WEEK 8 REVISION Units 6-8. Conversation: What did you do yesterday? Plan your future. Grammar: Revision. Medical Czech: Human body IV (Extremities). REVISION ● Revise the medical Czech: LINK ● Play kahoot: hlava & krk/trup LINK or organs LINK ● Past tense Minulý čas = past tense The infinitive of verbs always ends with “t”: dělat, pracovat, mluvit, studovat, sportovat, učit se, vstávat, rozumět, tancovat, vařit… 1st step to make past tense: l-form Drop the -t from the infinitive and add -l, e.g. dělat – dělal, vstávat – vstával, dívat se – díval se… Gender: l-form + ending (l, la, lo, li) Different endings are added to indicate gender and number: singular plural dělal dělala dělalo dělali mluvil mluvila mluvilo mluvili studoval studovala studovalo studovali David studoval. Laura studovala. Dítě studovalo. David a Laura studovali. The 2nd step: To complete the information of the past tense add the auxiliary verb být. The forms for on, ona, to and oni don’t have auxiliary verb forms!!! dělal/a jsem I did dělal/a jsi you did dělal/dělala/dělalo !!! he, she, it did dělali jsme we did dělali jste you did dělali !!! they did Past tense: irregular forms ̶ být (to be): byl, byla, bylo, byli: David byl doma. ̶ chtít (want): chtěl, chtěla, chtělo, chtěli: Laura chtěla sportovat. ̶ číst (to read): četl, četla, četlo, četli: Filip četl knihu. ̶ jíst (to eat): jedl, jedla, jedlo, jedli: Klára jedla pizzu. ̶ jít (to go, walk): šel, šla, šlo, šli: Učitelka šla do práce. ̶ mít (to have): měl, měla, mělo, měli: Studenti měli čas. ̶ moct (can, to be able to): mohl, mohla, mohlo, mohli: Petr mohl pracovat. ̶ pít (to drink): pil, pila, pilo, pili: Maminka pila čaj. ̶ psát (to write): psal, psala, psalo, psali: Profesor psal esej. ̶ spát (to sleep): spal, spala, spalo, spali: Dítě o víkendu spalo dlouho. The locative singular The locative singular Kde? Where? ● Bydlím v Brně. ● Studuju na univerzitě. ● Doktorka pracuje v nemocnici. ● Nakupujeme v supermarketu. ● Petr nebyl ve škole, je nemocný. ● O víkendu jsme tancovali v klubu. prepositions v/ve, na Lokál singuláru (main rules) substantiva (nouns) hard kons., -a, -o +E/Ě, U soft kons. (ž, š, č, ř, c, j, -tel), -e/-ě, kons., -e/-ě, -í +I, ∅ Mi obchod + e (ě) / u v obchodě/obchodu počítač + i na počítači F škola a → e (ě) ve škole restaurace, kancelář e → i kons. + i v restauraci, v kanceláři N kino o → e (ě) / u v kině/kinu letiště nádraží e (ě) → i na letišti ∅ na nádraží Plural Mi, F, N Plural Mi, F, N substantiva (nouns) hard kons., -a, -o soft kons. (ž, š, č, ř, c, j, -tel), -e/-ě, kons., -e/-ě, -í Mi byt + y byty ! dům – domy ! ! stůl – stoly ! pokoj + e pokoje koberec – koberce F koupelna a → y koupelny židle, kancelář e = e kons. + e židle, kanceláře N křeslo o → a křesla letiště nádraží e (ě) = e (ě) letiště í = í nádraží = nádraží Plural: adjectives Mi dobrý → dobré F dobrá → dobré N dobré → dobrá nový stůl → nové stoly nová lampa → nové lampy nové křeslo → nová křesla velký supermarket → velké supermarkety velká ložnice → velké ložnice velké zrcadlo → velká zrcadla krásný obraz → krásné obrazy krásná skříň → krásné skříně krásné divadlo → krásná divadla Mi moderní = moderní F moderní = moderní N moderní = moderní moderní hotel → moderní hotely moderní vana → moderní vany moderní auto → moderní auta Znát, vědět, umět To know = vědět/znát/umět ZNÁT + direct object in the accusative Znáte Václava Havla? Znáš novou učitelku? Neznám žádného slavného Čecha. VĚDĚT ● followed by a comma and by a sentence with the expressions co, kdo, kdy, kde, jestli… or by the pronouns to and nic Víte, kdo byl Václav Havel? Víš, kde je katedrála? Ano, vím to. Ne, nevím to. Nevím nic. UMĚT = to know how to ● abilities, skills + verb in the infinitive Umíte tancovat? Umíš dobře vařit? ● languages, school subjects Umíme anglicky. Umíme dobře česky. Neumím biologii. VĚDĚT, ZNÁT, UMĚT VĚDĚT* já vím ty víš on/ona ví my víme vy víte oni ví/vědí ZNÁT já znám ty znáš on/ona zná my známe vy znáte oni znají UMĚT já umím ty umíš on/ona umí my umíme vy umíte oni umí Prepositions Kde? na + locative ● open spaces, surfaces ● events, activities ● some institutions ● islands, peninsulas ● *Morava, Ukrajina, Slovensko na náměstí, na nádraží, na party, na obědě, na koncertě, na poště, na policii, na Madagaskaru v/ve + locative ● inside ● in a closed, limited space ● continents ● most states ● towns, villages ● buildings, shops ve škole, v Evropě, v České republice, v Brně, v obchodě u + genitive ● “near”, proximity to buildings or confined spaces ● people u doktora, u zubaře, u kamarádky Kam? Where to? Question words ● Kdo je to? – To je profesorka. Koho vidíte? – Vidíme profesorku. ● Co je to? – To je kniha. / Co děláš? – Jsem studentka. ● Odkud jsi? – Z Itálie. ● Kde bydlíš? – Na ulici Masarykova. ● Kam jdeš? – Jdu do školy. ● Jak se máš? – Dobře. / Jak jedeš domů? – Tramvají. ● Jaký je film? – Dobrý. Jaký film máš rád? – Titanic. ● Jaká je káva? – Dobrá. Jakou kávu piješ? - Černou. ● Jaké je víno? – Dobré. Jaké víno si dáš? – Červené, prosím. ● Kdy začíná lekce? – Lekce začíná v 16:30. ● Kolik stojí pizza? – Pizza stojí 269 Kč. ● Kolikátého máš narozeniny? – 13. května. ● Proč bydlíš v Brně? – Protože studuju na Masarykově univerzitě. Future tense ,,být” imperfective verbs verbs of motions: jít, jet, letět já budu budu + infinitiv půjdu pojedu poletím ty budeš budeš půjdeš pojedeš poletíš on bude bude půjde pojede poletí my budeme budeme půjdeme pojedeme poletíme vy budete budete půjdete pojedete poletíte oni budou budou půjdou pojedou poletí SPEAKING Konverzace 1. Co jsi dělal/a včera? 2. Co budeš dělat zítra? 3. Co budeš dělat o víkendu? Arranging a meeting Making a reservation in a hotel