Lékařská orální mikrobiologie Téma P ­ 13, 14 Jméno: Kruh: Datum: P13, 14, str. 1 Klinická mikrobiologie Úkol č. 1: Odběrovky a nádobky Prohlédněte si odběrovky (odběrové soupravy) v tabulce a vyplňte ke každé z nich důležité informace. Název: Suchá odběrovka Tyčinka může být vyrobena z plastu, dřeva či hliníku Tampon je vyroben z umělé bavlny Praktické použití: Název: Odběrovka s Amiesovou transportní půdou Tyčinka je vyrobena z plastu či hliníku Tampon je vyroben z umělé bavlny Půda Amies (Stuart, Cary Blair) Poznámka: Půda může obsahovat aktivní uhlí (pak je černá); bez něj by byla bezbarvá. Praktické použití: Varianta s hliníkovou tyčinkou se používá pro Název: Odběrovka C. A. T. Tyčinka je vyrobena z plastu Barva transportní půdy bezbarvá Praktické použití: Název: Běžná zkumavka Sterilní? ano ne Popis Vyrobena z polystyrénu, 16 × 100 mm, 10 ml Praktické použití: Název: Sputovka Sterilní? ano ne Popis Vyrobena z polystyrénu či polypropylénu, 26 × 92 mm, 30 ml Praktické použití: Lékařská orální mikrobiologie Téma P ­ 13, 14 Jméno: Kruh: Datum: P13, 14, str. 2 Název: Nádobka na stolici Sterilní? ano ne Popis Vyrobena z polypropylénu, 26 × 82 mm, 30 ml Praktické použití: Název: Odběrová nádobka na moč Sterilní? ano ne Popis Vyrobena z polypropylénu, 45 × 70 mm, 120 ml Praktické použití: Úkol č. 2: Další odběrové metody a) Otisková metoda Vyzkoušejte si po stolech otiskovou metodu. Umístěte na předloktí spolužáka sterilní čtvereček. Pomocí pinzety jej opatrně přeneste na Petriho misku s agarem. Po deseti sekundách jej odstraňte a vyhoďte. b) Nátěry U některých případů se doporučuje zaslat do laboratoře přímo nátěry na sklíčku (aktinomykóza, kapavka, ale i jiné infekce genitálií). U gynekologických obtíží se často zasílají do laboratoře dvě sklíčka. Po příchodu do laboratoře se jedno barví Giemsovým a druhé Gramovým barvením. Prohlédněte si výsledek vaginálního výtěru a zakreslete do svého protokolu. Napište, zda je Vaše sklíčko obarvené Gramem či Giemsou. c) Hemokultury Popište využití tří typů hemokultivačních nádobek modrá zelená červená Vyplňte, které údaje nesmějí chybět na průvodce při zasílání hemokultury (jde pouze o pole typ materiálu/vyšetření): Gram ­ Giemsa ______________ ______________ ______________ ___ Lékařská orální mikrobiologie Téma P ­ 13, 14 Jméno: Kruh: Datum: P13, 14, str. 3 Vysvětlete: Proč je úplná sterilita u hemokultur ještě důležitější než u jiných typů odběru krve (např. na biochemické vyšetření)? Kolik hemokultur se zasílá k vyšetření a proč? Vyplňte chybějící políčka v popisu procesu hemokultivačního vyšetření dle videoklipu a výkladu asistenta. Hemokultivační nádobky přicházejí do laboratoře. Zde jsou vloženy do ________________________________. Pozitivitu automat ohlásí _____________________ a ___________________________. Když je kultivace pozitivní, je zhotoven nátěr a vzorek je ____________________ na krevní a Endův agar. Rovněž se připraví předběžný test _____________________________ vzhledem k tomu, že inokulum není standardní, lze jeho výsledky považovat pouze za ____________________________. d) Moč Podle výkladu učitele zaškrtněte, které věty o odběru a zasílání moče jsou správně/špatně. Mikrobiologové doporučují použití katetrizované moč jako rutinní způsob odběru moče na bakteriologické vyšetření správně špatně Zevní ústí uretry je třeba před odběrem na bakteriologické vyšetření pečlivě omýt, případně i lehce desinfikovat správně špatně Při bakteriologickém vyšetření moče není podstatné, zda se při odběru proud moče dotýká při odběru předkožky (u mužů) či malých stydkých pysků (u žen) správně špatně Moč z permanentního katetru má v bakteriologické diagnostice stejný význam jako moč katetrizovaná přímo za účelem vyšetření správně špatně Nádobka, do které pacient močí, musí být sterilní správně špatně Vzorek moče musí být dodán do laboratoře do dvou hodin po odběru. Pokud to není možné, je nutno jej uchovat v ledničce správně špatně Žádanka o vyšetření musí obsahovat informaci, zda jde o moč běžně odebranou, katetrizovanou, punktovanou, nebo zda jde o vzorek z permanentního močového katetru správně špatně Vzorek moče je při diagnostice kapavky lepší než výtěr z močové trubice správně špatně e) Odběr stolice na vyšetření různých patogenů a toxinů Pro některé účely lze zasílat výtěry z rekta. V jiných případech je nutno zaslat skutečný vzorek stolice, někdy dokonce při chladničkové teplotě. Vyplňte následující tabulku. Stolice zaslána na Typ vzorku Stolice zaslána na Typ vzorku bakteriologii virologii ­ izolace viru mykologii parazitologii virologii ­ průkaz antigenu detekce toxinu Clostridium difficile Lékařská orální mikrobiologie Téma P ­ 13, 14 Jméno: Kruh: Datum: P13, 14, str. 4 Úkol č. 3: Vyhledávání respiračních patogenů S pomocí učitele a prezentace popište následující obrázek. Poznatky z něj pak využijte v úkolech 2a 3. Úkol č. 4: Pro tuto kasuistiku, dokumentovanou průvodkou, se pokuste vyšetřit odpovídající vzorek (sputum), nalézt patogena, učinit závěr a interpretovat jej. Postupně vyplňte jednotlivá políčka předložené tabulky. a) Mikroskopie sputa Prohlédněte si nátěr připravený z vašeho vzorku. Pokuste se identifikovat jednotlivé objekty (bakterie, hostitelské buňky). Vyplňte následující tabulku: +++ = více než 10 objektů v zorném poli ++ = méně než 10 objektů v zorném poli + = jen řídce (jeden či méně objektů na zorné pole) 0 = nepřítomno Běžnou flóru ve faryngu tvoří hlavně a) _____________ vzhled: ________________________ b) _____________ vzhled: ________________________ Lékařská orální mikrobiologie Téma P ­ 13, 14 Jméno: Kruh: Datum: P13, 14, str. 5 Epitelie: G - diplokoky: Leukocyty: G - tyčky: G + koky ve dvojicích: Kvasinky: G + koky v řetízcích: Jiné: G + koky ve shlucích: b) Popis bakterií Na krevním agaru popište velikost, barvu a hemolytické vlastnosti daných bakterií. Jiné vlastnosti nepopisujte. Vezměte v úvahu, že na Endově půdě žádné bakterie nerostly. Bakterie A a B by měly být takové, které lze považovat za součást běžné flóry. Bakterie C bude patogen, který bude blíže testován v části c) a d). Bakterie A ­ popis: Interpretace: Bakterie B ­ popis: Interpretace: Bakterie C ­ popis: Interpretace: c) Další testy Vyplňte výsledek dalších testů (pozor, mezi jednotlivými stoly se doplňující testy mohou lišit a nemusí být zastoupeny všechny zde vyjmenované). Na základě doplňkových testů napište, o kterou bakterii se jedná. Kataláza 10% NaCl Hyaluronidáza Slanetz-Bartley CAMP Jedná se pravděpodobně o ____________________________________ V případě nejistého určení mohu využít ještě tyto další testy: ______________________________________ d) Citlivost na antibiotika Vyplňte test antibiotické citlivosti u bakterie C. Napište vždy název antibiotika a ,,C" nebo ,,R" (citlivé či rezistentní). Hraniční zóny máte na stole. Antibiotikum (celý název) zóny (mm) Interpr. Antibiotikum (celý název) zóny (mm) Interpr. Lékařská orální mikrobiologie Téma P ­ 13, 14 Jméno: Kruh: Datum: P13, 14, str. 6 e) Končený závěr Pokuse se formulovat závěr pro obvodního lékaře. Zvláště se s pomocí svého učitele pokuste vybrat to nejvhodnější antibiotikum léčby. Kontrolní otázky: 1. Proč se některé vzorky (třeba sputum) mikroskopují, a jiné ne? 2. Proč se pro každý typ vzorku používá jiná sestava kultivačních půd? 3. Patogeny bývají zpravidla citlivé na více než jedno antibiotikum. Zkuste uvést několik faktorů, podle kterých je potřeba z účinných antibiotik vybrat to, které v praxi zvolíme. 4. Jak by ovlivnilo výsledky semikvantitativního vyšetření moče, pokud by nebyla správně odebrána a transportována? 5. Pokuste se definovat význam žádanky a) z právního hlediska b) z ekonomického hlediska c) z medicínského hlediska 6. Vysvětlete význam mikrobiologického vyšetření pro cílenou antimikrobiální léčbu. 7. Uveďte alespoň dva případy, kdy lze doporučit empirickou léčbu navzdory obecnému doporučení léčby cílené.