Psychoterapie Psychologickými prostředky působí na duševní život, chování člověka, jeho meziosobní vztahy i tělesné procesy tím, že navozuje žádoucí změny a tak podporuje úzdravu a znesnadňuje vznik a rozvoj určité poruchy zdraví Působí skrze: • Komunikaci • Sdělování významů s cílem ovlivňování druhého a navozování žádoucí změny • Verbální- rozhovor, výklad snů, psychodrama • Neverbální-psychogymnastika, relaxace, muzikoterapie • Psychoterapeutický vztah - má zásadní podíl • pozitivní očekávání je základní předpoklad terapeutického procesu, nutná je důvěra, naděje • Osobní setkání, průvodce • Neosobní, direktivní Použití • Profylaxe-zamezení vzniku onemocnění • Terapie-neurózy, závislosti,somatoformní (neurocirkulační astenie, dráždivý tračník), psychosomatické poruchy(astma bronchiale, náchylnost k alergiím, srdeční potíže, GIT potíže, ekzémy, bolestivé stavy, anorexie, bulimie..) • Rehabilitace-zmírnění a přijetí následků poruchy zdraví • Indikace-všude tam, kde se na vzniku, rozvoji a udržování nemoci podílejí psychosociální činitelé Cíle a účinnost • Osobnostní změny- pravdivější sebepoznání, porozumění sobě, rozsáhlejší akceptace sebe, zvýšení frustrační tolerance, nalezení a překonání vnitřních rozporů, změna hodnotového systému, názorů, postojů, chování • Změny projevu(chování) – změna maladaptivního chování, řešení problémových životních situací • Změny v nejbližším sociálním prostředí pac.-změna postavení členů mezi sebou, způsobu komunikace Cíle vyjádřené v lékařské terminologii • Mírnění a odstraňování psychopatologických fenoménů- úzkost, strach, deprese • Přímá regulace nežádoucích psychofyziologických stavů- relax.postupy, hypnóza, biofeedback-krevní tlak, svalová tenze, imunitní odpověď Formy • Individuální- nejčastější, 90stupňů, leží na lůžku • Skupinová-uměle vytvořená nebo přirozená, využívají se vztahy a interakce mezi členy skupiny • v rámci léčebného společenství- pacienti i personál Prostředky • Psychoterapeutický rozhovor • Relaxační a psychofyziologické postupy-vegetativní aktivace, svalové a psychické napětí-autogenní trénink, progresivní svalové uvolnění, meditace, biofeedback • Expozice-nepřímo, v představách, přímo • Sugestivní, hypnóza-abreakce, analgezie • Psychodrama • Psychogymnastika • Arteterapie, muzikoterapie • Hra Faktory, jimiž se navozuje změna - obecné • Situace terapie-bezpečí • Osobnostní charakteristiky terapeuta – zralost, vnitřní stabilita, vyšší frustrační tolerance, sebepoznání, odborné kvality, supervize, spokojenost v osobním životě, autenticita, vysoká schopnost akceptace a empatie • Osobnostní znaky pacienta- pozitivní motivace k úzdravě, pozitivní očekávání, sebeexplorace • Vztah mezi pacientem a terapeutem-, důvěra, respektování svých rolí , náklonnost Specifické účinné faktory psychoterapie • Sugestivní-vlivem autority terapeuta • Rozumové-sebepoznání, porozumění souvislostem, náhled • Citové-důležité, emoční podpora, emoční korektivní zkušenost, abreakce(bouřlivé odžití vzpomínky na trauma), katarze(uvolnění a odstranění nepříjemných pocitů • Akční-učení, nácviky(asertivita), příznivá reakce okolí • Posílení, opakované působení Posloupnost kroků v čase • Indikace pacienta • Motivace, pravidla, časový rozvrh, terapeutická smlouva • Psychoter.vztah a prostor • Intenzivní léčba- podpora autosanačních mechanismů a učení • Ukončení a zhodnocení Psychoterapeutický výcvik • Mimořádné nároky na osobnost terapeuta • 5 let • Získání teoretických znalostí • Zažití psychoterapeutického procesu na sobě • Získání pt dovedností- nácvik • Supervize, bálintovské skupiny(diskutuje se vztah terapeuta k pacientovi a problémy v tomto vztahu) • Etika, filozofie • www.psychoterapeuti.cz Hlubinná psychoterapie • Psychoanalýza- S. Freud, nevědomí, pudy(primární-sexuální=libido a sebezáchovy) • Autoerotická pregenitální infantilní sexualita ranného dětství (orální, anální, falická, oidipovský komplex=nevědomý erotický vztah a incestní přání dítěte vůči rodiči opačného pohlaví, přičemž rodič stejného pohlaví je vnímán jako sok, kastrační komplex, latence, normální genitální sexualita) • Fixace libida v určité fázi-perverze, potlačení=neuróza, náhražky • Libido se dostává do konfliktu se společenskými, mravními, náboženskými normami a vědomé já je musí ovládnout a vytěsnit zpět do nevědomí • Superego(nadjá)-ideály, normy • Id(ono)-biologické pudy • Já(ego)-regulující instance duševního života • Konflikt-vytěsnění-neuróza,nevědomý k.-sny, přeřeknutí, chybné výkony • Obranné mechanismy k odstranění úzkosti-vytěsnění, izolace, projekce, racionalizace..... • Psychoanalýza-odhalení vytěsněných pudových impulsů, převedení do vědomí, vrácení pod kontrolu vědomého já Dynamická a interpersonální psychoterapie • Kořeny současných problémů hledá v minulosti, ale zkoumá i současné interpersonální vztahy a konflikty • Porozumění vlastnímu podílu na opakujících se problémech, souvislosti mezi současným nepřizpůsobivým chováním, postojem a prožíváním a významnými dřívějšími zážitky • Dosažení náhledu, prožití emoční korektivní zkušenosti, opravení postojů a dosažení sociální adaptace Behaviorální psychoterapie • Přímá změna chování, odučování a přecvičování naučených reakcí, k vyléčení neurózy vede přímá změna v jednání • Terapeut je direktivní, léčba krátkodobá zaměřená na problém • Expozice, sebekontrola, sebeodměňování, tresty, sebeprosazení, svalová relaxace, desenzibilizace =odstraňování maladaptivního chování a posilování adaptivního Kognitivní psychoterapie • Myšlení, vědomá činnost, přítomnost, racionální logická argumentace- aktivně čelit mýtům, absolutizujícímu myšlení a vrozené tendenci k iracionalitám typu „nikdo mě nemá rád, všechno vždy zkazím, ...“(podstatný význam má výchova dětí, která mnohdy narušuje jejich duševní rovnováhu) • Terapeut coby expert přesvědčuje, argumentuje, dává domácí úkoly • Cílem je překonat naučenou bezmocnost, myslet logicky a prakticky a naučit se optimismu • KBT Komunikační, systémové a systemické pojetí • Rodina, zpětnovazebné homeostatické mechanismy udržující psychopatologií rovnováhu v rodině, ovlivnění pravidel • Důraz se neklade na to, clidé sdělují , ale jak to sdělují – dvojná vazba v komunikaci (inkompatibilní verbální a neverbální zprávy) • Nositel symptomů(identifikovaný pacient) + ostatní členové rodiny • Zdolání rigidního odporu rodiny ke změně Existenciální a humanistická psychoterapie • Jedinečnost každé osobnost,podporování osobního růstu, seberealizace, uskutečňování životního poslání, vnitřní zážitkový svět • Autentičnost, existenciální úzkost související se lhaním si, zodpovědností za své rozhodování • Gestalt pt • Rogersovská pt • Daseinsanalýza • Logoterapie • Humanistická pt Gestalt pt Přítomnost, uvědomování si, prožívání a vyjadřování emocí tady a teď, autenticita, přijetí svých polarit (úplného tvaru-gestaltu-života), pán(nutí nás jednat správně,žádá, nařizuje,naléhá) a otrok(který se navenek podrobuje ale uvnitř je v pasivním odporu, hloupý, líný,neschopný) • „ Já dělám svou věc a ty děláš svou věc.Nejsem na světě proto, abych žil podle tvých představ, a ty nejsi na světě proto, abys žil podle mých.Ty jsi ty a já jsem já.Najdeme-li se vzájemně, je to krásné.Nenajdeme-li se, nedá se nic dělat.“ • Zodpovědnost za sebe, svoje myšlenky, pocity- JÁ jsem naštvaný...ne-tys‘ mě naštval,nemohu x nechci Rogersovská pt • Jedinečnost a vrozená dobrota člověka, tendence k osobnímu růstu, sebeuskutečňování-fyziologické potřeby, duchovní růst, vztahy s lidmi, tvořivost, vnitřní sebeřízení • Vychází z klienta, podněcuje jeho samostatný rozvoj a působení vlastních vnitřních sil • Vřelost a opravdovost terapeuta, který se vciťuje do pacienta a podporuje jeho otevřené sebeprojevování a současně je sám za sebe- projevuje své vlastní pocity • Více se akceptovat, hodnotit kladněji a uvolnit cestu vlastním existujícím možnostem Daseinsanalýza • Poznat své možnosti, být sám sebou, vlastní schopnost volby, vytvořit zralejší postoj k životu a zralejší svědomí Logoterapie • Viktor Frankl • Smysl života- uskutečňování vyšších cílů a hodnot, přesahujících jedince, duchovnost • Ztráta smyslu života- existenciální frustrace- neuróza, deprese (i víkendové)-sebevražda(„ co ještě mohu očekávat od života x co ještě život čeká ode mě“) • Potřebnost a užitečnost vlastního života pro jiné lidi a nadosobní cíle dává předpoklady pro snášení útrap. Štěstí je vedlejší produkt. • Odpovědnost sám za sebe, za uskutečňování hodnot tím, že reagujeme na úkoly, které život přináší Humanistická pt • Vnitřní zážitek • Zdůraznění ceny každého jedince,svobody, rozvoj dřímajících schopností, pomoc v duchovním růstu a v realizaci vlastního duševního potenciálu • Nadosobní cíle, zasvěcení života konečným hodnotám: láska, tvořivost, vřelost,autentičnost,odvaha,spravedlnost, dokonalost, dobro, jednoduchost, pravda, krása • Zde a nyní Transpersonální pt • Inspirace ve východních myšlenkových a náboženských tradicích • Psychedelické látky, cvičení(meditace, kontrolovaná hyperventilace) • Změna vědomí a uvolnění běžně nedostupných nevědomých obsahů a následné zpracování psychoterapeuticky!!!! • Grof, čerpání ze zdrojů informací mimo hranice jedince, jiné dimenze existence, reinkarnace- zpřítomnění a odžití Bioenergetika • Práce s tělem, vychází z psychoanalýzy, vyplavuje vnitřní konflikty pomocí manipulace svaly a chováním ven • Uvolnění svalového krunýře a vybití potlačených instinktů křikem, kopáním, prudkými pohyby, tancem • Omezení svalové pohyblivosti je příčinou i následkem emočních potíží, obran proti svobodnému sebeprojevení, (omezení přirozeného dýchání souvisí s úzkostí) • Tělesné reakce se spojí s potlačeným obsahem Eklektická a integrativní pojetí • Kombinované využívání různých metod souběžně nebo postupně • Sjednocování do nadřazeného celku s vytvořením nadřazené teorie • Prof. Stanislav Kratochvíl • Stejný výsledek při různých mechanismech působení.(sebezkoumáni, náhled na neuvědomované souvislosti s minulostí, emoční korektivní prožitek, nalezení životního smyslu, získání odstupu od problému, řešení aktuálních problémů, systematický nácvik žádoucího chování, sociálních dovedností, sebeprosazení, desenzibilizace, hypnosugesce, autogenní trénink) Společné faktory v různých směrech 1.vztah mezi pac.a terapeutem-důvěra, očekávání pomoci,vcítění se, přijetí • 2.výklad poruchy-objasnění, porozumění symptomům, sám sobě, problémům, dodání naděje • 3.emoční uvolnění-ventilování potlačovaných a zablokovaných minulých traumat a současných konfliktů, a to s příslušnými emocemi=abreakce a katarze • 4.konfrontace s problémy-nevyhýbat se jim, ale zvládat je, realisticky jim čelit • 5.posílení žádoucího chování a prožívání, nácvik dovedností Sugestivní a hypnoterapeutický přístup • Nepůsobí na logické myšlení,využívá terapeutovy autority a sugestivních tvrzení • Hypnóza: dočasně změněný stav vědomí, vztah závislosti hypnotizovaného na hypnotizérovi=raport, zvýšení sugestibility • Verbálně fixační metoda • Hloubka je tím větší, čím složitější jevy lze vyvolat a čím více je hypnotizovaný do zážitku pohroužen • Motorika, vnímání, vegetativní reakce, myšlení, paměť, emoce, prožívání situací a věková regrese • Posthypnotické sugesce Doporučená literatura • Základy psychoterapie-S.Kratochvíl • Psychoterapeutické systémy-Prochaska, Norcross • Hovory o psychoterapii-J.Hučín • I.Yalom