Ústav zdravotnických věd BSZM021p Základy zdravotnického managementu Management ošetřovatelské péče Jaro 2023 BSZM021p Základy zdravotnického managementu2 Management ve zdravotnictví ̶ Podstatou managementu ve zdravotnictví je poskytování co možná nejlepší péče pacientům v rámci omezených zdrojů. ̶ V oblasti managementu ve zdravotnictví jsou v popředí různé faktory, jako je stárnutí populace, zvyšující se nároky na kvalitu poskytované péče, zvyšující se požadavky na kvalifikaci personálu, nové požadavky na zdravotnické služby, nové technologie. Management ve zdravotnictví Zdravotnictví je specifické v tom, že může ovlivnit nejzákladnější a nejvýraznější hodnoty člověka - život, jeho kvalitu a zdraví a to v různých oblastech poskytované péče (zákon č. 372/2011 Sb.): ̶ činnosti a opatření prováděné u fyzických osob za účelem: • předcházení, odhalení a odstranění nemoci, vady nebo zhoršení zdravotního stavu • udržení, obnovení nebo zlepšení zdravotního a funkčního stavu • udržení a prodloužení života a zmírnění utrpení • pomoci při reprodukci a porodu • posuzování zdravotního stavu ̶ preventivní, diagnostické, léčebné, léčebně rehabilitační, ošetřovatelské nebo jiné zdravotní výkony prováděné zdravotnickými pracovníky BSZM021p Základy zdravotnického managementu BSZM021p Základy zdravotnického managementu Management ve zdravotnictví ̶ Hlavním cílem ošetřovatelství je systematicky a komplexně uspokojovat potřeby člověka s respektem k individuální kvalitě života, vedoucí k udržení nebo navrácení zdraví, zmírnění fyzické i psychické bolesti v průběhu umírání. ̶ Poskytování špičkové péče pacientům vyžaduje efektivní vedení organizace. ̶ Vedoucí pracovníci působí ve zdravotnickém zařízení na mnoha místech členové statutárních orgánů, vedoucí klinických pracovišť, ostatní vedoucí pracovníci mají zodpovědnost a důvěru. BSZM021p Základy zdravotnického managementu5 Manažer ve zdravotnictví ̶ je ovlivněn tím, že pracuje v odvětví, které je sledováno ostřeji než odvětví ostatní ̶ má převážně způsobilost k výkonu zdravotnického povolání, je vázán profesionální etikou i etickými kodexy. BSZM021p Základy zdravotnického managementu6 Manažeři ve zdravotnictví ➢Vedoucí pracovník nebo ředitel je odpovědný za chod nemocnice a její činnost v souladu s příslušnými zákony. ➢ Vedoucí pracovníci musí stanovit poslání, vize, cíle a zajistit potřebné zdroje pro naplnění tohoto poslání. ➢ Plánují a zavádějí do praxe efektivní nemocniční strukturu tak, aby odpovídala rozsahu jejich odpovědnosti a pravomocí. ➢ Vedoucí pracovníci určují spektrum zdravotní péče poskytované každým pracovištěm. ➢ Spolupracují na jednotné formě a obsahu zdravotnické dokumentace oddělení. ➢ Integrují proces řízení kvality do praxe, tak aby došlo ke zlepšování výsledků péče. BSZM021p Základy zdravotnického managementu7 Manažeři ve zdravotnictví ➢ Koordinují lékařskou a ošetřovatelskou péči, integrují ji v rámci jednotlivých pracovišť i mezi pracovišti navzájem tak, aby se eliminovala zbytečná duplicita služeb, a tak se šetřily zdroje. ➢ Navrhují prostorové a personální vybavení pracoviště. ➢ Zajišťují, aby veškerý personál pracoviště znal své povinnosti. ➢ Posuzují péči plánovanou a poskytovanou pracovištěm a zvažují vzdělání, znalosti a zkušenosti potřebné pro pracovníky k zajištění těchto služeb, spolupracují s personálním útvarem na výběru pracovníků. ➢ Ve zdravotnictví, stejně jako v jiných odvětvích, která poskytují služby lidem, se od manažerů očekává i vyhraněnější etický přístup k jednotlivým rozhodnutím. BSZM021p Základy zdravotnického managementu8 Řídící úrovně I Tři základní řídící úrovně: ̶ Vrcholový management – řídící pracovníci, kteří se zaměřují především na vize a koncepce, strategické plánování, vytváření nebo změnu organizačních struktur z pozice znalců celého systému. Usměrňují a koordinují hlavní činnosti s velkou zodpovědností - ředitel nemocnice, ředitel nebo náměstek pro léčebně preventivní péči, hlavní sestra (v současné době se setkáváme s různými pojmy označujícími funkci sestry v top managementu - původní termín hlavní sestra je nahrazován pojmy ředitelka nebo náměstkyně pro ošetřovatelskou péči či náměstkyně pro nelékařské zdravotnické obory) BSZM021p Základy zdravotnického managementu9 Řídící úrovně II ̶ Střední management - řídí určité stupně vyžadující obyčejně jak taktické, tak střednědobé plánování. Tito pracovníci, koordinující operativní činnosti a zabývající se převážně získáváním a předáváním informací, musí umět sladit prvky koncepčního i operativního rázu a orientovat se v mezilidských vztazích (primáři, vrchní sestry, vedoucí oddělení). BSZM021p Základy zdravotnického managementu10 Řídící úrovně III ̶ Liniový management – vykonává činnosti spjaté s výkonem každodenních úkolů. Je to základní úroveň vedoucích pracovníků, jejichž hlavními úkoly jsou zabezpečení komunikace mezi vedením instituce a provozními pracovníky, operativní řízení, denní, týdenní plánování a především každodenní jednání a práce s lidmi – staniční sestry, úsekové nebo směnové sestry, vedoucí lékaři BSZM021p Základy zdravotnického managementu11 Úrovně řízení – managerská pyramida BSZM021p Základy zdravotnického managementu12 Ošetřovatelský management a management v ošetřovatelství ̶ V ošetřovatelství se setkávají dva podobné pojmy, které však mají rozdílný význam. Jedná se o pojmy ošetřovatelský management a management v ošetřovatelství. ̶ Termín management v ošetřovatelství vyjadřuje poznatky o jednotlivých úrovních řízení v aplikaci na ošetřovatelství, přičemž se využívá pojmů všeobecného managementu. ̶ Termínem ošetřovatelský management se označuje řízení práce sester, tedy řízení ošetřovatelského procesu u jednotlivých pacientů, který sestra vykonává a plánuje na nejnižší organizační úrovni. BSZM021p Základy zdravotnického managementu13 Management v ošetřovatelství ̶ Management v ošetřovatelství se od managementu v ostatních oborech liší filozofií služeb - ošetřovatelství nese sociální odpovědnost za zdraví a nemoci jednotlivců, rodin a komunit, a proto je třeba jedinečný přístup ̶ Pro management v ošetřovatelství jsou specifické dva cíle: ➢kvalita služeb ➢kvalitní personál ̶ Ošetřovatelství svou specifikou v poskytování individualizované a holistické péče pokládá za manažera každou sestru - při standardní práci s pacientem a jeho rodinou musí aplikovat základní prvky manažerských funkcí ošetřovatelský proces. BSZM021p Základy zdravotnického managementu14 Management v ošetřovatelství ̶ V užším slova smyslu jsou manažery ošetřovatelství pouze sestry vykonávající řídící funkce na třech základních řídících úrovních. ̶ Požadavky na kvalifikační předpoklady řídících pracovníků v ošetřovatelství nejsou doposud stanoveny žádným právním předpisem, nejsou tedy jednotné. V současné době je na rozhodnutí vedení poskytovatelů, jaké předpoklady musí v jejich organizaci zdravotnický pracovník v řídící funkci ošetřovatelského personálu mít. BSZM021p Základy zdravotnického managementu15 Řízení ošetřovatelství v ČR ̶ Ministerstvo zdravotnictví ČR - nejvyšší metodický článek oboru ➢ Metodicky řídí a kontroluje ošetřovatelství v ČR ➢ Vyjadřuje se zásadním odborným, organizačním, ekonomickým a legislativním opatřením, která se týkají ošetřovatelství ➢ Zřizuje a ustanovuje pracovní skupiny, komise, které plní funkce poradních orgánů při řešení problematiky oboru ➢ Připravuje podklady pro rozvoj oboru BSZM021p Základy zdravotnického managementu16 Hlavní sestra ČR Věstník MZ ČR 6/2021 Koncepce ošetřovatelství V ČR je v současné době ošetřovatelství metodicky řízeno Odborem ošetřovatelství a nelékařských povolání na MZ, který je veden ředitelkou odboru – Hlavní sestra ČR Mgr. Alice Strnadová. Hlavní sestrou může být jmenována všeobecná sestra, která: ̶ je státním občanem České republiky; ̶ je způsobilá k výkonu povolání podle zákona č. 96/2004 Sb.; ̶ má ukončené vysokoškolské vzdělání v magisterském oboru; ̶ splňuje další předpoklady pro výkon požadovaných činností zaměstnance ve veřejné správě stanovené jiným právním předpisem. BSZM021p Základy zdravotnického managementu17 Hlavní sestra ČR Hlavní sestra České republiky v okruhu působnosti MZ: ̶ řídí odbor ošetřovatelství a nelékařských povolání v rozsahu zmocnění stanoveném vnitřními předpisy MZ; ̶ zastupuje ČR v pozici Hlavní sestry ČR v oblasti mezinárodní spolupráce v ošetřovatelství, porodní asistenci a ostatních nelékařských zdravotnických povolání; ̶ navrhuje celostátní politiku a koncepci ošetřovatelství, porodní asistence a ostatních nelékařských zdravotnických povolání; ̶ navrhuje celostátní politiku a koncepci celoživotního vzdělávání a vývoje oborů specializačního vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků; ̶ zabezpečuje metodické vedení v oboru ošetřovatelství, porodní asistence a ostatních nelékařských zdravotnických povolání; BSZM021p Základy zdravotnického managementu18 Hlavní sestra ČR ̶ vyjadřuje se ke všem zásadním koncepčním, odborným, organizačním, ekonomickým a legislativním opatřením, která se týkají ošetřovatelství a práce zdravotnických pracovníků poskytujících ošetřovatelskou péči a dalších nelékařských zdravotnických povolání, v oblasti zdravotní a zdravotně-sociální péče; ̶ podílí se na kontrolní činnosti v oblasti výkonu povolání a vzdělávání NLZP; ̶ navrhuje zřízení poradních pracovních skupin a komisí - za účelem řešení rozvoje zdravotnických povolání, kvality poskytované zdravotní a sociální péče, vědy a výzkumu; ̶ spolupracuje s lékaři, zubními lékaři, farmaceuty, odbornými společnostmi, profesními sdruženími, pověřenými organizacemi, vzdělávacími institucemi, ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a dalšími resorty. BSZM021p Základy zdravotnického managementu19 Činnosti a kompetence manažerů ošetřovatelství ̶ Každý pracovník poskytující zdravotní péči musí mít stanovené spektrum kompetencí - činnosti, které smí provádět. ̶ Ty jsou mu přidělovány na základě jeho vzdělání, na základě poslání nemocnice, spektra pacientů a jejich potřeb, specifických úkolů konkrétního pracoviště a na základě osobních znalostí a dovedností. ̶ Kompetence vychází z platné legislativy a je možné přihlédnout též například k doporučením některých odborných společností. ̶ Kompetence všech pracovníků musí být průběžně přehodnocovány. BSZM021p Základy zdravotnického managementu20 Legislativa Vyhláška č. 55/ 2011 Vyhláška o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků Zákon č. 96/2004 Sb. Zákon o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činnosti souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) BSZM021p Základy zdravotnického managementu21 Liniový manažer ̶ liniovým manažerem je staniční sestra jako vedoucí ošetřovatelského týmu na ošetřovací jednotce ̶ sestra obvykle s dlouholetou praxí na příslušném oddělení, která splňuje předpoklady pro vedoucí funkci, má specializační postgraduální vzdělání v daném oboru, ̶ je manažerkou ošetřovatelské péče o jedince ̶ plánuje, řídí, organizuje, koordinuje a hodnotí práci podřízených ̶ spolupracuje s vedoucím lékařem oddělení při zajišťování zdravotní péče ̶ obhajuje výsledky ošetřovatelské péče vrchní sestře a lékařskému vedení ̶ seznamuje podřízené zaměstnance s informacemi a předpisy nutnými k vykonávání jejich pracovní činnosti a kontroluje jejich dodržování a plnění BSZM021p Základy zdravotnického managementu22 Liniový manažer ̶ pověřuje ošetřovatelskými činnostmi jiné sestry a další členy týmu ̶ dbá o komplexní poskytování ošetřovatelské péče s využitím jiných odborníků (sociálně zdravotní pracovníci, fyzioterapeuti, nutriční terapeuti) ̶ zabezpečuje kontinuální komunikaci v ošetřovatelském týmu ̶ zodpovídá za včasné a přesné plnění ordinací, diagnostických, léčebných a ošetřovatelských výkonů a jejich odbornou a etickou úroveň ̶ zajišťuje objednávání, přejímání, uložení a kontrolu léčivých přípravků, zdravotnických prostředků, odpovídá za správnou manipulaci s nimi, ̶ kontroluje kvalitu ošetřovatelských služeb účastí při ošetřování nebo během sesterské vizity a realizuje nápravná opatření BSZM021p Základy zdravotnického managementu23 Kompetence staniční sestry ̶ Odborné ̶ edukace pacientů ve vybrané oblasti, hodnocení a ošetřování chronických ran, asistence u vybraných odborných výkonů apod. ̶ Manažerské ̶ vedení oddělení v rámci ekonomického hospodaření, zajišťování odborného dohledu sestře bez registrace, školení nových pracovníků, hodnocení pracovníků, auditní činnost na oddělení ̶ Ostatní ̶ auditní činnost v ošetřovatelské péči, podílení se na činnostech ke zvyšování kvality poskytované ošetřovatelské péče BSZM021p Základy zdravotnického managementu24 Manažer střední úrovně ̶ zodpovědný náměstkovi ošetřovatelské péče za celkovou činnost ošetřovatelského personálu na klinice (oddělení) ̶ určité kompetence deleguje na nižší články – staniční nebo úsekové sestry ̶ mimo specializačního studia má často magisterské nebo bakalářské vzdělání v oboru ošetřovatelství a manažerské vzdělání ̶ podílí se na vytváření standardů ošetřovatelské péče a dbá na jejich dodržování ̶ odpovídá za úroveň vedení sesterské dokumentace na odborném oddělení ̶ podílí se na přijímání nových pracovníků na ošetřovací jednotky ̶ podílí se na zavádění nových ošetřovatelských postupů ̶ pečuje o další vzdělávání členů ošetřovatelského týmu organizací vzdělávacích seminářů BSZM021p Základy zdravotnického managementu25 Manažer střední úrovně ̶ komunikuje s vedením, zná organizační řád a plán rozvoje a zajišťuje, aktivně se účastní programu kontinuálního zvyšování kvality ̶ zajišťuje fungování komunikace a spolupráce mezi jednotlivými odděleními ̶ deleguje, organizuje, konfrontuje a řeší vzniklé problémy (mnohdy v časové tísni) ̶ svoji organizační činnost zaměřuje především na staniční sestry, přes které organizuje naplánované činnosti BSZM021p Základy zdravotnického managementu26 Kompetence vrchní sestry ̶ Odborné ̶ edukace pacientů ve vybrané oblasti, asistence u vybraných odborných výkonů apod. ̶ Manažerské ̶ vedení oddělení, pravidelné provádění kontrol ošetřovatelské dokumentace na oddělení, stanovování kompetencí, hodnocení ̶ zaměstnanců ̶ Ostatní ̶ práce člena týmu kvality, auditní činnost v ošetřovatelské péči BSZM021p Základy zdravotnického managementu27 Vrcholový management ošetřovatelství ̶ Top manažer má mít ošetřovatelské a manažerské vzdělání. ̶ Je zodpovědný za celkovou činnost ošetřovatelského úseku v rámci organizace. ̶ Podílí se na strategickém plánování a zabezpečování potřebných zdrojů pro činnost ošetřovatelského úseku (personálních, finančních, materiálních). ̶ Opírá se o rady a informace svých podřízených, zástupců z jednotlivých oddělení a úseků, které buď spadají pod úsek ošetřovatelství, anebo jsou pro činnost ošetřovatelství nepostradatelné (odbory, personalistika, technicko̶ -hospodářský úsek apod.). ̶ Přímo mu podléhají vrchní sestry jednotlivých klinik a oddělení BSZM021p Základy zdravotnického managementu28 Kompetence hlavní sestry/náměstkyně pro ošetřovatelskou péči ̶ Odborné ̶ provádění nejnáročnějších vysoce specializovaných úkonů ̶ Manažerské ̶ stanovování strategie a koncepce ošetřovatelské péče, koncepce přípravy a realizace projektů podpory zdraví, celoživotního vzdělávání pracovníků, ̶ metodické i přímé řízení ošetřovatelské péče včetně zajišťování její realizace a kontroly ̶ zavádění systému kvality péče a bezpečí pacientů, auditní činnost ̶ vytváření podmínek pro aplikaci výsledků výzkumu do klinické praxe ̶ organizace a koordinace činnosti NLZP, řízení adaptačního procesu BSZM021p Základy zdravotnického managementu29 Plánování v ošetřovatelství ̶ Stejně jako v obecném managementu je plánování důležitou částí účinného řízení ošetřovatelství. Plánování v ošetřovatelství je pomyslným můstkem mezi tím, kde jsme a kam se chceme dostat. ̶ V ošetřovatelství se používá plánování podle závažnosti plánovaných činností a délky plánovacího období a podle zaměření plánů: BSZM021p Základy zdravotnického managementu30 Plánování v ošetřovatelství a) dlouhodobé, strategické ➢dlouhodobé cíle z hlediska společenského poslání zdravotnického zařízení ➢na co se bude zařízení v budoucnu koncentrovat - jaké služby se budou poskytovat, jaké služby se budou rozšiřovat či omezovat ̶ příkladem vizí zdravotnických zařízení je např. spokojený pacient, vzdělaný personál řešící problémy pacientů s vysokou odborností, ekonomická stabilita, nejlepší organizace v dané specializaci, získání mezinárodní akreditace apod. ̶ při stanovování cílů se musí postupovat dle určitých kroků - řídí se pravidlem SMART BSZM021p Základy zdravotnického managementu31 Plánování v ošetřovatelství ̶ S – specifičnost cílů (originálnost) - cíl musí být stanoven jednoznačně v množství, čase a kvalitě ̶ M – měřitelnost vyžaduje, aby cíl nebo plnění cíle měl jednotku měření ̶ A – akceptovatelnost cílů rozhodujícími zájmovými skupinami, přijatelný pro zaměstnance ̶ R – reálnost cíle znamená požadavek, aby cíl, i když je náročný, byl realizovatelný, realizovatelnost cílů za stanovených podmínek ̶ T – termínovaný (časové určení), kdy pracovník zná termín splnění cíle, důležitý pro kontrolu plnění BSZM021p Základy zdravotnického managementu32 Plánování v ošetřovatelství ̶ b) střednědobé, taktické ➢rozpracování strategických cílů na konkrétní podmínky nižších stupňů řízení ➢realizuje se na úrovni klinik a oddělení ➢je zaměřeno na specifické oblasti služeb a činností ošetřovatelství - flexibilní plánování služeb, které se budou poskytovat, definování finančních cílů, plánování materiálního, technického, personálního vybavení ➢krátkodobé, operativní - kratší časový horizont ➢ specifické cíle, které týkají se jednotlivých činností ➢ na úrovni jednotlivých pracovišť a pracovníků ➢ nejvíce strukturované (např. operativní plán náhrady chybějícího pracovníka, pomůcek) BSZM021p Základy zdravotnického managementu33 Organizování - organizační kultura ̶ Každá organizace má svou jedinečnou kulturu, která je buď pěstována managementem nebo se rozvíjí živelně, podléhá změnám. ̶ Jsou to specifické chování a postoje členů organizace, způsob oblékání, gesta, tabu, tradice, rituály a způsoby realizace cílů. ̶ Organizační kultura: ➢ způsob, jak se na oddělení pracuje ➢ souhrn přesvědčení a hodnot v chování sester ➢ zaměstnanci ji poznamenávají pozitivně i negativně, je založena na emocích ➢ skládá se ze základních hodnot a přesvědčení organizace, jak jsou prezentovány top managementem a kopírovány (nebo ne) zaměstnanci ➢je založena na historické kontinuitě BSZM021p Základy zdravotnického managementu34 Organizování ̶ Organizování v praxi znamená: ➢vytvoření organizačního řádu (organizační schéma, popisy kompetencí manažerů) ➢vytvoření popisů pracovních funkcí zaměstnanců (komu je funkce nadřízena a komu podřízena, náplň práce, určení zodpovědnosti) ➢zařazení pracovníků do funkcí (posouzení pracovníka pro funkci, zajištění kooperace s jinými pracovníky) ̶ Pro zabezpečení plnění úkolů a cílů organizace se seskupují lidé podle organizačních struktur. V každé organizaci tvoří její vedení formální organizační strukturu. ̶ Mimo formálních organizačních struktur existují i neformální organizační struktury, které vznikají podle stejných zájmů lidí, osobního přátelství. BSZM021p Základy zdravotnického managementu35 Organizační struktura ̶ Nemocnice má jako každá organizace vedení v čele s ředitelem a jeho managementem. Součástí vedení každé nemocnice je hlavní sestra nemocnice. Jednotlivá oddělení nebo kliniky mají v čele primáře (oddělení) nebo přednosty (kliniky, ústavy). ̶ Kliniky velkých nemocnic mají často více oddělení nebo stanic v čele s primáři nebo vedoucími stanic. Na každé klinice nebo oddělení je vrchní sestra nebo staniční sestra. ̶ Fakultní nemocnice spolupracují s příslušnou lékařskou fakultou, mají společné kliniky a ústavy. Kromě poskytování zdravotnických služeb také uskutečňují související výzkumnou a vývojovou činnost. Na klinikách a ústavech se v součinnosti s lékařskou fakultou uskutečňuje také praktická výuka mediků. BSZM021p Základy zdravotnického managementu36 Organizační struktura - příklad BSZM021p Základy zdravotnického managementu37 Organizační struktura - příklad BSZM021p Základy zdravotnického managementu38 Organizační struktura – úsek ošetřovatelské péče BSZM021p Základy zdravotnického managementu39 Organizování - Organizační systémy práce ošetřovatelského týmu ̶ zdravotnický tým – zajišťuje zdravotní péče ve všech dimenzích (lékař, sestra, fyzioterapeut, dietní sestra, ošetřovatelka, laborant aj.) ̶ ošetřovatelský tým – je součástí zdravotnického týmu, zajišťuje ošetřovatelskou péči (sestry s různou kvalifikací, ošetřovatelé, sanitáři) BSZM021p Základy zdravotnického managementu40 Organizování - Organizační formy ošetřovatelské péče ̶ A) Metoda ošetřování kontaktní sestrou (primární ošetřování) – kontaktní/primární sestra se o pacienta stará od jeho přijetí až do doby propuštění, a vykonává tak ošetřovatelský proces v celém jeho rozsahu - plní funkci hlavního koordinátora ošetřovatelské péče a spolupracuje s ostatními členy ošetřovatelského týmu. Výhodou této metody je individualizovaná péče a také kontinuita jejího plánování a vyhodnocování, možnost vytvoření potřebného vztahu mezi sestrou a pacientem, případně jeho rodinou. Tato metoda však klade velmi vysoké nároky na osobnost všeobecné sestry, která musí být samostatná a na vysoké odborné úrovni se schopností obhájit si svá stanoviska. BSZM021p Základy zdravotnického managementu41 Organizování - Organizační formy ošetřovatelské péče ̶ B) Celková (skupinová) metoda – sestra pečuje o přidělenou skupinu pacientů a je odpovědná za vedení dokumentace a celkovou péči. Skupina pacientů nemusí být každý den stejná, rozdělení pracovníků se provádí při každém začátku směny a je v kompetenci staniční/ vrchní sestry. Výhodou této metody je přehlednost poskytované ošetřovatelské péče, komplexní pohled na pacienta. Nevýhodou může být ztráta kontinuity péče při časté změně skupiny pacientů a ztráta informací při nedostatečné komunikaci mezi jednotlivými pracovníky ošetřovatelského týmu. BSZM021p Základy zdravotnického managementu42 Organizování - Organizační formy ošetřovatelské péče ̶ C) Funkční (výkonová) metoda – sestry mají rozděleny během celé služby jednotlivé funkce (úkoly), které provádějí u všech pacientů - aplikace injekcí, provedení převazů apod. Výhodou metody je úspornost týkající se personálu. Nevýhodou je roztříštěnost péče a s tím související nekomplexnost pohledu na pacienta. ̶ D) Vícestupňová ošetřovatelská péče – vytvoření skupiny pracovníků s různou kvalifikací a schopnostmi, která se stará o daného pacienta, případně skupinu pacientů. Vedoucí týmu je sestra, která je odpovědná za činnost členů týmu, členy týmu jsou sanitáři, zdravotničtí asistenti, další sestry apod. Takto vytvořený ošetřovatelský tým je součástí týmu zdravotnického (lékaři, psychologové, sociální pracovníci aj.). Výhodou této metody je zajištění kontinuity péče a možnost kombinace s ostatními metodami. BSZM021p Základy zdravotnického managementu43 Organizování - Organizační formy ošetřovatelské péče ̶ E) Case management – metoda zaměřená na případ, případové vedení - je metodou vycházející z myšlenky kontaktní sestry a přidělení pacientů dle určitého kritéria, např. diagnózy, terapie apod. Jedná se o komplexní pojetí péče, které není omezeno pouze na dobu hospitalizace, ale přesahuje i dále s cílem zajistit kontinuitu kvalitní péče. Case management zahrnuje tři základní úkoly – posouzení stavu pacienta, vypracování individuálního plánu péče a jeho realizaci. Odpovědnost za tento proces má manažer, to je sestra, která koordinuje veškerou péči tak, aby bylo dosaženo optimálních výsledků. BSZM021p Základy zdravotnického managementu44 Zdroje ̶ Věstník MZ ČR 6/2021 [online]. 2021 [cit. 2022-02-01]. Dostupné z: untitled (mzcr.cz) ̶ PLEVOVÁ, I; a kol. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012. 304 s. ISBN 978-80-247-3871-0. ̶ SVOBODNÍK, P. Management pro zdravotníky v kostce. Brno: NCO NZO, 2009. 125 s. ISBN 978-80-7013-498-6. ̶ Ošetřovatelství a nelékařská povolání – Ministerstvo zdravotnictví (mzcr.cz) ̶ https://www.fnbrno.cz/organizacni-cleneni-fn-brno/t1917 ̶ https://www.cktch.cz/organizacni-schema/t2019 Ústav zdravotnických věd Lékařská fakulta Masarykova univerzita