ÚVOD DO KINEZIOTERAPIE CVIČEBNÍ JEDNOTKA METODICKÉ ZÁSADY KINEZIOTERAPIE 17.2.2025 (1) Mgr. Veronika Mrkvicová, Ph.D. Katedra fyzioterapie a rehabilitace – LFMU v Brně Klinika tělovýchovného lékařství a rehabilitace – FNUSA v Brně Obsah 1. 1.Úvod do předmětu, sylabus, doporučená literatura 2.RHB ve zdravotnictví (léčebná rehabilitace) 3.Kinezioterapie 4.Cvičební jednotka 5.Metodické zásady kinezioterapie § Doporučená literatura: § §► DVOŘÁK, R. Základy kinezioterapie. Olomouc 1998 . §► GÚTH, A. a kol. Liečebné metodiky v rehabilitácii pre fyzioterapeutov. Bratislava 2005. §► GÚTH, A. a kol. Vyšetrovacie metodiky pre fyzioterapeutov. Bratislava 1995. §► HALADOVÁ, E. a kol. Léčebná tělesná výchova: cvičení. Brno 2003. §► HROMÁDKOVÁ, J. a kol. Fyzioterapie. 2002. §► KOLÁŘ, P. a kol. Rehabilitace v klinické praxi. Galén 2009. §► KŘÍŽ, V. Rehabilitace a její uplatnění po úrazech a operacích. Praha Avicenum 1986. §► LÁNIK, V. a kol. Liečebná tělesná výchova. Martin Osveta 1988. §► PFEIFFER, J. a kol. Facilitační metody v léčebné rehabilitaci. Praha Avicenum 1976. §► VOTAVA, J. a kol. Základy rehabilitace. Karolinum 1997. §► VOTAVA, J. a kol. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Karolinum 2005. § § Sylabus §1. Úvod do kinezioterapie. Cvičební jednotka. Metodické zásady kinezioterapie §2. Rehabilitační plán, spolupráce lékař-fyzioterapeut. Konkrétní provádění kinezioterapie §3. Kondiční kinezioterapie (aktivace nemocných, udržení a zvyšování kondice) §4. Dechová gymnastika (základní, speciální, polohy těla a jejich vliv na dýchání), relaxace §5. Pasivní pohyby – zásady, způsob provádění §6. Možnosti terapeutického ovlivnění rozsahu pohybu, zásady protahování zkrácených struktur §7. Polohování (zásady, druhy polohování, speciální polohy, pomůcky) §8. Aktivní pohyby - isometrický, isokinetický (pohyb vedený, švihový, kyvadlový, § odlehčený, s odporem, s dopomocí) §9. Možnosti terapeutického ovlivnění oslabení svalu (cvičení dle svalového testu) §10. Nácvik posturálních funkcí (leh-sed, sed-stoj) §11. Nácvik lokomočních funkcí (chůze, lokomoční pomůcky, typy chůzí) §12. Základy reflexních metodik a postupů - facilitace, podmiňování, stimulace proprioreceptorů § Rehabilitace §Rehabilitace je celospolečenský proces přesahující rámec zdravotnictví, který řeší problémy zdravotní, sociální, pracovní, ekonomické, pedagogické, psychologické, technické, kulturní, legislativní § §Koordinované a plynulé úsilí společnosti s cílem sociální integrace jedince § §Konečným cílem tohoto procesu je aktivizace jedince § Rehabilitace §Mluvíme o rehabilitaci ucelené – komprehenzivní – komplexní § §Je to vzájemně provázaný, koordinovaný a cílený proces, jehož náplní je minimalizace přímých i nepřímých důsledků trvalého nebo dlouhodobého zdravotního postižení jedince s cílem optimalizovat začlenění do společnosti Rehabilitace §Z hlediska zaměření dělíme rehabilitaci na: §Léčebnou §Sociální §Pracovní §Pedagogickou §Psychologickou §Technickou § Léčebná rehabilitace (LR) §LR je nedílnou součástí zdravotní péče, zahrnuje soubor diagnostických, terapeutických a organizačních opatření směřujících k maximální funkční zdatnosti jedince § §Cílem LR je dosažení optimální restituce funkce postiženého orgánu a zlepšení zdatnosti celého organismu § §LR má své zásady, postupy, kompetence, indikace a kontraindikace včetně příslušné odpovědnosti § Léčebná rehabilitace §Etapy léčebné rehabilitace (Dvořák, 1998): úTerapie a prevence tzv. sekundárních změn, které provází základní onemocnění ú úVýcvik kompenzačních mechanismů v rámci postiženého orgánu ú úVýcvik substitučních mechanismů v rámci postižení orgánů ú úVýcvik a udržení tělesné zdatnosti na stupni vyšším, než jsou požadavky na jedince v běžné činnosti § Léčebná rehabilitace §Metody léčebné rehabilitace §- fyziatrie (fyzikální terapie a balneologie) §- fyzioterapie §- myoskeletální medicína §- ergoterapie §- rehabilitační inženýrství § § § § Léčebná rehabilitace - cíle §Cílem včasné rehabilitace je obnovení optimální posturální, lokomoční a ideomotorické funkce § a)reedukace funkce posturo-lokomoční – obnovení bipedálního stoje, udržení stability postury s nácvikem lokomoce § §posturální systém: axiální + pletence §lokomoční systém: končetiny + pletence § a)reedukace funkce ideomotorické – ergoterapie, logopedie a psychologie (jemná motorika, záměrně cílený pohyb, sdělovací motorika – řeč) § Dělení pohybové léčby § úLéčená tělesná výchova - kinezioterapie úZdravotní tělesná výchova úHabituální pohybová léčba úPracovní fyzická činnost úRekreační pohybová aktivita § Kinezioterapie = léčba pohybem (LTV) §Jde o využití pohybu k léčebnému účelu § §Využití dynamických a statických sil, které mechanicky působí na organismus zvnějšku, nebo jako produkt aktivní činnosti organismu (Dvořák, 1998) § §Cílem je udržení ohrožené, obnovení poškozené či nahrazení ztracené funkce kompenzačními nebo substitučními mechanismy § Kinezioterapie §Využívá vědecky zdůvodněných pohybů k udržení ohrožené funkce tělesných ústrojí nebo k jejich znovuzískání, pokud byla tato funkce ztracena § §Jde o tělovýchovný proces, ve kterém u osob se změněným zdravotním stavem využíváme pohybových aktivit upravených jak metodicky, tak i pedagogicky § §Spočívá na vlastních teoretických základech, které úzce souvisí s klinickými oblastmi medicíny i tělesné výchovy § Kinezioterapie §proces zdravotnický, pedagogický, psychologický § §indikace kinezioterapie do krátkodobého rhb plánu na základě vstupního vyšetření (anamnéza + objektivní vyšetření) ú §ihned jakmile to dovolí stav pacienta => realizace motorických činností běžného života § §žádoucí (léčebný) efekt: úmístní (cílová tkáň) úzásah do softwaru řízení pohybového systému (monitorování, vyhodnocení, reakce (nervový systém) úsystémový (kardiovaskulární systém, respirační systém, termoregulace, hormonální a enzymatické procesy) ú § Kinezioterapie §Pro správné vedení kinezioterapie jsou nutné: §Teoretické znalosti kinezioterapie, zásady stavby metodických řad §Znalost kineziologie §Správný výběr vhodných prostředků a postup odpovídající individualitě pacienta §Vstupní vyšetření a vyhodnocení pacienta §Klinické znalosti (znalost konkrétních diagnoz) Kinezioterapie - dělení §Dle místa provádění: §Lůžko §Tělocvična/individuální cvičebna §Hřiště §Voda §Terén §Domácí prostředí Kinezioterapie - dělení §Dle počtu cvičících: §Individuální §Skupinová § § § Fotografie0672 Kinezioterapie - dělení §Dle aktivity pacienta: §Aktivní §Semiaktivní §Pasivní § § Kinezioterapie - dělení §Dle zaměření na některou složku pohybu: §Zvětšení svalové síly §Zvětšení rozsahu pohybu §Zvětšení rychlosti pohybu §Zlepšení koordinace pohybu §Zlepšení celkové kondice §Zlepšení schopnosti relaxace Kinezioterapie - dělení §Dle cvičení části těla, systému nebo funkcí úCvičení postižené části těla (rameno, koleno, ruka,…) úCvičení systémů (kardiovaskulárního, dýchacího,…) úCvičení funkce (úchop, lokomoce,…) § Cvičební jednotka § http://www.rehkat.cz/photo/2/1207660355.jpg Cvičební jednotka §cvičení je organizováno ve cvičebních hodinách = cvičebních jednotkách §zpravidla se skládá ze 3 částí: § § Úvodní část § Hlavní část § Závěrečná část § Cvičební jednotka §Úvodní část §cíl: připravit organismus pacienta na zvýšenou tělesnou zátěž, zvýšit aktivitu vegetativního systému §prostředky: jednoduché pohybové prvky, nenáročné na provedení, v rychlejším tempu, nemusí být přesně provedené, emočně působivé § Cvičební jednotka §Hlavní část §předcházet může tzv. průpravná část – obsahuje všeobecnou průpravu, je zaměřená na postižené i nepostižené části těla §cíl: nácvik nových činností a schopností, zvýšení zdatnosti, výkonnosti, rychlosti, obratnosti, síly apod. §prostředky: cílená LTV zaměřená na postiženou oblast § Cvičební jednotka §Hlavní část (možné dělení) § a) vyrovnávací část - je náročnější z hlediska techniky provádění každého cviku. Cviky vybíráme dle cíleného zaměření a činností, které budou následovat v další části. Intenzita zatížení je nízká, pomalé, vedené pohyby b) b) rozvíjecí část – může mít různou náplň a různá zaměření. Využívají se různé pohybové činnosti dle zájmu a potřeby. Intenzita zatížení individuální (sledujeme základní ukazatele stupně zatížení a známky únavy) § Cvičební jednotka §Závěrečná část §cíl: zklidnění, návrat fyziologických funkcí na klidovou úroveň, snížení napětí a celková relaxace §prostředky: dechové a relaxační cvičení (autogenní trénink) Cvičební jednotka § §Cvičební jednotka jednovrcholová úhlavní část cvičební jednotky tvoří jeden vrchol § §Cvičební jednotka vícevrcholová úhlavní část cvičební jednotky je rozdělena do dvou a více částí (= vrcholů) úvhodná u pacientů s celkovým oslabením tělesné zdatnosti a výkonnosti § http://4.bp.blogspot.com/-BZvlRcuoDqY/URC0DecotGI/AAAAAAAAGtw/xvlZpEJqcaY/s640/cardio+tr%C3%A9nink. jpg Cvičební jednotka §Příklady CJ: §https://www.fnbrno.cz/areal-bohunice/rehabilitacni-oddeleni/cvicime-s-rehabilitacnim-oddelenim/t66 77 § §https://www.zdraweb.cz/index.php?pg=videa § §https://fyzioklinika.cz/poradna/navody-na-cviceni § §https://fyzioterapie-online.cz/hallux-valgus-cvicime/ § §https://www.svetfyzioterapie.cz/akutni-bolest-zad-lower-back-pain-lbp-ukazka-cviceni-a-prvotni-dop oruceni-od-fyzioterapeuta Metodické zásady kinezioterapie §Přiměřenost §věku pacienta (somatickému, psychomotorickému, mentálnímu) §pohlaví (ženy – větší kloubní pohyblivost, emocionální vnímavost, nižší výkonnost - menstruace, gravidita apod.) §vrozeným tělesným dispozicím (antropometrické parametry) §schopnosti motorického učení §aktuální tělesné zdatnosti = kondici (výkonnost kardiovaskulárního a respiračního systému) §aktuálnímu pohybovému fondu (stavu konkrétního postižení) §duševním schopnostem (rozumět účelu pohybu) §aktuálnímu psychickému stavu (nálada, rozpoložení) § § Metodické zásady kinezioterapie §Přiměřenost §Z předcházejícího vyplývá výběr činností co do intenzity, trvání, náročnosti: §přiměřené zatížení – dosažení ideální odezvy organismu §nízké zatížení – nedosažení plných možností §nadměrné zatížení – přetížení až poškození pacienta § Metodické zásady kinezioterapie §Přiměřenost §Známky nadměrného zatížení (přetížení kardiovaskulárního systému): § poruchy rytmu pulzu § nadměrné pocení § neobvyklé zčervenání § bledost okolo úst § zmodrání rtů § pocit nevolnosti § lapání po dechu § bolest na hrudi § Metodické zásady kinezioterapie §Přiměřenost § Borgova škála 6-20 §pro hodnocení vnímání intenzity, §namáhavosti zatížení § §Přiměřenost §Borgova škála 1-10 §pro hodnocení subjektivní dušnosti, bolesti na hrudi a bolesti DKK Metodické zásady kinezioterapie Metodické zásady kinezioterapie §Posloupnost, systematičnost §zařadit nový prvek až po zvládnutí předchozího § §nepřidávat více než 3 – 5 nových prvků v jedné CJ § §postupy analytické a syntetické § § Metodické zásady kinezioterapie §Stupňování §postupně zvyšovat náročnost cvičení na jednotlivé prvky pohybu (síla, rychlost, rozsah pohybu, obratnost, koordinace, přesnost, vytrvalost apod.) § §tak dochází k postupné adaptaci organismu pacienta na rostoucí nároky § §cíl kinezioterapie: vytvořit postupně co nejlepší ekonomický a koordinovaný vzorec pohybu § § §Stupňování §Postup: §od jednoduchých spontánních pohybových projevů ke kontrolovanému, cílenému pohybu (pohyb náročný na jemnou regulaci rychlosti, síly, přesnosti) §od známého k neznámému §od konkrétního k abstraktnímu § § Metodické zásady kinezioterapie Metodické zásady kinezioterapie §Soustavnost §pravidelnost cvičení – pravidelné intervaly v týdnu, ve stejné denní době, bez přerušování (např. ranní rozcvička, každodenní procházka se psem apod.) § §v době mimo cvičení instruovat pacienta k samostatnému cvičení § Metodické zásady kinezioterapie § Všestrannost §zaměřit se na všechny atributy pohybu: zdatnost, síla, rychlost, obratnost, vytrvalost, koordinace §kromě vedoucího postižení se zaměřit na celý organismus pacienta s cílem zabudovat určitý nacvičený pohybový prvek do běžných denních činností § Metodické zásady kinezioterapie §Názornost §vhodné přiblížení požadovaného pohybu osobnosti pacienta § §prostředky: slovní popis, vedení při pohybu, předcvičování, přirovnání k všeobecně známým činnostem, využití pomůcek (obrázek, video) § §zdůraznit: výchozí polohu, charakteristické znaky průběhu pohybu, výslednou polohu, účel pohybu § Metodické zásady kinezioterapie §Individuální přístup §každý pacient je individuální osobnost po stránce: ontogenetické, psychické, somatické, psychomotorické, psychosociální § §proto je vždy u každého nutné znát: diagnózu, charakteristické projevy onemocnění, vliv a účinek kinezioterapie, charakterové vlastnosti pacienta (ochota spolupracovat apod.) § §rozdíl mezi individuálním a skupinovým cvičením: u skupinového cvičení nelze plně uplatňovat zásadu individualizace (nutné pečlivě vybírat pacienty vhodné k zařazení do skupinové LTV) § § Metodické zásady kinezioterapie §Osvojení zručnosti §každá nově získaná zručnost zlepšuje pohybové možnosti a schopnosti pacienta, současně s tím zvyšuje jeho celkovou zdatnost a výkonnost a připravuje ho na nácvik dalších zručností § Motivace §snaha o vytvoření potřeby pohybu (vnitřní/vnější motivace) §prostředky: verbální a nonverbální komunikace Prostory pro kinezioterapii §Tělocvična §dostatečný prostor §přiměřená teplota a dobré větrání §osvětlení § §Místnost pro individuální LTV §lehátko/stůl (klasické, speciální, polohovatelné) §sady pomůcek §žíněnka, karimatka §individuální zařízení a potřeby (schůdky, stepy, madla apod.) § §Pomůcky pro LTV §nářadí (lavičky, žebřiny) §náčiní (míče, tyče, činky, terabandy) §zrcadla §pomůcky pro balanční výcvik – míče, úseče, nestabilní plochy, trampolíny § § http://www.rehkat.cz/photo/2/1202896692.jpg [USEMAP] C:\Users\Admin\Desktop\1207660791.jpg http://www.rehkat.cz/index.php?call=fotogalerie&ida=2 Děkuji za pozornost § People playing together, skateboarding and riding bicycle and kick scooter outdoor. Men and women practicing sports activities in park. Healthy lifestyle. Flat cartoon colorful vector illustration. Funny people practicing yoga in park. Group of cute men and women performing gymnastic exercise outdoor. Aerobics training, fitness or sports activity. Flat cartoon colorful vector illustration. Man exercising with leg press machine, lifting platform with weight. Person training muscles in gym, doing body strength workout with equipment. Flat vector illustration isolated on white background Pregnant women doing prenatal yoga exercises set. Mothers with bellies at fitness workout during pregnancy. Stretching gymnastics for moms. Flat vector illustration isolated on white background