WEEK 13 Family history + Grammar revision 1. Answer the questions in full sentences. Use various answers. 1. Žijí vaši rodiče? Ano, žijí./Ne, už zemřeli. 2. Jsou rodiče zdraví? Ano, jsou. 3. Na jaké nemoci rodiče zemřeli? Matka zemřela na infarkt. Otec zemřel na rakovinu tlustého střeva. 4. Žijí vaši prarodiče? Ano, žijí./Dědeček žije, ale babička zemřela. 5. Na co zemřeli? Kdy? – Babička zemřela na srdeční selhání v roce 2016. 6. Kolik máte sourozenců? Mám jednoho bratra a jednu sestru. 7. Máte děti? Ne, nemám./Ano, mám. 8. Syny nebo dcery? Mám dvě dcery. 9. Léčíte se s nějakou chorobou? Ne, neléčím./Ano, léčím se s… 10. Má/Měl někdo v rodině nemoci jako cukrovka, vysoký krevní tlak, rakovina, srdeční onemocnění? Můj otec měl rakovinu. 2. Complete with given words. Do not change the form of the words. There are three extra words that you do not use. Example: Můj _________ měl astma. Můj otec měl astma. a) nouns bratra dvojčata let kontrolu nadváhu porod rodině sourozenců vdova 1. Kolik máte SOUROZENCŮ? - Dva, mladšího BRATRA a starší sestru. 2. Synovi je dvacet a dceři je dvacet dva LET. 3. Chodím pravidelně na KONTROLU k lékaři. 4. Vyskytly se ve vaší RODINĚ nějaké dědičné nemoci? 5. Jste vdaná? - Manžel mi zemřel, jsem VDOVA. 6. Máte NADVÁHU, vážíte 125 kilo. b) adjectives krátkozraká neplodná nevlastní pravidelná rozvedená svobodná vdaná vlastní živá 1. Eva má stejnou maminku, ale jiného tatínka, je moje NEVLASTNÍ sestra. 2. Eva nemůže mít děti, protože je NEPLODNÁ. 3. Eva má nového manžela, je podruhé VDANÁ. 4. S manželem jsme se rozvedli, jsem ROZVEDENÁ. 5. Maminka je KRÁTKOZRAKÁ, nosí silné brýle. 6. Eva má dítě, ale neví, kdo je jeho otec: je SVOBODNÁ matka. c) verbs chodím nestýkám oženil rodila rozvedl vdala zabil zemřel žijí 1. ŽIJÍ vaši rodiče? – Už bohužel ne. 2. Na co ZEMŘEL váš bratr? – Na rakovinu plic. 3. Často CHODÍM na kontrolu k lékaři. 4. Bratr je narkoman, NESTÝKÁM se s ním. 5. O víkendu jsem se OŽENIL, teď jsem ženatý. 6. Kolik jste měla porodů? – RODILA jsem dvakrát, mám syna a dceru. GRAMMAR REVISION NOTE: ● cases tested: genitive, dative, accusative, locative, instrumental (adjectives + nouns) ● observe the preposition and/or verb to learn about the case; or a noun (of-structures in genitive) – it is highlighted here ● prepositions apply only to „their“ gap, verbs might be positioned anywhere in the sentence 3. Cases. a) Adjectives and nouns. 1. Pracuju od RÁNA (ráno) do VEČERA (večer). 2. Po PÍSEMNÉM TESTU (písemný test) pojedu ze ŠKOLY (škola) rovnou domů do POSTELE (postel). 3. Při JÍDLE (jídlo) jsem studoval na TEST (test) z ČEŠTINY (čeština). 4. V dětství jsem měl často zánět STŘEDNÍHO UCHA (střední ucho). 5. Vyšetřoval jsem STARÉHO PACIENTA (starý pacient) a MLADOU PACIENTKU (mladá pacientka). 6. Pacient jde ve STŘEDU (středa) na PLÁNOVANOU OPERACI (plánovaná operace). 7. Budu za HODINU (hodina) v BARU (bar). 8. Kvůli DEPRESI (deprese) mám problémy se ZAŽÍVÁNÍM (zažívání). 9. Při INFARKTU (infarkt) cítí pacient bolest za HRUDNÍ KOSTÍ (hrudní kost). 10. Po AUTONEHODĚ (autonehoda) pacient nemohl hýbat PRAVOU NOHOU (pravá noha). b) Personal pronouns 1. Půjdeš tam se MNOU (já), nebo s NÍM (on)? 2. Otec měl rakovinu, mám strach, že JI (ona) taky budu mít. 3. Čekáme tady na VÁS (vy). 4. Pracoval jsem s NIMI (oni) na tom projektu, respektuju JE (oni). 5. Nemluvím s TEBOU (ty), ani s NÍ (ona). 6. Jak je VÁM (vy) po operaci? – Děkuju, už je MI (já) lépe. 7. To je jenom mezi NÁMI (my) a VÁMI (vy). 8. Půjdu k NIM (oni) s VÁMI (vy). 9. Chutná TI (ty) to jídlo? 10. Nerozumím MU (on), a proto s NÍM (on) nemluvím. 4. Comparative and superlative of adjectives. 1. Sněžka je NEJVYŠŠÍ (vysoký) hora v České republice. 2. V češtině byl NEJLEPŠÍ (dobrý) ze třídy. 3. Studujou na NEJZNÁMĚJŠÍ (známý) univerzitě ve střední Evropě. 4. Preferuju DELŠÍ (dlouhý) kalhoty. 5. Je to HORŠÍ (špatný), než jsem čekal. 6. Jaký film je podle tebe NEJHORŠÍ (špatný) v historii? 7. Bruce Willis je můj NEJOBLÍBENĚJŠÍ (oblíbený) herec. 8. Chci platit NIŽŠÍ (nízký) nájem, než platím teď. 9. Máme LEPŠÍ (dobrý) auto, než má náš šéf. 10. NEJDRAŽŠÍ (drahý) obchody v Praze jsou v Pařížské ulici. 11. Alpy jsou VYŠŠÍ (vysoký) než Krkonoše. 12. Máš dnes KRATŠÍ (krátký) kalhoty než obvykle. 13. Pavel je CHYTŘEJŠÍ (chytrý), než jsem si myslela. 14. Můj kolega je POMALEJŠÍ (pomalý) než já. 5. The conditional: choose the most suitable expression from the box and use it to complete the sentence. Pay attention to the person of the verb. Example: _____________, ale moc rád jím. → Zhubnul bych, ale moc rád jím. [DEL: zhubnout :DEL] jít na výlet koupit si nové auto obědvat steak vzít si svetr zavolat mamince zůstat v posteli dlouho 1. ŠEL BYCH NA VÝLET, ale bolí mě nohy. 2. OBĚDVAL BYS STEAK, ale nejíš maso. 3. ZŮSTAL BY V POSTELI DLOUHO, ale musel jít ráno do školy. 4. VZALI BYSTE SI SVETR, ale je teplo, nepotřebujete ho. 5. KOUPILI BYCHOM SI NOVÉ AUTO, ale nemáme peníze. 6. ZAVOLALI BY MAMINCE, ale ztratili telefon. 6. Give advice. Use „měl bys“ structure in the same person that is used in the „problem“ sentence. 1. Jsem tlustý. → Měl bych víc sportovat. 2. Petr je hubený. → Měl by víc jíst. 3. Nemáme peníze. → Neměli bychom moc nakupovat. 4. Bolí vás břicho a zvracíte. → Měl(i) byste jít k doktorovi. 5. Máš průjem. → Měl bys jít na záchod. 6. Mám horečku. → Měl/a bych brát léky. 7. Moc piješ alkohol. → Měl bys jíst. 8. Máme jenom staré a ošklivé oblečení. → Měli bychom jít do obchodu. 9. Oni mluví špatně anglicky. → Měli by víc studovat.