MPMV081 TMV LF 2024 Hana Horká Cíl předmětu: osvojení si výchovných kompetencí pro práci ve školním i mimoškolním prostředí. zkušenost s metodami rozvoje osobnosti (oblast volní, mravní, estetická, sociální apod.). • Výstupy: • Na konkrétních příkladech popsat praktické oblasti výchovy a provázat je s vybranými a vhodnými teoriemi s praktickými příklady. • interpretovat získané vědomosti • aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi • interpretovat aktuální problémy pedagogiky • promyšleně zaujímat stanoviska ke studované problematice • racionálně využívat získané poznatky pro svůj vlastní rozvoj Sylabus Zadání úkolu: Výchovné zřetele učiva, Vaší profese. Prezentace/poster ve skupině 2-3 studujících. • do 29. 3. 2024 do odevzdávárny Ukončení předmětu: kolokvium 1. Výchova: vymezení a pojetí výchovy, výchova v práci učitele, výchova v kurikulu. 2. Teorie a metodika výchovy ve vztahu k průřezovým tématům. 3. Výchovné působení třídního učitele. 4. Rodina, škola a komunita. Prezentace úkolu. 5. Alternativní výchovné metody v práci pedagoga. 6. Kázeň ve školní třídy, vymezení kázně, proaktivní a reaktivní řízení třídy, pravidla třídy a práce s nimi, příklady nekázně a nespolupráce (rezistence žáků a způsoby jejich řešení. Vztah rodiny a školy. 7. Agresivita a šikana ve školní třídě, kyberšikana. Vymezení šikany, fáze šikany, řešení šikany z pozice učitele a ve spolupráci s poradenskými pracovišti (školní poradenské pracoviště, PPP, SVP).  Skupinová rozprava nad prezentovanými výchovnými situacemi Zpracovat jednu konkrétní výchovnou situaci z vlastní praxe, z knihy, z médií…) na 1200 slov 1. popsat ji a analyzovat • jaké okolnosti situaci případ ovlivňují, čím může být vysvětleno chování dítěte, čím mohou být ovlivněni dospělí figurující v situaci atd. 2. navrhnout postup/y řešení • podložte alespoň dvěma odbornými zdroji • vaše vysvětlení adekvátnosti zvoleného postupu. Výchova jako záměrná, cílevědomá soustavná činnost 1. Proces utváření osobnosti člověka (formování jeho základních osobnostních znaků: názorů, přesvědčení, postojů, citů), utváření podmínek umožňujících rozvoj a stimulujících snahu člověka stát se integrovanou a socializovanou osobností, stát se člověkem jako sociální bytostí. utváření charakteru osobnosti působením na city a vůli. proces cílevědomého utváření vztahu člověka ke světu (k přírodě, civilizaci, kultuře, sociálnímu prostředí). Při utváření osobnosti se slučuje svoboda jedince s mravním řádem společnosti (lidstva). 2. Výchova jako proces rozvíjení člověka jako společenské bytosti a osobnosti • základní příprava na výkon sociálních rolí • výchova dospělých (neustálé dotváření osobnosti, popř. v jejím udržování, event. přetváření (resocializaci, reedukaci); • adaptace na neustále se měnící životní podmínky, zdokonalování výkonu sociálních rolí a vytváření možností přecházet na sociální role nové; • rozšiřování konzumace kultury a spoluúčasti na jejím vytváření; • všestranné ovlivňování chování a jednání; • všestranná péče o člověka a jeho život. Hodnoty x očekávané vlastnosti jedince Slušný, zdvořilý, poctivý, Dobro • skromný, zodpovědný, • mravně uvědomělý, tolerantní • vyrovnaná osobnost, • smysl pro krásu, Krása • pracovitý, Práce • s šetrným vztahem k prostředí zdravý… Zdraví Mravní výchova, výchova demokratického občana, multikulturní výchova, výchova v globálních souvislostech, estetická výchova, pracovní výchova, mediální výchova, osobnostní a sociální výchova, environmentální výchova, tělesná a zdravotní výchova. Povinná literatura • Teorie a metodika výchovy - výukový text, dostupný ZDE: https://is.muni.cz/auth/do/rect/el/estud/pedf/2022jaro/tmv/web/index.html • STŘELEC, Stanislav. Teorie a metodika výchovy-pojetí předmětu. In Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, s.r.o., 2002. s. 9-13, 150 s. ISBN 80-86633-00-4. info • Přednášky mají rozsáhlou e-learningovou podporu prostřednictvím distančního kurzu, který je dostupný ZDE: • https://is.muni.cz/auth/do/rect/el/estud/pedf/2022jaro/tmv/web/index.html • Nově můžete čerpat z této studijní opory https://is.muni.cz/elportal/?id=1834457