Kateřina DOUPOVCOVÁ, Roman FOREJT -- Formy výchovy MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNě LÉKAŘSKÁ FAKULTA SEMINáRNí PRáCE ZÁKLADY MODERNÍ PEDAGOGIKY - FORMY VÝCHOVY ŠKOLNÍ (VYUČOVACÍ FORMY -- FRONTÁLNÍ, SKUPINOVÁ, INDIVIDUÁLNÍ VÝUKA), MIMOŠKOLNÍ (INSTITUCE), RODINNÁ (STYLY VÝCHOVY), SEBEVÝCHOVA Vyučující: Kateřina Vlčková Semestr: podzim 2004 Kateřina DOUPOVCOVÁ: UČO -- 60001, katerina.doupovcova@med.muni.cz Roman FOREJT: UČO -- 66582, 66582@med.muni.cz ZDRAVOTNÍ VĚDY, pedagogická specializace optometrie Brno, Listopad 2004 Obsah 1. Výchova a její podstata 3 2. Formy edukace 3 3. Školní výchova 4 4. Mimoškolní výchova 7 5. Rodinná výchova 8 6. Sebevýchova 10 7. Závěr 11 8. Seznam použité literatury 11 1. Výchova a její podstata Výchova je cílevědomá a záměrná činnost, determinovaná společensky. Je zaměřena na proces předávání zkušeností dalším generacím. Vštěpuje návyky, působí na charakter jedince, utváří tělesné a duševní vlastnosti lidí, využívá dědičnosti a působícího prostředí. 1. intencionální = záměrná, cílevědomá, plánovitá a účelová činnost, fungující osobnost. Vyznačuje se vysokou mírou organizovanosti a probíhá v rodině a ve škole. Intencionální výchovu preferoval J. Locke, neboť byl přesvědčen, že dítě je tabule rasa a že jen na vychovateli záleží, jakou pozornost jedinci věnuje, byl přesvědčen o všemocnosti výchovy - optimistický přístup 2. funkcionální = spontánní, bezděčná, živelná. Jedinec formuje sám sebe v sociálním prostředí, které ho ovlivňuje. Podvědomě přebíráme metody z prostředí, v němž žijeme. Nevýhodou tohoto působení může být, že pokud se člověk učí s chybou, není nikdo, kdo by ho na ni upozornil a dochází k tzv. interferenci. J. J. Rousseau preferoval funkcionální působení, kladl důraz na genotyp - pesimistický přístup. EDUKACE = výchova v širším slova smyslu (zahrnuje výchovu v užším slova smyslu i vzdělávání). VÝCHOVA v užším slova smyslu je proces směřující primárně k rozvoji jedincových postojů (obecné, specifické, hodnotící kritéria, pochopení procesu hodnocení aj.), potřeb, zájmů a chování = > charakter, sociální chování. VZDĚLÁVÁNÍ = rozvoj vědomostí, dovedností, návyků, schopností => vzdělanost, vzdělání, kvalifikace 2. Formy edukace Výchova napomáhá plnému a mnohostrannému rozvoji osobnosti. Uskutečňuje se v celé společnosti. 1) školní edukace ˙ školní výchova: a) vyučování -- dle státního a školního kurikula b) mimovyučovací školní aktivity c) vliv školního prostředí ˙ institucionální edukace, specializovaná a profesionalizovaná instituce, úloha systematizační a integrační 2) mimoškolní edukace (výchova) ˙ síť společenských, kulturních organizací, masmédia ˙ funkce: poradenská, agitační, edukační, aj. 3) rodinná edukace (výchova) ˙ veřejné mínění, obsah rodinného života aj. - funkcionální ˙ prostor pro vlasteneckou výchovu, estetickou, kulturní, tělesnou a sportovní, rozvoj morálních kvalit, pracovních návyků aj. 4) autoedukace (sebevýchova) - sebevýchova v užším slova smyslu a sebevzdělávání. 3. Školní výchova Škola byla a nadále zůstává základní institucí napomáhající mnohostrannému rozvoji tvůrčí osobnosti. Tisíciletá historie se neustále mění spolu s charakterem společnosti a rozvojem její ideové orientace, vědy, techniky, umění a celého způsobu života. Postupně se škola demokratizovala a byla dostupná stále širší vrstvě populace. Bylo formulováno právo na základní i středoškolské vzdělání, zvyšování jedinců s vysokoškolským vzděláním a tím i ekonomické řešení problému -- bezplatné základní a středoškolské vzdělání, podpora vysokoškolského studia formou stipendií a odpovídající podmínky učitelstva všech kategorií. Škola se zároveň specializovala a vytvořila síť základních škol, středních odborných škol a učilišť, vysokých škol univerzitního, technického i uměleckého směru, které připravují kvalifikované odborníky z hlediska potřeb společnosti. Škola nese hlavní zodpovědnost za úroveň, šíři a hloubku všeobecného i odborného vzdělání občanů a za jejich rozvoj v oblasti jednotlivých výchovných složek, kvalit osobnosti i sociálních rolí. Na rozvoji občanů se spolu se školou podílí celý život a zvláště pracoviště, kulturní zařízení, společenské organizace a hromadné sdělovací prostředky a rodina. Při obsahové a metodické modernizaci nemohou samy školy splnit všechny pedagogické funkce vyžadované moderní společností. Škole přísluší úloha systematizační a integrační. To je povinnost uvést nejrozmanitější podněty, se kterými se jedinec denně setkává, v pevný systém základních, zdůvodněných a uspořádaných informací o přírodě, společnosti i člověku, který tvoří východisko jeho porozumění skutečnosti a jeho adekvátním jednáním v souladu s potřebami a perspektivami společnosti. Výchova se svým mnohostranným zaměřením prostupuje celou činností škol všech stupňů. Všechna školská zařízení a jejich prvky, podněty učitelů, školní režim i atmosféra působí na jedince a (přejme-li si to či ne) odráží se ve - vědomostech, dovednostech, návycích, schopnostech, postojích, zájmech, potřebách i sociálním chování. Na komplexní výchově žáků se podílí každý pracovník školy ve všech situacích, při všech projevech a každým činem. Rozpor mezi vyučovacím působení a neformálním stykem (mezi slovy a činy, podceňování mimovyučovacích momentů) paralyzuje výchovné záměry školy. Výchova v rámci vyučování, výchova v mimovyučovacích aktivitách a působení školního prostředí se neustále prostupují, doplňují a integrují. Vyučování je základem školní výchovy. Jeho koncepci tradičně určovaly tyto didaktické dokumenty, které však postihovaly pouze některé aspekty složitého a mnohostranného vyučovacího procesu: ˙ studijní profil -- formuloval obecné cíle výuky ˙ učební plán -- stanovil systém vyučovacích předmětů a jejich zařazení do ročníků ˙ učební osnovy -- konkretizovaly obsah jednotlivých vyučovacích předmětů V souladu se zahraničními zkušenosti se začíná uplatňovat termín kurikulum, který zahrnuje komplex problémů k řešení otázek proč, koho, v čem, jak, kdy, za jakých podmínek a s jakými očekávanými efekty vzdělávat. Pojem kurikulum má tři základní významy: ˙ vzdělávací program, projekt, plán ˙ průběh studia a jeho obsah ˙ obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujících, její plánování a hodnocení Obsah vyučování bývá blíže specifikován vzdělávacími (cílovými) standardy -- konkrétní požadavky na vědomosti, dovednosti a jiné kvality, kterých má být dosaženo. Jádrem je kmenové učivo -- souhrn obsahových prvků, které tvoří povinnou část vzdělávacích programů. Každý vyučovací předmět se podílí v rovině specifických cílů na některé složce výchovy -- jazykové a vědecké; technické, ekonomické a pracovní; mravní, právnické a politické; estetické a tělesné. Všechny předměty zasahují do oblasti výchovy filozofické. V rovině cílů obecných by měly předměty spolu se specifickým učivem i stylem vzdělávací práce uvádět do života jednotlivé výchovné složky a přispívat k plnému rozvoji osobnosti. Někteří učitelé nevidí a někdy nechtějí vidět svou disciplínu v obecném poli výchovného působení, neuvědomují a nepřipouští si vazby s dalšími disciplínami. Dochází pak k jednostrannosti působení, redukci pouze na specifické cíle. Učitel by měl být do jisté míry mnohostranně rozvinutou osobností a mít základní orientaci ve všech výchovných složkách. Mimoškolní vyučovací aktivity provázejí vyučovací formy výchovy, jejich paleta je bohatá a záleží na podmínkách školy, jak tyto formy rozvíjí a jak v nich uspívá. Mohou být realizovány vlastními prostředky školy, ve spolupráci se společenskými organizacemi a kulturními institucemi. Mohou být povahy hromadné (několik tříd, celá škola -- exkurze -- vhodná motivace, připravenost a organizace), skupinové (menší skupiny zájemců -- kroužky -- mají o věc zájem, samostatná a tvůrčí činnost žáka, hlubší kontakt učitele) či individuální (vybraní jedinci podle zájmů a předpokladů -- vedení četby, podpora vlastních činností, prezentování výsledků -- důvěra žáka k pedagogům, obětavost pedagogů). Tato práce dává možnost překonat jednostrannost při výuce, prohloubit výchovnou činnost s mládeží ve směru hlavních životních orientací (intelektuální, citové a volní), kterým se v povinném vyučování nedostává prostoru. Vliv školního prostředí je nezanedbatelným faktorem výchovného působení. Materiální i sociální prostředí působí na vztah žáka ke škole, k oboru, ke studiu, k lidem a ke společnosti vůbec, vztah k hodnotám a životnímu způsobu. Záleží na celkové úpravě školní budovy, její výzdobě, na heslu, bystě, obrazu či nástěnce, květinovém zákoutí a dalších detailech. Nejde o množství, ale o úpravu vynikající vkusem a uměřeností. Záleží i na kultuře mezilidských vztahů (ve třídě, učitel -- žák, učitel -- učitel, osoby ve škole pracující). Kultura školního prostředí se vrátí ve formě výchovně- vzdělávacích výsledků, vztahu žáků ke škole i ke všem hodnotám, kterých je škola nositelem a tlumočníkem. 4. Mimoškolní výchova Je organickou součástí komplexní výchovy. Plní základní cíle výchovného programu společnosti specifickými prostředky, ve specifických podmínkách a za použití specifických forem. Její úloha je nezastupitelná. Zvláštností je bohatství bezprostředních prožitků a zkušeností. Uskutečňuje se celou sítí společenských organizací, kulturních zařízení a hromadných sdělovacích prostředků. Sjednocují ji společné obecné cíle jednotlivých organizací či institucí. Společenské organizace se na výchově podílejí stále více a všestranněji a to v rovině obecné i specifické. Působí výchovně dovnitř -- na své členy, i na široký okruh veřejnosti. Internacionální (přímá) výchova se uskutečňuje prostřednictvím kurzů, přednášek, seminářů, diskusí i dalších forem pedagogického působení. Funkcionální (nepřímá) výchova probíhá neustále ve spojitosti s vlastním životem a aktivitou organizace. Působení společenské organizace může být dlouhodobé povahy i relativně krátkodobé ve formě poradenské, propagandistické nebo agitační. Kulturní instituce slouží výchově, vzdělávání a plní i funkce specifické jako zařízení odpovídající za tvorbu kulturních hodnot a jejích zachování, prezentaci i ochranu. Muzea a galerie, knihovny, divadla, kina a koncertní zařízení, objekty památkové péče, zoologické a botanické zahrady, hvězdárny a planetária a další zařízení vytváří svými fondy, prezentacemi a celou svojí činností předpoklady pro rozvoj vědy a techniky, umění i celého kulturního života společnosti. Poskytují výchovně-vzdělávací působení internacionální i funkcionální povahy. Obohacuje poznání i citové prožitky lidí, stimuluje jejich zájmy, uspokojuje jejich potřeby a rozvíjí jejich názorovou orientaci. Kulturní zařízení připravují specifické prezentace pro jednotlivé skupiny zájemců z hlediska jejich věku a potřeb = speciální dětská oddělení (muzea, čítárny) atd. Svou činnost prezentují na veřejnosti a ve sdělovacích prostředcích, prohlubují kontakty se školami a rodinou. Hromadné sdělovací prostředky (masová komunikační média) -- tisk, rozhlas, film a televize. Díky moderní technice mají široký rozsah působnosti, vstupují do každé rodiny, provázejí každého občana a slouží mu v kterékoliv životní situaci. Mají již svou tradici, své každodenní místo, svou nezastupitelnou funkci. Informují o dění doma i ve světě, přinášejí zprávy z politiky, ekonomie i kultury, z vědy, techniky i umění, přibližují svět práce, zábavy i sportu. Své čtenáře, posluchače a diváky informují, přesvědčují a dávají jim rady a varování. Hromadné sdělovací prostředky informují a tím vychovávají. Umožňují poznání faktů, jejich srovnání a utřídění. Mnohdy přináší ještě i dílčí zobecnění a stále více se v nich posilují formy umožňující proniknout k podstatě jevů a odhalovat samy zákonitosti skutečnosti -- stati v tisku, přednášky, besedy, diskuse v rozhlase nebo v televizi a především vědecký a vědeckopopulární film Vyhraněně internacionální výchovně-vzdělávací funkci mají různé kurzy, pořady a akce, které jsou často přenesením klasických forem na stránky tisku, do rozhlasového přijímače, na plátna kin, na televizní obrazovku. Funkcionálně působí na rozvoj osobnosti prakticky každý podnět těchto prostředků. Vychovávají výběrem faktů, které poskytují, jejich uspořádáním v komplexních relacích, jejich interpretací i hodnocením. Otázky politické, ekonomické, sociální a kulturní nejen exponují, ale i vtahují do nich účastníky a umožňují jim podílet se na jejich řešení. Zároveň působí i silou příkladů, které před diváka staví, komentují a hodnotí. 5. Rodinná výchova Rodina, jako základní sociální jednotka, se tradičně podílela na výchově mládeže i dospělých. Je to místo, kde si jedinec osvojuje základy svého sociálního chování. V rodině se utvářejí jeho představy a pojmy světonázorové, politické, morální, pracovní i estetické, které se mění v názory a přesvědčení promítající se do jeho každodenního chování. Rodina svými vlivy působí na utváření lidského profilu všech svých členů. Soužitím v rodině se všichni členové rozvíjejí, přetvářejí a proměňují. Rodina výchově poskytuje přirozenost, bezprostřednost a aktuálnost. Jednotlivé subsystémy moderní výchovy -- školní, mimoškolní a rodinný -- se navzájem doplňují, jeden bez druhého ztrácí na účinnosti. Rodinná výchova se uskutečňuje mnoha prostředky. Na prvním místě rozvíjí své členy veřejným míněním. Toto mínění může být vzhledem ke společnosti příznivé, ale někdy i krajně nepříznivé. Může být např. hluboce vlastenecké, ale i národnostně indiferentní až negativistické. Toto veřejné mínění rodiny není neměnné, je utvářeno jednotlivými členy rodiny, je průmětem jejich prožitků, zkušeností a událostmi každodenního života. Významným prostředkem rodinné výchovy je sám obsah rodinného života, tj. společné zájmy, které rodina sleduje. Rodina může poskytovat mnoho zajímavých zkušeností a zážitků převážně dětem. Z hlediska vlastenecké výchovy může mnoho učinit tím, že svým členům umožní poznávat krásy vlasti, její hodnoty materiální i kulturní. V oblasti estetické a kulturní má rodina velký prostor. Také v oblasti tělesné a sportovní výchovy mladé generace má rodina velký vliv. Rodina má také velký vliv na rozvoj morálních kvalit jedince. Mnoho může učinit především pro rozvoj kladného vztahu k práci. A to svým životním stylem, zapojením jednotlivých členů do dělby práce, vzájemným příkladem -- pracovitost, láska k práci, radost z dobře vykonané práce a naopak deformace ve vztahu k práci. Výchova k ukázněnosti -- pevný životní řád a režim je pro členy samozřejmost. Rozvoj morálně-volních kvalit nápodobou i taktním vedením v rodinném kruhu. Patologické výchovné působení v rodině a) ochranářská (rozmazlující) -- neučí dítě samostatnosti, rodiče za dítě každou činnost vykonají --- syndrom naučená bezmocnost b) autokrativní, autoritativní -- výchova prostřednictvím příkazů, zákazů, nařízení. Veškerý čas a činnosti jsou přesně vymezeny, výsledkem dva extrémy -- dítě si bude vybíjet svou agresi vůči hračkám, zvířatům nebo vůči slabším jedincům, x dítě bude celý život trpět pocitem méněcennosti c) protektizující -- rodina, která hájí zájmy dítěte za každou cenu: zastrašování, korupce i fyzické násilí --- důsledek -- dospělý jedinec, pokud se uplatní, je rozený diktátor, pokud se neuplatní zcela, bude podlézat nadřízeným a deptat podřízené. d) odmítající -- důvody odmítání -- nechtěné dítě nebo handicapované dítě --- sociální nepřizpůsobenost dítěte a trpí komplexem méněcennosti (psycholog Adler) e) odkládající -- rodina odloží děti k prarodičům nebo jiným příbuzným -- většinou u nezralých rodičů, děti vidí výchovu jako dvoukolejnou --- naučí se toho zneužívat f) přetížená -- většinou VŠ vzdělaní rodiče -- mají pocit, že na výchovu nestačí = konflikty mezi rodiči i mezi rodiči a dítětem - je stresováno - získá pocit, že nic nestíhá jako rodiče g) pedantská -- většinou starší rodiče -- chtějí v dětech zúročit to, čeho sami nedosáhli, bez ohledu na schopnosti a možnosti dítěte h) prázdná skořápka -- dnešní typ -- každý člen rodiny má své osobní prostředí, chybí interakce mezi jednotlivými členy rodiny --- dítě se stane uzavřené, stačí si samo nebo je dítě přecitlivělé a snaží se upoutat na někoho jiného 6. Sebevýchova Sebevýchova je specifická forma pedagogické aktivity. Jedinec se sám stává iniciátorem i realizátorem výchovně vzdělávacího procesu. Je tedy sám sobě pedagogem i vychovávaným. Koncepce sebevýchovy je analogická koncepci výchovy druhým jedincem. I při ní můžeme rozlišit sebevzdělávání a sebevýchovu v užším slova smyslu. Také cílová orientace se neliší od obecné struktury výchovných cílů v heteroedukativním procesu. Prioritu mají ovšem cíle individuální a autonomní. Sebevýchovná aktivita je podmíněna několika předpoklady. Výchozím předpokladem je odpovídající motivace, potřeby a zájmy. Jedinec může být motivován podněty ze školy, pracoviště, veřejné činnosti, vzorem a příkladem druhých lidí apod. Mohou ho vést zájmy filosofické, vědecké, technické, pracovní, kulturní i sportovní. Dalším předpokladem je rozvinutá schopnost autodiagnózy. Jedinec musí být schopen zhodnotit vlastní stupeň rozvoje, klady i nedostatky a rozhodovat se pro další změny svého chování. Dále je závislá na schopnosti jedince koncipovat svůj další rozvoj. Musí umět plánovat, koncipovat a organizovat tento rozvoj a pravidelně kontrolovat dosahované výsledky. Velmi důležitým předpokladem sebevýchovy je zabezpečení adekvátních prostředků pro studium. Jde např. o odbornou i populárně vědeckou literaturu knižní i časopiseckou, o nejrůznější autodidaktické příručky a technické prostředky. Bez významu není ani konzultační a poradenská služba. Má-li současná školní výchova napomoci sebevýchově, měla by posílit některé momenty svého působení. Jde především o prohloubení orientace výchovy na postoje, potřeby a zájmy, a to jak o rozvoj obecných postojů ke společnosti, lidem a hodnotám, tak o rozvoj specifických postojů, potřeb a zájmů. Pokud se tyto postoje, zájmy a potřeby nepodaří rozvinout, snižují se motivační stimuly sebevýchovy. Zanedbatelné není ani prohloubení celkové formativní orientace výchovy = rozvinuté schopnosti získávat nové informace, hodnotit je a zobecňovat, aplikovat je v praxi a utvářet si názory a přesvědčení. To by měla rozvíjet už školní výchova -- "od školy pamětní ke škole tvůrčí". Prohloubení orientace na autonomní výchovné cíle, které si klade sám jedinec. Ty musí znát a respektovat a heteronomní cíle (stanoví společnost nebo skupina) postupně autonomizovat. 7. Závěr Všechny formy výchovy -- školní výchova (vyučování, mimovyučovací školní aktivity, vliv školního prostředí), mimoškolní výchova (společenské a kulturní organizace, masmédia), rodinná výchova (veřejné mínění, zájmová orientace rodiny, rodinné aktivity) a sebevýchova (autodiagnostika a automotivace, autodidaxe, podíl na různých aktivitách) -- pokud mají správně plnit svoji funkci všestranného rozvoje jedince, se musí vzájemně doplňovat a neustále spolu spolupracovat. 8. Seznam použité literatury JŮVA, V. sen.; JŮVA, V. jun.: Úvod do pedagogiky. 2. rozšířené vydání. Brno, Paido, 1995. 95 str.