Pedagogická psychologie - rozšiřující témata

Management třídy: Není to souboj


Opakování z předchozího tématu


1. K jakým fyziologickým procesům dochází při stresové reakci ? 

2. Kteří psychologové se zabývali studiem stresu? 

3. Co pomáhá na "paniku"? 

4. K čemu slouží tyto emoce (jaká je jejich úloha)? 

  • smutek
  • vztek
  • strach
  • radost

5. Jaké komunikační zlozvyky znáte? 

Prezentace k nastudování:

Management třídy
PDF ke stažení

Procvičte si informace z dnešního semináře

Zkuste si odpovědět na následující otázky, které vám pomohou identifikovat nakolik jste porozuměli probírané látce

1. Jaké znáte chybné cíle chování (podle Dreikurse)?

2. Jak se můžete „předpřipravit“ pro efektivní zvládání obtíží s chováním ve třídě?

3. Vyjmenujte některé ze zásad zvládání obtížných situací s žáky.

4. Co vám může pomoci při ztišení třídy?

5. Která z technik konfrontování žáka chovajícího neadekvátně vás zaujala?

Rozšiřující (nepovinné) zdroje:

Citáty k zamyšlení, rozhovor s norskou psycholožkou, prakticky orientovaná videa s ukázkami, nápadník aktivit.

Rozhovor s norskou psycholožkou o špatném chování ve škole
Děti se chtějí chovat dobře, chtějí, aby se jim ve škole dařilo, touží po úspěchu. Jsou závislé na dospělých, nemůžou si dovolit být neustále v konfliktu, je to pro ně nebezpečné a velmi namáhavé. Kdyby věděly, jak se chovat lépe, jistě by to dělaly. Zkuste u dítěte rozpoznat náznaky toho, že se blíží „záchvat“, a zastavte ho dřív, než se rozjede. Čím dřív zasáhneme, tím víc nástrojů máme k dispozici. Když pracujete jako učitel, je dobré mít v zásobě dovednosti, jak uklidnit sebe i rozrušené dítě. Existují v zásadě tři typy regulace.

Nápadník aktivit pro podporu dobrých vztahů ve třídě
Publikace která vznikla z projektu SCIO, která obsahuje 65 zábavných aktivit, které může využít učitel pro posilování dobrých vztahů mezi žáky ve třídě nebo přírodě na školních výletech. Jsou zde doporučení a rady jak je možné lépe porozumět vztahům mezi žáky, rozvíjet je hned od počátku, a předcházet tak výskytu vážných vztahových problémů. Zároveň se snaží upozorňovat na úskalí, která mohou učitele při práci s technikami potkat, a nabízí doporučení, jak na ně reagovat. V publikaci se také můžete dočíst, jakým způsobem nastavovat nejužitečněji pravidla ve třídě a jak s nimi dále pracovat.

A nyní prostor pro Vás:

Otázky/myšlenky/připomínky pište do diskuzního fóra nebo si je připravte k diskuzi do online prostoru.