Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II2 Three States of Cognition Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I3 Philosophy : Mind behind Mind Psychology : MindNeuroscience: Brain PS Deb http://www.slideshare.net/drpsdeb/presentations Three States of Cognition Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I4 https://www.betexa.cz/fiat-126p-acropolis-rally Three States of Cognition Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I5 https://www.betexa.cz/fiat-126p-acropolis-rally Proč? Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II6 Člověk je individualita Člověk je tvor společenský Psychologický konflikt Sociální konflikt Hodnoty Filozofie You have to live with yourself You have to live with others Philosophy of life is a personal philosophy, whose focus is resolving the existential questions about the human condition. Wikipedia Collective consciousness or collective conscious is the set of shared beliefs, ideas and moral attitudes which operate as a unifying force within society. Wikipedia You have to die Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II7 Komplementární způsoby myšlení Mytologie a filozofie Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II8 • Všechny národy • Jazyk a mytologie (a později kultura/filosofie) definují národy • Komunikační porozumění • Hodnotové porozumění • Vysvětlení komplexních jevů • Pseudoracionální/ iracionální charakter • Protověda • Symbolický význam – výchovný charakter • Intuitivní chápání cykličnosti času (Pojem cyklického času zaveden až Pythágorejci) • Mýtus – Filozofie – Věda (August Comte) Mytologie a filozofie Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II9 • Všechny národy • Jazyk a mytologie (a později kultura/filosofie) definují národy • Komunikační porozumění • Hodnotové porozumění • Vysvětlení komplexních jevů • Pseudoracionální/ iracionální charakter • Protověda • Symbolický význam – výchovný charakter • Intuitivní chápání cykličnosti času (Pojem cyklického času zaveden až Pythágorejci) • Mýtus – Filozofie – Věda (August Comte) Přítomnost Přítomnost Minulost Minulost Budoucnost Budoucnost Filozofie, věda a myšlení Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II10 Filozofie, věda a myšlení Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II11 Etapy antické filozofie Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II12 http://www.bohemiabeer.eu/en/beer/8 • Kosmologická filozofie • Hledání prazdroje (sjednocujícího principu) • Předsokratovská filosofie • Antropologická filozofie • Orientace na člověka, společnost a poznání • Sofisté, Sókratés • Systematická filozofie • Tvorba univerzálních systémů • Platón, Aristotelés • Helénistická filozofie • Hledání smyslu lidské existence • Stoicismus, epikureismus, skepticismus… Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II13 https://www.britannica.com/media/full/topic/244231/54571 Milétská „škola“ Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II14 • Hledání prapodstaty/pralátky (arché) https://www.britannica.com/media/full/topic/244231/54571 Thalés z Milétu (asi 624 – 548 př.n.l.) Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II15 ➢První filosof, politik, geometr, astronom ➢Změřil výšku pyramid na základě vrženého stínu ➢Předpověděl datum zatmění Slunce ✓„vše má stejný základ, ale různou formu“ ✓Pralátka – voda (možná inspirován vlnobitím) https://en.wikipedia.org/wiki/Thales_of_Miletus https://www.ephotozine.com/article/how-to-photograph-stormy-seas-15558 Anaximandros z Milétu (asi 610 – 546 př.n.l) Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II16 ➢ Měření úhlových vzdáleností ➢ Sluneční hodiny se svislou tyčí ➢ Nebeský glóbus ➢ Mapa světa ✓Pralátka – apeiron (neohraničeno, nekonečno) ✓„věci povstávají z apeira procesem separace a zase zanikají“ - vývoj https://www.aldebaran.cz/famous/people/Ana ximandros.php Anaximenes z Milétu (cca. 585-528 př.n.l.) Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II17 ✓Pralátka – (nekonečný) vzduch (apeiros aer) ✓Zahušťováním vzniká voda a kámen ✓Zřeďováním vzniká oheň https://cz.pinterest.com/pin/56766472802249481 3/?lp=true Milétská „škola“ Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II18 • Hledání prapodstaty/pralátky (arche) • Racionální myšlení ✓Princip dnešní vědy • Redukcionismus ✓Zjednodušení na jednu prapodstatu/pralátku (monismus) ✓Princip dnešní vědy (modelování) ✓Opak redukcionismu je holismus, který není možné pojmout racionálně a je nutné použít intuitivní vhled (neracionální postup) Pythagoreici Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II19 • Filosofická škola působící v Krotónu • Hledání matematických vztahů řádu/harmonie https://www.britannica.com/media/full/topic/244231/54571 Pythagoras (cca. 570-495 př.n.l.) Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II20 ➢Zakladatel filosofické školy ➢ Učení mělo prvky mystiky až charakter náboženské sekty ✓ Zavedl dnešní význam pojmů theoria, logos, kosmos a další https://www.goodreads.com/phot o/author/203707.Pythagoras Pythagoras (cca. 570-495 př.n.l.) Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II21 https://www.goodreads.com/phot o/author/203707.Pythagoras https://www.mathsisfun.com/pythagoras.html Pythagoras (cca. 570-495 př.n.l.) Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II22 https://www.goodreads.com/phot o/author/203707.Pythagoras https://www.mathsisfun.com/pythagoras.html Filozofický význam Pythagorovy věty Na vyšší úrovni můžeme vidět vztahy, které na nižší úrovni nemůžeme vidět Pythagoras (cca. 570-495 př.n.l.) Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II23 https://www.goodreads.com/phot o/author/203707.Pythagoras https://www.mathsisfun.com/pythagoras.html 1 2 3 4 Filozofický význam Pythagorovy věty Na vyšší úrovni můžeme vidět vztahy, které na nižší úrovni nemůžeme vidět Pythagoreici Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II24 ✓Abstraktní myšlení ✓Holistický přístup Hérakleitos z Efesu (cca. 540 - 480 př.n.l.) Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II25 ➢Dynamický přístup ➢Vše podléhá změně ✓Neexistují statické věci ➢Pralátka – oheň ✓Podléhá změně a mění věci ➢Dynamismus není chaos, má řád (logos) ➢ Dynamismus lze chápat i jako boj, antagonismus http://www.xn--ideayaynevi- 5zb.com/adlar/herakleitos.html https://www.nobelprize.org/prizes/physics/19 21/einstein/biographical/ https://www.viva.org.uk/what-we-do/celebrity- supporters/albert-einstein Eleaté Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II26 • Opozice vůči Hérakleitovi • Zdůrazňovali význam rozumového poznání https://www.britannica.com/media/full/topic/244231/54571 Xenofanés (cca. 570-475 př.n.l.) Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II27 https://www.iep.utm.edu/xenoph/ ➢ Rhapsod ➢ Parodoval staré autory ➢ Výsměch mýtům ✓Jak se má člověk chovat slušně, když se řečtí bohové chovají tak, jak se chovají ➢ Výsměch Hérakleitovi??? ✓Nic nevzniká ani nehyne ➢Inspirátor Elejské školy Parmenidés (cca. 510-450 př.n.l.) Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II28 ➢ Zakladatel Elejské školy ✓ Jsoucno je a lze poznat, nejsoucno nemůže být, nelze jej poznat a myslet si, že někdy něco je a někdy něco není, je bláznovství ✓ Neexistuje pohyb (pohyb, který vidíme je klam) https://en.wikipedia.org/wiki/Parm enides https://dparut.smugmug.com/Custom-Processing/Specials/i-8c2CVGn/A Zenón (cca. 490-430 př.n.l.) Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II29 ➢ Důkaz sporem ➢ Aporie – bezcestí – paradox ✓Letící šíp ✓Achilles a želva ✓Bisekce úsečky https://www.philosophybasics.com /philosophers_zeno_elea.html https://en.wikipedia.org/wiki/Zeno_of_Elea Hérakleitos – Zenón Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II30 ✓Logika dovedená ad absurdum https://www.nobelprize.org/prizes/physics/19 21/einstein/biographical/ https://www.viva.org.uk/what-we-do/celebrity- supporters/albert-einstein https://dparut.smugmug.com/Custom-Processing/Specials/i-8c2CVGn/A Předatomisté Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II31 • Empedoklés z Kolofontu • (cca. 490 – 430 př. n. l.) • Určitá syntéza Herakleita a Eleatů ✓Jsoucno se skládá ze čtyř elementů (země, voda, vzduch, oheň), na které působí síla sjednocující (láska), nebo rozdělující (svár) ✓Prvotní hybatel • Anaxagorás z Klazomen • (cca. 500 – 428 př. n. l.) • Přinesl filosofii do Athén ✓Čtyři elementy nahradil nekonečným množstvím elementů (semena) ✓Hybnou silou je Nús (abstraktní božský duch), který vytvořil z prvotního chaosu uspořádaný svět https://theaeoneye.com/tag/empedocles/ https://www.philosophybasics.com/philo sophers_anaxagoras.html Atomisté Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II32 • Leukippos (cca. 500 – 440 př.n.l.) • Démokritos (cca. 460 – 370 př.n.l.) ✓Věci jsou tvořeny nedělitelnými částicemi (atomoi), které se přirozeně pohybují (padají), shlukují a oddělují (vznik a zánik věcí) ✓Vše je řízeno zákony logu ✓Vedle jsoucna existuje nejsoucno (prázdno) https://www.crystalinks.com/democritus.html Předatomisté – atomisté Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II33 ✓Syntéza předchozí filosofie ✓Snaha o tvorbu systému Sofisté Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II34 • Protágorás (cca. 481 – 411 př.n.l.) • Gorgiás (483-375 př.n.l.) ✓Učitelé logiky a řečnictví v Athénách ✓Zaměřovali se také na gnoesologii a společenskou tématiku (právo, ekonomie) ✓Důraz na roli jazyka ✓Mladší generace sofistů upadá do formalismu https://radiozurnal.rozhlas.cz/slovaci-se-bavi-cesi-jako-brouk-pytlik-6299979 Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II35 Sókratés (470-399 př.n.l.) https://edukalife.blogspot.cz/2015/07/soc rates-biography-greek-philosopher-is.html Platón (427-347 př.n.l.) https://www.biografiasyvidas.com/bio grafia/p/platon.htm Aristotelés (384-322 př.n.l.) https://www.biografiasyvidas.com/monog rafia/aristoteles/ Sókratés (469-399 př.n.l.) Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II36 ➢Vyloučil z filosofie otázky přírody a orientoval se na etiku ➢ Sokratická metoda ➢ Dialektická metoda (dialog) ➢ Metoda tázání ➢ Postupné vylučování horších hypotéz až se dopěje k závěru ✓Konání zla je způsobeno neznalostí a omyly ✓Mravnosti lze dosáhnout rozumovým přijetím morálních principů ✓Paradox poznání https://edukalife.blogspot.cz/2015/07/soc rates-biography-greek-philosopher-is.html Platón (427-347 př.n.l.) Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II37 ➢ 35 -36 dialogů, listy • Dialogy rané (Sokratické) ✓ Sokratovo učení • Dialogy zralého období ✓ Platónovy myšlenky podávány Sokratovými ústy • Dialogy pozdní ✓ Vliv Aristotela ➢Platónská akademie (387-86 př.n.l (430-529 n.l.)) ➢Odpůrce demokracie ✓ Demokracie byla zodpovědná za Smrt Sokrata ✓ Demokracie prohrála válku se Spartou ✓ Demokraté se pořád hádají a nic se neřeší ➢Nauka o idejích https://www.biografiasyvidas.com/bio grafia/p/platon.htm Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II38 Materiální svět Smysly https://www.vibrantho me.co.uk/rice-dk-apple- green-small-melamine- kids-cup.html Hrnek Aktivní princip Pasivní princip Poznávací princip Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II39 Materiální svět Smysly https://www.vibrantho me.co.uk/rice-dk-apple- green-small-melamine- kids-cup.html https://www.dhgate.com/pro duct/minecraft-creeper-face- ceramic-mug- coffee/269525497.html http://www.ikea.com/gb/en/p roducts/tableware/glassescups mugs/f%C3%A4rgrik-mug- turquoise-art-50234803/ Aktivní princip Pasivní princip Poznávací princip Hrnek Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II40 Materiální svět Smysly Ideje (ideální formy) https://www.vibrantho me.co.uk/rice-dk-apple- green-small-melamine- kids-cup.html https://www.dhgate.com/pro duct/minecraft-creeper-face- ceramic-mug- coffee/269525497.html Hrnek http://www.ikea.com/gb/en/p roducts/tableware/glassescups mugs/f%C3%A4rgrik-mug- turquoise-art-50234803/ Aktivní princip Pasivní princip Poznávací princip Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II41 Materiální svět Smysly Ideje (ideální formy) https://www.vibrantho me.co.uk/rice-dk-apple- green-small-melamine- kids-cup.html https://www.dhgate.com/pro duct/minecraft-creeper-face- ceramic-mug- coffee/269525497.html Hrnek Nádobí Věc http://www.ikea.com/gb/en/p roducts/tableware/glassescups mugs/f%C3%A4rgrik-mug- turquoise-art-50234803/ Aktivní princip Pasivní princip Poznávací princip Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II42 Materiální svět Smysly Pomíjející, nestálé Ideje (ideální formy) Duše https://www.vibrantho me.co.uk/rice-dk-apple- green-small-melamine- kids-cup.html https://www.dhgate.com/pro duct/minecraft-creeper-face- ceramic-mug- coffee/269525497.html Hrnek Nádobí Věc http://www.ikea.com/gb/en/p roducts/tableware/glassescups mugs/f%C3%A4rgrik-mug- turquoise-art-50234803/ Aktivní princip Pasivní princip Poznávací princip Smyslům nemůžeme plně věřit Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II43 http://mathworld.wolfram.com/CafeWallIllusion.html Smyslům nemůžeme plně věřit Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II44 https://www.google.cz/search?q=parthenon+optical+illusion&tbm=isch&tbs=rimg:Cep4xGmedLt oIjiYWWxFjsJ55IJhzPYbPG5tLV1IuUuT16- LZ8KRO29Z7mDP4TOBE5jXVYVC0VP9zZP0lVWJzUWudSoSCZhZbEWOwnnkEby- lilL8eYIKhIJgmHM9hs8bm0Ri7nPzorVAJ0qEgktXUi5S5PXrxHO7RBEw67e3CoSCYtnwpE7b1nuEWiE jpL24KYOKhIJYM_1hM4ETmNcRxzIwCqBNCPgqEglVhULRU_13NkxH- 8eV8CpFepCoSCfSVVYnNRa51EaaAZpqd1qCm&tbo=u&sa=X&ved=0ahUKEwjxv8K14tzZAhXMAMA KHWiBBqgQ9C8IHA&biw=1366&bih=626&dpr=1#imgrc=i2fCkTtvWe4qdM: http://mathworld.wolfram.com/CafeWallIllusion.html Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II45 Materiální svět Smysly Pomíjející, nestálé Ideje (ideální formy) Duše https://www.vibrantho me.co.uk/rice-dk-apple- green-small-melamine- kids-cup.html https://www.dhgate.com/pro duct/minecraft-creeper-face- ceramic-mug- coffee/269525497.html Hrnek Nádobí Věc Generalizace http://www.ikea.com/gb/en/p roducts/tableware/glassescups mugs/f%C3%A4rgrik-mug- turquoise-art-50234803/ Aktivní princip Pasivní princip Poznávací princip Jsoucno Bytí Univerzální princip Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II46 Materiální svět Smysly Pomíjející, nestálé Ideje (ideální formy) Duše https://www.vibrantho me.co.uk/rice-dk-apple- green-small-melamine- kids-cup.html https://www.dhgate.com/pro duct/minecraft-creeper-face- ceramic-mug- coffee/269525497.html Hrnek Nádobí Věc Generalizace http://www.ikea.com/gb/en/p roducts/tableware/glassescups mugs/f%C3%A4rgrik-mug- turquoise-art-50234803/ Aktivní princip Pasivní princip Poznávací princip Jsoucno Bytí Univerzální princip https://www.pilina.cz/pohary- a-korbely/dreveny-korbel-s- nerezem/ Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II47 Neurčitá Dvojice velkého a malého Jedno Materiální svět Smysly Pomíjející, nestálé Ideje (ideální formy) Duše https://www.vibrantho me.co.uk/rice-dk-apple- green-small-melamine- kids-cup.html https://www.dhgate.com/pro duct/minecraft-creeper-face- ceramic-mug- coffee/269525497.html Hrnek Nádobí Věc Generalizace 1 2 3 4 http://www.ikea.com/gb/en/p roducts/tableware/glassescups mugs/f%C3%A4rgrik-mug- turquoise-art-50234803/ Nús (abstraktní božský duch) Aktivní princip Pasivní princip Poznávací princip Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II48 Věčné, nevzniklé Neurčitá Dvojice velkého a malého Jedno Materiální svět Smysly Pomíjející, nestálé Ideje (ideální formy) Duše Věčné, stvoředné https://www.vibrantho me.co.uk/rice-dk-apple- green-small-melamine- kids-cup.html https://www.dhgate.com/pro duct/minecraft-creeper-face- ceramic-mug- coffee/269525497.html Hrnek Nádobí Věc Generalizace 1 2 3 4 1 x 1 = 1 http://www.ikea.com/gb/en/p roducts/tableware/glassescups mugs/f%C3%A4rgrik-mug- turquoise-art-50234803/ Nús (abstraktní božský duch) Aktivní princip Pasivní princip Poznávací princip Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II49 Věčné, nevzniklé Neurčitá Dvojice velkého a malého Jedno Materiální svět Smysly Pomíjející, nestálé Ideje (ideální formy) Duše Věčné, stvoředné https://www.vibrantho me.co.uk/rice-dk-apple- green-small-melamine- kids-cup.html https://www.dhgate.com/pro duct/minecraft-creeper-face- ceramic-mug- coffee/269525497.html Hrnek Nádobí Věc Generalizace http://www.ikea.com/gb/en/p roducts/tableware/glassescups mugs/f%C3%A4rgrik-mug- turquoise-art-50234803/ Nús (abstraktní božský duch) Aktivní princip Pasivní princip Poznávací princip Jsoucno Bytí Univerzální princip Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II50 Věčné, nevzniklé Neurčitá Dvojice velkého a malého Jedno Materiální svět Smysly Pomíjející, nestálé Ideje (ideální formy) Duše Věčné, stvoředné https://www.vibrantho me.co.uk/rice-dk-apple- green-small-melamine- kids-cup.html https://www.dhgate.com/pro duct/minecraft-creeper-face- ceramic-mug- coffee/269525497.html Hrnek Nádobí Věc Generalizace http://www.ikea.com/gb/en/p roducts/tableware/glassescups mugs/f%C3%A4rgrik-mug- turquoise-art-50234803/ Nús (abstraktní božský duch) Aktivní princip Pasivní princip Poznávací princip Jsoucno Bytí Univerzální princip Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II51 Věčné, nevzniklé Neurčitá Dvojice velkého a malého Jedno Materiální svět Smysly Pomíjející, nestálé Ideje (ideální formy) Duše Věčné, stvoředné https://www.vibrantho me.co.uk/rice-dk-apple- green-small-melamine- kids-cup.html https://www.dhgate.com/pro duct/minecraft-creeper-face- ceramic-mug- coffee/269525497.html Hrnek Nádobí Věc Generalizace http://www.ikea.com/gb/en/p roducts/tableware/glassescups mugs/f%C3%A4rgrik-mug- turquoise-art-50234803/ Nús (abstraktní božský duch) Aktivní princip Pasivní princip Poznávací princip Jsoucno Bytí Univerzální princip Ústava Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II52 ➢ Cvičení v logice, není myšleno jako doslovný návod ➢ Sokratovský paradox ✓ Dobré myšlenky dovedené do absurdna končí zlem ➢ Pokus o definování ideálního společenského systému, kde by nemohlo dojít k takovému činu, jako je odsouzení Sokrata ➢ Podle kvality budou lidi rozděleni do tří tříd: ✓ Vládci ✓ Strážci/válečníci ✓ Řemeslníci ➢ Párováni budou nejlepší s nejlepšími a nejhorší s nejhoršími ➢ Aby se překonal odpor, lidé budou párováni zmanipulovaným losováním, které bude reprezentovat rozhodnutí bohů ➢ Děti budou odebírány a vychovávány státem ➢ V posledním dialogu, Nomoi, už ani nepředpokládá vládu lidí, ale přímou aplikaci zákonů Podobenství o jeskyni (Ústava) Co je skutečnost? To, co za skutečné považujeme Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II53 https://slideplayer.cz/slide/3125141/ Aristotelés (384-322 př.n.l.) Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II54 ➢ Syntéza řecké vzdělanosti • Vytvořil systém v duchu řeckého ideálu harmonie a uměřenosti • Snaha o sladění dvou proudů ✓ Milétsko-hérakleitovsko-démokritovský (fyzikálně- materiální) ✓ Pythágorovsko-eleatsko-platónský (logicko-abstraktní) ➢ Racionalizace, kategorizace ✓ Logika (Organon – nástroj myšlení – Kategorie, O vyjadřování, Analytiky, Topiky…) ✓ Fyzika (Fyzika, O nebi, O vzniku a zániku, O částech zvířat, O vzniku zvířat, O duši) ✓ Metafyzika (První filozofie) ✓ Etika (Velká etika, Etika Nikomachova) ✓ Politika (zlomek komentářů k ústavám řeckých států) ✓ Řečnictví a básnictví (O řečnictví, O básnictví) https://www.biografiasyvidas.com/monog rafia/aristoteles/ Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II55 ➢Nauka o úsudku • Pravidla odvozování nových výroků z jiných soudů • Aristotelský sylogismus ✓ 1. Obecná věta (Všichni lidé jsou smrtelní) ✓ 2. Speciální věta (Sokratés je člověk) ✓ 3. Závěr (Sokratés je smrtelný) ➢Ideám nepřisuzoval samostatné bytí, ale považoval za produkt myšlení ➢Důraz na empirické poznání (za nejdůležitější považoval hmat, neboť ho mají všichni živočichové) ➢Čtyři příčiny věcí (na příkladu sochy) • Látková (mramor; miléťané) • Formy (tvar; eleaté) • Účinná (ruka sochaře, předatomisté) • Účelu, smyslu (funkce sochy, Aristotelés) ✓ DLE ARISTOTELA NEJDŮLEŽITĚJŠÍ (nejde jen o tvoření, ale o smysl) ✓ Vesmír se vyvíjí tak, aby to mělo smysl a aby tu vznikl člověk ✓ Prvotní hybatel Aristotelés (384-322 př.n.l.) https://www.biografiasyvidas.com/mo nografia/aristoteles/ Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II56 Aristotelés (384-322 př.n.l.) https://www.biografiasyvidas.com/mo nografia/aristoteles/ ➢Nauka o duši • Princip vztahu formy (duše) a látky (tělo) • určující je duše, která činí tělo skutečností ✓ Vegetativní (rostliny, živočichové, člověk) ✓ Smyslová (živočichové, člověk) ✓ Rozumová (člověk) ➢Etika vyplývá z nauky o duši • Člověk je bytost rozumná rozum by měl vést k uměřenosti, přičemž smysly by se neměly příliš potlačovat • Zlatá střední cesta (nepřehánět to ani s rozumem, ani s pudy) • Smyslem života je rozvinout schopnosti ➢ Dvě cesty ✓ Etická – vláda rozumu nad pudy ✓ Dianoetická – zdokonalování rozumu ➢Ideální stát • Forma vlády má odpovídat konkrétní potřebě národa a doby • Vztah mezi občanem a státem by měl být založen na štědrosti a kritériu obecného prospěchu „Celek je víc než pouhý součet jednotlivých částí“ Filozofie, věda a myšlení Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II57 Raffael Santi – Athénská škola (1509-1510) Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II58 http://novaakropolis.blogspot.com/2010/09/athenska-skola-rafael-santi.html Raffael Santi – Athénská škola (1509-1510) Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II59 1: Zénón z Kitia nebo Zénón z Eleje – 2: Epikúros – 3: Federico II. Gonzaga – 4: Boëthius nebo Anaximandros nebo Empedoklés – 5: Averroes – 6: Pythagorás – 7: Alkibiadés nebo Alexandr Veliký – 8: Antisthenés nebo Xenofón – 9: Hypatia z Alexandrie nebo Francesco Maria della Rovere – 10: Aischinés nebo Xenofón – 11: Parmenidés – 12: Sókratés – 13: Hérakleitos (předloha: Michelangelo?) – 14: Platón držící Timaia (předloha: Leonardo da Vinci) – 15: Aristotelés držící Etiku (předloha: Michelangelo)– 16: Diogenés ze Sinópy – 17: Plótinos – 18: Eukleidés nebo Archimédés a skupina studentů (předloha: Bramante) – 19: Strabón či Zarathuštra? – 20: Klaudios Ptolemaios – R: Raffael jako Apellés – 21: Il Sodoma jako Protogenés https://cs.wikipedia.org/wiki/Ath%C3%A9nsk%C3%A1_%C5%A1kola#/media/File:Raffaello_Scuola_di_Atene_numbered.svg Judaismus Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II60 https://thebibleproject.com/all-videos/ https://thebibleproject.com/other- resources/posters/ Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II61 https://thebibleproject.com/all-videos/ https://thebibleproject.com/other-resources/posters/ Křesťanství Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II62 https://thebibleproject.com/all-videos/ https://thebibleproject.com/other-resources/posters/ Křesťanství Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II63 https://thebibleproject.com/all-videos/ https://thebibleproject.com/other-resources/posters/ Křesťanství Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II64 https://thebibleproject.com/all-videos/ https://thebibleproject.com/other-resources/posters/ Křesťanství Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II65 https://thebibleproject.com/all-videos/ https://thebibleproject.com/other-resources/posters/ Křesťanství Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II66 ✓Židovská tradice ✓Řecká tradice ✓(Římská tradice) https://geoserver.geo-solutions.it/edu/en/pretty_maps/wms.html http://www.coaching.net.nz/wp-content/uploads/2013/06/Iceberg-for- blog-from-J-e1371521135440.jpg Nejvyšší úroveň mozkové činnosti II67 https://www.google.com/search?q=tomas+mestanek+filosofie&source=ln ms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjFuprguIbhAhWRZVAKHVBhAQMQ_AU IDigB&biw=1396&bih=657#imgrc=C0I5cuHC08oBOM: https://www.google.com/search?biw=1396&bih=657&tbm=isch&sa=1&ei= pM6MXPrGGI-e1fAPp6m1- A8&q=pribeh+anticke+filosofie&oq=pribeh+anticke+filosofie&gs_l=img.3...1 26551.134421..134886...0.0..0.86.1723.24....2..1....1..gws-wiz- img.......0j0i67j0i10j0i30j0i5i30j0i8i30.uXg6NmHqY2I#imgrc=rirNmTEakgHBq M: https://thebibleproject.com/