UNI ED METODOLOGIE VEDY A VÝZKUMU I „ít Hl-.....5 . Management f-™iC Lí n i cá L í'ihkt n f 7m ír™ ^F«lur, Developments j»™»ruuUĽ-í; aEoture:Nurseuhk PatiéntsSfre • Tríals •Advancement-H Ga Itn Trials I irai Volunteer Ethics |CIiphj[ laLJ^NJric' Pubtk Shjri Participate ■Ji Hospital Quality** ***** Re5^Skills^hi^Chlnge: ""■a^ÄSÄ* - Education iSte* Secondment ■ farppr MviMMwit - •Clinical ^Cll CCI Ed u cat i o niLi^uLVon Career .Share ■Nurse VrjLu n t44f ^ iCuidtllnnGocMJairiiulPrjclic^ Skills^* Education: http: //Dursing ex ercis e .coiu/ Mgr. Dana Dolanová, Ph.D. dana.dolanova@med.muni.cz Tato prezentace je autorským dílem vytvořeným zaměstnanci Masarykovy univerzity. Studenti předmětu mají právo pořídit si kopii prezentace pro potřeby vlastního studia. Jakékoliv další šíření prezentace nebo její části bez svolení Masarykovy univerzity je v rozporu se zákonem. Rozvrh, požadavky na ukončení předmětů - Kdy a kde? (viz rozvrh) - Požadavky na ukončení předmětu test I woBE^y CHECK |X 1 ^ 1 o o PR0JECT J i?^os sear<~ : STOCK 5 * JDOLOGf IMPAj ' "(LEARNING < pROBE * K co uNK * LL " ■ "WING $ (tuoinn | *»«Si a PtfllMEHTATlON F SOURCE 5 ("> -RIMENTg j U ^ U MET-« 1 THIP e z: x sge* ok h EN LEARN METHOOOLO EXPERIMEI STOC method ^ g teac PERIMENT WIS £ a CC 3 PRACT '"OiBOC g TE. Ml' g ^ scan q- o science EXAMINE Cu £ probe S RESEARCH i ERIMENTATION exam in/ can LLsrj^ MISS1 katon /-> n ^ Q EXPEP rot k I z ACHING Q XEXA>_ ^saskkknowLEDGEIIIi L, , Z. z - 5 PRACTICF experimentation 5 5 |n|zS SCIENCE - " 1 i mi/m facts I iMi/srALia ^experiment; LMMtSouj |.KOor i 9 x THINK 2 Věda a výzkum MUNI ED Metodologie vědy a výzkumu ve státnicových otázkách 28. Věda a výzkum ve zdravotnictví, vědecké teorie - cíle výzkumu, dělení výzkumu; kvantitativní výzkum - nejčastější metody kvantitativního výzkumu, definice studií v kvantitativním výzkumu; metody sběru dat v kvantitativním výzkumu. 29. Výzkumný proces a jeho fáze (Koncepční fáze, Plánování, Empirická fáze, Analytická fáze, Diseminační fáze) - validita a reliabilita výzkumného nástroje; kvalitativní výzkum - nejčastější metody kvalitativního výzkumu; metody sběru dat, příprava, kódování a zobrazování dat v kvalitativním výzkumu, metody vyhodnocení kvalitativních dat. 30. Klinické hodnocení, projektové agentury, grantové agentury - design klinických hodnocení, role výzkumné sestry, role koordinátora klinických studí, externě a interně iniciované klinické studie; etika ve výzkumu; granty; p^; publi^„, výs,edk, E D „Věda se nesnaží o vysvětlení, stěží se pokouší interpretovat, převážně sestavuje modely. Modelem se myslí matematický konstrukt, který spolu s jistou verbální interpretací popisuje pozorované jevy." John von Neumann MUNI MED MUNI MED VEDA A LIDSKÉ POZNANI - Empirie -Výzkum -Věda 5 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd NURSING RESEARCH Vyhledejte definice těchto pojmů a zamyslete se nad tím jak tyto pojmy spolu souvisí _ .. Empirie je cílený a řízený způsob tmpine......................... získávání informaci za využití metody pozorování nebo pokusu. Výzkll m je systematické, řízené, VyZKUm......................... empirické a kritické zkoumání hypotetických tvrzení o předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy. Věda............................ Věd3 je organizovaný (systematický metodologický) způsob získávání poznán MU NI li. MUNI MED Empirie 7 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Zdroje lidského poznání Metoda tradice - existence všeobecné základny akceptovaných pravd, které znaly již předchozí generace. Metoda autority - považujeme za pravdu to, co nám řekl někdo, koho považujeme za autoritu. Metoda pokusů a omylů (vlastní zkušenosti) - zkoumání všech alternativ, dokud nenajdeme dopověď na nové otázky. Metoda vědeckého přístupu = empirické poznání - nejvyšší forma lidského poznání. Za použití vědeckého přístupu dospíváme k objektivním poznáním. 8 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Empirie Cílený a řízený způsob získávání empirického poznání může být prováděn za účelem: - Empirie konstruktivní - tvorba nového názoru, postoje. - Empirie ověřující - potvrzení již zjištěného názoru, postoje - Empirie korektivní - úprava/změna stávajícího názoru, postoje - Empirie falzifikační - vyvrácení stávajícího názoru, postoje 9 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd MUfJ I ED 10 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravolnickyUi m u r j i ED MUNI MED Věda a vědecká teorie 11 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Definice vědy ■ Věda je činnost duševního i fyzického rázu. ■ Věda je organizovaný (systematický a metodologický) způsob získávání poznání. ■ Vyznačuje se vědeckou metodologií, racionálností a úsilím o aplikovatelnost poznatků do klinické praxe. Cílem vědy je vytvoření systému poznatků v němž podstatnou roli hraje formulace vědeckých zákonů jejich výklad = vědecká ^^^^^^^m ■ Výsledný produkt vědeckého bádání podléhá verifikaci. ■ Jedná se o sociální jev, jehož prostřednictvím získává společnost (jedinec) kontrolu nad okolím a sebou samým. Zkoumá a zobecňuje metody výstavby vědeckého poznání a metody, ivi U l\l I jejichž pomocí se rozšiřuje poznání, získávají se nové poznatky. ^ ^ P Na základě výzkumného bádání (tedy empirického poznání) lze vyslovit vědeckou teorii. Teorie Soubor tvrzení o jevu, která považujeme za pravdivá na základě empirického poznávání nebo pokusu. 1. Představuje systematický pohled na jev 2. Snaha o obecné vysvětlení přirozených jevů. 3. Snaha o vysvětlení vztahu mezi jevy (co, s čím souvisí a jak) Cílem je: 1. Vysvětlit a předpovědět jevy a vztahy mezi nimi. 2. Ověřit pravdivost/nepravdivost vytyčené teorie. 3. Rozvinout teorii. 13 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd m u r j i ED Předpoklady kvalitní vědecké teorie Přesná definice jevů a vztahů mezi nimi. Výroky a tvrzení v teorii na sebe navazují a neprotiřečí si. 14 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Vyjádření jasné, stručné a výstižné, ale ne na úkor přesnosti. Platnost teorie lze ověřit výzkumem. _ J M I ED Vztah empirie a teorie - výzkumný cyklus Indukce (z lat, in-ducere, vyvozovat) - způsob úsudku od konkrétních případů k obecnému zákonu. Empirií získám informace/data t "metoda vyvozování přírodních zákonů neúplnou indukcí (generalizací) 09| KqjOAJ Informace/data analyzuji (kvali/kvanti; statisticky) Vysvětlení jevů a vztahů mezi nimi, hledání souvislosti v získaných datech. v Ověření platnosti teorie Dedukce (lat. deductio - odvození) je proces usuzování, ve kterém se od předpokladů (premis) dochází k závěru z těchto předpokladů vyplývajícímu, přičemž odvozování je jisté, nikoliv jen pravděpodobné. Jde tedy o základní postup ři dokazování .myšlenkový Dostuc, cři němž se z nějakých daných tvrzení (premis) odvozují jiná tvrzení (závěry) Vyslovení 15 Ljš 15 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ustav zdravotnických věd m u r j i ED Tvorba a ověřování teorie r Indukce 1 • Konkrétní data -»zevšeobecnění. • Teorie není většinou absolutní, ale je pouze pravděpodobná - ojediněle lze sledovat všechny proměnné -» neúplná indukce. • umožňuje dospět od dílčích, partikulárních pozorování k obecnému „zákonu", který by platil obecně pro všechny objekty uvažovaného druhu. Dedukce • Z teorie/premise jsou vyvozeny konkrétní závěry. • Teorie je rozložena na dílčí data/proměnné a pomocí jejich ověření lze ověřit platnost teorie. • proces usuzování, jimž se z obecného tvrzení chápaného jako „zákon" vyvozují vlastnosti pro daný případ. 16 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd m u r j i ED MUNI MED 17 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Základní fakta společenské reality Při empirickém průzkumu/výzkumu je nezbytné respektovat některá fakta společenské reality: - výzkum přímo nereprodukuje skutečnost, ale odpovídá na otázky, které mu výzkumník klade; - každé poznání vysvětluje určitou část, nikoliv skutečnost celou; - velká část jevů je ovlivňována nekonečně velkým počtem nejrůznějších determinant; - řada jevů je nepostižitelná a nevyjádřitelná. MUNI MED Výzkum - Intelektuální proces - Systematický proces bádání Aktivní a vytrvalý děj Využívá vědeckých metod -Základním cílem výzkumu je fakta Objevit Verifikovat I n te rp reto vat P řed po ví d at Porozumět Kategorizovat Vysvětlit COGNITIVE PROCESS r, -o"1 L *-* J Memory (h depositpKotos r L ~i o j Attention r L J Sensation and Peiception L j Language L J Thought Podpora výzkumu je projevem vzdělanosti a kulturní úrovně státu. Rada vlády pro výzkum a vývoj vytváří a koriguje legislativní a finanční pomníky pro rozvoj výzkumu. 19 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd MUNI MED Výzkumné myšlení -Zkoumavý kritický přístup k vlastní práci. - Schopnost rozlišit význam výzkumu pro určitý obor. - Schopnost a touha participovat na výzkumu. - Schopnost a touha aplikovat výsledky výzkumu. - Schopnost a touha hodnotit význam a zaměření výzkumu. 20 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd MUNI MED Účel výzkumu Účel výzkumu Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Identifikace určení neznámých jevů Co je zkoumaný jev? Jak se nazývá? Deskripce Popis charakteristik jevu Jaké jsou charakteristiky jevu? Jaká je prevalence jevu? Jaké jsou dimenze jevu? Co je na jevu důležité? Explorace Výzkum podstaty jevu Které faktory s jevem souvisí? Jaký má jev původ? Z čeho jev vychází? Jaká je podstata jevu? Co se skutečně děje? Jaký je proces vývoje jevu? Jaké jsou zkušenosti s jevem? Explanace Vysvětlení jevu - vznik teorie Co bylo příčinou jevu? Vysvětluje jev stávající teorie? Jak jev funguje? Proč jev existuje? Jaký má jev význam? Jak a proč se jev objevil? Predikce Předvídání průběhu jevu Co se stane pokud se změní jev nebo nastane intervence? Pokud bude jev x nastane jev y? Kontrola Řízení jevu pomocí intervencí Jak můžeme ovlivňovat výskyt jevu? MED Druhy výzkumu - dle zaměření Základní výzkum Slouží ke shromažďování informací za účelem formulace nebo dalšího rozvoje teorie. Slouží k rozvoji poznatkové základny dané disciplíny a k jejímu pochopení. Jeho prioritním úkolem není rychlé vyřešení daného problému. Aplikace výsledků v praxi je v dlouhodobém horizontu. Aplikovaný výzkum Hledání řešení bezprostředního problému. Aplikace výsledku v klinické praxi -krátkodobý horizont. Využití teoretických výsledků (získaných prostřednictvím základního výzkumu) v podmínkách konkrétní praxe. Provázanost I "iHľ i Řešení problémů Metodologický výzkum Vyvíjí nové metody vědecké práce. Ověřuje stávající metody vědecké práce. 22 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd MUNI ED Dělení aplikovaného výzkumu 1. Klinický výzkum — má mnoho forem. Předmětem studia je nemocný člověk. Podstatou klinického výzkumu v ošetřovatelství je zkoumání účinnosti ošetřovatelského procesu, zaměřeného na člověka jako bio-psychosociální a duchovní bytost. Využívají se klinické studie, ve kterých se analyzují potřeby nemocného, prožívání nemocí, účinky ošetřovatelských výkonů a postupů apod. 2. Výzkum organizace a řízení ve zdravotnictví - zkoumá pracovní postupy, dělbu práce, vztahy mezi jednotlivými kategoriemi zdravotnických pracovníků. 3. Výzkum zdravotnické techniky - vývoj, výroba a ověřování nových pomůcek, přístrojů a zařízení, která slouží zdravotnické praxi. 23 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Dělení výzkumu podle účelnosti 1. Historický výzkum - shromažďuje a kriticky hodnotí údaje vztahující se k událostem v minulosti. ^ 3. Epidemiologický výzkum - slouží na studium faktorů určujících výskyt chorob anebo jejich medicínských a zdravotnických významných jevů ve společnosti. Ošetřovatelství může využít epidemiologický výzkum na studium deficitu ošetřovatelských potřeb ve skupinách i komunitách. 2. Klinický výzkum (viz výše) 24 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd MUNI MED Druhy výzkumu - dle rozsahu zaměření Komplexní výzkum Zkoumá všechny stránky a znaky jevu Parciální nebo částečný výzkum Zkoumá jen některé stránky a znaky jevu Monografický výzkum Zkoumá všechny stránky a znaky jevu ovšem v omezeném prostoru (např. jedna nemocnice). 25 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd MUNI MED Dělení výzkumu podle toho, jakým způsobem dochází k realizaci výzkumu 1. Výzkum individuální - výzkumník pracuje sám. 2. Skupinový - týmový - pracuje větší i menší skupina výzkumníků. 3. Zkušební - jako předvýzkum - slouží k ověřování vhodnosti a validity výzkumné metodiky. 4. Experimentální - pokusné zjišování působení určitých faktorů v přesně vymezeném procesu. 5. Komparativní - srovnávací - Na základě výsledků z minimálně dvou výzkumů je provedena komparace (porovnávání) získaných údajů a na tomto základě lze dospět k novým poznatkům. Význam má také při mezinárodní spolupráci. MU NI 26 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ustav zdravotnických věd . . _ _ Dělení výzkumu dle použité metodiky 1. Kvalitativní výzkum - pracuje s malým souborem respondentů bez nároku na statistickou reprezentativnost. Používá metody jako hloubkové individuální rozhovory, skupinové rozhovory apod. V ošetřovatelství lze použít například při zjišování kvality ošetřovatelských činností, úrovně a účinnosti interakcí v ošetřovatelské péči. Analýza dat se provádí vyhodnocováním jednotlivých případů aplikací metod kvalitativní analýzy. 2. Kvantitativní výzkum - úkolem je statisticky popsat typ závislostí mezi proměnnými, změřit intenzitu této závislosti apod. Pracuje s větším souborem respondentů. Používá se metoda dotazníku, standardizovaného rozhovoru, pozorování apod. Při analýze dat převládají statistické postupy. 27 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd MUNI MED Dělení výzkumu podle použité metody Observační (pozorovací) výzkumy • Deskriptívni studie - zjišťují výskyt určitého jevu ve sledované populaci (např. počet pádů u seniorů v DP), popisujeme určitý stav. • Analytické studie - ověřují, zda existuje vztah mezi sledovanými charakteristikami (nap. počet pádů a bytové podmínky, užívání psychofarmak, smyslové poruchy, nemoci). ■ Prospektivní studie (cohort study) - postupují od příčiny (strava-dieta) k následku (hladina cholesterolu) a porovnávají výskyt následků v souboru osob vystavených příčině (studovaný soubor) a v souboru osob nevystavených příčině (kontrolní soubor). ■ Retrospektivní studie (case-control study) - hledají pítomnost příčinného faktoru (strava-dieta) v minulosti a porovnávají jeho výskyt v souboru nemocných (studovaný soubor) a v souboru zdravých (kontrolní soubor). ■ Průřezové studie (cross-sectional studies) - sledují předpokládanou příčinu i následek ve stejném čase, nevýhodou je, že nelze sledovat časovou následnost mezi příčinou a následkem (nap. pády u seniorů a současný příjem psychofarmak). M U N I E D Dělení výzkumu podle použité metody Experimentální (intervenční) výzkumy Zkoumané soubory jsou nějakým způsobem ovliňovány (intervenční studie). 1. Nekontrolované studie - efekt intervence je porovnáván s údaji získanými v minulosti nebo s výsledky jiných výzkumů, nelze zde vyloučit působení jiných faktorů než jen intervence. 2. Kontrolované studie - ke sledovanému souboru se sestaví kontrolní soubor na základě náhody (randomizace), což umožní eliminovat v maximální míře vliv spolupůsobících faktorů, které mohou zkreslit výsledky. 29 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd MUNI MED Omezení výzkumu - Neexistuje dokonalý výzkum. - Každý výzkumný problém může být řešen různými výzkumnými postupy. - Výběr postupu je ovlivňován finančními možnostmi a časovou náročností. 30 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd MUfJ I ED MUNI MED Výzkum ve zdravotnictví 31 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Výzkum ve zdravotnictví „Výzkum je systematické, řízené, empirické a kritické zkoumání hypotetických tvrzení o předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy.,, _Kerlinger (r. 1973) J - Definice výzkumu ve zdravotnictví uvádí, že jde o systematický proces využívající vědeckých metod pro poskytnutí důvěryhodných důkazů, které potvrzují již existující údaje nebo formulují nové poznatky přímo nebo nepřímo ovlivňující klinickou praxi. Legenda Koncepce zdravotnického výzkumu do roku 2030 (MZ ČR) - Základním a hlavním cílem Koncepce je zajištění a další rozvoj mezinárodně kompetitivního zdravotnického výzkumu a využití jeho výsledků pro zlepšení lidského zdraví s dopadem na zdravotnictví v České republice a ve světě. Technologická ag«ntura čr 3% Ostatní Grantová agentura Í R 11% Ministerstva školství, mládeže a telovýchovy I 30% 34 Věda a výzkum Struktura výdajů státního rozpočtu na zdravotnický výzkum podle poskytovatelů v letech 2015 - 2019 (I = 19 mld. Kč). Zdroj: ČSÚ - Přímá veřejná podpora výzkumu a vývoje - 2019 https://www.mzcrxz/koncepce-zdravotnickeho-vyzkumu-do-roku-2030/ M U N I ED - Kde všude lze podle vás využít ve zdravotnictví výzkum? - Kde může sestra/lékař uplatnit výzkumné metody v rámci své klinické praxe? - Máte nějaké nápady na příklady, kdy je přímo sestra/lékař součástí výzkumu? 37 Zápatí prezentace MUNI MED Vymezení termínu "výzkum ve zdravotnictví" a jeho specifika ve srovnání s výzkumem v jiných oblastech. - zabývá se systematickým a metodickým zkoumáním otázek souvisejících s klinickou praxí, péčí o pacienty a zdravotním prostředím. Má několik specifik ve srovnání s výzkumem v jiných oblastech: Objekt zkoumání: klinická praxe, role zdravotnických pracovníků, interakce mezi ošetřovateli a pacienty, hodnocení symptomů, zvládání bolesti, komunikace s pacienty a jejich rodinami, péče o chronicky nemocné pacienty, prevence infekcí apod. Cíle výzkumu: zlepšit kvalitu zdravotní péče, identifikovat účinné postupy, zlepšit bezpečnost pacientů a přispět k jejich spokojenosti. Aplikovatelnost výsledků přímo na klinickou praxi a vylepšování péče. Specifika výzkumu ve zdravotnictví Etické aspekty: ochrana soukromí pacientů, informovaný souhlas, respektování práv a dobře fungující etické komise r MUNI MED Metody výzkumu: kvalitativní, kvantitativní, smíšené Důležitost výzkumu pro vývoj zdravotní péče — Zlepšení klinické praxe a pacientských výsledků prostřednictvím výzkumných poznatků. — Identifikace a řešení problémů ve zdravotnické péči. — Podpora inovace a implementace nových postupů a technologií. — Vytváření důkazů pro podporu rozhodování ve zdravotnické péči. — Vývoj a aktualizace ošetřovatelských standardů a směrnic. MU NI 39 Věda a výzkum „ „ ._ ^ Cíle výzkumu ve zdravotnictví Zlepšení kvality poskytované péče a zvýšení bezpečnosti pacientů. Identifikace účinných postupů a intervencí. Zjištění potřeb pacientů a jejich spokojenost s péčí. Rozvoj a inovace ošetřovatelské praxe a standardů. Podpora rozhodování na základě důkazů (evidence-based practice). 40 Věda a výzkum MUNI MED Stavební kameny výzkumu ve zdravotnictví Metapardigma ošetřovatelství Teorie lidských potřeb Potřeba seberealizace Potřeby estetické Holistická filozofie Teorie motivace uspokoje potřeby Co je a co není výzkum ve zdravotnictví Výstupy výzkumu v oše by měly hrát zásadní roli při rozhodování o zdravotní péči péči. - Výstup výzkumu musí ovlivňovat péči o zdraví jednotlivce/skupiny, nebo přispívat k rozvoji teoretických poznatků ve zdravotnictví. Výsledky by měly tvořit základnu pro tvorbu: - Standardů zravotní péče - Protokolů ošetřovatelských postupů a intervencí - Klinických doporučení Nejsložitější je odlišit, na co konkrétně je výzkum ve zdravotnictví orientovaný, zda na ošetřovatelstvéí, fyzioterapii, medicínu... MU 42 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ustav zdravotnických věd . . _ Sestra/N LZP spotřebitel Sestra ve výzkumu Sestra/NLZP výzkumník - Vytváří návrhy výzkumných projektů. - Provádí výzkum. - Je spoluřešitelka výzkumného záměru. - Pomáhá při sběru výzkumných dat. - Poskytuje informace o výzkumném záměru jeho účastníkům. - Studuje výzkumné zprávy. - Kriticky hodnotí výsledky výzkumu. - Uvážlivě aplikuje nové poznatky v klinické praxi. - Sleduje efekt aplikace nových poznatků v klinické praxi. 43 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd MUNI MED Zdroje znalostí v ošetřovatelství/ve zdravotnictví - V současnosti může všeobecná sestra využívat znalosti z osmi zdrojů: jde o znalosti generované na základě tradice, pomocí autority, přebíráním znalostí, metodou pokusu a omylu, na základě osobní zkušenosti, pomocí intuice, cestou logického uvažování a disciplinovaným výzkumem. 44 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd MUNI MED Úrovně klinických zkušeností a expertízy NOVÁČEK ■ nemá praktické zkušenosti ■ má předem vytvořené představy získané v rámci vzděláni ■ ty jsou upravovány, upřesňovány neho odmítány osobními zkušenostmi v průběhu praxe začátečník i má jen tolik zkušeností, aby poznal běžné situace a v nich zasáhl KVALIFIKOVANÝ ■ zkušenosti jsou komplexní, vědomě užívané pro efektívni a organiícvanou péči _ zdatný • je schopen rozpoznat rozmanité reakce pacientů a rodin na zdravotní stav nebo situaci 45 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd * má rozsáhlé zkušenosti • intuitivně, precizně, rychle hodnotia řeší m u r j i ED Teoretická základna ošetřovatelství Témata týkající se ošetřovatelské profese Organizace a řízení ošetřovatelské péče, klasifikace fenoménů ošetřovatelské péče. Hodnocení kvality a efektivity péče a vývoj jejich integrujících metodologií. Snižování nákladů. Produktivita. Redukce omylů a chyb. Ověřování nových technických a měřících prostředků v ošetřovatelské péči. Spokojenost ošetřovatelského personálu. Analýza pedagogické činnosti, vzdělávání v ošetřovatelství. Role a funkce sester - analýza historických i současných faktorů podporující profesní růst sester. Ochrana principů etiky. Téma týkající se příjemce ošetřovatelské péče • Vědecky podložená péče o jednotlivce, rodiny skupiny všech věkových sociálních a kulturních skupin. • Prevence a léčba. • Zdravý životní styl. • Trvalá a efektivní péče o ohrožené skupiny obyvatel (např. senioři, děti s VVV, kulturní etnika, mentálně postižení, chudí). • Paliativní péče. • Kvalita života. • Spokojenost příjemců ošetřovatelské péče. Metodologie, metodika, metoda Metodologie - nauka o metodě, způsob _kterým se poznává.__ ■ Metodika - konkrétní realizace výzkumu, H_využití různých metodik a technik. ^^^HMetoda - cesta, či způsob, kterým je ^_výzkumné šetření realizováno. ^^^^^^H Technika - konkrétní způsob, či nástroj, kterým jsou data sbírána. 47 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd MUNI ED Typy výzkumu Klinický výzkum • Klinický výzkum se zaměřuje na zkoumání účinnosti a bezpečnosti léčebných postupů, diagnostických testů a terapií. • Jeho cílem je poskytnout důkazy o tom, jaké metody péče jsou nejlepší pro pacienty. • Klinický výzkum může zahrnovat randomizované kontrolované studie (RCT), kohortové studie, případové studie nebo metaanalýzy. Výzkum založený na důkazech (evidence-based research) • výzkum založený na důkazech je procesem sběru, hodnocení a aplikace nejlepších dostupných důkazů k podpoře rozhodování ve zdravotní péči. • Zahrnuje systematické přehledy literatury, metaanalýzy a hodnocení kvality a relevance vědeckých studií. • Cílem je poskytnout nejaktuálnější a nejúčinnější informace pro rozhodování ve své praxi. Výzkum zaměřený na ošetřovatelskou praxi • Tento typ výzkumu se soustředí na zkoumání a posouzení ošetřovatelské praxe, intervencí a strategií. • Cílem je zlepšit kvalitu ošetřovatelské péče a poskytnout ošetřovatelům důkazy a nástroje pro efektivní poskytování péče. • Výzkum zaměřený na ošetřovatelskou praxi může zahrnovat hodnocení ošetřovatelských intervencí, vývoj nových postupů, evaluaci ošetřovatelských programů nebo identifikaci optimálních způsobů péče. 42 Věda a výzki Tyto různé typy výzkumu jsou vzájemně propojeny a navzájem se doplňují, přičemž jejich společným cílem je poskytnout důkazy a informace pro zlepšení ošetřovatelství a kvality péče. m u r j i ED Druhy výzkumu dle: VZTAH K REALITE A OBJEKTIVNÍ SKUTEČNOSTI •teoretický výzkum: obohacení základny oboru •empirický výzkum: výzkum založen na zkušenosti, cílem je změna ošetřovatelské reality •historický výzkum: historický komplex ÚČELNOST klinický výzkum: klinické prostřední (přímo na pacienta) epidemiologický výzkum: zkoumání různých jevů ve společnosti ROZSAH komplexní parciální POUŽITA METODIKA kvalitativní kvantitativní 49 Věda a výzkum MUNI MED Plánování výzkumného projektu Fáze Aktivity Výzkumný proces Formulace klinické otázky Fáze Systematické vyhledávání existujících plánování vědeckých důkazů, diskuse s experty Setkání s klíčovými odborníky pro rozhodnutí o klinické otázce, hypotéze, designu studie, rozpočtu a partici pantech • Výzkumné úkoly • Rozpočet r • Zdroje financování • Schválení etickou komisí • Protokol Příprava • Informované souhlasy výzkumu • Sběr dat • Formulář na sběr dat • Průzkum/ohniskové skupiny • Příprava dokumentace • Zařazující/vyřazující kritéria • Časový plán • Design studie • Soubor • Rozdělení úkolů Fáze Aktivity • Aktivity projektového týmu Výběr souboru • Zařazení souboru Vlastní výzkum • Intervence • Sledování • Sběr dat • Zpracování dat • Sběr dalších dat r • Analýza dat • Zhodnocení výsledků Po ukončení výzkumu • Příprava abstraktu a publikace • Diseminace výsledků 50 Marečková (2015) ED Fáze výzkumné činnosti CO -Q E 2 o ä > (D "O > Q) CO rí .E=o (£> b > { Literární přehled Brainstorming Výzkumný problém Hypotézy Figure 1 - The research process { Sběr dat Analýza a interpretace dat Testování hypotéz (Diskuse) Vyvození závěru Presentování výzkumu Příprava publikace m u r j i ED Pomůcka k realizaci výzkumné činnosti Table 2. IMRAD* Structure of a Scientific Article_ Introduction - The research question The importance of Ihe study Begin with a topic sentence (inverted pyramid) Brief summary of the issue or public health problem Concise review of pertinent literature Study approach (one sentence) — IMRAD (Introduction, Methods, Results, Analysis, ■ what win your article add? _ Keep this brief with front-loading_ Discussion/Uvod, Metody, Výsledky, Analýza, Diskuse).- Methods How you address your study question Who, what, when, and where struktura výzkumného článku/výzkumné práce. ■ Recipe that others can repeat ■ Type of study design: describe the intervention Data sources Outcomes to be measured □escribe analysis Statistical tests _ Ethical approval_ Results Detail individuals included and excluded Demographic characteristics of study groups Results of analyses Statistical significance, point estimates, and variability (e.g., confidence intervals) Tables and figures Consider supplemental digital content for online posting _ Report, but do not interpret the results or editorialize_ Discussion The point or "so what" of the study Summary Compare findings wilh previous literature Implications Limitations: possible problems with the methods used Recommendation for action Recommendations for further study Conclusions _ 'IMRAD- Introduction, Methods, Results and Discussion MUNI MED 53 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Zdroje BARTLOVÁ S., SADÍLEK R, TÓTHOVÁ V. Výzkum v ošetřovatelství. Brno, Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2. BRABCOVÁ, J a kol. Skoč! Aneb reálný život, Plzeň: Grafia 2005, ISBN 80 -902340-7-9 http://knihovna.upol.cz/lf (vzdělávání, DSP). DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 1993, 2005. FARKAŠOVÁ, D. A kol. Výzkum v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-80632-286. HENDL, J. Kvantitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. H UŠÁK, V. Jak napsat publikaci? Jak připravit prezentaci?, Olomouc: LF UP 2007, ISBN 978-80-44-1736-3. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80- 247-1369-4. KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. Marečková (IQIS} - https://cebhckt-ibi.med.muni.cz/res/file/publications/monoaraphs/mareckova-2015-zdravonictvi-zalozene-na-dukazech.pdf MAZALOVA, L. Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství, Olomouc: Fakulta zdravotních věd 2016. Dostupné: http://old.fzv.upol.cz/fileadmin/user upload/FZV/DSP Osetrovatelstvi/Skripta/Kapitolv z wzkumu v osetrovatelstvi.pdf PLEVOVÁ I, et al. Ošetřovatelství. I Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024735573. PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 230 s. ISBN 9788073674687. ŽIAKOVÁ, Ketal. Ošetrovateľstvo teóra a vedecký výzkum, Martin: Osveta 2003, ISBN 80-8063-131-X http://www.e-metodoloQia.fedu.uniba.sk/index.php/o-ucebnici/ako-citovat.php httPs://www.aooale.cz/search?a=Testov%C3%A9+krit%C3%A9rium&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&qfe rd=cr&dcr=0&ei=GEe6WeTHCKGE8OfBkYXoCO http://home.ef.jcu.cz/~birom/stat/cviceni/09/p_value.pdf 54 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd MUNI MED