rozčleněny a uspořádány v logickém sledu, umožňující jejich porozumění a správnou interpretaci, např. anamnestické údaje, výsledy k získané z dotazníků, hodnoty vstupního a kontrolního vyšetření různými metodami, srovnání výsledků experimentální a kontrolní skupiny •výsledky matematickostatistického zpracování, znázornění vztahů •Prezentovat výsledky- nejdůležitější výsledky doplnit tabulkami, grafy •Uvést pouze komentář k výsledkům Diskuse Závěr •V závěru stručně rekapitulovat argumenty, stanoviska a zhodnotit, zda bylo dosaženo cíle event. odpovědi na výzkumné otázky- vyplývající z cílů práce •Porovnat zjištěné s teoretickou literaturou •Anotace je stručný komentář nebo výklad dokumentu nebo jeho obsahu. ( Za úvodní identifikační stranou) •Souhrn základních informací o práci 5-10 řádků ( česky a anglicky) – připojuje se k bibliografickému popisu dokumentu •Pro dobrou katalogizaci – uvedení všech základních informací o práci – jméno autora, název VŠ a PP, jméno vedoucího, počet stran a příloh, rok obhajoby • klíčová slova a stručný anotační charakteristika práce- krátké uvedení čtenářů či hodnotitelů do problematiky probírané v prostudovaném textu, v čem autor spatřuje přínos práce pro příslušný vědní obor. •Abstrakt vysvětlení hlavních myšlenek díla •Krátká výstižná charakteristika obsahu dokumentu. •Informativní, zachovává tématické a stylové vlastnosti primárního dokumentu, do značné míry jej nahrazuje •Shrnutí (souhrn) – krátká rekapitulace výsledků práce, na konci dokumentu, k čemu se autor dopracoval (cíl, účel práce, metody, výsledky, hlavní závěr) PŘÍLOHY (se nestránkují) •OBSAHUJÍ RŮZNÉ PÍSEMNÉ, NÁZORNÉ A DOPLŇKOVÉ MATERIÁLY- • z prostorových důvodů •Dotazníky, protokoly •Informovaný souhlas •Barevné přílohy •Jiný dokumentační materiál •Titulní strana, bibliografická identifikace , prohlášení, poděkování, obsah a použité symboly a zkratky se nečíslují, ale započítávají do pořadí •úvod začíná jako stránky - 5 – •Krevní obraz (KO) - zkratky •Písemná práce forma monologu- neosobní vyjádření •1. osobě j.č. - v úvodu a závěru pro vyjádření přístupu • k problematice, formulování osobního přínosu •3.os.č. j. - při popisech pokusů, prezentaci tvrzení, v odvolání na argumenty „ dá se konstatovat, že… z analýzy vyplývá.“ •1.os.mn.- názory mohou být sdíleny i čtenářem •„ pro jednoduchost ukážeme věc na jednom příkladě…“. •3.os.č. mn. - „ Odborníci dávají přednost…“ Způsoby odkazů na citace v textu : •1. Protinádorové působení cisplatiny je založeno na alkylačním mechanismu ( DROBNÍK, 1968). •Drobník (1968), zjistil… •2. Protinádorové působení cisplatiny je založeno na alkylačním mechanismu (1). • 3. Protinádorové působení cisplatiny je založeno na alkylačním mechanismu.1(index) Kazuistika •případová studie je souborná zpráva o případu jednotlivce ( soubor klinického pozorování jednotlivce, výsledky léčby, zpráva o životě a vývoji jedince) •Obsahuje rozbor a popis odborně zajímavého poučného případu. Zajímá se aktuálním stavem, ale i historií případu •Proces nutriční péče Bakalářská práce – kazuistika (léčebná výživa) •1. Přehled teoretických poznatků •Obecná část •Definice onemocnění •Epidemiologie (Incidence a prevalence) a etiologie onemocnění •Patofyziologii •Klinické projevy a průběh onemocnění •Diagnostika •Terapie farmakologická a nefarmakologická •Prevence p, s, t 2. Praktická část - Kazuistika •Doména: Anamnéza (Client History) – farmakologická, gynekologická, abúzus, sociální a pracovní • •I. Nynější onemocnění- diagnóza medicínská •II. Osobní anamnéza – předchorobí – sled onemocnění od narození do současnosti + zvyky: alergie, kouření, abúzus, farmakologická (léky), gynekologická •III. Rodinná anamnéza •IV. Pracovní a sociální anamnéza (stav, povolání, vyznání) – • 1. Nutriční zhodnocení ASSESSMENT 1. Nutriční zhodnocení ASSESSMENT •Doména: Nutriční anamnéza (Food/Nutrition–Related History) –stravovací zvyklosti (včetně alter. způsobů stravování, kojení), příjem živin (recall, frekvenční dotazník), doplňky stravy, enterální výživa, zkušenosti s dietami, vyřazování potravin, preference potravin, znalosti, přesvědčení, schopnost samoobsluhy, anamnéza fyzické aktivity, nutriční kvalita života •Doména: Antropometrická měření (Anthropometric Measurments) –výška, hmotnost aktuální i obvyklá / dřívější (hmotnostní úbytek), BMI, percentilové grafy, změny hmotnosti, tělesné obvody, bioimpedance 1. Nutriční hodnocení-pokračování • •Doména: Biochemická data (imunologická), • zdravotní testy, postupy(Biochemical data, • medical tests and procedures)-laboratorní • údaje –př. albumin, prealbumin, transferin, CRP, glukóza, TAG, cholesterol, CB, kreatinin, urea, N-bilance, ionty, vitaminy, minerální látky, acidobazická rovnováha, bazální metabolismus 1. Nutriční hodnocení -pokračování • •Doména: Problémy související s výživou-klinické vyšetření (Nutition-Focused Physical Findings)- hodnocení tělesných systémů - –kardiovaskulární, trávicí, kůže a další životní funkce-zrak, průjem, zácpa, tělesné postižení, nauzea, zvracení, žvýkání, polykání, suchost v ústech, změna chuti/čichu, dyspeptické potíže, ztráta podkožního tuku atd., které se pojí s patofyziologickými stavy (kachexie, podvýživa) –lékařské záznamy a zprávy •Nespecifické příznaky únava, malátnost, průjem, zácpa, padání vlasů, nehty, suchá kůže, poruchy spánku aj. •Specifické příznaky typické pro specifické deficience •adspekce, fyzikální metody – 1. Nutriční hodnocení ASSESSMENT •Co dál s informacemi z nutričního zhodnocení? –porovnání s normami / standardy → interpretace + učinění rozhodnutí – •Kritické zamyšlení –volba vhodných dat –potřeba doplňujících informací –volba vhodných metod zhodnocení –spolehlivost –rozlišit relevantní (mající (rozhodující) význam či vztah k dané věci) a nerelevantní data –rozlišit důležité od nedůležitého – Proces nutriční péče - 4 kroky Nutriční diagnóza • a) Identifikovat - označit nutriční problém nebo potřeba (identifikovat nutriční riziko)-řešit jej prostřednictvím nutriční intervence • b) Stanovit příčinu, přispívající rizikový faktor • c) Příznaky – symptomy subjektivní a objektivní • 2. Nutriční diagnóza TERMINOLOGIE •Intake (příjem) –potíže související s příjmem energie, živin, tekutin a/nebo bioaktivních látek ze stravy nebo z nutriční podpory –energetická rovnováha, příjem stravy nebo nutriční podpory, příjem tekutin, bioaktivní látky, živiny, tuk a cholesterol, bílkoviny, sacharidy a vláknina, vitaminy, minerální látky •Clinical (klinická diagnóza) –problémy týkající se výživy, a které souvisí se zdravotním a tělesným stavem –funkční diagnostika, biochemická diagnostika, hmotnost •Behavioral-Environmental (chování a prostředí) –znalosti a postoje, tělesné funkce a aktivita, bezpečnost a dostupnost potravin • • Nutriční diagnóza DIAGNOSIS •Cíl: jasně, stručně a jednoznačně popsat nutriční problém, který lze vyřešit nebo zlepšit, formou tzv. PES tvrzení–prohlášení – strukturovaná věta, která popisuje specifický výživový problém, za který je NT zodpovědný a který řeší příčiny problému • (a spadá do kompetence nutričního terapeuta) •Nutriční dg (nestálý příjem sacharidů) • x klinická dg (diabetes) •Diagnózy dle standardizované terminologie (každá zahrnuje termín diagnózy-problém, etiologii, symptomy) – – • Nutriční diagnóza DIAGNOSIS PES tvrzení Etiologie - příklady •Přístup: např. komunitní a geografická omezení (klient žije ve venkovské oblasti s omezeným přístupem k veřejné dopravě). •Chování např. neochotné nebo nezaujaté sledování pokroku. •Víra - Postoje např. vnímání, že časová a finanční omezení brání změnám stravy. •Kulturní: např. praktikování ramadánu zabraňuje příjmu pravidelných jídel. •Znalosti: např. nedostatek znalostí souvisejících s potravinami a výživou, pokud jde o vhodný příjem tekutin. •Fyzické: např. nedostatek schopnosti sebeobsluhy •Fyziologicko-metabolické: např. změna potřeb mastných kyselin v důsledku onemocnění…. •Psychologické: např. binge stravovací chování spojené s diagnostikovanou úzkostnou poruchou. •Sociálně-osobní: např. nedostatek sociální a rodinné podpory pro provádění úpravy stravy. •Léčba: např. snížená chuť k jídlu spojená s užíváním léčiva… • Příznaky -symptomy •Příznaky jsou objektivní údaje získané přímým fyzikálním vyšetřením, pozorováním, laboratorními hodnotami a výsledky zkoušek. •Symptomy jsou subjektivní údaje • hlášené klientem nebo jeho rodinou spíše • než skutečné výsledky. • Jak vybrat správné příznaky •Podporují příznaky a poskytují důkazy, že diagnóza výživy (problém výživy) existuje? •Jsou příznaky podloženy údaji o hodnocení výživy? •Jsou příznaky dostatečně specifické, aby je bylo možné sledovat, aby bylo možné měřit/ vyhodnocovat změny mezi jednotlivými návštěvami? •Může vám měření příznaků sdělit, že problém je vyřešen nebo vylepšen? • Nutriční Intervence •Nutriční Intervence – změna – výživa – chování, podmínky prostředí, aspekt nutričního zdraví •( znát vhodné řešení) • individuálně, skupinově , v komunitě • a)Formulovat cíle • b)Stanovit plán činností • c)Vlastní implementace •potraviny, nutrienty - edukace, •individuální poradenství, konzultace, označování potravin…. Koordinace nutriční péče • Nutriční monitoring a hodnocení •sledovat účinnost řešení - •zaznamenat realizované kroky řešení a jejich efekt event. opakovat identifikaci v čase) •1/Příjem – přívod • 2/ klinika • 3/ chování a prostředí •Dlouhodobý nutriční program dle přepokládaného vývoje onemocnění •Trvale vzdělávat Úkol •Nutrition Reviews 2004, vol. 62, no. 9, p. 360-363 •European journal of pediatrics,1992, vol. 151, p. 786 – 788 • •Z TĚCHTO ČLÁNKŮ VYPRACUJTE 2 KAZUISTIKY • DLE PROCESU NUTRIČNÍ PÉČE A VLOŽTE DO • ODEVZDÁVÁRNY, VYHODNOTÍME V PODZIMNÍM • SEMESTRU V RÁMCI BAKALÁŘSKÉ PRÁCE • Časový plán přípravy-podmínka zápočtu z cvičení z MVV •1. Volba tématu a strategie přípravy - 2 týdny: • - časový plán • - volba tématu •- příprava na informační průzkum • 2. Informační průzkum- 6 týdnů •- bibliografický průzkum – klíčová slova pro rešerši •- knihovny •3. Zpracování výsledků průzkumu-6 týdnů •- studium dokumentů •- excerpování •4. Výzkum - 6 týdnů - určení metodiky, cíle, plán, osnova, vykonání •5. Tvorba práce – 4 týdny ( definitivní osnova, uspořádání materiálu, tvorba textu) •6.Příprava dokumentace – 2 týdny (seznam bibliografických citací, odkazy, obrázky, tabulky přílohy) •7.Příprava konečné verze práce - 2 týdny( psaní čistopisu, závěrečná redakce) •8.Odevzdání práce •9.Obhajoba – prezentace práce •10. Podpis školitele Témata prací •Vyšetření adekvátnosti přívodu živin u populačních skupin nebo jednotlivců • Zjišťování vztahu výživy a zdraví, hodnocení výž. stavu •Nutriční intervence •Odhad příjmu cizorodých látek •Nutriční spotřeba •Studie zaměřené a znalosti a postoje ve vztahu k výživě a zdraví •Nutrition Reviews 2004, vol. 62, no. 9, p. 360-363 •European journal of pediatrics,1992, vol. 151, p. 786 - 788 Tradiční tištěné dokumenty •1. Monografická publikace •2. Zvláštní typy monografií ( tzv. šedá literatura) : • - diplomové, habilitační práce • - firemní literatury, katalogy •3. Časti v monografiích a příspěvek ve sborníku •4. Seriálová publikace - články v seriálových publikacích - časopisy Elektronické zdroje •Článek v elektronickém seriálu •www stránka, elektronická monografie – on-line •článek ve sborníku CD-ROM •elektronický program Prohřešky •- Citování díla, které autor nepoužil •- Necitování díla, které autor použil •- Autocitace - citování vlastních děl •- Nepřesné citování, znemožňující identifikaci díla