Jazykový tandem II Pracovní list č. 13 Anamnéza I. Souhlasíte, že… o komunikace je základní klinická dovednost? o pouhá zkušenost není učitelem komunikačních dovedností? o efektivní komunikace může být naučena systematickou přípravou? o dovednosti získané při tréninku komunikace s pacientem přetrvávají během další profesní kariéry? II. Víte, že často …. o lékaři dávají pacientům méně informací, než by si pacienti přáli? o lékaři používají odborný slang, kterému pacient nemusí rozumět? o pacienti si pamatují jen část informací, které jim lékař řekl? o lékaři často přerušují pacienty ještě před tím, než pacient řekne všechno, co chtěl říct? III. Otázky pro české i zahraniční studenty 1. Jak jste se učil odebírat anamnézu? Ve kterých předmětech? Čech/Češka: ________________________________________________________________________________________________ zahraniční student/ka: ____________________________________________________________________________________ 2. Cítil jste se na Interní propedeutiku/Clinical Examination in Internal Medicine dobře připraven? Čech/Češka: ________________________________________________________________________________________________ zahraniční student/ka: ____________________________________________________________________________________ 3. Kdy a kde jste odebral svou první anamnézu? V jakém jazyce? Čech/Češka: ________________________________________________________________________________________________ zahraniční student/ka: ____________________________________________________________________________________ 4. Mluvil jste o této anamnéze s lékařem? Čech/Češka: ________________________________________________________________________________________________ zahraniční student/ka: ____________________________________________________________________________________ 5. Jak často odebíráte anamnézu a na jakých odděleních? Čech/Češka: ________________________________________________________________________________________________ zahraniční student/ka: ____________________________________________________________________________________ 6. Čeho by se měl lékař podle vašeho názoru při rozhovoru s pacientem vyvarovat? Čech/Češka: ________________________________________________________________________________________________ zahraniční student/ka: ____________________________________________________________________________________ 7. Co je stejné a co je jiné při odebírání anamnézy na různých odděleních, například na interním oddělení a chirurgii? Čech/Češka: ________________________________________________________________________________________________ zahraniční student/ka: ____________________________________________________________________________________ IV. Projděte společně strukturu anamnézy a doplňte seznam vhodných otázek. Čech použije angličtinu, zahraniční student češtinu. Potom si otázky navzájem porovnejte a diskutujte o případných rozdílech. ZÁKLADNÍ INFORMACE O PACIENTOVI ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ POPIS SOUČASNÝCH OBTÍŽÍ ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ HISTORIE POTÍŽÍ ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ OTÁZKY NA DALŠÍ ČÁSTI TĚLA A ORGÁNOVÉ SOUSTAVY (NERVOVÝ SYSTÉM, ENDOKRINNÍ SYSTÉM, UROGENITÁLNÍ SYSTÉM, KARDIOVASKULÁRNÍ SYSTÉM, GIT, MUSKULOSKELETÁLNÍ SYSTÉM) ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ POSLEDNÍ ZDRAVOTNÍ HISTORIE (ZDRAVOTNÍ STAV, PŘEDCHOZÍ ZDRAVOTNÍ POTÍŽE, POBYT V NEMOCNICI, OPERACE, NEHODY A ZRANĚNÍ, TĚHOTENSTVÍ) ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ RODINNÁ ANAMNÉZA ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ SOCIÁLNÍ ANAMNÉZA ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________