MUNI MED Metodologie vědy a výzkumu I VÝZKUMNÝ PROCES A JEHO FÁZE Mgr. Dana Dolanová, Ph.D. dana.dolanova@med.muni.cz Tato prezentace je autorským dílem vytvořeným zaměstnanci Masarykovy univerzity. Studenti předmětu mají právo pořídit si kopii prezentace pro potřeby vlastního studia. Jakékoliv další šíření prezentace nebo její části bez svolení Masarykovy univerzity je v rozporu se zákonem. VÝZKUMNÝ PROCES A JEHO FÁZE Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Fáze výzkumného procesu Koncepční fáze - Vymezení výzkumného problému - Definice pojmů konstruktů, proměnných a jejich operacionalizace - Studium teoretických východisek Plánování - Volba výzkumného designu - Volba cílového souboru - Volba výzkumného nástroje mpirická táze - Formulace cílů/hypotéz/výzkumných otázek - Tvorba výzkumného nástroje_ Analytická fáze - Sběr dat - Interpretace dat Diseminační fáze - Distribuce výsledků šetření - Aplikace výsledků šetření 3 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd m u r j ED Fáze koncepční Fáze diseminační Faze návrhů a plánování Fáze empiri cká u r j i ED 1. koncepční fáze výzkumu V první fázi je nutno stanovit oblast výzkumu a jeho téma, formulovat a vymezit problém, zjistit, studovat a analyzovat dostupné bibliografické zdroje, stanovit cíl, formulovat hypotézy a provést operacionalizaci Sta n o vb ní oblasti výzkumu Předběžná teoretická analýza Stanovení tématu výzkumu 5 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd MUNI MED Vymezení výzkumného problému 6 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 1. fáze: koncepčn I - vymezení výzkumného problému Výzkumník přesně formuluje, co chce zkoumat, koho chce zkoumat, kdy a v jakých situacích. Odpovědna tuto otázku je to, co hledáme výzkumem. Jasná definice je stavebním prvkem pro kvalitní výzkum. Obsah výzkumného problému ovlivňuje formulaci hypotéz a _výzkumné otázky._ Obsah výzkumného problému ovlivňuje volbu výzkumné _metody._ kvalitativním výzkumu může popisovat pouze charakteristiku jevu. 1. Je proměnná A ve vztahu k proměnné B? 2. Za jakých podmínek vzniká vztah mezi proměnnou A a B? 3. Jaké jsou charakteristiky proměnné? I 7 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Vhodné je využití Standardizovaného formátu klinické otázky PICO(TS) nebo PECO(TS) nebo jiné. mu n i ED 1. fáze: koncepční - vymezení výzkumného problému Dimenze podstaty - Je problém důležitý? - Budou mít s jeho vyřešení prospěch ošetřovatelství, pacienti nebo společnost? - Lze výsledky uplatnit v ošetřovatelské teorii nebo praxi? Dimenze metodologická - Je problém řešitelný? - Je možné sledovat jevy a vztahy mezi nimi? - Je možné problém zkoumat za využití vědeckých metod? Praktická dimenze - Mám dostatečné znalosti a dovednosti potřebné k řešení problému? - Stihnu problém vyřešit v rámci časové dotace? - Jsou k dispozici osoby, které budou na výzkumu participovat? - Jsou dostatečné materiální a finanční zdroje na výzkum? Etická dimenze - Je možné problém studovat tak, aby nedošlo k porušení lidských práv a svobod? - Jsem schopný ochránit anonymitu výzkumného souboru? m u h i E D CVIČENÍ Oblast výzkumu: Infekce spojené se zdravotní péčí Téma výzkumu: 1 .Prevence infekcí spojených se zdravotní péčí ve zdravotnickém zařízení 2. Hygiena rukou v prevenci infekcí spojených se zdravotní péčí 3. VIÍV infekcí spojených se zdravotní péčí na mortalitu pacientů Četnost výskytu pneumonií jako důsledek infekcí spojených se zdravotní péčí u hospitalizovaných pacientů Příklad formulace výzkumné otázky v diplomové práci: Jaký vliv má nejvyšší dosažené vzdělání všeobecných sester na jejich znalosti v oblasti infekcí spojených se zdravotní péčí? 9 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED MUNI MED Pojem, konstrukt, proměnná 12 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 1. fáze: koncepční - pojmy, konstrukty, proměnné - Myšlenková abstrakce - Souhrnná myšlenková představa - Pojem je určen definicí, která jej odlišuje od jiných pojmů - Hypotetický, přímo nepozorovatelný faktor - Konstrukt/y jsou definovány na základě vymezení výzkumného problému/teorie - Je tvořen k vědeckým F V I O ucelum - KONSTR - Z konstruktů jejich operacionalizací vznikají proměnné - Reprezentuje jev/konstrukt - Proměnná je měřitelným zastoupením konstruktu - Je pozorovatelná, měřitelná nebo kategoriální PROMĚNNA operacionalizace - převod výzk. problému do empir. (J l\l I 13 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd šetřitelné [testovatelné] podoby, v užším pojetí proces y r n transformace pojmů do podoby empir, indikátorů, znaků. M L U Hypotéza Pracovní hypotéza - věcný obsah, formulujeme ji pomocí operacionalizovaných pojmů, - vznikají bližším určením východiskových hypotéz, - lze je verifikovat - ověřovat, - je nutné je formulovat tak, aby byly snadno empiricky ověřitelné. Proměnné v hypotézách: závislé/nezávislé měřitelné (je možné je kvantifikovat/vyčíslit) kategoriální (lze je zařadit do tříd/kategorií) Mezi proměnnými se vyjadřují vztahy — rozdíly následky muni MED 14 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Jak správně stanovit hypotézu - pravidla Pravidla správně stanovené hypotézy: — Deskriptívni - zjišťuje a popisuje situaci, stav, výskyt jevu — Relační - vztah jevu, činitele, a to dva i více. Ptáme se, zda existuje vztah mezi zkoumanými jevy a jak je vztah těsný. Kauzální - zjišťuje příčinu, která vedla k určitému důsledku, zjišťujeme kauzální, příčinné vztahy. 1. Hypotézy jsou tvrzení, je třeba formulovat je jako oznamovací věty a nezaměňovat je s výzkumnou otázkou (problémem). 2. Hypotézy vyjadřují vztah alespoň dvou proměnných. Tento vztah mezi dvěma jevy je třeba jasně a explicitně vyjádřit. 3. Hypotéza musí být testovatelná, musí se dát potvrdit nebo vyvrátit. muni httDs://www.fsDS.muni.cz/emuni/data/reader/book-8/08.html MED 1. fáze: koncepčn I - pojmy, konstrukty, proměnné nezávislé proměnné = Je s ní manipulováno a sleduje se vliv na závislé proměnné - Manipulovaná - manipulovat lze situaci, povahu úkolu, formu instrukce - Subjektová proměnná -nemanipulovaná, demografická, klasifikační t t PROMĚNNÉ Manipulace s nezávislou proměnnou a sledování vlivu na závislou proměnnou závislé proměnné = měla^ by reagovat na změnu nezávislé proměnné - Předpokládaný následek působení NP t intervenující proměnna Vnější proměnná, jejichž vliv se snažíme kontrolovat. Rušivý faktor, který chce co nejvíce eliminovat. 16 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd ■ VI V 11 -L MED Typy dat Data = informace o jednom prvku zkoumaného souboru, Dle charakteristiky lze data dělit. Toto dělení ie klíčové oro zpracování dat. Data kategoriální= nominální= kvalitativní Představují slovo, tvrzení Nelze jim přidělit konkrétní numerickou podobu Např. muž/žena^ Data ordinální Představují slovo, tvrzení Tyto tvrzení lze hierarchicky uspořádat Vzdálenost mezi jednotlivými kategoriemi není pevně daná (nelze změřit) Např. nejvyšší dosažené vzdělání DATA DISKRÉTNI - Tabulky, grafy... - Nikdy nelze převést na data spojitá Data Intervalová Představují konkrétní numerickou hodnotu Vzdálenost mezi jednotlivými daty je pevně daná Např. věk DATA SPOJITÁ - Průměr medián, modus... - Lze vytvořit kategorie (např. věk 50 - 60 let) = převod na data diskrétn Data poměrová = podílová Představují konkrétní numerickou hodnotu Vzdálenost mezi jednotlivými daty je pevně daná Mají jasně definovanou absolutní nulu Jednotky SI Např. hmotnost v kg, výška v cm.... m u r j i ED Pojem Proměnná Výzkumný problém Nezávislá proměnná Závislá proměnná Intervenující proměnná mu ni E D Je výzkumný problém správně ^ formulován? Červeně označ nezávislé proměnné. Zeleně označ závislé proměnné. Vymysli příklad intervenující proměnné. Zamysli se, zda lze stanovené proměnné dobře operacionalizovat._ A Cvičení - Ovlivňuje vzdělání sester znalosti o EBN? - Ovlivňuje délka praxe ve zdravotnictví schopnost aktivního naslouchání? - Všeobecné sestry pracující na jednotkách intenzivní péče udávají vyšší zájem o vzdělávání v oblasti péče o centrální venózní vstupy nežli sestry pracující na standartních lůžkových zařízeních. - Věk respondentů bude ovlivňovat sebehodnocení v oblasti schopnosti posouzení stavu pacienta. - Počet káv vypitých za směnu sestrou, ovlivňuje typ oddělení, kde sestry pracují. - Sestry pracující na lůžkovém oddělení vykouří za směnu více cigaret, než sestry pracující v ambulantní sféře. muni - Ovlivňuje aplikace intravenózni terapie vitamínu C výskyt infekcí u príjemcu? M E D Výzkumná otázka - kvantitativní výzkum P - populace 1 - intervence E - expozice C - srovnání 0 - co chci zjistit T - čas S - prostředí Vyjádření výzkumné otázky větou Pojmy které musím operacionalizovat = přesně definovat jejich obsah na základě odborné literatury 20 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED Výzkumná otázka - Kvalitativní výzkum P - populace__ I - intervence E - expozice__ C - srovnání - v kvalitativním výzkumu nemusí být__ O - co chci zjistit__ T - čas__ S - prostředí__ Vyjádření výzkumné otázky větou Pojmy, které musím operacionalizovat = přesně definovat jejich obsah na základě odborné literatury. 21 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED 1. fáze: koncepční - studium teoretických východisek Volba rešeršní strategie - Databáze/vyhledávače - Klíčová slova - Česky -Anglicky - Vyřazující kritéria - Rok publikace - Jazyk - Strukturovaný abstrakt nebo fulltext - Duplicita vyhledaných výsledků - preference primárního zdroje - Typ publikace (Hayesova pyramida evidence důkazů) m u n i 22 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ustav zdravotnických věd . . ,_ n Na základě tvrzení stanov vhodná klíčová slova pro rešeršní strategii. Cvičení - Ovlivňuje vzdělání sester znalosti o EBN? - Ovlivňuje délka praxe ve zdravotnictví schopnost aktivního naslouchání? - Zdravotní setry pracující na jednotkách intenzivní péče udávají vyšší zájem o vzdělávání v oblasti zajištění centrálních venózních vstupů nežli setry pracující na standartních lůžkových zařízeních. - Věk respondentů bude ovlivňovat sebehodnocení v oblasti schopnosti posouzení stavu pacienta. - Počet káv vypitých za směnu sestrou, ovlivňuje typ oddělení, kde sestry pracují. - Sestry pracující na lůžkovém oddělení vykouří za směnu více cigaret než sestry pracující v ambulantní sféře. - Ovlivňuje aplikace intravenózni terapie vitamínu C výskyt infekcí u příjemců? m u n i MED Rešeršní strategie Klíčová slova česky: Klíčová slova anglicky: Vyřazující kritéria: 24 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED MUNI MED Kritické myšlení 25 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Kritické myšlení Kritické myšlení je: • aktivní, interaktivní, uspořádaný a komplexní poznávací proces, • metoda myšlení, • schopnost přijímání, prozkoumávání a porozumění informacím, • jejich třídění, zpracovávání, srovnávání s jinými informacemi, dosavadními poznatky i opačnými názory, postižení faktů v souvislostech. 26 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd CRITICAL THINKING problem thmlcinq solution muni E D Kritické myšlení Myšlenkový proces posuzující adekvátnost informací, adekvátnost a efektivitu postupů získávání informací. Vyznačuje se logikou uvažovania seberegulací. FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ KRITICKÉ MYŠLENÍ VÝZKUMNÍK Emoční prvky: způsoby myšlení, temperament, psychika. Kognitivní prvky: znalosti, dovednosti, zkušenost... SOCIOKULTURNÍ KONTEXT Profesionální, socioekonomické, ekonomické, etické, morální... 28 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED ZPŮSOBY KRITICKÉHO MYŠLENI 29 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd m u ni ED Struktura kritického myšlení 2. ZKUŠENOSTI 3. SCHOPNOST KRI ICKEHO IYSLENI Všeobecná rovina S ohledem na zkoumaný jev S ohledem na výzkumnou činnost Nezávislost, spravedlnost, nadhled, čestnost, vytrvalost, zvědavost, sebejistota, duševní pokora, odvaha riskovat... Kritická analýza, induktivní myšlení, deduktivní myšlení, vyvožení platných závěrů, rozlišení faktů od nepodložených spekulací, hodnocení důvěryhodnosti informačního zdroje, objasnění problému, rozpoznání východisek... 30 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd MUNI MED 2. Fáze návrhů a plánování Ve druhé fázi návrhu a plánování se tvoří výzkumný plán, stanovuje se přesná charakteristika zkoumaného objektu, vybírají se vhodné formy sběru dat, provádí se předvýzkum. 31 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Návrh výzkumného plánu - Zvažujeme, jaký čas potřebujeme na jednotlivé fáze výzkumného procesu. - Dokončení výzkumu je u bakalářských/diplomových prací limitováno termínem odevzdání práce. - Harmonogram jednotlivých fází mohou dále ovlivňovat i povinnosti spojené se studiem např. udělení zápočtu za odevzdání určité části práce. 32 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED Charakteristika zkoumaného objektu - Pro výzkum není možné použít celou populaci. populace = základní soubor = skupina elementů, které jsou významné pro naše zkoumání. - požadujeme, aby výběrový soubor byl co možná nejvíce reprezentatívni (tj. aby obsahoval skupinu elementů, které jsou významné pro naše zkoumání ve stejném poměru, měl stejné charakteristiky, jaké se nachází v populaci tak, aby nedošlo ke zkreslení výsledku výzkumu). -Pro kvantitativní výzkum používáme pravděpodobnostní výběr (náhodný, systematický, stratif i kovaný, kvótní) tak, aby byla zajištěna reprezentativnost výběrového souboru. muni E D Forma sběru dat - Mezi nejčastěji užívané formy sběru dat u kvantitativního výzkumu patří dotazníkové šetření, pozorování, rozhovor. - Při výběru formy sběru dat musíme pamatovat na to, že zvolený způsob by měl splňovat požadavky objektivity, reliability a validity měření. Reliabilita - zahrnuje dva pojmy, a to spolehlivost a přesnost měření, tzn. že pokud měření provedeme za stejných podmínek, měli bychom získat stejné nebo velmi podobné výsledky. - Měření by mělo být přesné (zatíženo malým počtem chyb). - Vysoký stupeň reliabilityje nutnou podmínkou validity měření. - Stupeň reliability lze měřit koeficientem reliability. 34 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Validita - měření představuje platnost, tzn. že je měřeno opravdu to, co má být měřeno (co je výzkumným záměrem) m u r j i ED MUNI MED 3. Fáze empirická V empirické fázi výzkumu se získávají údaje o zkoumaném problému v terénu (např. distribuce dotazníků včetně jejich návratnosti) a získané údaje se připraví pro analýzu. 35 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Získávání dat -v terénu můžeme realizovat různým způsobem, ale vždy je nutno respektovat etické a právní zásady výzkumu. - Jakým způsobem údaje získáme závisí na formě sběru dat (dotazník, pozorování, studium dokumentů pomocí obsahové analýzy apod.). - Nezbytným předpokladem je zajištění spolupráce účastníků výzkumu. 36 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED Distribuce výzkuného nástroje - dotazník -U dotazníkového šetření je nejvhodnější zajistit distribuci v terénu osobně nebo prostřednictvím důvěryhodných, dobře instruovaných spolupracovníků, tím dosáhneme nejvyšší návratnost dotazníků. - Další možností je rozeslání dotazníků poštou, zde je však návratnost dotazníků velmi nízká (lze ji částečně eliminovat zasláním ofrankované obálky se zpětnou adresou). - Další možností je distribuce dotazníku prostřednictvím emailu, sdílením přes sociální sítě nebo prostřednictvím webových stránek k tomu určených. muni 37 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ustav zdravotnických věd . . _ _ Příprava dat pro analýzu - k získaným datům přiřazujeme kódy ^^^^V- kontrolujeme záznamové formuláře (dotazníky, záznamy 1 o pozorování apod.). - vyselektujeme nesrozumitelně/nedostatečně vyplněné formuláře nebo formuláře s nesplněnými kritérii výzkumné skupiny (např. cílovou skupinou byly všeobecné sestry a dotazník vyplnila praktická sestra). i—i ta* 1 - formulářům přidělíme pořadové číslo, pokud již nebylo zadáno 1 v průběhu výzkumu. 38 Lékařská fakulta Masarykovy univerziť r -jednotlivé znaky ve formuláři rozdělíme do kategorií. Posléze znakům v jednotlivých kategoriích přidělujeme číselný kód (sestavíme „klíč") tak, abychom byli schopni přenést číselné kódy do zvoleného programu (např. Excel, Statistika, SPSS apod.). IVI t u MUNI MED 4. Fáze analytická V analytické fázi je provedena analýza získaných údajů prostřednictvím statistických metod, kdy po analýze jsou data interpretována a vyvozeny závěry. 39 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Analýza dat (1) - prvně je nutno provést třídění dat ■ třídění je postup, při kterém zjišťujeme, jaké znaky mají jedinci z vybraného souboru respondentů společné (třídění prvního stupně). - Hodnoty vyjadřujeme prostřednictvím absolutních a relativních četností např. „Z 99 respondentů (absolutní četnost) je 32,32 % (relativní četnost) mužů a 67,68 % žen (relativní četnosti)", případně středních hodnot (průměr, modus a medián). - Popis dat v závěrečné práci: „Z 99 (100 %) respondentů bylo 32 (32,32 %) mužů a 67 (67,68 %) žen." muni E D Analýza dat (2) - třídění druhého stupně - hledáme, zda se společný znak objevuje i v dalších podskupinách tj. zda jedinci, kteří odpověděli v jedné otázce stejně, budou v další otázce volit stejnou odpověď. - Třídění druhého stupně používáme pro testování hypotéz. Pro testování hypotéz jsou využívány různé statistické testy podle zaměření cílů a hypotéz. U ¥ 41 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd i * > í 1 $ muni ED Sběr - třídění - analýza dat -Získaná data jsou zaznamenávána do databázové tabulky tak, aby mohla být analyzována pomocí deskriptívni (popisné) a induktivní (druhostupňové) analýzy. -Data je třeba uchovat v případě, že by byla vyžádána třetí stranou k náhledu a zároveň pro možnou zpětnou kontrolu kvality analýzy dat. -Data jsou v textu závěrečné práce nejčastěji prezentovávána v tabulkách či grafech s relativní a absolutní četností. U některých položek lze využít i průměry, mediány, modusy a další. mu ni 42 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ustav zdravotnických věd . . _ _ Sběr - třídění - analýza dat -Deskriptívni (popisná statistika) se zabývá uspořádáním souborů, jejich popisem a účelnou sumarizací. -Induktivní statistika (matematické ověření hypotéz) umožňuje ze získaných dat vytvářet obecné závěry s udáním stupně jejich spolehlivosti. Na základě matematických výpočtů s využitím statistických softwarových programů potvrzujeme nebo zamítáme hypotézy. V závěru každé vyhodnocené hypotézy je nutno konkrétně specifikovat výsledek. 43 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED Sběr - třídění - analýza dat -V bakalářské práci je doporučována deskriptívni analýza dat, v diplomové práci se získaná data zpracovávají pomocí induktivních statistických metod. - V případě, že však student/studentka bude spolupracovat ve výzkumných týmech na pilotních studiích s dopadem na klinickou praxi, tak není třeba využití induktivní statistiky. 44 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED PŘÍKLAD: V hypotéze byl zjišťován rozdíl mezí vědomostmi sester na ARO a jí P v oblasti weaningu (úspěšnost vědomostních otázek u sester na ARO byla 92 %, u sester na ji P 65 %). Statistický výpočet díe zvolené metody by f p = 0,04. Pomocí statistické metody byla vypočtena p-hodnota 0,04, což je menší hodnota, než zvolená hladina významnosti (p <0,OS)f na tomto základě zamítáme nulovou hypotézu. Závěr: Existuje významný rozdíl mezi vědomostmi sester na ARO a ji P v oblasti weaningu. U sester na ARO jsou vědomosti o weaningu vyšší než u sester na jiP. 45 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED Interpretace výsledků - Na základě třídění prvního stupně a testování u druhého stupně získáme výsledky výzkumu. -Výsledky výzkumu zpracujeme do tabulek a grafů. 46 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED Tabulky - zpracování výsledků výzkumu do tabulek nám pomůže přehledně srovnat větší množství dat. -Jednotlivé řádky a sloupce v tabulce by měly být pojmenovány tak, aby čtenář jednoznačně pochopil, jaká data jsou v tabulce prezentována. Tabulka by měla být členěna přehledně, čitelně a měla by obsahovat popis výsledků. Pokud v tabulce interpretujeme pouze jednu proměnnou, používáme běžný typ statistických tabulek. Příklad: •nesprávný název tabulky: Jaký je Váš věk? •správný název tabulky: Věk respondenta 47 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED Příklad běžného typu statistické tabulky: Tab. 1 Pohlaví Pohlaví Absolutní četnost Relativní Četnost Muži 32 32,32 % Ženy 67 67,68 % Celkem 99 100,00 % V položce dotazníku č. 1 bylo zjišťováno pohlaví respondentů. Z celkového počtu 99 (100 %) respondentů bylo 32 (32,32 %) mužů a 67 (67,68 %) žen (viz tab. 1). Príklad kontingenční tabulky: Tab. 15 Porovnání znalosti definice bazálni stimulace u všeobecnýcb sester pracujících na ARO a JIP Pracoviště JTP ARO Absolutní četnost Relativní Četnost Absolutní četnost Relativní četnost Správná odpověď 61 41,50 aA> 72 52,94 °/o ľVesprávná odpověď 86 58,50 % 64 47,06 fl/o Celkem 147 100,00 % 136 100,00 aA> 48 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav 2 V položce dotazníku č. 13 byla zjišťována správná znalost definice bazálni stimulace. Za správnou odpověď byla považována odpověď, která definovala bazálni stimulaci____ Z celkového počtu 147 (100 °/o) respondentů, kteří pracují na JTP, zvolilo správnou odpověď 61 (41, 50 %} respondentů a nesprávnou odpověd? 86 (58,50 *?ó) respondentů. Z celkového počtu 136 (100 °/o) respondentů pracujících na ARO, zvolilo správnou odpověď 72 (52,94 a nesprávnou odpověď 64 (4^,06 ^ó) respondentů (viz tab. 15). Grafy - dodávají textům a tabulkám zajímavý ráz, slouží pro demonstraci cíle, nikoliv jako zdroj číselných materiálů. - Grafy zpravidla u kvantitativního výzkumu zobrazujeme v relativních četnostech (%). Jednotlivé části grafu musí být popsány, opatřeny legendou. - Každý graf by měl mít svůj komentář, pokud není uvedena tabulka s komentářem. - Grafů je nepřeberné množství, typ grafu volíme podle toho, jaká data chceme prezentovat. - Pro porovnání dat se nejčastěji používají sloupcové grafy s různou orientací, koláčové/kruhové/výsečové grafy, čárové grafy (např. spojnicové, vektorové) a dvojrozměrné bodové grafy. - Pro ukázku rozložení hodnot se používají sloupcové grafy, krabicové grafy, čárové grafy a dvojrozměrné bodové grafy. - U grafů, u kterých chceme objasnit jednotlivé části vůči celku, používáme grafy sloupcové nebo koláčové. Pokud potřebujeme vyjádřit vývoj v čase, je nejvhodnější použít grafy sloupcové nebo čárové. Pro znázornění odchylky od normy lze využít sloupcové a čárový.y |\| j 49 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd . . _ _ 70,00% 58,50% iü 00 % 0,00 9 I Správna odpověď I Nesprávná odpověď Graf č. 1 Znalosti všeobecných sester pracujících na JIP a ARO o ... Krabicový graf 50 45 Graf č. 5 Počet dosažených bodů ve znalostních otázkách v testu o první pomocí ■ Muži ■ Zeny lemů □ Madían = 70 rj25%-75% = (62, 73) X Min-Max = (48, 86) Graf: řch v Sloupcový Pruhový Výsečový Spojnicový Krabicový.. Telefon 112 Telefon hasiči 84,11% 15,89% 50,15 % Telefon policie Telefon ZZS 52,00% 48,00 % 83,05% 16,95 % I Správná odpověď Nesprávná odpověď 0% 20% 40% 60 % 80% 100% Graf č. 2 Znalost telefonních čišel tísňového voláni jednotlivých složek záchranného systému M li? i Zeny 1. čtvrtlét? 2, čtvrtletí 3. čtvrtletí 4, čtvrtletí Graf č. 4 Náklady na mzdy podle pohlaví MUNI MED 5. Fáze diseminační Veškeré výsledky výzkumu interpretujeme v bakalářské/diplomové práci podle stanovených pravidel a požadavků popsaných v této metodice. Výzkum je vždy cyklický děj. Naše výsledky a závěry by měly ovlivnit oblast výzkumu, na kterou jsme se zaměřili. 51 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd - Principy kvantitativního výzkumu | Metodika ke zpracování závěrečné práce pro vybrané nelékařské zdravotnické obory | Lékařská fakulta Masarykovy univerzity (muni.cz) 52 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED Zdroje BARTLOVÁ S., SADÍLEK R, TÓTHOVÁ V. Výzkum v ošetřovatelství. Brno, Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2. BRABCOVÁ, J a kol. Skoč! Aneb reálný život, Plzeň: Grafia 2005, ISBN 80 -902340-7-9 http://knihovna.upol.cz/lf (vzdělávání, DSP). DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 1993, 2005. FARKAŠOVÁ, D. A kol. Výzkum v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-80632-286. HENDL, J. Kvantitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. H UŠÁK, V. Jak napsat publikaci? Jak připravit prezentaci?, Olomouc: LF UP 2007, ISBN 978-80-44-1736-3. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. MAZALOVA, L. Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství, Olomouc: Fakulta zdravotních věd 2016. Dostupné: http://old.fzv.upol.cz/fileadmin/user upload/FZV/DSP Osetrovatelstvi/Skripta/Kapitolv z wzkumu v osetrovatelstvi.pdf PLEVOVÁ I, et al. Ošetřovatelství. I Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024735573. PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 230 s. ISBN 9788073674687. ŽIAKOVÁ, Ketal. Ošetrovateľstvo teóra a vedecký výzkum, Martin: Osveta 2003, ISBN 80-8063-131-X http://www.e-metodoloQia.fedu.uniba.sk/index.php/o-ucebnici/ako-citovat.php httPs://www.QOOQle.cz/search?a=Testov%C3%A9+krit%C3%A9rium&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&qfe rd=cr&dcr=0&ei=GEe6WeTHCKGE8OfBkYXoCO http://home.ef.icu.ez/~birom/stat/cviceni/09/p value.pdf https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/lf/isl9/metodika zp/web/paaes/07-kvantitativni.html 53 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED