FOR FOREIGNERS IV: FINAL MOCK TEST LISTENING 1a. Listen and decide whether the following statements are true (P) or false (N). (link) 1. Otec zemřel na mrtvici. P × N – žije 2. Matka pacientky žije. P × N – zemřela 3. Matka zemřela na rakovinu plic. P × N – rakovina prsu 4. Po autohavárii byl na operaci. P × N – několik operací 😊 5. Otec dobře chodí. P × N – má potíže s chůzí 1b. Listen to the dialogue and answer the questions. (link) 1. Kolik sester má pacient? 1 – jednu 2. Kolik let je jeho bratrovi? 48 3. Co operovali jeho sestře? křečové žíly 4. S čím má sestra potíže? je krátkozraká, nosí brýle; problémy se zády 5. Jakou operaci měl bratr pacienta? s očima GRAMMAR AND GENERAL VOCABULARY 2. Put the words in brackets into the correct form. Example: Mám rád _________ (maminka). Mám rád maminku. 1. Potřebuju mluvit s zdravotní sestrou (zdravotní sestra). – instr 2. Mám silné bolesti hlavy (hlava) a břicha (břicho). – gen 3. Když vás bolí zuby, měl byste jít k zubaři (zubař). – dat 4. To je otec českého kamaráda (český kamarád). – gen 5. Profesor nám říkal o testu (test). – loc 6. V pondělí jsem byl na klinice (klinika) u alergologa (alergolog). – loc, gen 7. Bydlím naproti kinu (kino). – dat 8. Musíte jít na vyšetření štítné žlázy (štítná žláza)? – gen 9. Už jsi mu (on) zatelefonoval? – dat 10. Dlouho jsem vás (vy) neviděl, jak se máte? – acc 11. Kdy k nám (my) přijdete na návštěvu? – dat 3. Fill in the preposition. Choose from the box. There are two more prepositions. Example: Jsem_____ Portugalska: Jsem z Portugalska. [DEL: z :DEL] – no preposition – bez – do – kvůli – na – po – před – s – u – za 1. za čtrnáct dní budu mít narozeniny. 2. Ruce si myju vždycky no prep mýdlem. 3. Odpoledne půjdu na volejbal. 4. Paní Horká musí být doma kvůli nemocné dceři. 5. Chceš tu kávu s cukrem? 6. Nechci tam jít sama, nepůjdu tam bez tebe. 7. Naposledy jsem byl u babičky před rokem. 4. Complete each sentence with a verb from the box in the correct form of present tense. There are two more words that you do not use. Example: Včera mě _____________ hlava. Včera mě bolela hlava. [DEL: bolet :DEL] – vadit – jít – slušet – chutnat – zdát – být – hodit – líbit 1. Nemůžu nic jíst, je mi špatně od žaludku. 2. hodí se vám to zítra odpoledne v pět? 3. chutnají mi české knedlíky. plural 4. Ten festival se nám moc líbí. 5. vadí mi lidé – jsem misantrop. 6. Máš hezký kabát, moc ti sluší. 5. Write the excuse. Choose the word/phrase from the box and use it in the correct conditional form. There is one more phrase that you do not need. Example: _________, ale bolí mě v krku. Dal/a bych si zmrzlinu, ale bolí mě v krku. [DEL: dát si zmrzlinu :DEL] – cvičit jógu – číst si knihu – jet do Prahy – jít do kina – obědvat Big Mac – spát dlouho – vzít si léky 1. vzal/a byste si léky, ale máte na ně alergii. 2. šel bych do kina, ale nemůžu, je zavřeno. 3. spal bys dlouho, ale musíš ráno brzo vstávat. 4. obědvali bychom, ale držíme dietu. 5. cvičil by jógu, ale má natažený sval. 6. jeli by do prahy, ale nemají peníze na autobus. 6. Give advice. Use the same grammatical person that is used in given sentence. Example: Jsem tlustý. → _____________. = Měl bych zhubnout. Jsi tlustý. → _____________. = Měl bys zhubnout. 1. Máte kašel a špatně se vám dýchá, možná máte covid. → měl/a byste + zůstat doma, pít čaj, jít na test, jít k lékaři. 2. Babička je stará a unavená, ale pořád chodí do práce. → měla by + víc odpočívat, přestat pracovat. 3. Od rána mě bolí hlava. → měl bych + jít do postele, vzít si léky na bolest. 4. Nemáš peníze. → měl bys + pracovat, najít lepší práci, zeptat se tatínka 5. O víkendu máme volno. → měli bychom + jet na výlet, jít na procházku, uklidit náš byt 7. Make questions about the underlined expressions. Example: ______________? Mám rád kávu. Co máš rád? 1. kde cítíte silnou bolest? – Cítím silnou bolest tady dole. 2. s kým jsi mluvil? – Mluvil jsem s přítelkyní. · preposition is always at the beginning (right before the question word) 3. kdo se ti líbí? – Líbí se mi Leonardo di Caprio. · why not: komu? dative? – those who like or dislike are in dative (mi/ti), the object of like is grammar subject in czech (lit. translation: Leonardo seems nice to me) 4. jak dlouho / od kdy máš brýle? – Mám brýle od 12 let. 5. čím trpíš od dětství? – Od dětství trpím cukrovkou. 6. kam se to šíří? – Šíří se to mezi lopatky. 7. pro koho vaříš oběd? – Ten oběd vařím pro tebe. U5: Diseases and complaints. 8. Fill in the gaps. 1. Když má pacient černý kašel, tak hodně kašle a má vysokou teplotu. 2. cukrovka je častá nemoc, pacient si někdy musí píchat inzulin. 3. Bipolární afektivní porucha je práce pro psychiatra. 4. Dědeček má bércový vřed, bolí ho noha a špatně chodí. 5. Babička má žaludeční vředy, často ji bolí břicho a nemá chuť k jídlu. 6. Pacient má angínu, to je zánět krčních mandlí. 7. Pacient cítil silné bušení srdce. 8. Když má někdo silný / černý kašel, má silné záchvaty kašle. 9. chudokrevnost je problém, kdy má pacient málo hemoglobinu. 10. hluboká trombóza je situace, kdy trombus blokuje žílu. 9. Fill in the gaps. Start with the first letter. 1. Když má pacient Dušnost, špatně se mu dýchá. 2. Nachlazení je nemoc typická pro podzim a zimu, člověk často kýchá, smrká a kašle. 3. Roztroušená skleróza je chronické autoimunitní onemocnění. 4. Můžu říkat rakovina nebo taky Nádorové onemocnění. 5. Encefalitida je zánět Mozkových blan. 6. Dědeček zemřel na srdeční Selhání, bylo to rychlé. 7. Bronchitida je zánět Průdušek. 8. V dětství jsem měl zánět Slepého střeva. 9. Bratr má těžkou epilepsii, každý den má epileptický Záchvat. 10. Kapavka a syfilis jsou pohlavní nemoci. U6: Pain. 10. Transform according to the example. Example: Když sportuju, bolí mě často páteř. ↔ Při sportu mě často bolí páteř. 1. Když chodím, bolí to. ↔ při chůzi to bolí. 2. Když pracuju, jsem unavený. ↔ při práci jsem unavený. 3. Když močím, mám bolesti v podbřišku. ↔ při močení mám bolesti v podbřišku. 4. Když se nadechnu, cítím silnou bolest. ↔ při nádechu cítím silnou bolest. 5. Když mluvím, bolest v krku je velmi silná. ↔ při mluvení je bolest v krku velmi silná. 6. Při výdechu je bolest silnější. ↔ když vydechuji, je bolest silnější. 7. Při jídle poslouchám hudbu. ↔ když jím, poslouchám hudbu. 8. Při bolesti špatně vidím. ↔ když to bolí, špatně vidím. 9. Při odpočinku se cítím dobře. ↔ když odpočívám, cítím se dobře. 10. Při polykání mě bolí v krku. ↔ když polykám, bolí mě v krku. 11. Fill in the gaps. Start with the first letter. 1. Kdy ty potíže Přestaly / přešly? – Když jsem si vzal lék proti bolesti. 2. Co tu bolest Způsobuje? Nějaké jídlo? – Ano, po jídle je mi vždycky špatně. 3. Bolí vás to, když tady Zatlačím? – Ne, nebolí. 4. Kdy ta bolest obvykle Začíná? – Obvykle ráno, když vstávám. · present tense: obvykle (usualy) 5. Kdy ta bolest Začala? – Včera ráno, když jsem vstal. · past tense: včera 6. Kam se ta bolest Šíří? – Do nohy. 7. Ukažte mi, kde přesně to bolí. – Vpravo nahoře. 8. Začalo to náhle nebo pomalu? – Náhle. 9. Je to Bolestivé na dotek? – Ano, moc! 10. Kam bolest Vystřeluje? — Do lýtka, jsou to takové pulsy. 11. Jak dlouho bolest Trvá? — Obvykle asi 5 minut. 12. Budí vás bolest v noci? — Ano, musím vstávat asi 3× za noc. U7: Injuries and accidents. 12. Complete the second sentence with a suitable adjective or verb in the correct form. Example: Zlomil si nos. ↔ Má ______ nos. = Má zlomený nos. 1. Maminka si pořezala ruku. Má pořezanou ruku. 2. Dítě si opařilo prsty. Má opařené prsty. 3. Při fotbale jsem si narazil koleno. Mám naražené koleno. 4. Muž spadl a vyrazil si zub. Má vyražený zub. 5. Když spadl, naštípl si kost. Má naštípnutou kost. 6. Mám omrzlé končetiny. omrzly mi končetiny. 7. Mám poraněnou lebku. poranil jsem si lebku. 8. Mám natažený sval. natáhnul jsem si sval. 9. Minulý týden mě očkovali proti covidu. Jsem očkován / očkovaný proti covidu. U8: Instructions. 13. Fill in the suitable verb in the imperative form. Start with the first letter. Example: M____________ česky. Mluvte česky. 1. Otevřete ústa. 2. Vydechněte. Výdech. 3. Zadržte dech. 4. Vyplázněte jazyk. 5. Otočte se doprava. 6. Dejte bradu na prsa. 7. Sundejte si brýle. 14. Match the left and the right part of the instruction. 1. Sundejte si + J/D A. jazyk. 2. Pokrčte / ohněte + H B. podél těla (dolů). 3. Vyplázněte + A/G C. ruku v pěst. 4. Zakloňte + K D. tričko, boty, brýle. 5. Ukažte mi + A/G E. rovně. 6. Vezměte si + J/D F. do spodního prádla. 7. Sevřete + C G. jazyk. 8. Dejte ruce + B H. koleno. 9. Svlékněte se + F I. ááá. 10. Stůjte + E J. brýle. 11. Řekněte + I K. hlavu. Mix of units. 15. Read the text and form doctor’s questions about highlighted parts. Use 2nd person of plural (Jak se cítíte?), as if you were asking the patient. Pan Novotný pracuje jako učitel (0). Léčí se s cukrovkou (1). Píchá si třikrát denně (2) injekce inzulínu. Nesmí jíst cukr a musí držet dietu. Má pořád žízeň, proto musí pít hodně tekutin. Poslední dobou má také závratě a potíže s viděním (3). Tyto potíže začaly minulý týden (4). Dnes přišel do nemocnice, protože potíže jsou horší (5) a pacient se bojí, že je to vážné. 0. Kde pracujete, pane Novotný? 1. s čím se léčíte? léčíte se s něčím? 2. jak často si pícháte inzulin? 3. vidíte dobře? 4. kdy to začalo? 5. zhoršuje se to? nebo je to stejné? U19: Family history. 16. Complete with the words from the box. Do not change the form of the words. There are three extra words that you do not use. Example: Můj _________ už nežije. Můj otec už nežije. otec — dvojčata – jedináček – kluk – manželství – matka – bratranec – prarodiče – rodiče – rodině – sourozence – vdovec 1. Žijí vaši prarodiče? – Dědeček ano, ale babička už zemřela. 2. Máte nějaké sourozence? – Ano, mladší sestru. 3. Jana je svobodná matka, žije sama jenom s dcerou. 4. Nemám bratra, ani sestru, jsem jedináček. 5. Má někdo v rodině cukrovku nebo vysoký krevní tlak? 6. Petra má dítě. – A co je to? Holka, nebo kluk? 7. Já a bratr jsme se oba narodili 7/6/1979, jsme dvojčata. 8. Babička zemřela, dědeček je vdovec.