MPMV081 TMV LF 2023 Hana Horká > Ukončení předmětu: zkouška Požadavky: aktivní účast (80 %) ve výuce •Zadání úkolu pro skupinky (2-3 studující) •Zpracovat jednu kazuistiku (konkrétní výchovnou situaci z výuky/výchovné zřetele učiva, z běžné praxe, médií…) v rozsahu 2-3 strany či posteru: • a) popsat situaci a analyzovat příčiny/okolnosti ovlivňující situaci/případ/chování žáka a učitel •b) navrhnout postup/y řešení s oporou alespoň o dva odborné zdroje •c) zdůvodnit rozhodnutí a návrhy řešení. •Odevzdání úkolu: do 29. 3. 2023 do odevzdávárny. •Prezentace/poster ve skupině 2-3 studujících ve výuce. • Cíl předmětu: osvojení si výchovných kompetencí pro práci ve školním i mimoškolním prostředí. zkušenost s metodami rozvoje osobnosti (oblast volní, mravní, estetická, sociální apod.). •Výstupy: •Na konkrétních příkladech popsat praktické oblasti výchovy a provázat je s vybranými a vhodnými teoriemi s praktickými příklady. • interpretovat získané vědomosti • aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi • interpretovat aktuální problémy pedagogiky • promyšleně zaujímat stanoviska ke studované problematice • racionálně využívat získané poznatky pro svůj vlastní rozvoj Sylabus • • Témata: • • • • 1. Výchova: vymezení a pojetí výchovy, výchova v práci učitele, výchova v kurikulu. 2. Teorie a metodika výchovy ve vztahu k průřezovým tématům. 3. Výchovné působení třídního učitele. 4. Rodina, škola a komunita. Prezentace úkolu. 5. Alternativní výchovné metody v práci pedagoga. 6. Kázeň ve školní třídy, vymezení kázně, proaktivní a reaktivní řízení třídy, pravidla třídy a práce s nimi, příklady nekázně a nespolupráce (rezistence žáků a způsoby jejich řešení. Vztah rodiny a školy. 7. Agresivita a šikana ve školní třídě, kyberšikana. Vymezení šikany, fáze šikany, řešení šikany z pozice učitele a ve spolupráci s poradenskými pracovišti (školní poradenské pracoviště, PPP, SVP). Povinná literatura · •Teorie a metodika výchovy - výukový text, dostupný: https://is.muni.cz/auth/do/rect/el/estud/pedf/2022jaro/tmv/web/index.html •STŘELEC, S. (2002). Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, s.r.o., •Přednášky mají rozsáhlou e-learningovou podporu prostřednictvím distančního kurzu, který je dostupný: •https://is.muni.cz/auth/do/rect/el/estud/pedf/2022jaro/tmv/web/index.html • •