Experimentální modely Doc. RNDr. Sabina Ševčíková, PhD Babákova myelomová skupina ÚPF LF Historie  2 st. n.l. Galen - pokusy na prasatech a primátech  1242 Ibn Al-Nafis- cirkulace krve u savců  18. století Lavoisier – morče – respirace  1880- Pasteur – antrax ovcím  1890- Pavlov a psi  1880- Emil von Behring – záškrt – izolace a pokusy na morčatech  1943- izolace streptomycinu z půdy a Feldman- léčba morčat  1940- Salk a identifikace viru obrny a vakcína v roce 1955 Historie II  1789 J. Bentham – první hnutí proti pokusům na zvířatech  1822 – v GB zákon na ochranu zvířat  1876 – zákon na testování zvířat Experimentální modely  Zjednodušení reálného života  Studium specifických otázek  Dostupné kdekoliv (ATCC)  Možnost opakování  Opakování pokusu  Opakování na více geneticky stejných jedincích  Opakování v jiné laboratoři, jiné zemi Experimentální model  Jasná definice  Snadno dostupný  Snadno udržovatelný  Pro popis obecnějších jevů  Krátký životní cyklus  Větší počet potomstva  Etické problémy Obvyklé druhy laboratorních zvířat  Bezobratlí  Saccharomyces cerevisiae  Drosophila melanogaster  Caenorhabditis elegans  Danio rerio  Obratlovci  myš laboratorní (Mus musculus var.)  potkan laboratorní (Rattus norvegicus)  morče domácí (Cavia porcellus)  křeček zlatý (Mesocricetus auratus)  králík domácí (Oryctolagus cunniculus)  pes domácí (Canis familiaris)  kočka domácí (Felis catus)  křepelka obecná (Coturnix coturnix)  primáti (Macacus rhesus) Množství „spotřebovaných“ zvířat  celosvětově  ~50 mil./rok  Evropa  ~12 mil./rok výzkum (15%) testování toxicity (15 %) testování vakcín (15 %) farmaceutický průmysl (25 %) další [diagnostika, exp. medicína, výuka] (30 %) Kontroverze – použití zvířat  pro  většina pokroků v medicíně 20. – 21. století  jsme jejich konzumenti  lidé mají vůči sobě morální a etické závazky, které nemají vůči zvířatům  proti  kruté a neodůvodnitelné i přes to, že z výzkumu profituje člověk (mohlo by se experimentovat na člověku)  zvíře nemůže dát souhlas  všechny živé organizmy vč. Homo sapiens mají stejná práva Regulace používání lab. zvířat  Zákon na ochranu zvířat 246/1992 Sb. 162/1993 Sb. 167/1993 Sb. 77/2004 Sb.  Ústřední komise na ochranu zvířat (ÚKOZ)  Odborné komise při uživatelském zařízení  Oprávnění dle §17 zákona 246/1992 Sb.  autoregulace Prokaryota vs eukaryota Escherichia coli  Gram negativní bakterie  V trávícím traktu  Genom sekvenován (1997)  Snadno rostou na definovaném médiu, resistence k antibiotikům  Studium replikace, genové exprese, syntéza proteinů  Plazmidy, proteiny Plasmidy  Malé kruhové DNA  Možnost jejich namnožení v bakteriích  Nesou gen pro resistenci k antibiotiku (selekce)  Použití v genovém inženýrství  Izolace pomocí kolonek plasmid Bakteriální DNA Salmonella typhimorium  Používána pro Amesův test  Screening mutagenního potenciálu genotoxických chemických látek  Hodnocení biotransformačních produktů z krve a moči  Enzymy excizní reparace  Zvýšená permeabilita  Zvýšená citlivost k mutagenním látkám Tkáňové kultury  Primární (přímo z těla)  Sekundární (buněčné linie)  Hlavně sekundární  snadno se pěstují  velké množství  uniformní – proliferace, diferenciace, apoptóza, moderní metody  optimalizace metod  Testování různých látek  Velké množství kultur – 10% CO2, médium, sérum, antibiotika, …přesně definované podmínky  Lidské, myší, krysí… NB4 buněčná linie  t(15, 17) – APL  APL akutní promyelocytární leukemie  Diferencují do granulocytů pomocí ATRA  ATCC (American tissue and cell collection) – sbírka linií, mikroorganismů  1989 izolována z 23-leté ženy s APL HeLa buňky  Buňky cervikálního karcinomu, 1957  Henrietta Lacks, zemřela na karcinom  Linie vytvořena bez souhlasu pacientky a nebyla anonymizována – začátek hnutí  Dr. Salk linii použil k testům obrny  21.4.2023 – 120 096 studií na této linii Eukaryontní modely  Kvasinky  Drosophila melanogaster  Caenorhabditis elegans  Arabidopsis thaliana  Danio rerio  Mus musculus  Oryctolagus cuniculus domesticus Saccharomyces cerevisiae  První osekvenovaný eukaryontní organismus  Roste na speciálních definovaných půdách  Studium  buněčného cyklu  signálních drah  opravy DNA  replikace DNA  RNA procesy  136 719 článků na pubmed  Jednohybridový a dvouhybridový screening (interakce DNAprotein, protein-protein) Buněčný cyklus Buněčný cyklus - doopravdy Drosophila melanogaster  Studium genetiky a vývojové biologie  Malá, snadno se chová, hodně potomstva, krátký životní cyklus  Jen 4 páry velkých polytenních chromozomů  Genom osekvenován  Velká homologie genů (sekvence lidských a muších genů velmi podobný)  Wing spot test- chemická látka v potravě, inhalačně, akutně, chronicky  Morgan 1933 Nobelova cena Caenorhabditis elegans  1998 sekvence známá  Snadno se chová, dá se zamrazit, lehce se rozmnožuje  1031 buněk u dospělého samce  19 000 genů  Vývoj, diferenciace, apoptóza  2002- Nobelova cena - Brenner, Horvitz, Sulston za apoptózu  2006-Nobelova cena - Fire, Mello - RNAi  2008-Nobelova cena - Chalfie- GFP Apoptóza Apoptóza RNA interference  Sekvenčně specifické umlčování exprese genů (mRNA nebo i translace)  Spouští endogenní RNA (miRNA) i exogenní (siRNA)  miRNA důležité ve vývoji, apoptóze i patogenezi nádorů GFP  Green fluorescent protein  1962 izolován z Aequorea Victoria (Osamu Shimomura)  1992 – naklonován (Douglas Prasher)  1992 – exprimován in vivo (Martin Chalfie)  Fluorescenční značka genové exprese, lokalizace proteinů v buňce  Není toxický pro buňky  Detekce pomocí mikroskopu GFP in vivo Arabidopsis thaliana  Malý genom  Snadno roste v laboratoři  Identifikace genů pro vývoj rostlin, studium metabolismu  27 000 genů, 35 000 proteinů  V současnosti Agrobacterium tumefaciens a detergent s DNA – vnesení DNA do rostliny Danio rerio  Toxikologie  Studie mutací genů  Vývojová biologie, toxikologie, onkologie, genetika, neurobiologie  Rychlý embryonální vývoj  Regenerace  2009 sekvenace  52 000 studií Mus musculus  Snadno se rozmnožují, snadno se chovají, snadná manipulace  99% homologie genů s lidskými  Studium lidských chorob (APL, AML…)  Studium interakcí léků  Studium patogeneze nemocí  Transgenní myši (nemají funkční gen, nebo je mutovanýpatogeneze onemocnění)  1,838,566 článků Imunodeficientní myši  Myši bez funkčního imunitního systému  Skvělé modely na studium  Vývojová biologie  Neurodegenerativní onemocnění  Nádorová biologie  Studium imunity Oryctolagus cuniculus domesticus  Produkce protilátek  Blíž lidem než hlodavci  Krátký životní cyklus, hodně potomků  Genom osekvenován  Studium reprodukce Primáti  Obrna  Mozek  Toxicita  AIDS  neurobiologie  Hodně kritiky  Infekční choroby, vývoj vakcín, HIV a malárie Studium autismu CAR-T terapie Proč jsou potřeba zvířecí modely?  Jednobuněčné modely-skvělé pro preklinický výzkum ALE nedostačující - buněčné interakce  Dávkování léků - v organismu jiné mechanismy – metabolismus, enzymy….  Člověk - zhruba 200 typů tkání  Řada vlivů- stravování, prostředí, životní styl, genetická výbava  Léky schválené jen pro určité rasy – gefitinib pro léčbu nádorů plic u Asijských žen, které nikdy nekouřili  Lék jen pro lidi s černou pletí – BiDil – srdeční selhání Etické zásady – koncepce tří „R“  REPLACEMENT – náhrada zvířat v pokusech pokud dosažený výsledek je na stejné nebo vyšší úrovni (hlavně výuka)  REDUCTION – redukce počtu zvířat výběrem vhodných metod, uspořádáním experimentu, péčí o kvalitu zvířat, atd.  REFINEMENT – snížení až úplné vyloučení bolestivých a stresujících přístupů a experimentálních postupů  1959 Russel and Burch Proč je to nutné? Historie thalidomidu  1953 Chemie Grunenthal  1957 distribuce  Sedativum, proti ranní nevolnosti u těhotných  Anti-angiogenní účinky  Nebyl dostatečně otestován  Zhruba 10 000 dětí takto narozených  Některé z těchto dětí naživu – těžké zdravotní problémy přibývající s věkem Obrna  Obrna jedna z nejhorších nemocí 20. století  Postihla statisíce lidí, hlavně dětí  Vyvolává paralýzu a smrt  Landsteiner a Popper prokázali, že je infekční a možnosti přenosu – opice  Salk a Sabin vyrobili vakcínu prací na kuřatech a opicích Obrna Úmrtí dětí SIDS  Studie na ovcích umožnili užívání steroidů u respiračních problémů nedonošených dětí  Poznatky a léčba SIDS pochází ze studií na krysách, myších, psech a ovcích Jak se změnilo testování léčiv?  6 let preklinika, 8 let testování  Tkáňové kultury  Zvířecí modely  Klinické testování I, II, III a IV fáze  I - bezpečnost  II- testovací protokol  III- finální testování  IV- post-approval studies  2004 VIOXX stáhnut – zvýšené riziko infarktu a mrtvice Děkuji za pozornost