Questions (i): Yes/No questions and short answers Otázky (i): otázky zjišťovací a krátké odpovědi A: Play you poker? B: Mo, I'm afraid not. I don't really piay many card games. De ffc» )e A: Do you any sport? B: Yes, I do. I play squash in the winter and tennis in the summer. Do you like tennis? ú h A: Yes, t tike. I'm a member of a local club. B: How about a game one day? I hope you're not too good! Tvoření otázky s do a bez do Obsahuje-li oznamovací věta pomocné nebo modálni sloveso, tvorí se k ní otázka obrácením poradí podmetu a slovesa (tzv. inverzí). Jeli v oznamovací větě významové sloveso (kromě be), je třeba použít příslušný tvar slovesa do (do, does nebo did) ve funkci pomocného slovesa. - Pomocná slovesa: be, have, will Tom is coming. Is Ann coming? Otázka: pomocné sloveso + podmět + významové Tom was running. Was An n running? sloveso Tom has left. Has Ann left? Tom will be late. Will Ann be late? Modálni slovesa: can, should, may, might atd. Otázka: modálni sloveso + podmět + význ. sloveso be jako význ. sloveso: otázka: tvar slovesa be + podmět Významová slovesa kromě be Otázka: pomocné sloveso do/does/did + podmět + významové sloveso Tom can come. Can Ann come? Tom should wait. Should Ann wait? Tom is English. Is Ann English? Tom plays tennis. Does Ann play tennis? Tom phoned. Did Ann phone? Otázky s významovým slovesem have se tvoří pomocí do/does/did, otázky s have got bez do. Tom has time. Does Ann have time? Tom has got time. Has Ann got time? Krátké odpovědi Odpovědi pouhým Yes nebo No jsou často vnímány jako nezdvořilé, proto se doporučuje používat vždy Úplnou krátkou odpověď. V ní znovu použijeme pomocné sloveso z otázky. Is David coming? - Yes, he is. / No, he isn't. Was Ann waiting? - Yes, she was. / No, she wasn't. Has my letter arrived? - Yes, it has. / No, it hasn't. Will it be cold? - Yes, it will. / No, it won't. Can you see? - Yes, I can. / No, I can't. Do you smoke? - Yes, I do. / No, I don't. Does Janet know? - Yes, she does. / No, she doesn't. Did it rain? - Yes, it did. / No, it didn't. Také u otázek s významovými slovesy be a have got se opakuje pomocné sloveso z otázky. Is Tony here?- Yes, he is. / No, he isn't. Have you got time?- Yes, I have. / No, I haven't. Zapamatuj si ■ Otázky s významovým slovesem: použít tvar slovesa do ■ Úplné krátké odpovědi jsou zdvořilejší - zopakujte pomocné sloveso z otázky 4° Další informace »lekce \^-íq Questions (2): wh-questions with/without do, with preposition Otázky (2): otázky doplňovací s „do" / bez „do", s předložkou jikettee Who did phone so late last night? It was Julia, a colleague from work. die ske wml What wanted she? She hasn't got a car today. She asked if she can come with me. (tyke foes ske mtk milk] With who works cho? Is she in your team? No, she's in export. Doplňovací otázky s do a bez do u významových sloves Otázky s when, where, how a why se tvoří příslušným tvarem slovesa do. Tom teaches English at the language school on Wednesday evening. When does Tom teach English at the language school? Where does Tom teach English on Wednesday evening? Otázky s who se tvoří bez do, pokud who odpovídá českému „kdo", tj. je ve funkci podmětu (otázka podmětná). Otázky s who se tvoří pomocí do, jestliže who odpovídá českému „koho" nebo „komu", tj. je ve funkci předmětu (otázka předmětná). Tom teaches Anja. Who teaches Anja? - Tom. He's the teacher. Kdo učíAnju? Who does Tom teach? - Anja. She's a student. Koho uä'Tom? who = „kdo" označuje větný podmět - osobu, která něco dělá. who = „koho" označuje větný předmět - osobu, které někdo něco dělá. Otázky s what, which a how much/many se tvoří bez do, jestliže je tázací výraz podmětem (nebo částí podmětu), pomocí do se naopak tvoří, jestliže je tázací výraz předmětem (nebo částí předmětu). Tom watched some videos with his students last week. What happened last week? What did Tom do last week? Which video interested the class most? Which videos did the class watch? How many students watched? How many videos did they watch? Co se stalo minulý týden? Co Tom minulý týden dělal? Který videosnímek třídu nejvíce zajímal? Na které videosnímky se třída dívala? Kolik studentů se dívalo? Na kolik videosnímků se dívali? Otázky s předložkami V těchto otázkách odpovídá who...with? českému „s kým", who...to? českému „komu". Anja went sailing with Tom last week. She introduced him to her friends. Who did Anja go sailing with? Who did she introduce him to? S kým šla Anja jezdit na plachetnici? Komu ho představila? Předložka (zde: with, to) je ve větě obvykle tam, kde bývá i v ostatních případech: za slovesem, případně za jeho předmětem - nikoli před tázacím výrazem jako v češtině. Toto postavení předložky se vyskytuje i v ostatních otázkách. He is looking for a present for a friend. Her friend comes from Colombia. What ishe lookingfor ? Where does her friend come from ? Zapamatuj si ■ who? = „koho?/komu?": otázka se tvoří pomocí do ■ Předložky jsou v otázkách na konci věty, nikoli před tázacím výrazem 42 Dalsi informace -»lekce 20