Rodina a škola Teorie a metodika výchovy | Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity (muni.cz) Hana Horká JS 2023 LF TMV Cíl dnešní výuky •Popsat funkce rodiny •Rozlišit rodičovské styly výchovy •Uvést možnosti spolupráce školy a rodiny. Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-SA Co pro nás rodina znamená? Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-SA-NC Funkce rodiny Biologicko-reprodukční: • narození dítěte- zajištění reprodukce. Socializačně-výchovná: • péče o dítě, výchova, socializace • zajištění osobních vztahů členů rodiny • dohled na chování členů rodiny a zajišťování dodržování norem; Socializačně-výchovná + emocionální: • ochrana a pomoc svým členům, sdílení radosti; • uspokojování důležitých potřeb dětem i dospělým (sociální styk, komunikace, láska, pomoc, jistota), • ale i vyvolávání nežádoucích jevů: problémů, konfliktů, frustrace; Ekonomicko-zabezpečovací: + pracovní jednotka (zemědělci, rodinná firma). Úloha rodiny v socializaci lidského jedince osvojování návyků, norem, rolí, hodnot i učení se různým činnostem. první sociální vazby, vztahy a interakce; dítě se učí přijímat a projevovat lásku a sympatie, přijímat a realizovat potřeby i zájmy. individuální diference ve vývoji kognitivním, emocionálním, mravním a sociálním. Co se proměňuje v rodině? •potřeby jejich členů i ostatních členů rodinného společenství, přizpůsobování se, ale i prosazování svých požadavků •vztahy v rodině •množství interakcí mezi dětmi a rodiči, •výchovné situace a události, •prostředky a postupy. Pojetí rodičovských stylů výchovy či způsobů výchovy v rodině (Čáp, 1996 podle Darling, Steinberg, 1993) Postoj kladný, láskyplný, akceptující; Postoj zavrhující, záporný, chladný; Postoj kontrolující, vyžadující plnění požadavků; Postoj poskytující volnost a autonomii; Postoj vyjadřující důslednost, resp. nedůslednost. Model čtyř stylů výchovy (Gillernová, I., Kebza, V. et al., 2011, s.124) Autoritářský styl: • působení náročných, kontrolujících a zároveň odmítajících rodičů, kteří nerespektují potřeby a přání dítěte; • užívají „silové“ výchovné prostředky - požadují nejlepší výsledky ve škole, ale nepomáhají dítěti, neberou v úvahu jeho reálné možnosti a schopnosti. Autoritativně vzájemný styl Rodiče nároční a kontrolující, ale zároveň laskaví, akceptující potřeby a přání dítěte¸ • podporují diskusi, • pracují na společných pravidlech, na jejich dodržování trvají, • požadují dobré výsledky a současně dítěti pomáhají a podporují ho. Zanedbávající styl Lhostejnost rodičů k dítěti: •nekladou žádné nároky na děti, •neprojevují zájem o jeho rozvoj i o něj, •někdy jsou citově chladní a odmítají ho. Shovívavý styl • přijímání dítěte, • emoční podpora a porozumění, ale • dítěti jsou však předkládány malé či žádné požadavky • nemá příliš jasně vymezené hranice. Škola a rodina jako partneři V čem podle vás spočívá fungující spolupráce? Co považujete za nejdůležitější? V čem spočívají limity spolupráce? Vzpomenete si na nějaký zajímavý příběh? Jak hodnotíte situaci nyní? Výhody dobrých vztahů pro fungující spolupráci školy a rodiny: Spolupracující rodič s učitelem svého dítěte • lépe svému dítěti rozumí, • více chápe úlohu dítěte ve vzdělávání, • efektivněji s ním komunikuje, • jeho posuzování a přístup k dítěti je reálnější. Domácí příprava dětí na školní výuku s podporou rodičů: • odezva ve školních výsledcích, • usnadnění práce učitele. Formy spolupráce školy a rodiny Přímá spolupráce: •základ ve fungující komunikaci (připravenost učitele), •poznat se navzájem, navázat přátelský, otevřený vztah, •získání důležitých informací o dítěti. Formy spolupráce školy a rodiny • pravidla naší spolupráce (očekávání a požadavky), • konzultace a porady (+děti), • připravené otázky pro rodiče (vyplňujeme společně s rodiči), • seznámení s prostředím třídy, se školou, popř. se vzdělávacím programem na škole. Neformální kontakty • setkání společná se všemi rodiči a žáky (většinou slavnostního charakteru), • setkání v neformálním prostředí - mimo školu nebo třídu: společné výlety, pikniky, sportovní a zábavné akce v přírodě, • exkurze na pracovišti rodičů. Nepřímá spolupráce, ovšem nenahrazující přímou komunikaci • Písemná forma spolupráce: Brožura - je to detailní informace o škole, jejím programu, o učitelském sboru, mimoškolních aktivitách, důležitá telefonní čísla a kontakty. Informační dopis - v pravidelných časových intervalech, domluvených s rodiči: • pro zajištění ucelených informací o průběhu stanoveného programu, o jeho změnách, • o zvláštních událostech, výletech, připravovaných oslavách, apod. Krátké vzkazy- individuální vzkaz o žákovi o dalších dovednostech, úspěších; vzkazy rodičů se žádostí, návrhy, prosbami. Nástěnky jako vizuální prostředek k předávání informací (u vchodu do školy) - připravované události školy, co se ve škole děje, apod. Schránka námětů - sdělení cenných názorů a námětů; může sloužit i pro anonymní sdělení, nesouhlas s konkrétní činností, ale měl by obsahovat náhradní možné řešení. Formy třídních schůzek s rodiči Hromadné / společné třídní schůzky • Sdělování stejných informací, vzájemně seznamování. Schůzky individuální • Setkávání učitele a rodiče, příp. žáka ke společnému rozhovoru = „trojlístek“, „tripartita“. Vzdělávací semináře pro rodiče na zvolené téma „Rodičovské kavárny“. Způsob komunikace rodiny se školou z jiného úhlu pohledu Pro-školní kultura rodiny – míra posilování/oslabování předepsaných pravidel školy : • rodiče objasňují normy školy svým dětem a podporují je, věnují pozornost důraz na školní úspěch, postoje, oblékání a hodnoty • rodina zprostředkovává školní normy, připisuje jim význam a definuje tresty spojené s porušováním norem ve škole. Pokud rodina nekopíruje školské normy, je pro žáky snazší porušovat normy ve škole. Co stanovuje vztahy školy s rodinou? • Školský zákon č. 561/2004 Sb. - rodičovská práva, spolurozhodování rodičů o dění ve škole; (§ 22 odst. 3) - základní okruhy povinností pro zákonné zástupce dětí a nezletilých žáků (aby nebyl narušen průběh, smysl a účel vzdělávání) – viz dále. • Školská rada – vyjadřuje se k návrhům školních vzdělávacích programů, schvaluje výroční zprávu školy, školní řád, pravidla hodnocení výsledků vzdělávání žáků, podílí se na zpracovávání koncepčních záměrů rozvoje školy atd. (§ 168, odst. 1, školského zákona). • Zákon o rodině, č. 94/1963 Sb. nahrazuje od 1. 1. 2014 Občanský zákoník č. 89/2012 Sb. • Školský zákon Povinnosti zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků a) zajistit, aby dítě a žák docházel řádně do školy nebo školského zařízení; b) na vyzvání ředitele školy nebo školského zařízení se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte nebo žáka; c) informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání; d) dokládat důvody nepřítomnosti dítěte a žáka na vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem; e) oznamovat škole a školskému zařízení údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte a žáka, a změny v těchto údajích. Práva zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků právo: a) na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dětí, žáků a studentů (u zletilých mají toto právo pouze rodiče či osoby, které vůči zletilým žákům a studentům plní vyživovací povinnost); b) volit a být voleni do školské rady; c) vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí vzdělávání dětí a nezletilých žáků, přičemž jejich vyjádření musí být věnována pozornost; d) na informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání podle školského zákona (podle ustanovení § 21). Literatura Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. ISV: Praha. Gillernová, I., Kebza, V. & Rymeš, M. et al. (2011). Psychologické aspekty změn v české společnosti. Praha: Grada. Štech, S. (2009). Rodina a škola – partneři nebo soupeři. Dostupné: https://docplayer.cz/4722088-Rodina-a-skola-partneri-nebo- souperi.html Teorie a metodika výchovy | Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity (muni.cz) • Třídní učitelé sami o sobě a také z pohledu žáků a rodičů | Časopis Komenský v současnosti | MUNI PED • https://www.nase-trida.cz/tridni-schuzky/ • https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/tridni-schuzky-jinak-s-rodici-a-detmi • http://majinato.cz/18-spolecne-tridni-schuzky-s-rodici-i-detmi.php • https://www.vzdelavacisluzby.cz/virtualni-kabinet/virtualni-kabinet-card/card-186 nebo • https://www.eduzin.cz/nezarazene/tridni-schuzky-zadny-strach/ s článkem nakladatelství Raabe. • https://journals.muni.cz/pedor/article/viewFile/12379/pdf • https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/video-rozzlobeny-rodic-a-hadka-s-ucitelem-jak-resit-spory-ve-skole Ať se vám daří najít optimální cesty ke spolupráci. Projeví-li učitel zájem o žáka, bude mít cestu snazší.