MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ Lékařská fakulta předmět: Úvod do moderní pedagogiky Lenka Kučerová (učo 59946) podzim 2004 Šárka Kuchyňková (učo 63796) vyučující: Kateřina Vlčková Klára Halasová (učo 66480) 18.11.2004 Moderní alternativní školy Ř jsou všechny typy alternativních škol, které nejsou přímo odvozovány od koncepcí reformní pedagogiky (tj. klasické reformní školy -- daltonská, waldorfská..) a nejsou zřizovány církevními nebo náboženskými společenstvími Ř mají značně rozsáhlý počet variant v různých zemích Ř většinou školy soukromé, v některých typech i školy státní Ř zřizování bylo a je iniciováno nejčastěji "zezdola", tj. snahami těch rodičů a učitelů, kteří jsou z různých důvodů nespokojeni s charakterem vzdělávání dětí v tradičních školských institucích a chtějí utvářet školu podle vlastních představ Ř většina takovýchto škol byla zakládána v 70. letech skupinami pedagogicky angažovaných rodičů Ř hlavní rysy těchto škol: - emancipační, demokratické ideje o vzdělávání - antiautoritativní, liberální postoj v otázkách výchovy - myšlenky psychoanalýzy a humanistická psychologie Ř radikálně je zde uplatňováno: - silné zapojení rodičů v rámci mimoškolní výchovy - odmítání honby za učebními výsledky a konkurenčního napětí mezi žáky - časté využívání mimoškolního prostředí pro vzdělávací účely - odstraňování hranic mezi předměty a uplatňování projektové výuky Ř vyznačují se také značnou dynamičností; na rozdíl od typů reformně založených škol, které se vyvíjejí vždy v rámci své striktně vymezené koncepce a ustálených zkušeností, jsou tyto školy méně dogmatické a jsou stále v pohybu Otevřené vyučování Ř nejrozšířenější alternativní hnutí na Západě, které se realizuje nejen v soukromých, ale i některých státních školách Ř rozšířilo se od 60. let z Anglie a USA do Německa a jiných zemí západní Evropy Ř hlavní rysy otevřeného vyučování: - použití pestrých a mnohostranně účinných technik, forem a metod výuky (např. hra, umělecká činnost, pokusy, společná práce na projektech, komunikační techniky) - reakce na změněné životní podmínky dětí a na vliv masových sdělovacích prostředků a nepříznivých okolností sociálního zázemí tím, že se dává příležitost ke konkrétním aktivním činnostem, rozvíjejícím koncentraci, vytrvalost a schopnost překonávat překážky - podpora individuální i společné práce, v níž se rozvíjí a kultivuje vnímání a prožívání, myšlení i praktická činnost - změna vztahu školy k žákovi ve smyslu humanizace a modernizace školní práce - změna tradičního prostředí třídy i její atmosféry, ovzduší vzájemné důvěry, pochopení, otevřenosti a pomoci, v klidu bez napětí z tlaku času Ř mezi organizační opatření a formy výuky patří: - společná činnost v kruhu (kruh je nejdemokratičtější organizační forma, umožňuje všem bez překážek kontakt a navozuje příznivou atmosféru pro otevřenou komunikaci) - "svobodná" (tj. žáky volená) učební činnost; žáci buď jednotlivě, po dvojicích nebo ve skupinách pracují svým vlastním tempem na vybraném úkolu, jehož řešení otevírá většinou cestu i k širšímu okolí vesnice, města či městské části - týdenní plánování práce, jehož se zúčastňují i žáci - zařazování projektů (širších témat) překračujících hranice jednotlivých předmětů; projekty a jejich řešení otevírají školu jejímu okolí, protože vycházejí z praktického života a svým řešením se do něj opět vracejí - práce žáků pod vedením učitele Ř otevřené vyučování se snaží najít takovou cestu k dítěti, která by byla zbavena pedocentrických a romantizujících prvků, které se objevují v přílišném důrazu na individualitu dítěte Ř chce se vyhnout dosud běžnému tlaku především na intelekt působícího vlivu školy -- předávání velkého množství izolovaných poznatků bez vzájemné návaznosti předmětů a praktického využití v životě Školy s volnou architekturou (školy otevřené) Ř mají blízko ke školám s otevřeným vyučováním Ř vznikly v 60. letech v USA a rozšířily se zejména do Anglie a Švédska Ř tradiční architektonické rozdělení na jednotlivé učebny je v nich změněno - základem prostorové dispozice je otevřené učební centrum (= hala vybavená volně přístupnou knihovnou a zařízená ke studiu a vyučování) kolem něhož jsou seskupeny speciální i obvyklé učebny a místnosti pro školní služby (stravování) a různé jiné účely (např. sportovní činnost) Ř nové formy pedagogické práce, které se v této škole uplatňují jsou v souladu s následujícími principy: - princip variability činnosti žáků -- střídání tradiční formy hromadného vyučování s jinými formami, např. samostatným studiem - princip variability počtu žáků -- rozdělování žáků jedné třídy do menších skupin nebo naopak spojování žáků dvou i více tříd - princip týmového vyučování -- určitý kolektiv žáků je vyučování současně dvěma až třemi učiteli - princip přístupu žáků k informačním zdrojům -- volný přístup žáků do mediotéky - princip integrací funkcí škol -- škola neslouží jen pro vyučování ale zároveň i jako kulturní a osvětové centrum v době mimo vyučování Ř srovnání otevřené školy se školou tradiční: - tradiční školy dosahují v průměru o něco lepších výsledků v kognitivní sféře vzdělávání žáků než školy otevřené -- ty však naproti tomu dosahují lepších výsledků v psychickém a sociálním rozvoji žáků (podle výzkumu ve Švédsku) - větší volnost žáků - projevuje se nejen tím, že v otevřené škole neexistuje obvyklý dozor učitelů např. ve školní jídelně nebo tím, že jednou měsíčně se scházejí všichni žáci vyšších ročníků s ředitelem v auditoriu a diskutují s ním o tom, co by se v provozu školy mohlo zlepšit - v tradiční škole mají žáci pocit, že všechno je již neměně stanoveno, naplánováno a oni sami jsou jen pasivními příjemci toho, co se jim předkládá (v důsledku toho je celkový zájem žáků tradičních škol na vzdělávání nízký, někdy až negativní); v otevřených školách mají žáci pocit, že mohou spolurozhodovat o tom, jak a v čem se mají vzdělávat a to zvyšuje jejich zájem a motivaci na vzdělávání - stupeň celkové aktivity žáků je vyšší, ale na druhou stranu otevřená škola klade vyšší nároky na práci učitelů ˙ zemí s nejvyšší variabilitou a počtem alternativních škol je USA Ř mnoho těchto škol vzniklo v 60. letech jako jeden z důsledků hnutí za občanská práva, např. protest proti rasové segregaci v jižních oblastech USA Ř v různých městech a obcích byly vytvářeny tzv. volné školy se speciálními programy zaměřenými např. na žáky z kulturně deprimovaných rodin, z etnických minorit... Ř mezi nejznámější patří: - magnetové školy - školy 21. století - školy bez ročníků - nezávislé školy Školy bez ročníků Ř žáci jsou v ní sdruženi ve skupinách nebo třídách nikoliv na základě věku, ale na základě svých vzdělávacích potřeb, zájmů a schopností Ř neexistují obvyklé ročníky, ale jsou vytvořeny tzv. pracovní skupiny, které vyhovují individuálnímu tempu učení každého jednotlivce Nezávislé školy Ř jsou elitní školy, vzdělávají se zde děti z rodin s vyššími příjmy, s vyšším vzděláním ale také s vysokým společenským vlivem Ř dosahují vysokých kvalit a vysokých nároků kladených na studenty Ř jsou alternativní především pro princip internátní výchovy a předpokládá se, že je to dobrá příprava na pozdější samostatný život Mezinárodní školy Ř většinou nestátní Ř obsahově jsou orientovány na mezinárodní, globální či multikulturní problémy, na výchovu k porozumění a spolupráci mezi národy Ř mají obvykle velmi bohaté programy výuky cizích jazyků a umožňují tzv. mezinárodní maturitu ˙ v ČR jsou alternativní školy fenoménem, který se objevil až po r. 1989, určité koncepce se vytvářeli i dříve, ale nepodařilo se je zrealizovat Projektové vyučování Ř rozvinuto již na přelomu našeho století známým představitelem americké pragmatické pedagogiky J. Deweyem a W. H. Kilpatrickem jako prostředek demokratizace a humanizace vyučování a školy Ř cílem je řešit úkol, který je konkrétní, má smysl, je reálný, vychází ze života a po zpracování se do něj zase vrací Ř práce na projektu dává žákům možnost uplatnit se podle svých možností, spolupracovat s ostatními a být jim prospěšný, zažít pocit úspěchu, ale i významu vzdělání Ř děti se učí nikoliv jen pro budoucí život, ale učí se žít právě teď v tomto okamžiku Ř učí se poznávat sebe i jiné, znát svou cenu a uplatnit se Ř projektové vyučování je jednou z cest, jak změnit školu zevnitř, jak podpořit a realizovat vnitřní reformu ve smyslu demokratizace a humanizace školní práce Ř vychází ze zkušeností dětí, otázky k řešení vyvstávají z činnosti, z kontaktu se životem, z aktivního vztahu člověka společenského nebo přírodního prostředí Ř účelem řešení projektu je rozvíjení iniciativy, aktivity, tvořivosti, samostatnosti, organizačních schopností a dovedností plánovat práci Zdravá škola Ř podstatou projektu Zdravá škola je vytvoření zdravého prostředí v našich školách a výchova ke zdravým životním návykům a chování Ř zdraví není pojímáno pouze jako nepřítomnost nemoci, je to celkově dobrý životní pocit, který člověk prožívá v rovině tělesné, duševní i sociální Ř pro školu to znamená přítomnost tělesného a duševního zdraví, pěstovaného na základě: - změněného humánního pojetí žáka - příznivé školní atmosféry - dobrých vzájemných vztahů mezi učiteli - dobrých vzájemných vztahů mezi učiteli a žáky - dobrých vzájemných vztahů mezi školou a rodiči Ř škola je nejen místem pro vzdělávání, ale zároveň jedním z prostředí pro podporu zdraví Ř výchova ke zdraví je nejen součástí osnov, ale hlavně výchozím motivem k vytváření postojů vedení školy a učitelského sboru, zabezpečujícím pozitivní ladění atmosféry školy Ř na projektu se aktivně podílejí žáci a pomáhají celé prostředí dotvářet Ř ve výuce se preferuje diskuse, možnost volby a rozhodování a samostatné řešení problémů Ř škola je otevřeným systémem, který v místě působí jako osvětové centrum a spolupracuje s rodiči žáků, přáteli školy, místními občany a správními institucemi Citace literatury: Průcha, J. Alternativní školy. Gaudeamus, 1994. http://simmer2.wz.cz/spol_zaklad/srovp/skoly.doc