1 Úvod do vyšetření • Pacienta vyšetřujeme vždy vysvlečeného ve spodním prádle nebo s plínkou. • Postupujte systematicky. • Pamatujte, že vitální funkce se mění s věkem dítěte, to, co je v novorozeneckém věku fyziologické, je u starších dětí považováno za významnou patologii. Zde uvádíme stručnou tabulku pro orientaci: Věk Dechová frekvence (/min*) Srdeční frekvence min/max (/min)* Krevní tlak sys./dias. (mmHg) Novorozenec 30-50 100/180 50-60/30-35 2.-6. měsíc 30-50 120/160 80/50 7.-12. měsíc 20-40 100/180 80/50 2.-3. rok 20-30 100/130 85-90/60 4.-8. rok 20-25 70/120 85-90/60 9.-12. rok 18-25 65/100 100-115/65-75 13.-15. rok 18-25 60/90 110-125/75-80 *hodnoty za bdělého stavu Observace Jakmile vstoupíte do pokoje, věnujte alespoň 30 sekund pozorování. Jak se dítě chová? Leží v posteli? Hraje si s hračkami? Usmívá se? Pláče? Jak si hraje? Mnemotechnická pomůcka – BBB – breathing, body colour, behaviour • Chování o Úroveň vědomí – AVPU, GCS o Svalový tonus, spontánní pohyb, křeče o Interakce dítěte, oční kontakt, sledování okolí o Vyhledávání určité polohy Akutně nemocný novorozenec nebo kojenec křičí a nedá se upokojit, nebo je naopak apatický. Odmítá pití. • Dýchání o Eupnoe/tachypnoe/bradypnoe? o Známky zvýšeného dechového úsilí – interkostální retrakce, zatahování jugula, kývání hlavou, pomocné dechové svaly, nasal flairing (rozšiřování nosních křídel při namáhavém dýchání) ▪ Uvědomme si, že nepoukazuje pouze na stav plic, ale vyjadřuje kompenzaci problémů i v jiných orgánových systémech! o Abnormální zvukové fenomény – stridor, pískot, grunting, mrnčení o Nepravidelné dýchaní • Barva kůže o Cyanóza, Pallor - bledost, Ikterus Hydratace - velmi důležité posoudit u každého pediatrického pacienta, zejména u novorozenců, kojenců a batolat s probíhajícím infektem • Velká fontanela – vpadlá fontanela může být známkou dehydratace. • Kapilární návrat o u novorozenců, batolat, předškolních dětí se posuzuje na kůži hrudníku o u školních dětí a adolescentů můžete posuzovat na nehtovém lůžku 2 o přitlačte prstem na kůži/nehet po dobu 5 sekund, poté uvolněte a sledujte návrat růžového zbarvení kůže o Fyziologický kapilární návrat je do 2 sekund o Prodloužený kapilární návrat svědčí pro centralizaci oběhu • Sliznice dutiny ústní, jazyk o Posuzujte při vyšetření dutiny ústní o Fyziologicky by neměly být sliznice oschlé, jazyk povleklý • Močení/oligurie o U novorozenců/kojenců/batolat se zeptejte rodičů, kolik má dítě denně pomočených plen (pomůcka: 1.den = 1 plena, 2.den = 2 pleny …. od 8.dne dál = 8 – 10 pomočených plen denně) o U starších dětí a adolescentů se zeptejte, zda chodí méně na záchod než obvykle • Kožní turgor o U menších dětí se zkouší kožní řasa na hrudníku nebo bříšku o U starších je možné posuzovat na dorzu ruky • Oči o Halonované oči - široce otevřené, vpadlé, s našedlými kruhy o Oligolakrimie - snížená produkce slz • Hmatný tep na periferii o U menších dětí arteria brachialis a arteria femoralis o U starších arteria radialis Meningeální jevy • pro potřeby vyšetření stačí orientačně posoudit horní a dolní meningeální jevy • Sledujte aktivní pohyby hlavy u dítěte. • Opozice šíje – dítě leží na rovné podložce, DKK narovnané a HKK podél těla, svou ruku dejte dlaní nahoru pod hlavu dítěte a vyzvěte ho, aby se dotklo bradou hrudníku. Posuzujte volnost pohybu, odpor šíjového svalstva a reakci dítěte - bolest je pozitivní příznak. • Lasegueův příznak – Vyšetřující chytí pacientovu dolní končetinu za patu a zvedá ji od podložky, přičemž koleno je v extenzi. Jako pozitivní příznak je hodnocen nedosažení flexe v kyčli v úhlu 90 %. Kůže • Dbejte na to, abyste si prohlédli všechny části těla! • Barva – růžová, bledá, ikterická, cyanotická • Eflorescence - exantém (na kůži) a enantém (na sliznici) - např. šestá dětská nemoc, atopická dermatitída... nebo krvácivé projevy – petechie, ecchymózy, sufuze, hematomy ! Petechie, např. při meningokokové sepsi odlišíme sklíčkovou zkouškou – při tlaku petechie na rozdíl od exantému nezmizí. Hlava a krk • Hodnotíme tvar, deformity, porodní poranění • Fontanela – vazivový lupínek spájí lebeční švy (u dětí také vazivové, postupně osifikují). Významné jsou: o velká fontanela (fonticulus anterior/major) - má tvar kosočtverce, uzavírá se kolem 18. měsíce o malá fontanela (fonticulus posterior/minor) – má tvar trojúhelníku, osifikuje do 3. měsíce o Hodnotíme ▪ velikost (zejména dynamika osifikace – předčasná osifikace vede později k deformitám lebky), tvar (fyziologicky – v niveau, vypuklá – zvýšený nitrolebeční tlak, vpadlá – dehydratace) pulzace (myslíme na anomálie cév) 3 SCHÉMA S.23.2 – Lebka dítěte shora, zboku – překreslit (stačí vyznačit do jednoho obrázku s duálními názvy Frontal bones - Čelní kosti, Anterior Fontanelle - Velká fontanela, Posterior Fontanelle - Malá fontanela, Sphenoidal F. - Klínová fontanela, Mastoid F. - Postranní fontanela) Zdroj: https://ugc.futurelearn.com/uploads/assets/03/10/031090a8-2432-43d8-bbd2- 488af2e4ae62.jpg • Oči – pohyblivost, barva sklér, spojivek, fotoreakce, reakce na konvergenci, strabismus (konvergentní, divergentní) • Uši o Pohled: tvar, přítomnost a charakter sekretu (čirý, purulentní, krvavý) o Palpace: bolestivost u tahu za boltec nebo u tlaku na tragus (příznak otitis externa - infekce vnějšího zvukovodu) o Otoskopie – u dětí rutinní vyšetření. Eustachova trubice je u dětí kratší a má také jiný průběh než u dospělých, co způsobuje časté blokády sekrecí, nemožnost vyrovnáním tlaku a infekce středního ucha (otitis media). Je důležité správně instruovat rodiče, aby nedošlo ke zranění náhlými pohyby dítěte. Rodič drží v sedě hlavu dítěte opřenou o svůj hrudník, druhou rukou přidržuje ruce. • Dutina ústní – sliznice, jazyk, hrdlo (klidné, zarudlé, čepy), tonsily (popisujeme velikost: v patrových obloucích/přes oblouk, patologický obsah - např. povlak, čepy). • Nos – tvar, přítomnost a charakter sekretu • Lymfatické uzliny – lokalizace (pozor na supraklavikulární lymfadenopatii – častá u mediastinálních procesů), zvětšené/nezvětšené, velikost v cm, pakety, bolestivost při palpaci, tuhost • Štítná žláza – hmatná/nehmatná, velikost, konzistence • Náplň krčních žil, pulzace karotid – spíše u starších dětí Hrudník • Aspekce o Tvar, deformity – pectus excavatum, pectus carinatum o Pohyb hrudníku při dýchání – symetrický/asymetrický o Dechová frekvence, zvýšené dechové úsilí o Vedlejší dechové fenomény – rozdílná pro různé věkové skupiny (stridor, pískoty, grunting, gasping) o Špulení rtů při expíriu 4 o Kašel – dráždivý/produktivní, přítomnost sputa? o Při urputném kašli můžeme pozorovat drobné petechie na očních víčkách • Palpace o Posouzení symetrie extenze hrudníku při inspiriu o Palpace úderu srdečního hrotu • Perkuse o U malých dětí se moc nepoužívá, často hlasitější poklep než u dospělých o U starších stejně jako u dospělých • Auskultace o Poslech plic ▪ Pokud dítě kašle, zhodnoťte a popište co nejlépe charakter kašle. Zahleněné dítě poslouchejte po odkašlání nebo odsajte odsávačkou. ▪ Pokud dítě křičí, počkejte, až se bude nadechovat ▪ Zvolte stetoskop úměrný velikosti pacienta – zejména u kojenců a batolat ▪ Postupujte od apexu k bázím, porovnávejte vždy s nálezem na druhé straně ▪ Vedlejší fenomény • Grunting – pozorujeme u novorozenců. Distanční fenomén podobný vrnění nebo sténání, vzniká přivřením glottis ve snaze zvýšit intratorakální tlak a zabránit tak kolapsu alveolů (u syndromu dechové tísně např. po aspiraci mekónia, u nedostatku surfaktantu). • Stridor (chrapot, pískání slyšitelné bez fonendoskopu) • Chrůpky • Pískoty – způsoben prouděním vzduchu přes zúžené dýchací cesty o inspirační (Laryngitis, Epiglotitis, cizí těleso), o expirační (Bronchiolitis, obstrukční bronchitida, astmatický záchvat, anafylaxe) o Inspiračně-expirační (obstrukce v oblasti trachey) ! Tzv. Tichá plíce jsou známkou výrazného bronchospasmu u astmatiků. o Poslech srdce ▪ Zopakujte si poslechové body + propagace (poslech karotid, Erbův bod, v levé axile) ▪ pracujte s membránou i se zvonkem - amplifikují jiné frekvence ▪ identifikujte S1 a S2 – náročnějši při rychlé tepové frekvenci. Můžete si pomoct současnou palpací pulzu, tep koinciduje s první ozvou ▪ Při záchytu šelestu popisujeme: o Poslechový bod kde ho slyšíme nejvíc o Fázi cyklu (systolický/diastolický šelest) o Intenzitu (označení I-VI) o Charakter a propagaci (axilla/karotidy) Břicho • Inspekce – prohlédněte si tvar břicha, pohyby u dýchání, pátrejte po jizvách a eflorescencích • Palpace o Relaxace dítěte o Začátek palpace co nejdále od bolestivého místa o Palpace orgánů: ▪ Jater a sleziny – kolik cm pod oblouk o Cíle: rozpoznat patologickou rezistence či zvětšení břišních orgánů • Perkuse – poklep, diferenciální bubínkový • Auskultace – peristaltika, ve všech čtyřech kvadrantech 5 • Per rectum – pouze v indikovaných případech, nikdy ne rutinně, snaha co nejméně traumatizovat dítě • Tapottement – výtěžné spíše u větších dětí • Peritoneální příznaky o Blumberg o Rowsing o Pleniés Genitál a perianální krajina • U malých dětí posoudit, či je genitál dívčí nebo chlapecký, přítomnost vývojových vad. • Mužský genitál: o Palpace testes: jednu ruku položíme na ingvinální oblast, palpujeme druhou dominantní rukou. Fyziologicky jsou testes sestouplá v scrotu. o Dále posoudit okolí a jakýkoliv patologicky vyhlížející vjem – otok, zarudnutí atd. • Ženský genitál: o Posouzení stydkých pysků – jestli velké překrývají malé, jestli nevznikají srůsty (synechie) • U adolescentů posoudit úroveň sekundárního pohlavního vývoje pomocí tzv. Tannerovy škály, při nefyziologickém vývoji nutno došetřit Zdroj: https://healthjade.net/wp-content/uploads/2019/11/Tanner-scale.jpg • Zhodnotit perianální krajinu, u malých dětí často opruzeniny, u větších fissury či hemeroidy ! Torze varlete u chlapců jako jedna z náhlých příhod břišních, nikdy neopomenout vyšetřit genitál. Může se projevovat bolestí břicha. Pohybový systém • Vyšetřujeme pohyblivost ve všech směrech, symetričnost pohybů, sledujeme tvar a otoky jednotlivých kloubů. Zdroj: http://www.pmmonline.org/AutoImage.aspx?id=634 • Chůzi vyšetříme tak, že pacienta necháme projít bosky několik kroků od a k vyšetřujícímu. 6 • U vyšetření páteře – sledujeme vysvlečeného do spodního prádla pacienta ve stoji zepředu, z laterální strany i zezadu. Sledujeme postavení ramen, pánve a páteř jako takovou. Požádejte pacienta, aby se pomalu předklonil (hlava první a postupně následuje celá páteř) pozorujte rozvíjení páteře a zakřivení zezadu. o Nálezy: poruchy zakřivení ve frontální i sagitální rovině (skoliózy, hyperkyfóza..), diskrepance v délce dolních končetin. Posoudit, jestli se nevyskytují traumata různého stáří v různé fázi hojení, hematomy a fraktury v atypických oblastech (např. femuru u kojence) – pozor na syndrom týraného dítěte (CAN syndrome)!