SPRÁVNÁ LABORATORNÍ PRAXE NORMA ISO 15189 Mgr. Alice Hoffmannová, Ph.D. ČSN EN ISO 15189:2013 Akreditace zdravotnických laboratoří prováděna podle mezinárodně platné normy ČSN EN ISO 15189, dle doporučení organizacemi IFCC a plátci zdravotního pojištění. Akreditace je založena na zásadách: ➢ nezávislosti, ➢ nediskriminačního přístupu, ➢ jasně stanovených a dokumentovaných kritérií posuzování, ➢ transparentnosti procesů posuzování ČSN EN ISO 15189:2013 Akreditovaná laboratoř poskytuje služby na vysoké odborné úrovni a prokazuje: ➢ shodu s požadavky uvedenými v příslušné normě, ➢ funkčnost zavedeného systému řízení kvality, včetně interního a externího zabezpečení kvality, ➢ na posuzování v rámci akreditace se podílí odborníci doporučeni jednotlivými odbornými lékařskými společnostmi, proškolení v požadavcích příslušných norem, v principech akreditace a auditorských praktikách. ➢ Akreditaci v ČR provádí Český institut pro akreditaci o.p.s. ČSN EN ISO 15189:2013  Po posouzení (auditu) způsobilosti laboratoře je Českým institutem pro akreditaci vydáno „Osvědčení o akreditaci“, kde je definován rozsah udílené akreditace na 5 leté období  v průběhu tohoto období proběhnou 3 „pravidelné dozorové návštěvy“  Příloha - nedílnou součástí osvědčení o akreditaci je „seznam akreditovaných metod“ ČSN EN ISO 15189:2013 Výsledkový list akreditované laboratoře ČSN EN ISO 15189:2023 ČSN EN ISO 15189:2013 Kapitoly 1. Předmět normy 2. Citované dokumenty 3. Termíny a definice 4. Požadavky na management: 4.1 – 4.15 5. Technické požadavky: 5.1 - 5.10 Tuto strukturu by měla příručka kvality kopírovat. KAPITOLA 4 POŽADAVKY NA MANAGEMENT 4.1.1 Organizace  Akreditovat lze pouze zdravotnickou laboratoř registrovanou jako zdravotnické zařízení pro daný druh a rozsah laboratorní diagnostické péče. Nelaboratorní zdravotnické činnosti jako např. ambulantní činnost lékařů v ordinacích nelze akreditovat dle této normy  Definována právní subjektivita laboratoře  Etické chování – laboratoř musí zajistit etické chování vedení a pracovníků laboratoře tzn. nestrannost, nezávislost a věrohodnost laboratorních vyšetření  Vedoucí laboratoře: osoba s potřebnou odbornou způsobilostí (stanoveno Vyhláškou MZ 99/2012 Sb.) s přesně delegovanou odpovědností – např. musí efektivně řídit činnost laboratoře včetně plánování finančního rozpočtu aj. 4.1.2 Odpovědnost managementu Musí být definováno vedení laboratoře (ved. laboratoře, ved. laboratka, MK), které zajišťuje uplatňování SMK: ➢ stanovení odpovědnosti a pravomoci všech pracovníků ➢ stanoví komunikační procesy ➢ zajišťuje, že všichni pracovníci jsou odborně způsobilí k výkonu svých určených činností ➢ zajišťuje odpovídající zdroje pro bezproblémový provoz laboratoře ➢ stanoví politiku a cíle kvality a plánování ➢ provádí přezkoumání systému managementu (viz 4.15); 4.2 Systém managementu Laboratoř musí mít stanoveny procesy a jejich provázanost tak, aby zajištovaly systém managementu kvality s možností neustálého zlepšování Procesy v laboratoři ❑ Hlavní proces ❑ Prostředí umožňující hlavní proces ❑ Zdroje, prostředky a předměty umožňující hlavní proces ❑ Podpůrné procesy umožňujících realizaci projektu SMK ❑ Realizace činností k trvalému zlepšování jakosti Definování politiky a cílů kvality  Proces se řídí podle předem stanovených kritérií (politika, cíle, audity…)  Politika kvality – deklaruje závazek vrcholového vedení k poskytování spolehlivých výsledků laboratorních vyšetření tak, aby byla pacientům zajištěna odpovídající a včasná péče. K tomu bude používat účinné postupy s použitím odpovídající technologie zajištěné vyškoleným a kompetentním personálem. A to vše v rámci dodržování právních a technických předpisů.  Cíle kvality jsou konzistentní s politikou jakosti, vyjadřují konkrétní priority pracoviště a jsou měřitelné ve svém plnění. Cíle na konkrétní časové období jsou stanoveny každoročně. https://abraham-hicks.cz/nevytycujte-si-cile-pokud/ Přehled cílů kvality pro rok 2022 ÚLM-OKB FN Brno 4.2.2.2 Příručka kvality  Organizační a funkční struktura laboratoře – postavení v mateřské organizaci  Popis funkcí a odpovědností managementu laboratoře  Vhodné mít i stanovené pravomoci  Dostupná všem pracovníkům https://www.alik.cz/a/knizni-tipy-letni-knizky-pro-holky 4.3 Řízení dokumentů  Řídící dokumentace - dokumentace kterou se řídíme, určuje co a jak se má provádět  Řízená dokumentace - je identifikována (číslováním, platí od) - je kontrolována a schválena (stvrzeno podpisem) - je v pravidelných intervalech přezkoumávána (revize) - dostupnost v místě použití - zabránění neúmyslného použití zastaralých dokumentů, archivace, skartace - seznam řízené dokumentace Řídící dokumentace je řízena. Nemusí být jen tištěná, může být i v elektronické podobě. Dokumentace – zbytečná byrokracie? Vytvořena na podkladě skutečností přispívá ne zatěžuje Dokumentace systému řízení kvality podle požadavků normy Směrnice – mají obecnější platnost než SOP Osnova směrnice  oblast platnosti – pro koho je závazná  pojmy a zkratky  popis  odpovědnosti  účel  související dokumenty 4.4 Smlouvy o službách  Uzavírání smluv o službách  Laboratorní příručka  Přezkoumávání smluv o službách  Provádí pověřená osoba  Vzorek a žádanka, přijetí do laboratoře  Lze využít jako indikátor kvality  Doplnění smlouvy  Popsat proces TAT – 90% vzorků musí splňovat garantované TAT – vitální indikace 30 min., ABR do 30 min., statim 60 min., rutina týž den -sledované dny čt, so, po 4.5 Laboratorní vyšetření ve smluvních laboratořích  Výběr a hodnocení smluvních laboratoří  Evidence zaslaných vzorků  Požadavky a výsledky nutno uchovat po předem stanovenou dobu https://www.irozhlas.cz/fotogalerie/8181783 4.6 Externí služby a dodávky  Postup a politika pro nakupování  Nakupování – zajišťování zdrojů - objednávání (kdo, co) - příjem – kontrola a evidence - reklamace - uložení (sledování exspirace) - výběr a hodnocení dodavatelů  Seznam dodavatelů, záznamy z nakupování  Kontrola exspirace  Taktika a postupy pro nakupování  Výpadek klíčového dodavatele?  Hodnocení dodavatelů 4.7 Poradenské služby 4.8 Řešení stížností 4.9 Zjišťování a řízení neshod  Poskytování poradenství (pouze lékař)  Postupy pro řešení stížností zákazníků  Musí existovat postup a odpovědnosti pro řízení neshodné práce  Stanovení závažnosti neshody  Klinický dopad na pacienta  Nutné přijmou nápravné opatření  Podnět na zlepšení https://www.vaslekar.eu/prakticky-lekar.php 4.10 Nápravné opatření  Vymezení odpovědnosti  Postup:  Formulace neshody  Analýza příčin  Kontrola realizace  Kontrola účinnosti  V případě, že je opatření nefunkční, vracíme se k analýze příčin • Popis neshody- vliv na pacientské vzorky • Potvrzení neshody • Určení příčin • Opatření k nápravě • Přezkoumání případného opatření k nápravě • Závěr – efektivní zavedení opatření Nápravné opatření 4.11 Preventivní opatření  Odhalení potenciálních příčin neshod  Cílem je reagovat dříve, než vznikne neshoda nebo stížnost 4.12 Neustálé zlepšování  Akční plán pro zlepšování  Laboratoř musí zavést ukazatele kvality  Pravidelně přezkoumávat své postupy 4.13 Řízení záznamů  Typy záznamů: formuláře, deníky, elektronické žádanky  Prázdný formulář = dokument, po vyplnění se stává záznamem  Dostupnost, důvěrnost, čitelnost  ČIA – vyžaduje dohledatelnost všech záznamu po dobu jednoho cyklu https://svobodazvirat.cz/produkt/naplne-do-zapisniku-a5-linkovany/ 4.14 Hodnocení a audity  Měření, analýza a zlepšování - sledování a vyhodnocování indikátorů kvality a výkonnosti, periodické přezkoumávání - spokojenost zákazníka – dotazník, připomínky pracovníků - reklamace a stížnosti - shoda s požadavky na produkt (IKK a EKK) - časová odezva vyšetření TAT - počty a trendy neshod - hodnocení dodavatelů - sledování výkonnosti přístrojů (náklady na opravy) - neshody při příjmu, lékařské kontrole - ukazatelé výkonnosti laboratoře (počty vyšetření, bodová produkce) - ekonomické ukazatelé (náklady a výnosy) Vhodné sledovat a vyhodnocovat v kratších intervalech, slouží pro podklady k přezkoumání. 4.14 Hodnocení a audity  Interní audity - slouží ke zjištění zda zavedený systém je průběžně uplatňován a dodržován - směrnice o auditech - plán auditů - provádění auditů - záznam z auditů - vypořádání neshod zjištěných při interních auditech - školení interních auditorů Plán interních auditů 4.14 Indikátory kvality  Laboratoř si musí určit indikátory kvality  Sledovat a vyhodnocovat v kritických bodech procesu  Např. doba odezvy, spotřeba reagencií, neúspěch v EHK, sledování IKK, počet nepřijatých vzorků, přístrojové chyby… 2019 Počet analytů (počet chyb) / úspěšnost (%) Pracoviště I.Q. II.Q. III.Q. IV.Q. Celkem pracoviště PMDV 148 (2) / 98,6 238 (3) / 98,7 146 (2) / 98,6 269 (3) / 98,9 801 (10) / 98,8 PDM 55 (1) / 98,2 73 (2) / 97,3 61 (4) / 93,4 72 (0) / 100 261 (7) / 97,3 PRM 31 (0) / 100 32 (1) / 96,9 34 (0) / 100 39 (0) / 100 136 (1) / 99,3 Celkem kvartál 234 (3) / 98,7 343 (6) / 98,3 241 (6) / 97,5 380 (3) / 99,2 1198 (18) / 98,5 90 92 94 96 98 100 I.Q II.Q III.Q IV.Q PMDV PDM PRM Úspěšnost (%) EHK za rok 2019- pracoviště 4.15 Přezkoumání systému managementu  Přezkoumání SMK vedením – vedení musí provádět v pravidelných intervalech Vstupy - výsledky auditů (interní i externí) - výsledky EHK (shoda produktu) - preventivní a nápravná opatření - výsledky z analýz a měření - plnění usnesení z minulého přezkoumání - změny, které by mohly ovlivnit SMK (nové analyzátory, větší změna sortimentu vyšetření - doporučení pro zlepšení Výstupy - rozhodnutí a opatření k zlepšování SMK a procesů, zlepšení produktů, potřebám zdrojů KAPITOLA 5 TECHNICKÉ POŽADAVKY 5.1 Pracovníci  Kvalifikace pracovníků – minimální požadavky  Pracovní náplň  Školení + plán vzdělávání  Posuzování odborné způsobilosti  Přezkoumání výkonnosti 5.2 Prostory a podmínky prostředí  Řízení vstupu do prostoru laboratoří  Odpovídající skladovací prostory  Prostory pro pracovníky  Zařízení pro odběr vzorku pacientů  Tiché a nerušené pracovní prostředí duševní pohoda, lidský faktor = největší riziko https://www.tetratech.com/en/markets/high-performance-buildings/insights/innovation/the-future-of-laboratory-design 5.3 Laboratorní zařízení, reagencie a spotřební materiály  Ke všemu musí existovat evidence  Kalibrace zařízení, metrologická návaznost  Údržba, servis, opravy  Karta měřidla: identifikace zařízení, výrobce, stav  Provozní deník  Reagencie: příbalový leták, identifikace, šarže, uvolnění do provozu, postup pro objednání, příjem, skladování 5.4 Procesy před laboratorním vyšetřením  Preanalytická fáze  Laboratorní příručka  Informace v žádance  Odběr a zacházení se vzorky  Pokyny pro STATIM 5.5 Procesy laboratorních vyšetření  Výběr, verifikace a validace postupů laboratorních vyšetření  Validace: používané mimo rámec zamýšleného rozsahu  Verifikace: ověření vhodnosti validované metody před zahájením rutinní činnosti  Referenční intervaly  Nejistota měření – rozsah hodnot, ve kterém mohou ležet skutečné hodnoty  SOP 5.6 Zajištění kvality výsledků laboratorních vyšetření  Interní kontrola kvality  Externí kontrola kvality – mezilaboratorní porovnávání  Účast je povinná 5.7 Procesy po laboratorním vyšetření  Přezkoumání výsledků  Skladování, uchování a likvidace vzorků https://www.happyend.cz/box-s-vikem-s-uchopem-na-sber-biologickeho-odpadu-30-l 5.8 Sdělování výsledků  Formát zprávy  Pravidla pro přepis výsledků a zpoždění laboratorního vyšetření  Interpretace a komentáře 5.9 Uvolňování výsledků  Datum a čas uvolnění  Telefonické sdělování  Uvolňovat výsledky může pouze atestovaný člověk  Přepracované zprávy – musí existovat nová i původní verze 5.10 Řízení informací v laboratoři  LIS  Zavázání k mlčenlivosti  Určené odpovědnosti a pravomoci pracovníků používajících LIS  Dokumentovaný postup při selhání informačních systémů http://ciselniky.dasta.mzcr.cz/CD/hypertext/WWAAY.htm Přínos x nevýhody ❖ Přínos - řád a pořádek - jasně stanovené odpovědnosti a pravomoci pro všechny činnosti a osoby ❖ Nevýhody - udržování aktuálnosti dokumentace je náročné - finanční nároky značné