Adobe Systems Edukace PhDr. Natália Beharková, Ph.D. Ústav zdravotnických věd LF MU Adobe Systems Organizace předmětu BSZE041p Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství – přednáška (kolokvium) ̶B11/234 Út 19. 3. 7:30–9:10 , Út 26. 3. 7:30–9:10, Út 2. 4. 7:30–9:10, Út 9. 4. 7:30–9:10, Út 16. 4. 7:30–9:10 ̶podmínky ukončení: aktivní účast studentů ve výuce (omluvená absence - 1x/semestr), závěrečný test BSZE041c Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství – cvičení (zápočet) ̶Út 23. 4. 10:00–11:40 F01B2/1S06, Út 30. 4. 10:00–11:40 F01B2/1S06, Út 7. 5. 10:00–11:40 F01B2/1S06, Út 14. 5. 10:00–11:40 F01B2/1S06, Út 21. 5. 10:00–11:40 A16/213 ̶podmínky ukončení: 100% účast v cvičení, vypracování edukačního plánu pro vybranou skupinu edukantů, vyhotovení edukačních materiálů, prezentace edukačního plánu ve výuce, odevzdání edukačního plánu formou seminární práce v písemné podobě a její zveřejnění v Informačním systému MU. BPPG041p Edukace v porodní asistenci – přednáška (kolokvium) ̶B11/234 Út 19. 3. 7:30–9:10 , Út 26. 3. 7:30–9:10, Út 2. 4. 7:30–9:10, Út 9. 4. 7:30–9:10, Út 16. 4. 7:30–9:10 ̶podmínky ukončení: aktivní účast studentů ve výuce (omluvená absence - 1x/semestr), závěrečný test Adobe Systems Sylabus ̶Terminologie. ̶Edukace ve zdravotnictví. ̶Faktory ovlivňující edukaci. ̶Osobnost edukátora. ̶Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. ̶Proces edukace – zhodnocení a posouzení edukanta, vyhodnocení edukačních potřeb. ̶Projektování edukace, edukační cíle, didaktické zásady, didaktické formy, edukační metody, učební pomůcky a didaktická technika. ̶Sestavování edukačních plánů. ̶Realizace a hodnocení edukačního procesu. ̶Dokumentace edukačního procesu. ̶Edukační materiály. Prezentace dostupné v IS MU včetně interaktivní osnovy Adobe Systems Pedagogika Adobe Systems Osnova přednášky ̶vymezení pojmů, ̶struktura oboru, ̶vztah pedagogiky k ostatním vědám, ̶vztah ošetřovatelství a pedagogiky. ̶ ̶ ̶ Použité zkratky v PPP: Pg. = pedagogika; Ed. = edukace; P/K = pacient/klient; ▲ = příklad Adobe Systems Pedagogika Paidagógos – termín z antického Řecka Paedagogus – antická latina Pojetí Pg. → laici → odborníci v dané oblasti Øpřístupy k pojetí Pg. → věda o výchově (výchova= záměrné působení na jedince za účelem dosažení změn v jeho osobnosti (znalosti, dovednosti, hodnot. systém, postoje…), pojem zahrnuje i vzdělávání – normativní charakter vědy → věda o edukační realitě tč. nový přístup, předmětem jsou – typy edukace, Ed. prostředí, Ed. procesy a subjekty; cíl – prozkoumat a objasňovat NE normovat • Paidagógos (termín z antického Řecka) – otrok, kt. pečoval o syna svého pána (doprovázel na cvičení a do školy) Paedagogus (antická latina) – nejen otrok-průvodce, ale i učitel, vychovatel Předpokládáme, že již v antickém světě byly speciální profese pedagoga-učitele se „zvláštní“ kvalifikací i když byl otrok Pojetí Pg: Laici: •„receptář na výchovu dětí ve škole“ •Průcha (2009) výzkum – zúžené a nepřesné pojetí Pg.; ne jako věda; rutinní obor, potřeba vlastních zkušeností učitele a teoretické poznatky nejsou potřebné (formulace respondentů – rodičů žáků: když jsem já chodil do školy, tak učitelé byly…) •působnost Pg. školská (event. předškolská), jinou populaci/působení Pg jinde nevnímají Odborníci: vzhledem k nedokonalé úrovni terminologii - nejednoznačná Nelze vymezovat postavení normativní Pg a moderní Pg. do protikladu, protože moderní pojetí Pg. představuje dokonalejší stupeň (staví na předchozím vývoji) Omezenost normativní Pg – soustředěnost hlavně na školu, výchovu a vzděl. dětí a mládeže – nebere v potaz komplex edukačních jevů a procesů fungujících ve společnosti tzn. i mimo školu- nízká propojenost mezi obory (sociologie, teorie komunikaci apod.) Adobe Systems Pedagogika jako věda ̶interdisciplinární charakter vědy (zejména v důsledku nového pojetí Pg.) ̶ ▲objasňování vzdělávacích výsledků žáků ve školách – nestačí pouze Pg. aparát – měření pomocí testů, nutnost využívat poznatky ze sociologie (vliv rodinného prostředí), interkulturní psychologie (vlivy etnické, národní apod.) ̶ Adobe Systems Význam historického pohledu Funkce pedagogiky: ̶teoretická – podstata výchovy a její proměny ̶ ̶prognostická – zdroj podnětů, zkušeností ̶ ̶propedeutická – rozvoj pedagogiky, tvorba koncepcí ̶ ̶ Adobe Systems Struktura pg. vědy – tč: > 20 disciplín ̶Obecná Pg., ̶Teorie výchovy, ̶Filozofie výchovy ̶Historická Pg., ̶Srovnávací Pg., ̶Obecná didaktika, ̶Speciální didaktika (oborů a předmětů), ̶Pg. psychologie, ̶Sociologie výchovy, ̶Sociální Pg. ̶Pg. diagnostika a poradenství ̶Pg. volného času ̶Speciální pedagogika ̶Ekonomie vzdělávání a školství ̶Pg. evaluace ̶Pg. prognostika ̶Teorie vzdělávací politiky ̶Teorie učitelské profesie (pedeutologie) ̶Etnopedagogika ̶Andragogika ̶Komeniologie Pg. dle nového zaměřena na edukační reality, avšak jádro zůstává teorie a výzkum školního Ed. procesu (protože ten je nejrozšířenějším typem edukace) Adobe Systems Struktura Pg. dle determinujících hlediska ̶Věkové kategorie – předškolní, primární, středoškolská, vysokoškolská, andragogika, gerontopedagogika ̶ ̶Oblastí edukační reality – rodinná, školní, sportovní, vojenská, mediální, medicínská Pg., léčebná, náboženská… ̶ ̶Hraniční disciplíny – propojení s jinými vědami (multikulturní výchova…), tč. již nepoužívané vymezení ▲obecná didaktika využívá poznatky a přístupy Pg., psychologie teorie učení, teorie kognitivního vývoje… • Obecná didaktika – využívá poznatky a přístupy Pg., psychologie teorie učení, teorie kognitivního vývoje… Andragogika – má již vlastní subdisciplíny – androdidaktika, srovnávací andragogika, historie vzdělávání dospělých, teorie vzdělávání manažerů. Adobe Systems Pg jako věda o edukaci Předmět Pg.: ̶Pg. se zabývá vším tím, ̶co vytváří a determinuje edukační prostředí, ̶procesy, jež se v těchto prostředích realizují, ̶výsledky a efekty těchto procesů Struktura Pg.: ̶teorie ̶výzkum Obsahová náplň Pg.: ̶soubor disciplín (někdy považovaných i za samostatné vědy) ̶ Adobe Systems Pedagogika jako věda Tematická šíře Pg.: ̶ minulost + laické vnímání – Pg. doména výchovy a vzdělávání ̶ ̶Tč. nové témata a problémy ▲minulost profesní vzdělávání – pouze příprava mladých, tč. rekvalifikace dospělých; ▲celoživotní vzdělávání (v zahraničí - termín celoživotní učení) → současná Pg. je obohacena o širokou problematiku mimoškolní edukace Adobe Systems Pedagogika jako věda Sociální a sociokulturní orientace Pg. ̶ sociální Pg. = zabývá se edukačním působením na rizikové a sociálně znevýhodněné skupiny mládeže a dospělých (2. sv. válce vstupují do výzkumu sociální determinanty edukačních procesů) ̶ ̶ multikulturní edukace (inkluzivní vzdělávání, multik. výchova) – etnické předsudky ̶ ̶ Pg. metodologie kvantitativní i kvalitativní výzkum Protože po 2. světové válce vstupují do výzkumu sociální determinanty edukačních procesů → rozvoj sociální Pg. Multik. edukace (inkluzivní vzdělávání, multik. výchova) potřeba na základě migrace ▲turecké rodiny/kurdi v Německu, africké rodiny ve Francii Zkoumá etnické předsudky, jež mohou být v dětech vytvářeny např. i v učebnicích Inkluzivní vzdělávání - Inkluze (z lat. inclusio, zahrnutí) znamená zahrnutí nebo přijetí do nějakého celku. Opak je exkluze – vyloučení. Moderní pedagogika má v sobě vlastnosti - složka plnící funkci základního výzkumu, převážně teoretický výzkum - složka aplikační – instrumentálně zaměřená, k praktickému využití, opírá se zejména o empirickou analýzy „každodennosti“ Začlenění Pg. mezi vědami – názory – humanitní (jako filozofie, filologie, historie, vědy o kultuře a umění) jiní „vědy o člověku (antropologie), tč. lze chápat Pg. jako jednu ze sociálních věd (sociologie, sociální psychologie, kulturní a sociální antropologie, demografie, ekonomie, politologie, edukační vědy, vědy o komunikaci Adobe Systems Pedagogika ve zdravotnických disciplínách ̶specifický druh lidské činnosti ̶cílem je vyvolat žádoucí odezvy (změna chování, postojů…) ̶záměrné a soustavné formování osobnosti směrem k aktivitě jedince (zdraví, pohoda) ̶proces vytváření a ovlivňování podmínek (stimulující) optimální rozvoj jedince ̶ ̶zdravotní gramotnost – prevence – zdravotní chování/zdraví prospěšné chování Adobe Systems Literatura ̶Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80. ISBN 978-80-247-2171-2 ̶ ̶Průcha J. Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936. ISBN 978-80-7367-546-2. ̶Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0456-5. Adobe Systems Terminologie ̶Výchova „… proces záměrného a cílevědomého působení na vychovávaného, a to zejména cestou vytváření a ovlivňování podmínek pro rozvoj dětí a mladých lidí, pro jejich vlastní bytí se sebou samými, s druhými lidmi, se společenstvím, s přírodou.“ I. Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 66-67 Adobe Systems Terminologie ̶Výuka – prostor pro vyučování a učení (U – Ž/S sledují určité cíle a naplňují tím očekávání společnosti) ̶Vzdělávání – proces, který u jedince rozvíjí jeho vědomosti, dovednosti, návyky a schopnosti. Výsledným efektem je vzdělanost, vzdělání, kvalifikace ̶Vzdělanost – odráží celkovou úroveň vzdělání v sociální skupině, státě, národě II. U = učitel Ž = žák Adobe Systems Terminologie ̶Edukátor/ka – ten, kdo někoho edukuje = ten, kdo někoho učí ̶Edukant/ka – ten, kdo se od někoho učí = subjekt učení ̶Edukační potřeby – „deficit v oblasti vědomostí, dovedností, návyků a pozitivních postojů edukanta ke zdraví, kdy tyto nedostatky mohou negativně ovlivnit zdraví edukanta v současnosti nebo budoucnosti“ (Juřeníková, 2011) ̶Edukační prostředí – prostředí, v kterém probíhají edukační procesy - vnější a vnitřní (fyzikální, psychosociální – statické /klima/ proměnlivé /atmosféra/ - typologie je variabilní ̶Edukační konstrukty (vše co usnadňuje, podporuje učení ) – všechny teorie, modely, plány, scénáře, prognózy, zákony, předpisy i jiné teoretické výtvory, které nějakým způsobem určují či ovlivňují reálné edukační procesy (osnovy předmětů, učebnice, výukové filmy, publikace, kuchařky, rady P/K od zdravotníků …); - ovlivňují kvalitu učení III. Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 70 schéma Adobe Systems Edukační konstrukty Edukační- didaktické materiály Edukační programy Edukační standardy Ed. plány pro edukanty (rady a doporučení) Ed. listy pro edukanty (souhrny rad a doporučení) Metodické příručky (metodické listy pro edukátory) Společné materiály pro edukátory i edukanty (knihy, časopisy, web. stránky) Edukační konstrukty dle Holmanové, 2003 Adobe Systems Edukace (Ed.) – souhrn tradičních pojmů „výchova a vzdělávání“ ̶Educare (lat.) – vzdělávání ̶Education (angl.) – vzdělávání, výchova ̶ ̶Proces ̶ ̶soustavného ovlivňování chování a jednání jedince ̶ Cíl – navodit pozitivní změny v dovednostech, postojích a návycích. (Cíl – nejen získat určité vědomosti a poznatky, ale dosáhnout změny v chování jedince, přeměna hodnotových a vztahových postojů, citových a volných struktur osobnosti) výchovy a vzdělávání jedince Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 66-67 •bezesporu je Ed. důležitá •legislativně daná v kompetencích vyhláška 55/2011 •práva pacientů •práva hospitalizovaných dětí •P/K má právo na Ed., má právo získat adekvátní info o svém zdr. stavu, th. režimu •aby se rozhodl pro změnu život. stylu musí mít dostatek info (o svém zdr. stavu…, proč je nutná změna) + motivace P/K •vhodné/nutné je pochopení jedinec odpovídá za své zdraví •efektivní Ed. snižuje nejistotu/obavu P/K o svůj život, strach z budoucnosti •„infikovat“ P/K reálním optimizmem poskytnutím návodu na vhodný životní styl, odpovídající zdr. stavu P/K (zejména v primární, sekundární prevenci u terciární je to obtížnější) •výhody Ed. - edukovan a dobře motivovaný P/K má zpravidla aktivnější přístup ke svému zdraví, léčbě – snížení nákladů na péči, méně komplikací, kratší rekonvalescence Adobe Systems Vyhláška č. 158/2022 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění vyhlášky č. 2/2016 Sb. ̶ČINNOSTI ZDRAVOTNICKÝCH PRACOVNÍKŮ PO ZÍSKÁNÍ ODBORNÉ ZPŮSOBILOSTI § 3 Činnosti zdravotnického pracovníka s odbornou způsobilostí g) motivuje a edukuje jednotlivce, rodiny a skupiny osob k přijetí zdravého životního stylu a k péči o sebe h) podílí se na zajištění zapracování nově nastupujících zdravotnických pracovníků, I. Adobe Systems Pedagogická diagnostika ve zdravotnictví ̶odpovídá fázi zjišťování informací o znalostech, dovednostech, zvyklostech někoho o něčem (v podstatě Ošetřovatelský proces 1. fáze posouzení) ▲ zjistit/posoudit (pacientovi nebo jeho blízkých členů rodiny) dosavadní znalosti o nemoci, potřebu osvojit si nové dovednosti nebo preventivní postupy atd. Adobe Systems Edukační proces http://ak7.picdn.net/shutterstock/videos/4852703/preview/stock-footage-over-the-shoulder-shot-of-a- man-reading-a-book-on-the-bus.jpg http://js.pencdn.cz/acimage/w680-h374/276258.jpg http://www.tajemnyrok.cz/wp-content/uploads/2014/07/obecnaskola.jpg http://www.studentpoint.cz/files/michal-prax/grevin/img-20140823-132750-kopie.jpg http://www.slate.com/content/dam/slate/archive/2008/12/1_123125_2135002_2180608_2206104_081230_fam_ stamaty_reading.jpg.CROP.original-original.jpg Tu bakalářskou práci zpracujete takhle…. Vyučující Učící se Učení pokud absence nelze hovořit o EP Adobe Systems Edukační proces = jakákoli činnost, jejímž prostřednictvím nějaký subjekt (T) instruuje (vyučuje) a nějaký subjekt (P) se učí informace pochopení použití Dovednosti -teoretické -praktické -nové návyky •vede lidi k pochopení zdraví a nemoci •učí zdravému/žádoucímu chování, hyg. návykům, stravovacím zvyklostem, vyhýbání se rizikům •poznání svého zdravotního stavu, event. odchylek (TK, glykémie, cholesterol v krvi…) •první pomoc •poradit si s prvními příznaky nemoci u členů rodiny … Adobe Systems ▲ Edukační procesy podle míry intentionality EP nonintentionální ▲ učím se spontánně cizí jazyk tím, že žiju dlouhodobě v zahraničí EP intentionální EP neřízené ▲kupuji si pravidelně anglickou beletrii, abych se procvičila v cizím jazyce EP řízené ▲školní výuka cizího jazyka v rámci povinného kurikula Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 80 záměrný, směřující úmyslně k nějakému cíli, snažící se a usilující o nějaký cíl Ze schématu vyplývá, že Pg. se zabývá (alespoň teoreticky) všemi druhy edukačního procesu, nejvíce však intencionální řízené. Adobe Systems Edukační procesy Typy: ̶Bezděčné (náhodné, spontánní učení) – čtení novin, sledování pravidelného programu o módě… ̶Intencionální (záměrné) učení – uvědomujeme si dobu i délku učení Dispozice - vnitřní dispozice (gramotnost, IQ, motivace…) - vnější (učební text, PC…) ̶Řízené učení – učení regulováno, organizováno z vnějšku Bezděčné – osvojování poznatků V zkušeností si ani neuvědomuje Intencionální – pro záměrné učení využívá jedinec dispozic viz hore Řízené – do průběhu učení zasahuje řídcími impulzy a podmínky učení a poznávání organizuje tak, aby bylo učení účinné (Kulič, 1992, In Průchy Moderní pg., str. 78 Z výše uvedeného vyplývá, že Pg. je věda (teorie a výzkum), jejímž předmětem jsou edukační procesy obsahující intencionální učení Adobe Systems Interakční model edukačního procesu Determinanty vstupů Edukační proces (průběh, obsah, vlastnosti) Výstupy Výsledky Efekty (bezprostřední) (dlouhodobé) Edukační prostředí Geografické, sociální, ekonomické, politické prostředí Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 84 Adobe Systems Literatura ̶Bastable S., Essential of patient Education, Jones & Bartlett Learning, 2005, s. 502 ISBN-13: 978-0763748425 ̶Bradbury A, Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit, 2001, s. 40-41 ̶Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80. ISBN 978-80-247-2171-2 ̶Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2009, s. 155, ISBN 978-80-8063-326-4 ̶Nemcová J., Hlinková E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve, Martin. Osveta, 2010, s. 259, ISBN 978-80-8063-321-9 ̶Petlák, E., Všeobecná didaktika, Bratislava: Iris, 2004, s. 270 ISBN 8089018645 ̶ Adobe Systems Literatura ̶Průcha Jan Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936, ISBN 978-80-7367-546-2. ̶Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0456-5. ̶Raudenská J, Javůrková A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví, Praha: Grada, 2011, s. 304 ISBN 978-80-247-2223-8. ̶Závodná V. Pedagogika v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2005, s. 117, 808063193X ̶ Adobe Systems Informace o duševním vlastnictví ̶ ̶Tato prezentace je autorským dílem vytvořeným zaměstnanci Masarykovy univerzity. ̶Studenti kurzu/předmětu mají právo pořídit si kopii prezentace pro potřeby vlastního studia. ̶Jakékoliv další šíření prezentace nebo její části bez svolení Masarykovy univerzity je v rozporu se zákonem.