Ústav zdravotnických věd BSZM021p Základy zdravotnického managementu Management v ošetřovatelství – Zápočtová práce, zkouška Jaro 2024 BSZM021p Základy zdravotnického managementu2 Zápočtová práce Zpracovat jedno téma: • SWOT analýza konkrétního oddělení nebo instituce • SWOT analýza osobnostní • 22. 4. 2024 – krátká prezentace BSZM021p Základy zdravotnického managementu3 SWOT analýza • SWOT analýza je metoda, jejíž pomocí je možno identifikovat silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby spojené s určitým projektem, podnikatelským záměrem. SWOT je zkratkou pro vnitřní silné a slabé stránky organizace/osoby a příležitosti a hrozby z vnějšího prostředí organizace/osoby. • strengths - síla • weaknesses - slabost • opportunities - možnosti • threats - ohrožení ̶ Analýza vnitřního prostředí - silné a slabé stránky ̶ Analýza vnějšího prostředí- možnosti, hrozby BSZM021p Základy zdravotnického managementu4 BSZM021p Základy zdravotnického managementu5 SWOT analýza konkrétního oddělení/instituce ̶ Silné stránky - pozitivní charakteristiky, vlastnosti, kompetence, pozice na trhu, struktura, kvalita manažery, finanční zdroje, image, reputace, zaměstnanci ̶ Slabé stránky - negativní charakteristiky, chybějící kompetence zdroje, malé prostory, malý trh, zastaralé vybavení, velké množství stížností klientů, chybějící kompetentní manažeři). ̶ Hrozby - nepříznivé změny ve vnějším prostředí, které ohrožují provoz a účinnost organizace - změny legislativy, uvedení nových služeb, politicko-ekonomická nejistota, změna sociálních podmínek, ̶ Příležitosti – potenciální vnější příležitosti – expanze do zahraničí, spolupráce s novými dodavateli, zajištění dlouhodobé věrnosti klientů, nové technologie, dotační programy na technologie a vzdělávání. BSZM021p Základy zdravotnického managementu6 SWOT analýza osobnostní ̶ Silné stránky – interní vlastnosti pozitivně ovlivňující dosažení cíle (znalost PC, cílevědomost, absolvované kurzy, touha se vzdělávat, efektivní řešení problémů, zdravé sebevědomí) ̶ Slabé stránky – interní vlastnosti negativně ovlivňující dosažení cíle (neefektivita, nedokončené vzdělání, zbrklost, nediplomacie) ̶ Příležitosti – externí podmínky pomáhající dosáhnout cíle (práce v zahraničí, změna zaměstnání, zvýšení vzdělání, známosti) ̶ Hrozby – externí podmínky ztěžující dosažení cíle (nemoc, pracovní selhání, ztráta zaměstnání, zkušenější a vzdělanější osoby na trhu práce) BSZM021p Základy zdravotnického managementu7 SWOT analýza osobnostní BSZM021p Základy zdravotnického managementu8 Otázky ke zkoušce ➢1.Management – definice, management jako proces, manažerské techniky ➢2. Manager – kompetence, úrovně managementu, styly vedení, SWOT, motivace ➢3. Personální management – definice, rozdělení, pracovní poměr, popis pracovních činností, adaptační proces, odměňování ➢4. Management ošetřovatelské péče v ČR – definování činnosti jednotlivých úrovní managementu (MZ ČR, Odbor ošetřovatelství a nelékařských povolání, hlavní sestra ČR, vrcholový management, střední management a management první úrovně/liniový) ➢5. Management ošetřovatelské péče - plánování v ošetřovatelství, organizační struktura organizační systémy práce BSZM021p Základy zdravotnického managementu9 Otázky ke zkoušce ➢6. Zdravotnická a ošetřovatelská dokumentace – definice, platná legislativa, vedení, zápis, obsah, nahlížení do zdravotnické dokumentace. ➢7. Ekonomické aspekty zdravotních služeb v ČR – financování zdravotnictví, veřejné zdravotní pojištění ➢8. Řízení kvality péče a bezpečí pacientů – definice kvality, legislativa, kvalita zdravotní péče, zvyšování kvality ➢9. Řízení kvality péče a bezpečí pacientů – indikátory kvality péče, standardizace ošetřovatelských postupů ➢10. Řízení kvality péče a bezpečí pacientů - audity, RBC, NU BSZM021p Základy zdravotnického managementu10 Otázky ke zkoušce ➢11. Akreditace – definice, přínosy pro zdravotní péči, systémové modely zvyšování kvality -SAK, Joint Commission International, Česká společnost pro akreditaci ve zdravotnictví, ISQua ➢12. Akreditace - systémové modely zvyšování kvality - certifikace ISO, modely excelence ➢ 13. Krizový management – definice krize, krizová připravenost (hromadný příjem raněných, traumatologický, epidemiologický, evakuační plán, krizové operační postupy). Krizový management (krizový štáb MZ, KHS, útvary zdravotnictví krajských úřadů, útvary krizového managementu poskytovatelů zdravotních služeb) Ústav zdravotnických věd Lékařská fakulta Masarykova univerzita