Adobe Systems Rodinné lékařství II Magisterské studium zdravotních věd Adobe Systems Etické problémy v primární péči ̶ Hippokratova přísaha – 5. stol. př. n . l Økonat jen dobro Ønepodat jedu Øchovat se nezištně Øneustále se vzdělávat Adobe Systems Kodex práv pacientů ̶první kodex sestavil lékárník David Anderson ve Virginii 1971 ̶nyní existují kodexy ve všech zemích, nutno sladit se systémem zákonů dané země, aby mohly být pro zdravotníky závazné Adobe Systems Etika u nás ̶před 1989 – odkaz na vrozenou mravnost a svědomí ̶1991 – ustanovena lékařská etika jako vědní obor, ustanoveny etické komice ̶1992 – Centrální etická komise vydala Etický kodex práv pacientů ̶1993 – Charta práv postižených dětí ̶1993 – Etické kodexy mentálně a tělesně postižených ̶ Adobe Systems Aktuální situace u nás ̶rozvolnění systému zdravotnictví i do komerčních aktivit ̶aktivity nestátních zařízení ̶nadstandardní péče ̶ Øvýuka komunikačních dovedností jako podkladu etické chování zdravotníků Øetika – samostatný obor na LF Adobe Systems Hlavní okruhy etických problémů Ø1. Scientistické zaměření medicíny Ø2. Etické problémy při ošetřování chronicky nemocných , starých a handicapovaných občanů, onkologicky nemocných a nemocných v terminálním stadiu Ø3. Etické problémy při sdělování pravdy a závažných skutečností Adobe Systems Scientistické zaměření medicíny ̶vede k tendenci přeceňovat roli přístrojových vyšetření a laboratorních metod ̶není věnován dostatek času pohovoru s nemocným – „sdělená bolest je poloviční bolest“ (zdánlivý nepoměr přínosu informace) ̶mizí lidský rozměr a celostní pohled ̶ Adobe Systems Péče o chronicky a nevyléčitelně nemocné Ønutný individuální přístup Øchoroba je vždy léčitelná, i když je nevyléčitelná Ønebrat nemocnému naději Øcelý pečující tým by se měl vzájemně informovat, zda a v jakém rozsahu je nemocný o své chorobě informován Adobe Systems Problémy při sdělování pravdy a závažných skutečností Ø" NON NOCERE ! Neuškoď ! Øpovinnost lékaře sdělit pravdu nemocnému o jeho onemocnění, ale neuškodit mu tím Ønemocný má právo na pravdu, ale má také právo rozhodnout o tom, zda chce být informován a kdo z jeho okolí má být informován Øpovinnost mlčenlivosti zdravotníků o skutečnostech, které se při ošetřování nemocného dozvěděli Adobe Systems Etický kodex práv pacientů I Ø1. Ohleduplná odborná péče Ø2. Znát jméno lékaře, právo na soukromí a styk s rodinou Ø3. Znát informace o diagnostice a léčbě své choroby, souhlas, poučení Ø4. Právo nemocného odmítnout léčbu a být poučen o následcích Ø5. Respektovat stud Ø6. Právo na ochranu všech informací a dat o nemocném Adobe Systems Etický kodex práv pacientů II Ø7. Právo na péči ve zdravotnickém zařízení, odpovídající charakteru onemocnění, jinak právo na transfer Ø8. Právo na zajištění kontinuální péče Ø9. Právo na informace, pokud má být zvolen nestandardní postup Ø10. Právo na citlivý přístup všech zdravotníků v závěru života Ø11. Právo i povinnost nemocného řídit se provozním řádem zdravotnického zařízení, právo znát účet za provedené úkony Ø Adobe Systems Další etické kodexy ̶1. charta práv hospitalizovaného dítěte ̶2. charta práv pacientů seniorů ̶3. charta práv mentálně postižených ̶4. charta práv tělesně postižených ̶ ̶Etické kodexy jsou morální práva pozitivně formulovaná pro dobro nemocného, nelze je soudně vymáhat Etické postoje a vlastnosti lékaře a zdravotnického pracovníka - předpoklad etického chování trpělivost obětavost vlídnost sociální cítění nezištnost velkorysost taktnost ohleduplnost diskrétnost poctivost spolehlivost ochota kolegialita stavovská čest osobní bezúhonnost Adobe Systems Etická problematika eutanázie ̶dva významy – Ødobrá, snadná, krásná smrt Øusmrcení ze soucitu, útrpnosti a milosrdenství Má člověk právo na to, aby jej druhý člověk z milosrdenství usmrtil? Potřebuje jiného člověka – lékaře. Adobe Systems Vývoj pohledu na eutanázii ̶dříve Øaktivní eutanázie – přeplněná stříkačka Øpasivní eutanázie – odkloněná stříkačka ̶nyní Ønon voluntary eutanasia – pacient v bezvědomí – kdy odpojit přístroje Øvoluntary eutanasia – pacient projevuje svou vůli zemřít – může být ovlivněn bolestí – nutná kvalitní paliativní péče Øasistovaná sebevražda – lékař opatří smrtící lék, nemocný jej užije sám Ø Adobe Systems Po ukončení kauzální léčby ØNTBR – not to be reanimated ØDNR – do not resuscitate ØCMO – comfort measures only ̶uvedeno v dokumentaci nemocného, je to rozhodnutí celého týmu i po konzultaci s nemocným a jeho rodinou Adobe Systems Situace v ostatních zemích ̶pouze v Holandsku uzákoněno, ročně 5000-8000 lidí, další země projednávají ̶kritéria Ønevyléčitelně nemocný Øšpatná prognóza nemoci Øneztišitelné bolesti Øopakovaná žádost nemocného Ølékař provádějící eutanázii musí dát případ k posouzení dalšímu specialistovi Adobe Systems Situace v ČR ̶eutanázie je diskutovaná v odborných kruzích, je zvažován podíl kvalitní paliativní péče na frekvenci žádostí nemocných o ukončení života ̶diskuze laické veřejnosti emotivní ̶převažuje obava ze zneužití Adobe Systems Eutanázie a praktický lékař I Øpečuje o těžce a nevyléčitelně nemocné Øčasto se do péče praktického lékaře vrací nemocní v terminálním stadiu ze specializovaných pracovišť Øpéče o nevyléčitelně nemocné klade velké nároky na odborný přístup Øsoučasně je v kontaktu s nemocným a jeho rodinou nezbytný hluboce lidský přístup Ønevyléčitelně nemocný má právo se rozhodnout, že chce být ošetřován doma Adobe Systems Eutanázie a praktický lékař II Øv péči o nevyléčitelně nemocné nutno využít všechny možnosti paliativní péče Ønejvětší rezervy jsou v léčbě bolesti Øobava z použití opioidů Øpoučení rodiny - při zhoršení nevolat RZP, volat PL Øvyužívání služeb mobilních hospiců ̶ ̶ Adobe Systems Etická problematika AIDS I ̶charakteristika nemocných Øabnormální způsoby chování, sexuální promiskuita Ønarkomanie Økombinace obojího Øpřenos z matky na plod Adobe Systems Etická problematika AIDS II ̶po zjištění infekce prochází nemocný obtížným obdobím: Øživot ve strachu a úzkosti Øtělesné a psychické strádání Østrach z choroby, z bolesti, ze smrti Øobavy o blízké Øobavy o zaměstnání Østrach z izolace, ze samoty Øčasto pocity viny z předčasné, zbytečné smrti Adobe Systems Etická problematika AIDS III ̶pravidla pro přístup k HIV pozitivním (vyhláška MZCR 1992) Øpovinnost léčit (povinnost personálu se chránit) Øzachování důvěrnosti – problém sdělení blízkým Øsdělení pravdy – dilema chtění být informován Øklinický výzkum – placebo? Adobe Systems Etická problematika AIDS IV Ødepistáž protilátek HIV – povinná jen u dárců krve a spermatu Øtriage – třídění nemocných při nízké dostupnosti léků Øpovinnosti HIV pozitivních – § o zabránění šíření infekčních chorob Øedukace – školy, rodiny (kondomy a stříkačky jsou již východiska z nouze) Øvztah k umírajícím – odpor okolí vytržení ze společnosti, pocit viny, strach ze smrti Øpodpora hospicového hnutí ̶ Adobe Systems Shrnutí základních pravidel lékařské etiky Ø1. autonomie - nezávislost ( dodržování lidských práv, respektování svobody, důstojnosti) Ø2. non maleficience (nepoškozování včetně ochrany dat a informací) Ø3. beneficience (směřování k dobru) Ø4. justice (spravedlnost) Adobe Systems Komunikace mezi zdravotnickým pracovníkem a nemocným ̶zcela specifická ̶může ovlivnit spolupráci nemocného na léčbě ̶působí terapeuticky ̶nemocný potřebuje pocit porozumění ̶mluvit s nemocným neznamená plýtvat časem Adobe Systems Komunikace ̶schopnosti komunikace je třeba se učit a zdokonalovat ji ̶komunikací se pokoušíme vidět věci jeho očima ̶úcta k názoru nemocného podporuje vznik jeho důvěry ̶86% stížností na péči je založeno na chybách v komunikaci Adobe Systems Zásady správné komunikace s nemocnými Ønikoli paternalistický přístup – nemocný není pasivním objektem našeho konání Ørovnocenný partnerský vztah, vzájemná důvěra a úcta Øschopnost zdravotníka vcítit se do problémů nemocného – empatie Øindividuální přístup, volba vhodného typu komunikace Ø Adobe Systems Základní pravidla pro komunikaci Ø1. jednat jako s rovnocenným partnerem Ø2. oslovení dle přání nemocného, většinou „paní/pane“, nikoliv „dědy/babi“ Ø3. zpočátku nechat nemocného vypovědět svoje problémy, později řízený rozhovor Ø4. nepřerušovat nemocného, udržovat oční kontakt, oči ve stejné úrovni Ø5. sledovat nonverbální projevy, ale i nemocný sleduje nonverbální projevy zdravotníka ̶ Adobe Systems Základní pravidla pro komunikaci Ø6. doplňující otázky Ø7. klidné prostředí, věnovat se jen nemocnému, nezapisovat, nekontrolovat nálezy Ø8. uspořádání stolu – nemocný sedí do „L“ Ø9. zachovat intimitu, respoktovat stud, dávat jasné pokyny nemocnému Ø10. prodiskutovat hypotézy, nastínit plán vyšetření a dalšího postupu, zeptat se na názor nemocného Adobe Systems Základní pravidla pro komunikaci Ø11. nechat nemocného zopakovat léčebná opatření Ø12. umožnit nemocnému ventilovat negativní pocity a obavy Ø13. ukončení rozhovoru – stručné shrnutí, domluva další návštěvy ̶nepoužívat cizích slov a slangových výrazů ̶klidné jednání, upravený zevnějšek ̶ Adobe Systems Úskalí komunikace ̶hněv, negativizmus a agresivita mohou být výrazem zoufalství, nikoli nevychovanost nebo nevděčnost ̶syndrom „vyhoření“ ̶komunikace s dětmi – dítě není nedokonalý dospělý, nutno volit metody přiměřené věku ̶limitace medicíny vedou ke skepsi zdravotníků – nepřenášet na nemocné!! Adobe Systems Komunikace s handicapovanými ̶při nerespektování handicapu riziko neporozumění ̶handicapovaní přijímají informace jinými cestami ̶je nutno se přizpůsobit jejich možnostem komunikace ̶při necitlivém přístupu riziko non compliance ̶vyšší riziko iatropatogenizace Adobe Systems Komunikace s mentálně postiženými Ønejednat s nemocným jako s dítětem Øhovořit s ním, i když je přítomen průvodce Øbýt tolerantní a trpělivý Øpřizpůsobit se stupni mentálnímu postižení Øpodle potřeby často opakovat otázky a doporučení Øprojevovat úctu a respekt Adobe Systems Komunikace s tělesně postiženými Øvytvořit bezbariérové prostředí Ønevytýkat to, co nemůže ovlivnit, vzhledem ke svému postižení Ønestát nad nemocným Øvěnovat nemocnému více času a pozorně jej vnímat Øpředpokládat, že nemocný je inteligentní Adobe Systems Komunikace se sluchově postiženými Øzřetelně vyslovovat a umožnit odezírání Ømluvit pomalu Øpoužívat jednoduché věty Ømít osvětlený obličej Øneprojevovat netrpělivost Øpovzbudit nemocného Øvyužít podle potřeby tlumočníka do znakové řeči Adobe Systems Komunikace se zrakově postiženými Ø představit se a uvést své služební zařazení Ø využívat slovních informací Ø předpokládat, že nevidomí jsou zcela normální lidé Ø jednat vždy s nevidomými, i když mají s sebou průvodce Ø upravit ordinaci podle zásad prevence úrazů Ø nepohybovat se tiše po místnosti Ø informovat předem o bolestivých zákrocích Ø vyvarovat se projevů soucitu Adobe Systems Děkuji za pozornost DSCF0046