Edukace v práci sestry v intenzivní péči IPP PhDr. Natália Beharková, Ph.D. MIED021p Edukace v práci sestry v intenzivní péči - přednáška Jaro 2022 MIED021c Edukace v práci sestry v intenzivní péči - cvičení Po 14. 2. 7:00–9:30 F01B1/309, Po 21. 2. 7:00–9:30 Po 28. 2. 7:00–9:30 Po 7. 3. 7:00–9:30 Po 14. 3. 7:00–9:30 Po 21. 3. 7:00–9:30 Po 28. 3. 7:00–9:30 , Po 4. 4. 7:00–9:30 Po 11. 4. 7:00–9:30 ̶ 30 hod. 2 kr. Podmínky ukončení předmětu: ̶ aktivita ve výuce ̶ vložení videa do odevzdávárny IS MU za skupinu ̶ předmět je ukončen zkouškou ̶ Generátor náhodných čísel (generator-cisel.cz) Po 7. 3. 10:00–11:40 F01B1/528, Po 14. 3. 10:00–11:40 F01B1/528, Po 21. 3. 10:00–11:40 F01B1/528, Po 28. 3. 10:00–11:40 F01B1/528, Po 4. 4. 10:00–11:40 F01B1/528, Po 11. 4. 10:00–11:40 F01B1/528 ̶ 15 hod. 1 kr. Podmínky ukončení předmětu: ̶ aktivita ve výuce ̶ předmět je ukončen zápočtem v IS MU – přístupné dvě interaktivní osnovy – ve studijních materiálech PPP z výuky Témata pro edukační videa pro studenty IP - prezenční forma 1. Péče o dutinu ústní a subglotický prostor u pacienta s invazivním zajištěním dýchacích cest (včetně práce s manomentrem) - Popis pomůcek + záběr na ochranný oděv ošetřující sestry - Zdůvodnění, proč je např. vhodnější pro péči zubní kartáček napojený na odsávačku a ne štětičky - Doporučovaný postup při péči o DÚ - Foto zanedbané péče o DÚ – zajistí Mgr. Mica - Použití manomentru – zdůvodnění v které fázi je nutné změřit tlak v obturační manžetě - Při péči o subglotický prostor, zůvodnění, proč je nutnost použít pro odsátí stříkačku a ne odsávačku. Při samotném odsávání ze subglotického prostoru, „prostřih“ a foto subglotického prostotu s nafouknutou obturační manžetou, event. jak vypadá netěsnící obturační manžeta, event. jaké jsou typy obturační manžety a které jsou doporučované. Pak opět zpět záběr na pečující sestru, jak ukončuje péči o subglotický prostor. Témata pro edukační videa pro studenty IP - prezenční forma 2. Odsávání z DC pomocí uzavřeného odsávacího systému - Popis pomůcek+ záběr na ochranný oděv ošetřující sestry - Kompetence – kdo může provádět odsávání z DÚ - Ukázka trach-caru – informace o možné délce použití trach-caru - Vysvětlit, proč je nutné u některých pacientů před odsávání, zajistit preoxygenaci 100% kyslíkem - Záběr na provedení odsávání, v okamžiku, kdy je zaveden trach-care, tak „prostřih“ na obrázek, jak vypadá zavedený tra-care do oblasti kariny (event. foto z videolaryngoskopu při intubaci na oblast kariny – zajistí Mgr. Mica) a zdůvodnění, proč je nutné trach-care povytáhnout a o kolik před započetím odsávání - Zdůraznit dobu, po kterou je nutné provést odsávání - Ukončení odsávaní Témata pro edukační videa pro studenty IP - prezenční forma 3. Polohování OTK (včetně práce s manometrem) - Popis pomůcek+ záběr na ochranný oděv ošetřující sestry - Zdůraznit nutnost přítomnosti dvou osob při polohování OTK - Záběr na to, jak je nutné zkontrolovat v dokumentaci hloubku zavedení OTK, nebo alespoň toto sdělení říct - Vysvětlit nutnost polohování OTK + „prostřih“ a v něm bude foto ragády v ústním koutku – zajistí Mgr. Mica), sdělení, jak často je doporučováno měnit polohu OTK - Provedení polohování OTK - Použití manomentru - Zakončení polohování OTK – poslech/kontrola, zda obě plíce dýchají Témata pro edukační videa pro studenty IP - prezenční forma 4. Představení studijního programu Intenzivní péče Osnova ̶ Edukace pacientů a jiných osob. Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. ̶ Osobnost edukátora. ̶ Proces edukace – zhodnocení a posouzení edukanta, vyhodnocení edukačních potřeb. ̶ Projektování edukace, edukační cíle, didaktické zásady, didaktické formy, edukační metody, učební pomůcky a didaktická technika. ̶ Sestavování edukačních plánů s přihlédnutím na specifika intenzivní péče. ̶ Realizace a hodnocení edukačního procesu v podmínkách intenzivní medicíny. ̶ Dokumentace v edukačním procesu. ̶ Edukační materiály. ̶ Zdravotní gramotnost, compliance, adherence. Vzdělávací program specializačního vzdělávání v oboru IP Doporučená literatura SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry : úvod do problematiky. První vydání. Praha: Galén, 2012. 63 stran. ISBN 9788072628452. JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publisching, a. s., 2010. 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2. MAGERČIAKOVÁ, M. Edukácia v ošetrovateľstve 1. 1. vyd. Ružomberok: Fakulta Zdravotnictva Katolickém univerzity, 2007. 105 s. ISBN 978-80-8084-221-5 ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. 232 stran. ISBN 9788024754468. MAGUROVÁ, Dagmar a Ľudmila MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2009. 155 s. ISBN 9788080633264. NEMCOVÁ, Jana a Edita HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2010 ISBN 978-80-8063- 321-9 DOSTÁL, Jiří. Učební pomůcky a zásada názornosti. Olomouc: Votobia, 2008. ISBN 978-80-7220-310-9. Doporučená literatura TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. 134 stran. ISBN 9788027100644. PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada, 2010. 247 stran. ISBN 9788024729688. BENEŠ, Milan. Andragogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 135 s. ISBN 9788024725802. UBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Translated by Dagmar Pilařová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 246 s. ISBN 9788073676841. PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika : úvod do teorie a praxe edukace seniorů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. 92 s. ISBN 8024408791. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 5. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8. MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Vyd. 2. přeprac. Praha: ASPI, 2004. 146 s. ISBN 8073570459.