Dotazník Eliška Hrežová Tomáš Pruša Jaro 2024 Informace před tvorbou •Výzkumné otázky/hypotézy •Literární rešerše • •Validované škály •Literární rešerše (cílová populace, překlad) • •Zkoumaný vzorek se vztahem k cílové populaci •Způsob komunikace •Způsob distribuce •Vyhodnocení Téma a výzkumné otázky •Téma •Příklad: Zajímá mě, jak lidé konzumují ovoce a zeleninu • •Literární rešerše tématu •Výsledky různé kvality •Ideálním zdrojem jsou vědecké publikace (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/) • • Téma a výzkumné otázky •Výzkumná otázka •Příklad: Jak souvisí ovoce a zelenina se zdravím? • •Existuje mnoho způsobů, jak zjistit konzumaci ovoce a zeleniny •Jak často •Počet porcí •Konkrétní druhy •Existuje mnoho způsobů, jak hodnotit zdraví •Objektivní vs. subjektivní • • • Soubor:Hayesova-pyramida.jpg Téma a výzkumné otázky •Hayesova pyramida •Nutné rozlišovat mezi jednotlivými typy studií •Vyhledávání se dá zpřesnit různými operátory, filtry •Kognitivní zkreslení •Konfirmační zkreslení •Klam dostupnosti •Kotvení •Stádní efekt • Více k Boolean a proximitním operátorům - http://iva.k.utb.cz/lekce/resersni-dotazy-a-operatory/ Hayesova pyramida – zdroj obrázku: Markéta Pavlíková, https://www.wikiskripta.eu/w/Soubor:Hayesova-pyramida.jpg Kognitivní zkreslení: Konfirmační zkreslení - upřednostnění informací, které podporují můj názor Klam dostupnosti - Kladení důrazu na snadno dostupné informace o daném tématu. Kotvení - Kladení důrazu na první dostupnou informaci. Stádní efekt - Tendence přijímat myšlenky a názory, které zastávají i ostatní. Více na - https://bezfaulu.net/kognitivni-zkresleni/ •Hypotéza •Tvrzení, které předpovídá vztah mezi dvěma či více proměnnými. •Závisle, nezávisle proměnná •Soubor pracovních hypotéz •Proměnné reprezentující výzkumnou otázku •Confoundery, modifikující faktory • •Co je ovoce/zelenina a co je zdraví? • • Téma a výzkumné otázky Výsledek rešerše •Nezávisle proměnná (vstupní) •Konzumace ovoce a zeleniny za den v gramech •Závisle proměnná (výstupní) •Subjektivní hodnocení zdraví •Ovlivňující (confounding) a modifikující faktory •Pohlaví, věk, vzdělání, ekonomický status, předchozí zdravotní stav… •Hypotézy •S rostoucí konzumací ovoce a zeleniny klesá riziko špatného hodnocení zdraví. •Muži konzumují méně ovoce a zeleniny než ženy. •… • Validované škály •Spotřeba ovoce a zeleniny (EHIS 2019) Validované škály •FFQ dotazník se seznamem různých druhů ovo/zel (CELSPAC:YA) Validované škály •FFQ dotazník se skupinami ovo/zel (CELSPAC:rodiče) http://www.celspac.cz Validované škály •Subjektivní hodnocení zdraví (součástí dotazníku kvality života SF-36) • Zkoumaný vzorek a sběr dat •Nejsou data již k dispozici? • •Datová rešerše •Informační systémy ve zdravotnictví, •Výběrová šetření o zdraví (EHIS, EHES), •Existující studie (NHANES), •EUROSTAT, •WHO. ČSÚ - Demografické ročenk NZIS - Národní zdravotnický informační systém, data poskytuje a spravuje ÚZIS, https://www.uzis.cz/index.php?pg=nzis (E)HIS – od roku 1993, Evropské dotazníkové šetření o zdraví, od roku 2008 jednotná metodika skrze celou EU, https://ehis.uzis.cz/, tazatelská síť ČSÚ EHES - Evropský průzkum zdravotního stavu, navazuje na EHIS a obsahuje lékařské vyšetření, http://www.ehes.info/, zajišťuje SZÚ NHANES - https://wwwn.cdc.gov/nchs/nhanes/Default.aspx Zkoumaný vzorek a sběr dat •Musím dotazník vytvořit? • •Distribuce dotazníku •Cílová skupina vs. reprezentativní vzorek •S asistencí či bez asistence •Online vs. offline •Nelze sbírat elektronickou cestou a papírovou dohromady. (Výjimky: problémy sběrného systému) •Pokud sbírám online, umím vypočítat response rate? • • Sběr dat - vyčerpávající vs. výběrová šetření •Vyčerpávající – úplná •U výběrových šetření nutné zajistit reprezentativnost výběrového souboru = vzorku • •Nepravděpodobnostní výběr -kvótní výběr -sněhová koule •Pravděpodobnostní výběr -prostý náhodný -systematický -stratifikovaný náhodný -vícestupňový náhodný Prostý náhodný - každé jednotce přidělíme číslo a generujeme náhodná čísla. Systematický - do vzorku je zahrnuta každá N-tá jednotka ze seznamu. Stratifikovaný náhodný - populace je rozdělena do homogenních skupin vzhledem k určitému kriteriu (např. zastoupení akad. pracovníků) a jedinci jsou vybíráni do vzorku náhodně z těchto skupin. Vícestupňový náhodný - vybíráme ve dvou a více krocích: nejdříve jsou vybrána určitá přirozená seskupení, a až z nich pak náhodně vybíráme jedince (např. vybereme několik ulic, v každé ulici několik domácností, v každé domácnosti několik respodentů atd.) Kvótní výběr - ve vzorku imituje známé vlastnosti populace - můžeme použít pouze tam, kde máme informace -závěry nelze takřka nikdy zobecnit -např. 53 % žen, z nich 15 % se základním vzd. Sněhová koule - původní informátor vede k jiným členům naší cílové skupiny. Je nenahraditelným nástrojem pro zkoumání jen dočasně existujících populací. Ideálně chceme dosáhnout „teoretické nasycenosti vzorku“ (saturace), kdy už se noví jedinci neobjevují. Disman: „Je to technika identifikace populace, a ne vytvoření reprezentativního vzorku.“ Metody sběru dat •PAPI — Pen and Paper Interviewing (osobní dotazování bez ICT) •CAPI — Computer Assisted Personal Interviewing (osob. dotazování s ICT) •CATI — Computer Assisted Telephone Interviewing (telefon. dotazování) •CASI — Computer Assisted Self Interviewing •CAWI — Computer Assisted Web Interviewing (elektronické dotazování) • PAPI - osobní kontakt a tazatel vyplňuje s respondentem vytištěný standardizovaný dotazník. Následný přepis do elektronické podoby. CAPI - osobní kontakt a tazatel pokládá respondentovi otázky a získané odpovědi značí do elektronického dotazníku (tablet, notebook, chytrý telefon) •Nutný osobní kontakt s respondentem (ukázka výrobku, konceptu služby atp.) •Dotazník může být delší (práce s motivací při vyplňování) - 45-60 minut •Často v případě mezinárodní metodiky výzkumu nebo u dlouhodobých studií CATI - tazatel pokládá respondentovi otázky telefonicky a získané odpovědi průběžně zaznamenává do dotazníkové aplikace. •Kratší dotazníky - 5-20 minut •Vhodné pro výzkum spokojenosti, efektivity komunikace, loajality, výzkum znalosti značek na trhu, výzkum trendů ve spotřebním chování CASI - bez asistence tazatele respondent vyplní elektronický dotazník (odkaz e-mailem, web) CAWI - tazatel pokládá dotazy respondentovi v on-line prostředí (dnes spíše vzácný, v praxi CASI a CAWI jsou totožné metody, rozhovor je dán strukturou dotazníku) •Vyloučení respondentů s nižší ICT granotností a bez ICT či připojením na internet •Obava ze zneužití dat Papírové dotazníky •Digitalizace/elektronizace ●Bez kódování ○Manuální ■Přepis do tabulky ■Přepis do formuláře ○Automatické ■Přijímací řízení • ●S kódováním ○Převod odpovědí na (alfa)numerický kód Obrázek - https://acrea.cz/off-line-sber-dat-aneb-papir-do-kose-nepatri/ Kódování ve více lidech - potřeba kontrolovat spolehlivost kodérů a jednotnost kódování •Kódovací knížka •Vzorky v datech pro kontrolu •Některé výzkumné skupiny stále pracují pouze s papírovými dotazníky. Pak je výsledkem digitalizace datová matice, kdy jednomu respondentovi náleží jeden řádek. • Papírové dotazníky Interaktivní elektronické dokumenty (pdf) •Lze vyplňovat i bez přístupu k internetu •Stažení z webu, e-mail, flash aj. •Přímá digitalizace dat •Bez kódování •Snadná tvorba datové matice výzkumu •Export do xlsx a spojení všech dat Elektronické sběrné systémy •Google Forms •Microsoft Forms •SurveyMonkey •Survio •TypeForm •Click4survey •… • • • • •Nejprve si definujte své potřeby, až následně vybírejte sběrný systém. Elektronické sběrné systémy - MS Forms Elektronické sběrné systémy - MS Forms Elektronické sběrné systémy •Identifikace •Možnost přihlášení skrze Google/MS/… účet •Omezení odpovědí na počítač (IP adresa) •Statistické údaje •Návštěvnost, prokliky,... (Bit.ly) •Místo sběru dat •Nabídka návštěvníkům stránek sběrného systému (nereprezentativnost) •Vložení na vlastní webové stránky •Datové typy a ovládací prvky •Přehledné složitější tabulky k vyplnění •Posuvníky •Multimediální obsah jako součást odpovědí •Logická struktura •Podmiňování otázek a skupin otázek •Možnosti návratu Elektronické sběrné systémy •Design dotazníku •Grafika, šablony •Práce s multimediálním obsahem •Ukazatel průchodu •Časovost •Omezení času na jednotlivé odpovědi •Možnosti automatizace •Bodování kvízu •Zaslání poděkování, výsledků,... •Plugins •Vkládání složitějšího obsahu, provázání s jinými službami (kalendář),... •Možnosti exportu •Pricing Vyhodnocení dotazníku •Popisná statistika •Závěry platí pouze pro jedince a měření, která byla k dispozici. • •Statistická indukce •Cílem odpovědět na specifickou otázku, která byla položena před začátkem sběru dat. •Závěry platí pro širší populaci. Výběrový soubor Základní soubor populace parametry data statistiky Vyhodnocení dotazníku •Popisná statistika •Absolutní a relativní četnosti, •Průměr, medián, směrodatná odchylka.. •Hypotézy a jejich testování •Předpoklady statistických testů • Vyhodnocení dotazníku – popisná statistika •Popisná statistika se vztahuje pouze k výběrovému souboru (výsledky) •V našem souboru bylo 46 % můžu a 54 % žen. •Ženy v průměru konzumovaly 350 gramů ovoce a zeleniny za den. •Muži v průměru konzumovali 270 gramů ovoce a zeleniny za den. • •Popisná statistika ve srovnání s jinými studiemi (diskuse) •Muži v mém vzorku konzumují v průměru 270 gramů ovoce a zeleniny za den. •Muži v celonárodním šetření EHIS konzumují v průměru 250 gramů ovoce a zeleniny za den. • • Vyhodnocení dotazníku – popisná statistika a její testování •Existuje mezi skupinami ve zkoumaném vzorku rozdíl? (výsledky) •Ženy v průměru konzumují více ovoce a zeleniny za den než muži •Ženy hodnotily své zdraví jako dobré/velmi dobré častěji než muži. • •Existuje rozdíl mezi zkoumaným vzorkem a doporučením? (výsledky) •Muži v mém vzorku v průměru konzumují méně ovoce a zeleniny za den než říká doporučení (400 gramů). • Vyhodnocení dotazníku – testování hypotéz •Testování vztahu mezi dvěma proměnnými (výsledky) •S rostoucí konzumací ovoce a zeleniny klesá riziko špatného hodnocení zdraví. • •Platí to pro celou populaci? (diskuse) •Musíte zajistit reprezentativnost svého výběrového souboru. •Možné (pouze) s použitím existujících dat (např. z výběrových šetření, velkých studií) • Pilotní studie vs. předvýzkum •Pilotní studie - je výzkum možný? •Je prováděn na malé skupině vybrané z cílové populace, zpravidla je kvalitativní. Chce zjistit, zda hledaná informace v populaci existuje a je dostupná. •„mapování okolí“, diskuse v rodině, mezi přáteli zahrnující cílovou skupinu •Předvýzkum - bude dotazník fungovat? •Má vyzkoušet nástroje zkonstruované pro výzkum (srozumitelnost a jednoznačnost otázek atd.). Je prováděn na malém vzorku, ale větším než u pilotní studie. Opomenutí předvýzkumu je nesmírně riskantní. Je to test nástrojů. •Nechat vyplnit dotazník babičku, tetu, kamarády, kteří nejsou z oboru • Dotazník a jeho tvorba Vstupní část •Hlavička • Představení instituce a/nebo autorů • •Vysvětlení cíle • Zdůrazní se význam respondentových odpovědí pro řešení problematiky • Motivace respondenta k pečlivému vyplňování a vrácení dotazníku • •Pokyny • Ilustrativní příklad vyplnění • Vstupní část •Hlavička •Dobrý den, jsem studentkou Nutriční terapie na Masarykově univerzitě a pracuji na své bakalářské práci. •Vysvětlení cíle •Vaše odpovědi mi pomohou zjistit, jak často lidé jedí ovoce a zeleninu a jak vnímají své zdraví. Dotazník je anonymní. •Pokyny •Vyplnění dotazníku Vám zabere zhruba 10 minut. Prosím, vyberte vždy jednu odpověď (pokud nebude určeno jinak). Vyplnění dotazníku vám bude umožněno pouze jednou. Položky ●Logický sled ●Tematické členění ●Dramaturgie sledu otázek ●Plynulost dotazníku (test času na vyplnění) ●Poutavost ●Design, stylizace • ●Srozumitelnost ●Otázky ●Doprovodné texty (perex) ●Multimediální obsah (ilustrace) ●Interaktivita (ovládací prvky) ●Typy položek ●Uzavřené, otevřené, polouzavřené • Položky - uzavřené •Dichotomické •Měl/a jste během posledních 12 měsíců nějaké dlouhodobé zdravotní problémy, kvůli kterým jste vyhledal/a lékařskou pomoc? •Ano Ne •Trichotomické •Byl/a jste diagnostikován/a či hospitalizován/a pro ICHS? •Ano, diagnostikován/a i hospitalizován/a •Ano, diagnostikována/ ne hospitalizován/a •Ne, ani jedno • Položky - uzavřené •Výběrové (jedna možná odpověď) •Jaké je vaše nejvyšší dosažené vzdělání? •Výčtové (více možných odpovědí) •Jaké sportovní aktivity vykonáváte? •Škálové •Za posledních 12 měsíců, jak hodnotíte své zdraví? •Velmi dobré Dobré Průměrné Špatné Velmi špatné Obrázek - https://www.survio.com/cs/blog/typy-otazek/jak-spravne-pouzivat-uzavrene-otazky Položky - otevřené •Jaká je vaše hmotnost? •… kg •Jaká je vaše výška? •… cm •Kolik hodin týdně vykonáváte fyzicky náročné aktivity, např. uklízení domu? •… hodin za týden • •Následně lze kategorizovat, vypočítat nové proměnné (např. BMI) Položky - polouzavřené •Jsou nějaké potraviny, které jíte častěji než jednou týdně? Pokud ano, uveďte jaké. • Ano Ne • • Tvorba škál •1. Existující škála přeložená do češtiny a validovaná pro stejnou cílovou populaci •2. Existující škála přeložená do češtiny a validovaná pro jinou cílovou populaci •3. Existující škála nepřeložená do češtiny a validovaná pro jinou cílovou populaci •4. Modifikace existujících škál •5. Tvorba vlastní škály 1. Existující škála přeložená do češtiny a validovaná pro stejnou cílovou populaci •Primární cíl •Zajistí sběr validních dat a následnou srovnatelnost •Příklady: •Vzdělání – škála odpovědí dle ISCED •Zaměstnání – Kódování a grouping dle ISCO •Pohybová aktivita – kompletní škála IPAQ •Kouření – WHO Doplnění škál do dotazníku üZávisle proměnná – škála pro subjektivní hodnocení zdraví üNezávisle proměnná – návrhy dotazníků pro zjišťování konzumace ovoce a zeleniny • • üZávisle, nezávisle proměnná qConfoundery qPohlaví qVěk qVzdělání qEkonomická aktivita qFaktory životního stylu Doplnění dalších škál do dotazníku qConfoundery üVzdělání qEkonomická aktivita qFaktory životního stylu üVzdělání (ISCED) •1. Základní škola •2. Vyučen v oboru bez maturity, vyučen v oboru s maturitou, střední odborná škola s maturitou, střední všeobecná škola s maturitou, pomaturitní nadstavbové studium •3. Vysokoškolské vzdělání a postgraduální vzdělání na vysoké škole • Škála pro vzdělání ISCED - https://www.czso.cz/csu/czso/metodika_mezinarodni_klasifikace_vzdelani_isced_97 Doplnění dalších škál do dotazníku qConfoundery üVzdělání üEkonomická aktivita qFaktory životního stylu üEkonomická aktivita (VŠPS) •15-64 let •Metodika ČSÚ •Mezinárodně srovnatelná ü Výběrové šetření pracovních sil - https://www.czso.cz/csu/czso/cri/miry-zamestnanosti-nezamestnanosti-a-ekonomicke-aktivity-leden-202 4 Doplnění dalších škál do dotazníku üFaktory životního stylu •Kouření - WHO •Pohybová aktivita - IPAQ • •Není nutné vždy využít škálu v plném rozsahu. üConfoundery üVzdělání üEkonomická aktivita üFaktory životního stylu Kouření - https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/87331/9789241500951_eng.pdf?sequence=1 Pohybová aktivita - https://is.muni.cz/th/bdbla/ipaq_cz-dlouhy.pdf, IPAQ – SF: https://youthrex.com/wp-content/uploads/2019/10/IPAQ-TM.pdf ChatGPT - užitečný pomocník při tvorbě dotazníků •Silné a slabé stránky •+ Rychlý, efektivní, šetří čas, •+ Poskytuje návody, zohledňuje požadavky (např. na cílovou skupinu) -Nedostatečný kontext (nevhodnost otázek), -Omezený přístup k datům (není to online vyhledávač) -Nemá vaši odbornost -Omezený počet znaků Požadavek (prompt): Chci měřit konzumaci ovoce a zeleniny, pomůžeš mi sestrojit vhodný dotazník? Je to dobrý výsledek? •Frekvenční škála těžce vyhodnotitelná (formulace několikrát, méně často) •Jakou výzkumnou otázku dotazník řeší? •Obsahuje všechny confoundery? •Hůře komparovatelné výsledky s jinými studiemi •Nutná validace • • revize dotazníku s literární rešerší a výzkumnou otázkou • Úkol •Zaměřte se na své téma diplomové práce •Stanovte si výzkumnou otázku •Najděte dotazník/způsob šetření s ohledem na vaše téma