Zpracovaly: Michaela Kovářová, UČO 142994 Darina Haličková, UČO 143008 1. PEDAGOGIKA ( pedagogika jako věda, vymezení, význam, využití, její pojetí ve světě, problémy a specifika; vztah pedagogiky k jiným vědám ) Pedagogika -- termín z antického Řecka ( lat. paidagógos, paedagogus ) ˙ v pojetí laiků "receptář" na výchovu dětí ve škole, soubor praktických návodů a postupů, které uplatňují učitelé ve své vyučovací činnosti ve škole ˙ odborné pojetí věda o edukační realitě, kterou pomocí své teorie a výzkumu identifikuje, popisuje, analyzuje a objasňuje - teorie ( věda, výzkum) - praxe ( edukační činnosti a jejich metodika) - duální obor normativní charakter -- vytváří určité preskripce, normy, vzory, doporučení jak realizovat edukaci explanativní charakter -- popisuje a vysvětluje různé jevy eduk. reality - je to věda, má všechny charakteristiky vědy, tj.: 1) jasně vymezený předmět 2) výzkum a jeho metodologie 3) infrastrukturu 4) účel, poslání 5) nehodnotí 6) systém 7) pojmový aparát Předmět pedagogiky ˙ edukační realita, její procesy a konstrukty ˙ vše, co vytváří edukační prostředí ˙ procesy, které se v těchto prostředích realizují ˙ výsledky a efekty těchto procesů Struktura pedagogiky ˙ teorie ( popis a explanace procesů a jevů ) ˙ výzkum ( data pro popis ) Obsahová náplň pedagogiky ˙ soubor pedagogických disciplín, edukační vědy (viz ot.č.2) Paradigmata pedagogiky ˙ paradigma = soubor obecných názorů, výzkumných přístupů a konkrétních metod, které jsou sdíleny těmi, kdo určitou vědu realizují (určuje co a jak zkoumat, vysvětlovat, rozvíjet...) ˙ pedagogika je věda synchronně multiparadigmatická -- existuje zde vždy několik způsobů realizace, nelze se sjednotit na jednom jediném pojetí předmětu a metod Účel a poslání pedagogiky ˙ instrumentální účel -- plánovat a zabezpečovat institucionální výchovu mládeže a dospělých ˙ hlavním účelem pedagogiky je být a zůstat normální vědou, tj. rozvíjet atributy, které normální vědu charakterizují ( viz výše ) Pedagogika jako věda -- 2 složky A) složku plnící funkci základního výzkumu -- teoretický výzkum B) aplikační složku, zaměřenou instrumentálně -- k praktickému využití Využití pedagogiky - v několika oblastech ˙ školství -- čerpá poznatky nezbytné pro realizaci a řízení edukace ve školním prostředí ˙ mimoškolní vzdělávání -- aplikace pedagogiky je obdobná jako ve školství, vytvoření specifických disciplín ˙ ekonomické rozhodování -- musí přihlížet také k pedagogickým aspektům ( např. poměr počet učitelů / žáků na školách apod. ) ˙ sociální politika -- které skupiny podle úrovně vzdělání získávají uplatnění na trhu práce, které profese jsou postihovány nezaměstnaností apod. ˙ pomáhající profese -- domovy mládeže, nemocnice, stacionáře, domovy pro seniory apod. ˙ samotná věda -- podíl na objasňování současného života společnosti, její minulosti i budoucnosti Pedagogika ve světě Německo ˙ pojetí pedagogiky jsou podobná jako v českých publikacích ( souvisí s historií; české pedagogické a didaktické myšlení bylo výrazně ovlivňováno německým ) ˙ v němčině Pädagogik = Erziehungswissenschaft, tedy "věda o výchově" ( jsou to synonyma ) ˙ pedagogika = teorie výchovy, filozofie výchovy USA, GB, Kanada, Austrálie ( = anglosaské prostředí ) + Skandinávie ˙ používání termínu educational science / sciences = edukační věda / vědy -- ve smyslu skupiny interdisciplinárních oborů (teoretických a výzkumných ), pokrývajících různé stránky edukace ˙ výraz pedagogy má užší význam ( "To, co dělají učitelé, aby naplnili cíle vzdělání." ) ˙ v anglosaském prostředí i mezinárodně pedagogika = soubor věd o edukaci zahrnujících teorii a výzkum Francie ˙ pedagogika -- multidisciplinární význam, jedna ze sociálních věd Vztah pedagogiky k jiným vědám ˙ postavení pedagogiky mezi jinými vědami -- předmět diskusí přiřazována k humanitním vědám (jako filozofie ) X nebo k "vědám o člověku" (jako antropologie ) ˙ nejvhodnější -- chápat ji jako jednu ze sociálních věd (social sciences ), dále sem patří např. sociologie, sociální psychologie, kulturní antropologie, demografie, ekonomie, politologie, edukační vědy, vědy o komunikaci apod. LITERATURA: ˙ PRŮCHA, J., Moderní pedagogika. Praha, Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3 ˙ PRŮCHA, J., Přehled pedagogiky - úvod do studia oboru. Praha, Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4