MUNI MED Metodologie vědy a výzkumu VÝZKUMNÝ NÁSTROJ Mgr. Dana Dolanová, Ph.D. dana.dolanova@med.muni.cz Tato prezentace je autorským dílem vytvořeným zaměstnanci Masarykovy univerzity. Studenti předmětu mají právo pořídit si kopii prezentace pro potřeby vlastního studia. Jakékoliv další šíření prezentace nebo její části bez svolení Masarykovy univerzity je v rozporu se zákonem. Výběr výzkumného nástroje - Složitý proces -Výchozí bod - určit a definovat konstrukty a proměnné, které chceme měřit - Poté následuje průzkum dostupných typů nástrojů a jejich vlastností (validita, reliabilita, proveditelnost) - Průzkum dostupných nástrojů - využití v předchozích studiích 2 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED Nejčastěji používané výzkumné nástroje • Dotazníky: Slouží k získání kvantitativních dat od respondentů. Dotazníky mohou být uzavřené (s pevně danými odpověďmi) nebo otevřené (s volnými odpověďmi). • Rozhovory: Slouží k získání kvalitativních dat od respondentů. Rozhovory mohou být strukturované (s pevně danými otázkami) nebo nestrukturované (svolným průběhem). • Pozorování: Slouží k získání kvantitativních nebo kvalitativních dat z pozorovaných situací. Pozorování mohou být strukturovaná (s pevně danými kategoriemi) nebo nestrukturovaná (svolným popisem). - Při výzkumu se také často používají další nástroje, jako jsou analýzy dokumentů, fokusové skupiny, experimenty a další. 3 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED Metody sběru empirických dat - jedná se o souhrn postupů pro získání dat - některé z procedur sběru empirických dat - používání techniky MUSÍ ODPOVÍDAT = BÝT ADEKVÁTNÍ • požadavkům spolehlivosti a platnosti konkrétního empirického výzkumu 4 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED MUNI MED Pozorování 5 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd B Pozorování <§> soustředěné a cílené sledování se záměrem něco poznat, zjistit, vyzkoumat ^/ spadá mezi základní techniky sběru informací nejčastěji se používá při studiu sociálních interakcí, postojů k práci, komunikace apod. všechna zjištění musí být zachycována v protokolech, denících apod. technika pozorování je velmi náročná na čas a vyžaduje specifické schopnosti a dovednosti výzkumníka m u r j i 6 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ustav zdravotnických věd . . _ _ Pozorování - typy zúčastněné a nezúčastněné skryté a zjevné přímé a nepřímé naturalistické pozorování vs. pozorování v umělé situaci strukturované vs. nestrukturované pozorování Pozorování - definice typů (1) Zúčastnené pozorovaní - výzkumník se stává určitou dobu součástí zkoumaného prostředí, (často žije několik týdnů i měsíců vdané komunitě). - využívají především sociální antropologové, etnografové a sociologové, kteří zkoumají např. životní styl, tradice, zvyklosti lokální komunity apod. - PROBLÉM Y - etické, nekritické ztotožnění Skryté pozorování - u skrytého pozorování není pozorovaný objekt uvědomen o tom, že je pozorován. - výzkumník tak může zaznamenat takové projevy chování, které jsou blízké skutečnosti. - Hawthornův efekt -lidé mění své chování, pokud vědí, že jsou pozorováni. - každý má právo se rozhodnout, zda si přeje být účastněn výzkumu. 8 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Nezúčastněné pozorování - výzkumník pozoruje jevy, aniž se sám v pozorovaném ději angažuje, nezasahuje do dění. Zjevné pozorování - účastníci na straně pozorovaného objektu vědí, že jsou pozorováni. - nevýhodou může být nedostatečné přirozené chování pozorovaných objektů. m u r j i ED Pozorování - definice typů (2) Prime pozorovaní • je sledování jevu přímo v daném čase • ve zdravotnickém výzkumu je nejčastější Nepřímé pozorování Při nepřímém pozorování zpracováváme informace, které: • jsme dříve zaznamenali (audiovizuální záznam) • mohou být časově nedostupné při přímém pozorování Strukturované pozorování -Výzkumník se soustředí na předem vymezené a určené jevy. Nestrukturované pozorování • Není dopředu přesně určené • Připouští otevřenost k neočekávaným situacím muni MED UNI ED Záznamový arch □11ker Get jus ife-tq □ate ut Birth Fl, Bind Grjci- Pi t Spec a: Pap CommüPifrv □ebirrec SC ■DEC it-i dho cA appointment to ips Soiirte nľ Riľiľrui1 mtnr Present Pav } Scale Prcftnr E ú i : Pav ET Genera I nd q.uilľl[jr|nr, Der Jilt hi- pľ i Té-M {A nil ij 10 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Záznamový arch - formulář většinou podobný dotazníku, který při interview slouží tazateli ke kladení otázek a k záznamu odpovědí. - Někdy se tak nazývá i pomůcka používaná při přímém pozorování, obsahující pozorované kategorie. - pro interview obsahuje buď přesné formulace otázek různých typů, nebo jen naznačení dotazů, vodítko, jak otázky tvořit. Kromě toho obsahuje instrukce určené spec. pro tazatele a místa (kolonky) k záznamu odpovědí (číselnému i slovnímu). - zajišťuje větší či menší míru standardizace rozhovoru. Na rozdíl od dotazníku není předkládán přímo dotazovanému. Zpravidla je doprovázen dalšími metodickými pokyny pro tazatele, které se týkají výběru respondentů, způsobu provedení interview, kontroly vyplnění a způsobu předávání formulářů apod. mu ni 11 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ustav zdravotnických věd . . _ _ MUNI MED Protokol 12 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Základní profil sledovaného pacienta Iniciály pacienta □ Věk □ □ Muž Pohlaví □ Žena Diagnóza □ Naléhavost operace □ Akutní □ Plánovaná □ Hrudní Chirurgická oblast □ Břišní □ Cévní Operační výkon □ Délka operace □ Operační ztráty □ Vedlejší diagnózy □ Chronická medikace □ □ Na mmol/l Mineralogram PŘED □ K............ mmol/l operaci □ Cl mmol/l □ Na mmol/l Mineralogram PO □ K............ mmol/l operaci □ Cl mmol/l 13 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Sledované 1. den 2. den 3. den 4. den 5. den parametry na CHIRJIP 1,2 Pooperační den č... č... č... č... č... Hladina K+ R: R: R: R: R: P: P: P: P: P: V: V: V: V: V: Příjem tekutin Infuze: Infuze: Infuze: Infuze: Infuze: KD: KD: KD: KD: KD: Per os: Per os: Per os: Per os: Per os: NGS: NGS: NGS: NGS: NGS: NJS: NJS: NJS: NJS: NJS: PEG: PEG: PEG: PEG: PEG: NGS: NGS: NGS: NGS: NGS: PMK: PMK: PMK: PMK: PMK: Výdej tekutin Drény: Drény: Drény: Drény: Drény: Zvracení: Zvracení: Zvracení: Zvracení: Zvracení: Pocení: Pocení: Pocení: Pocení: Pocení: Stomie: Stomie: Stomie: Stomie: Stomie: Krvácení: Krvácení: Krvácení: Krvácení: Krvácení: CP: CP: CP: CP: CP: Bilance tekutin CV: CV: CV: CV: CV: KB: KB: KB: KB: KB: Vyšetření Žilní Žilní Žilní Žilní Žilní Odběr krve Arteriální Arteriální Arteriální Arteriální Arteriální CŽK CŽK CŽK CŽK CŽK Hemolýza Invazivní vstup PŽK PŽK PŽK PŽK PŽK CŽK CŽK CŽK CŽK CŽK Forma substituce P°- p.o. p.o. p.o. p.o. i.v. i.v. i.v. i.v. i.v. tbl p.o. : tbl p.o. : tbl p.o. : tbl p.o. : tbl p.o. : Dávkování LD: LD: LD: LD: LD: INF: INF: INF: INF: INF: á 12h á 12h á 12h á 12h á 12h Kontrola á 24h á 24h á 24h á 24h á 24h Farmakoterapie MIH MEC 1 MANAGMENT HYPOKALÉMIE NA ODDĚLENÍ CHIR JIP 1,2 Oddělení: ZÁZNAMOVÝ ARCH č.... ZÁKLADNÍ ÚDAJE Věk □ Váha [kg) □ Pohlaví □ Žena □ Muž Den hospitalizace □ Pooperační den □ Hlavní diagnóza □ Chirurgická oblast □ Cévní □ Hrudní □ Břišní □ Endokrinní □ Jiná............................ Naléhavost operace □ Akutní □ Plánovaná □ Není indikováno operační řešení Přidružená onemocnění □ Renální insuficience □ ICHS □ Cirhóza jater □ Diabetes mellitus □ Jiná Riziková léčiva □ Diuretika □ ACE inhibitory □ Antagonisti receptoru angiotensinu II □ Suxamethonium □ Jiná Intermitentní nebo kontinuální eliminační metody □ Ano □ Ne MANAGMENT HYPOKALÉMIE 14 Řízení substituce K+ □ Lékař □ Sestra pro intenzivní péči (ARIP) □ Všeobecná sestra se specializovanou způsobilostí v oboru intenzivní péče (Mgr.) □ Následující ranní odběry Za jak dlouho □ Večerní odběry proběhla kontrola □ Odběry za 4-6h po intervenci draslíku? □ Jiné Kontrolní hladina K+ □ K mmol/1 po intervenci Byla intervence □ Ano úspěšná? □ Ne Bylo monitorováno □ Ano EKG v průběhu □ Ne terapie? □ Na □ Cl Byly sledovány □ P hodnoty i jiných □ Mg iontů? □ Urea □ Kreatinin Bylo dodržováno □ Ano maximální □ Ne koncentrace K+ do PŽKnebo CŽK? Byla dodržována □ Ano rychlost podávání K+ □ Ne FORMA SUBSTITUCE Forma podání □ Perorálně □ Intravenózne □ PŽK Invazivní vstup □ 2xPŽK □ CŽK Typ intravenózního □ Pomocí lineárního dávkovače podání □ Pomocí infuze doplněné o KC1 7,45% Ve kterém infuzním □ roztoku byl draslík doplněn? V případě perorální □ substituce, jaký byl zvolen léčivý přípravek a jeho M 1 dávkování? lul l Byla v průběhu □ Ano substituce draslíku i □ Ne IVI [ RIZIKOVÉ FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ HLADINU K+ ZA 24h Odpady ze žaludeční sondy □ Ano(..............ml] □ Ne Diuréza za 24h □ ...............ml Průjmy □ Ano □ Ne Sekrece z drénů □ Ano(..............ml] □ Ne Zvýšené pocení □ Ano □ Ne Zvracení □ Ano □ Ne Zvýšená sekrece ze stomie □ Ano □ Ne Byl podáván v průběhu infuzní roztok s inzulínem □ Ano □ Ne Dýchání □ Spontánní □ Oxygenoterapie □ Umělá plicní ventilace (UPV] Zvolený typ ventilačního režimu v případě UPV □ 15 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED ■uiiu I'fiiHKtil In LCD %.... _■- .1 IHihcOi \imuJ blood ILigs.ilhiriiLnA ivmlni ár ImutuiMi ( tffiiUilun M^lurikjl Vcfinlxvti .SJcyarir IV mn» H.-.Ij I'M". EiMfulMu rndk, Ijjc rtm.n^tlAHT,h^«. Him film \ ■ nuwIFrli Sinr..|... I'l rcsi-i S mm cm ifaJ «fwtf K.ipmHrrabd RHHhfafliMb. 111 IIU.WI 16 Lékařská fakulta Masarykovy univer muni ED MUNI MED Checklist 17 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Příklady Limit Mdmb.': Cultural Background: LOCATIOT. Refuges Status: _ COMPIETC AtL DE TAltS OR AFfIX PATIENT Lfl«E t HERE ACE: Adverse Child hood Experiences - Check List ACE Category Identified (licit'if yes) • Physical abuse • Emotional abuse * Child sexual abuse • Neglect » Parental drug abuse • Pa renta 1 in ca rce ra tfo n • Parental mental health issues • One or no parents, parenta 1 separation or divorce • Domestic violence * Housing instability • Foster care system (history or current) ■ Intrauterine drug exposure/Neonatal Abstinence 5yndturtle • Fa m Ny Si Commu nity Se rvices (FACS) or ot her dill d protection servi ces involvement * E* pos ure to trau tn a t ic event in, the past [e.g. fire, espl osi on s, wa t experience, detention) Total number of ACE categories identified Does the ciient have >4 ACE categories identified? ] Yes [ ]No If yes, has action been taken? ]Yes [ ]No r ... .1 n o < -a > 3 H n m n > 1 r- 3 JO Adverse Childhood Experience Survey QUESTION Yes No Did a parent or other adult in the household often or very often... Swear at you, insult you, put you down, or humiliate you? or Act in a way that made you afraid that you might be physically hurt? Did a parent or other adult in the household often or very often... Push, grab, slap, or throw something at you? or Ever hit you so hard that you had marks or were injured? Did an adult or person at least 5 years older than you ever... Touch or fondle you or have yau touch their body in a sexual way? or Attempt or actually have oral, anal, or vaginal intercourse with you? Did you often or very often feel that... No one in your family loved you or thought you were important or special? or Your family didn't look out for each other, feel close to each other, or support each other? Did you often or very often feel that... You didn't have enough to eat, had to wear dirty clothes, and had no one to protect you? or Your parents were too drunk or high to take care of you or take you to the doctor if you needed it? Were your parents ever separated or divorced? Was your mother or stepmother: Often or very often pushed, grabbed, slapped, or had something thrown at her? or Sometimes, often, or very often kicked, bitten, hit with a fist, or hit with something hard? or Ever repeatedly hit over at least a few minutes or threatened with a gun or knife? Did you live with anyone who was a problem drinker or alcoholic, or who used street drugs? Was a household member depressed or mentally ill, or did a household member attempt suicide? Did a household member go to prison? Add up your "yes" answers - that's your ACES score err Child Cm H—Ml Hid Safety DAILY Clwcldlit Classroom: Data: Completed by: Health and Safeci t bet kit to be iapeiuic. sullies aie ftaiheiwt and hithui leach befme beginning, [.including a lined and covered Emm operated gaibage caii]. Cots/crlbs are placed 3 fi apan or have banriei and assigned ma specific child or cleaned and sanlnzed afier each iise. Approved saieiv gates are used an staiiways. jf necessary. Screens, In good repair/secure and used In open windows and doors. FlraaJd kit Is available In each mom/appjcipj lately stocked. liiEam Itaoru (additions) AJI hordes have full name/date and teErigecaied immediately. infants always pJaced on cheLr back to sleep In cribs/pack-n-pl&vs. Cijhs are free of soil bedding, bumper pads, pillows and sniffed toys. Cribs have eight fitting main ess and a sec ore fined sheet. High chairs are In aood repair and cleaned and sanitized be mi e^aher use. Safety lestialrits are iised on infant seats, swings, sticklers and bdi chaus. It i it......... 2i ■ I J fu>CU C".--. i. ■ rj,in.v.1.iiiyi.L IVI 38533730 MUNI MED Rozhovor 20 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Rozhovor rozhovor je soustava ústního jednání mezi tazatelem a respondentem, kdy výzkumník získává igj^j informace prostřednictvím kladených otázek, směřujících ke zjištění skutečností, vztahující se ke zkoumané realitě. Jde o vzájemnou interakci probíhající mezi uvedenými partnery „face to face". Příznačný je jednosměrný tok informací. podle tématu Nároky na zvládnutí této techniky se liší: podle požadované hloubky informačního záměru podle typu respondentů. 21 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED Záznam rozhovoru a jeho výhody - je možné použít audiovizuální záznam a/nebo pořídit písemný záznam rozhovoru. - použití rozhovoru je vhodné pokud se jedná o významnou problematiku, když je vhodné doprovodné prostředí, když lze předpokládat přátelské klima. - v ošetřovatelství je tato metoda velmi přínosná, protože umožňuje přímý kontakt s respondentem - výzkumník si může všímat i neverbálního vyjadřování respondenta mu ni 22 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ustav zdravotnických věd . . _ _ Zásady vedení rozhovoru - odhadnout složitost zkoumaného problému s ohledem na charakter respondentů (věk, vzdělání, inteligence, informovanost vdané oblasti)_ - koncipovat rozhovor jako přirozený, nenásilný dialog, kdy jedna otázka navazuje na druhou - počítat s narůstající únavou v průběhu rozhovoru (maximální doba rozhovoru je 1 hodina) - motivovat respondenty vhodným vysvětlením smyslu rozhovoru - vytvořit přátelskou, nikoliv však příliš důvěrnou atmosféru - zajistit dodržení předepsaného postupu (stanovené míry standardizace, způsobu použití instrumentů) - mít rámcově připravené odpovědi pro vysvětlení hůře pochopitelných otázek - používat srozumitelný jazyk blízký chápání respondenta - zajistit pozornost respondenta na daný problém a udržet pozornost po celou dobu rozhovoru - vyloučit subjektivní ovlivňování odpovědí 23 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED Formy rozhovoru . . Individuální rozhovor (tazatel - respondent) Může probíhat buď osobně nebo telefonicky. Skupinový rozhovor (tazatel - skupina) ["I Skrytý rozhovor - respondent není informovaný o účelech výzkumu 24 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED Skupinový rozhovor (tazatel -skupina) - odehrává se buď s náhodně nebo cíleně vybranou skupinou. - technika rozhovoru s cíleně zvolenou skupinou dle určitých kritérií se nazývá „focus group". - shromažďuje údaje prostřednictvím skupinové interakce, obvykle se účastní 6-12 osob a debatují o daném tématu 2-3 hodiny. - důležitou roli hraje moderátor, který usměrňuje debatu. - pokud je diskuze zaznamenávána na diktafon /jiné záznamové zařízení/, je nutné na tuto skutečnost respondenty upozornit a zajistit jejich souhlas. muni MED Rozhovor dle míry standardizace Standardizovaný rozhovor (kategorizovaný, strukturovaný) - na základě předem připravených otázek, drží se předem připravené formulace a pořadí otázek. - tazatel musí zaujímat nestranný postoj, působit neutrálně a výroky respondenta nesmí v žádném případě hodnotit. Polostandardizovaný rozhovor - otázky jsou připraveny pouze rámcově, rozvíjejícím činitelem je tazatel i respondent. - podle aktuální potřeby lze rozvíjet jednotlivé problémy do větší hloubky Nestandardizovaný (nekateaorizovanv, nestrukturovaný) - výzkumník má připraven pouze téma a základní záchytné body mu ni MED MUNI MED Dotazník 27 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Definice dotazníku - dotazník je souborem otázek, jež jsou předem připraveny na formuláři. - je založen na nepřímém dotazování respondentů a jde spolu s rozhovorem o nejrozšířenější techniku sběru dat v ošetřovatelství. Pro techniku dotazníkového šetření je typické: - nepřítomnost výzkumníka při vyplňování formulářů, - přiměřená znalost prostředí a nezbytnost provedení předvýzkumu. - Zásadní význam - vhodná konstrukce otázek, jde metodologicky o nejcitlivější a nejnáročnější část výzkumu. muni MED Dotazník - Papírový -Online -Telefonický rozhovor Ukázkový dotazník Děkujeme, i e jste projevili zé e~ s účastnit se testování webu pro společnost Dobry Web. Testování se bude konat dne XY. C. 2012 v prostorách společnosti Dobrý Web. Milady Horákové 115/109, 160 00 Praha 6. Celková délka testování nepřesáhne 45 minut. Po ukončení dostanete odměnu 500.- Kč. v v sináni tohoto dotazni-ai v a™ zaceie ne;, vše 5 — i n Lit Fc.inné otázky .sou označeny červenou hvězdičkou. V dotazníku se pohybujte pomocí tlačítek "Pokračovat" / "Contmue" a "Zpět" / "Back" Dotazník odešlete tlačítkem "Submit" / "Odeslat". * Required Jaký z druhu sportu máte rádi: " ■ Lyžování ; i Turistika O Jízda na kole Jak často provozujete sport? 1 □ více jak 3x v týdnu □ 1xza týden 1xza 14 dní alespoň 1x za měsíc rekreačně Váš mobil ' Číslo, na kterém bychom Vás mohli kontaktovat Plánování firemní akce 1. jaký termín by vám pro našt (jar ^ akci nejlépe vyhovoval? 2. Máte nějaký tip, kde b\ 2. máte nějaký tip, weby 3. které dny by vám pro konái pouíe pracovní dny nau;epf«svikřnd 3. Které dny by Vám pro kor pouze pracovní dny inace pracovních dnů - Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd m u r j i ED Co potřebuji - Odborné znalosti v oboru -Znalost specifik v dané problematice (firemní kultura, sociální prostředí...) - Prohledat všechny možné zdroje pro nalezení vhodného standardizovaného dotazníku / měřící škály / - Inspirujte se v jiných publikacích ...netvořte vlastní dotazník "na zelené louce". Použijte a upravte si již vytvořený dotazník, který se osvědčil... 30 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED Dotazník - zásady Je potřeba se zaměřit především na: srozumitelnost přehlednost a snadnou orientaci jednoduchost vyplňování jazykovou korektnost grafickou úpravu 31 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd muni MED DOTAZNÍK, ZÁKLADNÍ PRAVIDLA PRO TVORBU OTÁZEK/položek (1) - musí zahrnovat všechny problémy, které zkoumáme - musí zaujímat celou šíři problematiky - musí mít dokonale promyšlenou strukturu - konstrukce dotazníku by měla respondenta spíše přitahovat -formulace otázek má být jasná, jednoduchá a jednoznačná Příklad: https://www.survioxom/vzor-dotazm^ https://www.survio.com/vzor-dotazniku/dotaznik-pro-kuraky muni MED DOTAZNÍK, ZÁKLADNÍ PRAVIDLA PRO TVORBU OTÁZEK/položek (2) - všichni respondenti by měli otázce porozumět stejným způsobem - nevolte široké znění otázky, to obvykle vede k volným odpovědím - vyhýbejte se výrazům jako je „několik, někdy, obyčejně" respondenti je mohou interpretovat různě - vyhněte se dvojitým otázkám - kladete jen takové otázky, na které respondent dovede odpovědět - otázky musí být pro respondenty smysluplné - vyhýbejte se předpojatým otázkám muni MED Praktické rady - tvorba dotazníku - Jednoznačnost - formulovat výstižné a jednoduché věty. - vyvarovat se dvojitých záporů a nejednoznačných slov - Srozumitelnost - používat jazyk cílové skupiny respondentů, vžít se do role dotazovaného (senioři, mládež....) - Stručnost - používat krátké, stručné věty - Validita - ptát se na to, co skutečně potřebujeme zjistit, jiným slovy, zdali odpověď na otázku pomůže dosažení stanoveného cíle průzkumu. - Vyvarovat se haló-efektu, tj. řadě příbuzných otázek za sebou, kde se odpověď z první otázky přenáší i do ostatních. muni MED Tvorba dotazníků 35 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdr 2. [[[DiHirydimpnsiciruiliLy of co lutrucl 3. DotŕnmctD questiuhitdire format 4. Lk'torminp ilEms formel 5. ilOliiS ík'VClutimJ.'ltt 6. Dťlťnmiic questionnaire length 7i I--\ !■■■.'.■ má initial itrnis piraí Ks^Uisli i'H|n:n cumtttlUíc Karward tr,t hmLiH'.íi i U;iS podstata spočívá v umělém vyvolání určité žádoucí situace pro potřeby experimentu je obvykle nutné -experimentální sestavit dvě skupiny: - kontrolní - klasický S Rozlišujeme základní typy experimentů: -klinický - přirozený muni E D Experiment - typy Klasický - prováděn v laboratorních podmínkách, kdy využívá jedné experimentální a druhé kontrolní skupiny. - obě skupiny jsou pozorovány a měřeny Klinický - zachováváme stejné vnější podmínky, ale nelze zachovat podmínky vnitřní. - probíhá mezi srovnávacími skupinami - často pomocí klinického experimentu probíhá výzkum léčiv - pevnou součástí klinického výzkumu je etická komise muni MED MUNI MED Studium dokumentů -Obsahová analýza dokumentů 61 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd Obsahová analýza dokumentů klasická metoda založená na analýze jakýchkoliv dokumentů, které nebyly vytvořeny za ItTi účelem výzkumu jedná se o dokumenty psané, tištěné, zachycené na zvukových nosičích, íTl videozáznamech, ale i fotografiích v ošetřovatelství můžeme obsahovou analýzu zaměřit na zdravotnickou dokumentaci (lékařské a ošetřovatelské záznamy) nebo na dokumenty zdravotnického managementu m u r j i E D MUNI MED Kazuistika - případová studie Kasuistika, případová studie - CASE STUDY - řadí se ke kvalitativním metodám výzkumu, jde o výzkum na vzorku jedné osoby nebo situace. - v ošetřovatelství jde o popis konkrétního případu určitého onemocnění u jednotlivých osob, je důležitým zdrojem poznání nemoci ve speciálních případech (běžné případy/raritní případy) - obsahuje zpravidla rodinnou a osobní anamnézu, diagnózu, prognózu, příslušné ošetřovatelské postupy, jejich průběh a výsledky, analýzu, interpretaci a závěr. muni MED Účel kazuistiky - návrh řešení problémů -stanovování hypotéz, které je možné ověřovat dalším výzkumem -jako doplněk kvantitativního výzkumu -jako metodu výuky v přirozených podmínkách Uplatnění ve výzkumu v ošetřovatelství: - ověření metod a prostředků ve vztahu k metodologii získávání informací o zkoumaných subjektech - uplatnění u nové problematiky -získávání prvních informací o novém onemocnění a ošetřovatelských potřebách - tvorba originálních hypotéz. V rámci aplikovaného výzkumu můžeme získat odpovědi na užší praktický ošetřovatelský problém. muni MED Postup a typ zpracování - Popis historie případu - Studium a rozbor případu - analýza - Komplexní kazuistika - historie + analýza = epikríza Postup zpracování kaz u isti ky: - vhodný výběr problematiky (prípadu) - stanovení cílů studie - formulování otázek, vymezení problémů - výběr adekvátního případ, (získat jedince pro spolupráci) Základ = teoretické vědomosti a zkušenosti m u r j i ED MUNI MED Děkuji za pozornost