Epidemiologie 3 METODOLOGIE VĚDECKÉHO VÝZKUMU Mgr. Anna Bartošková 28. 2. 2023 Epidemiologie životních drah Koncept životní dráhy • Umožňuje zkoumat dynamický vztah mezi jedincem společností • Studuje životy jedinců v jejich sociálním kontextu - souvislosti mezi životními událostmi a důsledky (např. onemocnění) • Životy jsou studovány od narození do smrti, jak v makro i mikro rovině, tak na vertikální (následnost životních fází, cyklů) i horizontální rovině (kombinace různých oblastí života ve stejném okamžiku) https://www.ohsu.edu/octri/introduction-life-course-research-and-complexity-science Každá etapa životní dráhy je specifická Series of silhouettes from baby to older adult stages of life. Kuh D, Ben-Shlomo Y, Lynch J, et al. Life course epidemiology. Journal of Epidemiology & Community Health 2003;57:778-783. http://dx.doi.org/10.1136/jech.57.10.778 Palisano, R.J., Di Rezze, B., Stewart, D., Rosenbaum, P.L., Hlyva, O., Freeman, M., Nguyen, T. and Gorter, J.W. (2017), Life course health development of individuals with neurodevelopmental conditions. Dev Med Child Neurol, 59: 470-476. https://doi.org/10.1111/dmcn.13402 Confounding • Confounder = Třetí faktor asociovaný s faktorem i důsledkem • Typicky pohlaví, věk, socioekonomický status, etnicita, kouření, alkohol • Nutné uvažovat před sběrem dat – může nastat problém, kdy nebudeme mít data o významném confounderu sledovaného vztahu • Nutné identifikovat při statistické analýze a zahrnout do statistických modelů • Residuální confounding – neměřitelný nebo špatně měřený confounder, v observačních studiích nelze zcela eliminovat Confounder Confounder Uvažujte možné confoundery následujících vztahů: 1)V měsíci červenci jsme pozorovali enormně vysokou spotřebu zmrzliny v populaci, stejně jako nárůst případů infarktu myokardu. 2)U jedinců žijících v oblastech znečištěného ovzduší byla pozorována vyšší prevalence obezita. 3)Nižší skóre v kognitivním testu paměti bylo asociováno s vyšším rizikem rakoviny tlustého střeva. 4) Mediator vs Moderator Variables | Differences & Examples Bias Systematická chyba v designu studie Vede k systematické chybě ve výsledcích, zkreslení Může ovlivnit odhad jedné proměnné/asociace mezi proměnnými Selekční bias • Chyba v náboru respondentů • Nereprezentativní vzorek Informační bias Misclassification • Nadhodnocení či podhodnocení • Například: podhodnocený počet cigaret, nadhodnocená doba fyzické aktivity Recall/Reporting bias • Chyba v tom, jaké podává respondent informace • Proto je nutné, aby subjekt neznal přesnou výzkumnou hypotézu • Bohužel i respondenti mohou lhát, dotazník by měl být proto „neprůstřelný“ Informační bias Observační bias • Chyba ve způsobu jakým pozorovatelé sbírají informace Interviewer bias • Chyba tazatele • Např. podrobnější informace u exponovaných Fáze výzkumu FÁZE PŘÍPRAVNÁ • Formulace teoretického či praktického problému. ​ • Formulace teoretické hypotézy. ​ • Formulace souboru pracovních hypotéz. • Design - výběr ​typu studie • Rozhodnutí o populaci a vzorku. ​ • Pilotní studie. ​ • Rozhodnutí o technice sběru dat. ​ • Konstrukce nástrojů pro sběr. ​ • Předvýzkum.​ FÁZE REALIZAČNÍ • Sběr dat. ​ FÁZE ZÁVĚREČNÁ • Analýza dat. ​ • Interpretace, závěry, teoretické zobecnění Limitace Každá studie má své limitace, které je potřeba znát a rozumět jim. Snahou však je limitace co nejvíce eliminovat vhodně propracovanou metodologií. O kterých možných problémech jsme již hovořili? Jaké limitace výzkumu obecně vás napadají? Limitace je nutné mít na paměti také při interpretaci výsledků – korelace není kauzalita. Kyle Stait on Twitter: "there's an important concepts in science "correlation dose not equal causation". so while you have two correlating data sets you have nothing to prove a causal link. here's Correlation Does Not Equal Causation And Why You Should Care | Insights Association jackie-chan-wait-what-meme | Glens Falls Karate Academy LLC Meme Creator - Funny Correlation Does Not Mean Causation Everyone Who Drinks Water Dies Meme Generator at MemeCreator.org! Kauzalita – prokázaná příčinnost jevů Hodnocení kauzality – Sir Austin Bradford Hill (1965) ▪ Síla – RR, OR ▪ Konzistence – asociace prokázána mnoha studiemi na různých populacích ▪ Specificita – outcome je nejlépe předpovídán jedním primárním faktorem ▪ Temporalita – expozice vede k důsledku ▪ Biologický gradient – větší dávka, vyšší efekt ▪ Biologické vysvětlení – teorie má opodstatnění v biologických základech ▪ Koherence – výsledky nejsou proti současnému poznání § Reversibilita – snížení expozice vede ke snížení rizika důsledku Proč je důležité studiím rozumět? Každá analýza je bezpředmětná, pokud neumíme výsledky správně interpretovat. Interpretace výsledků je klíčový moment každého výzkumu. Také „dobré“ výsledky lze „špatně“ interpretovat Vědecké studie mohou být často nešťastně interpretovány laickou veřejností, influencery apod. ve snaze podložit svá tvrzení vědou Cvičení – porozumění odborných článkům 1.Jaký byl cíl prezentované studie (aims/objectives of the study) 2.Jaká populace byla sledována 3.O jaký typ epidemiologické studie se jedná 4.K jakým závěrům autoři došli Děkuji za pozornost Image result for keep calm and do research