Fyziologie dětského věku Věková období dítěte • věk název období charakteristika •0 – 28dnů novorozenecké období adaptace •0 – 1 rok kojenecké intenzivní růst •2. – 3. rok batolecí rozvoj řeči, myšlení •4. – 5. rok předškolní zmírnění tempa růstu •6. - 11.rok mladší školní •12. – 15. rok starší školní diferenciace dle pohlaví, zrychlení růstu a vývoje •15. –18.(19.) rok dorostové ukončeno rozkvětem tělesných a duševních sil •19 – 21 let mladý dospělý Screeningové vyšetření – vyhledávání vrozených metabolických vad u novorozenců •Vrozený hypothyroidismus: nejčastěji jako sporadická mutace způsobující nedostatek tyroxinu • üVýskyt v populaci - přibližně 1: 5 000 narozených ü üZákladní screening by měl proběhnout již v průběhu prvního týdne po narození u všech dětí, formou odběru kapky krve z patičky novorozence a stanovení hladin hormonů štítné žlázy. KRETENISMUS – nedostatek jodu u matky v těhotenství Vrozený hypothyroidismus - na podkladě genetické mutace Zdroje obrázků: https://www.commons.wikimedia.org FENYLKETONURIE •Dědičná porucha metabolismu fenylalaninu (Phe) s převážně autozomálně recesivním typem dědičnosti •Podstatou je porucha přeměny Phe , jejímž výsledkem je zvýšení hladiny Phe ve tkáních a v séru •Důsledkem je tvorba anormálních katabolitů Phe, které poškozují mozkovou tkáň, bez včasného rozpoznání a včasné léčby dietou s nízkým obsahem Phe nastupuje mentální retardace (IQ pod 50) •Diagnostika: GUTHRIEHO TEST - bakteriální inhibiční test (schopnost Phe rušit inhibiční účinek beta-2-thienylalaninu na růst Bacilus subtilis) GUTHRIEHO TEST - bakteriální inhibiční test (schopnost Phe rušit inhibiční účinek beta-2-thienylalaninu na růst Bacilus subtilis) VÝŽIVA •Období výlučně mléčné výživy : * - 6. měsíc •MATEŘSKÉ MLÉKO!!!!!! – – •Období nemléčných přídavků: 5. – 7.měsíc •5. měsíc: zeleninová polévka nebo maso-zeleninový příkrm (vařený vaječný žloutek • 2 x týdně, rostlinný olej 5-10 g) •SUNAR •6. měsíc – ovocno-mléčný přídavek (tvaroh, jogurt s mixovaným ovocem, NESLADIT) •7. měsíc – cereálie s lepkem (kaše, piškoty) • •Období plné kojenecké výživy: 8. – 12. měsíc •výše uvedená strava •+ od 9. měsíce – kusovitá, zrnitá strava •důležitá vláknina (ovocné šťávy, džusy, ovesné vločky…) –zvyšuje obsah vody ve střevním obsahu –zpomaluje dobu pasáže střevem –příznivě působí na mikrobiologii (mikroekologii) obsahu v tlustém střevě trvalé zuby Sinel mléčné a trvalé zuby LidTel mléčné zuby Sinel Mléčné zuby Trvalé zuby PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ •novorozenecké reflexy: •úchopový •pátrací •labiální – sací – polykací •Mórův Děkuji za pozornost Vývoj vidění •Při narození není vývoj očí dokončen ani funkčně, ani po stránce anatomické •Předozadní délka bulbu novorozence: 17-18 mm (o 6 mm méně než dospělý) •Oční štěrbina: délka stejná, šířka o polovinu menší •Rohovka se zdá být větší =9,4 mm - jen protože není vidět bělima •Duhovka – modrá, uniformní, s úzkou líně reagující zornicí (svěrač má převahu nad ještě nerozvinutým rozvěračem pupily) • •Je přítomný vrozený posturální reflex, který kontroluje postavení očí vzhledem k poloze a pohybům hlavy a těla (vyvolán je z vestibulárního aparátu, mozečku a šíjového svalstva) • •Vrozený vizuální fixační a refixační reflex umožnuje sledování pohybujících se předmětů • •Další vrozené reflexy: reflex konvergenční nebo reflex zajišťující sevření víček při ostrém světle • •Tyto reflexy jsou postupně nahrazovány podmíněnými reflexy pod kontrolní činností mozku •Po narození – pohyby očí nepravidelné, bezcílné nebo vůbec žádné •Několik hodin po narození – schopnost krátké, vteřinové monokulární fixace •Ve dvou měsících – pokusy o binokulární fixaci •Ve 4.měsíci – dítě zvedá hlavu, sleduje svou ruku, sahá po podávaných předmětech •V půl roce – pohyby očí plynulé, klouzavé •V 1 roce je ustanovena fúze (spojování obrázků z obou očí do jednoho) •Zjištěná akomodační vzdálenost pro 1.měsíc = 18 cm – vhodná vzdálenost pro zjišťování zrakových odpovědí u novorozenců •Zraková ostrost se přibližuje dospělému asi ve 4 letech • •Zrak napomáhá vnímání zevního prostředí spolu s dalšími smysly – sluch, hmat, chuť • •Důležité: zraková dráha a její funkce se zachovávají jen při stimulaci při jejich používání – nezbytné odhalit včas poruchy vývoje zrakových funkcí!!! •např. tupozrakost