Komunikace v medicíně Co dělá "dobrého lékaře" ? Profesionálni zdatnost Efektivni komunikace Dobři lékaři komunikují efektivně tak, že Jsou empatičtí Naslouchají Nepřerušují pacienta, když mluví Empatický lékař Dává pacientovi příležitost vyslovit své mínění Vyhýbá se rychlým, neuváženým úsudkům Uumožní pacientovi, aby se svěřil se svými pochybnostmi Jednotlivé kroky v projevení empatie: 1. Identifikujte emoci 2. Zamyslete se, co se v pacientovi odehrává 3. Sdělte pacientovi jakou emoci u něj vidíte 4. Ověřte si správnost svého úsudku a vyjádřete své porozumě 5. Respektujte, že pacient se s emocí musí vyrovnat 6. Nabídněte svou podporu a spolupráci Proč komunikovat efektivně? Účinné vyšetření Spokojený pacient Lepší výsledky léčby Méně žalob Ušetřený čas Spokojenost pacienta roste, když lékař Je přátelský, ne hrubý Dává pacientovi úplnou informaci Jedná s pacientem jako rovný s rovným Pacientovi naslouchá Zajímá se o pacienta jako o člověka Pov žBudí pacienta"k~dotazům Užívá srozumitelný jazyk Zvyšte úroveň pacientovy spolupráce Je to pacient, kdo rozhoduje, zda se bude řídit lékařovými doporučeními nebo ne Průměr dodržení instrukcí je asi 50% Úroveň spolupráce kolísá s komplexností léčby. Na příklad u diabetů je asi 7%. Výsledek léčby podporuje, když lékař je Přátelský, pozorný Dává dostatek informací, aniž by se pacient musel ptát Užívá srozumitelný jazyk, ev. medicínské termíny vysvětlí Ochoten k mírné společenské konverzaci. Nespokojený pacient říká, že lékař Byl nepozorný, roztržitý Na pacienta spěchal Při konzultaci telefonoval, hovořil se sestrami Nevysvětlil proč předepsal medikamenty Vyšetřoval pacienta, aniž by vysvětlili proč Nenaslouchal Anthony Errichettti, Ph.D Philadelphia College of Osteopathic Medicinec