METODIKAMETODIKA TĚLESNÉ VÝCHOVYTĚLESNÉ VÝCHOVY Petr Pospíšil, Mgr.Petr Pospíšil, Mgr. Katedra fyzioterapie a rehabilitaceKatedra fyzioterapie a rehabilitace Klinika funkční diagnostiky a rehabilitaceKlinika funkční diagnostiky a rehabilitace Lékařská Fakulta, Masarykova UniverzitaLékařská Fakulta, Masarykova Univerzita Fakultní nemocnice u sv. Anny v BrněFakultní nemocnice u sv. Anny v Brně PožadavkyPožadavky Účast na přednáškáchÚčast na přednáškách Úspěšný kolokviální testÚspěšný kolokviální test Organizace MTV I. CvičeníOrganizace MTV I. Cvičení (přezůvky, rozdělení do 2 skupin)(přezůvky, rozdělení do 2 skupin) Studijní materiály:Studijní materiály: APPELT, K., LIBRA, M.:APPELT, K., LIBRA, M.: Gymnastické názvosloví.Gymnastické názvosloví. Praha:Praha: Karolinum, 1998. 1. vyd. 88 s. (ISBN 80Karolinum, 1998. 1. vyd. 88 s. (ISBN 80--71847184--714714--3)3) APPELT, K. et al:APPELT, K. et al: Názvosloví pro cvičitele.Názvosloví pro cvičitele. Praha: Olympia, 1989. 247 s. (ISBN 80Praha: Olympia, 1989. 247 s. (ISBN 80--70337033--011011--2)2) DOVALIL, J. et al.DOVALIL, J. et al. Výkon a trénink ve sportuVýkon a trénink ve sportu.. Praha: Olympia, 2005, 2. vyd., 336 stran. (ISBN 80Praha: Olympia, 2005, 2. vyd., 336 stran. (ISBN 80--70337033--928928--4)4) VILÍMOVÁ, V.:VILÍMOVÁ, V.: Didaktika tělesné výchovy.Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido, 2002. 103 s. (ISBN 80Brno: Paido, 2002. 103 s. (ISBN 80--73157315--033033--6)6) RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L.RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy.Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2002. 171 s.Praha: Karolinum, 2002. 171 s. HURYCHOVÁ, A., VILÍMOVÁ, V.HURYCHOVÁ, A., VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy.Didaktika tělesné výchovy. Brno: MU, 1997. 71 s. (ISBN 80Brno: MU, 1997. 71 s. (ISBN 80--210210--15251525--X)X) HISTORIEHISTORIE ­­ TV před zavedením do školTV před zavedením do škol Antika Atény ­ občanský výcvik (gymnastika, hudba, gramatika) Sparta ­vojenský výcvik Řím ­ pasivní péče o tělo (lázeňství) Kalokagathia Středověk Potlačení fyzických aktivit církevními systémy Rytíři církevních řádů (7 rytířských ctností) Renesance Restaurace antické výchovy - kalokagathia J. A. Komenský Přirozená potřeba pohybu ­ Informatorium školy mateřské Základy didaktiky TV Raně industriální společnost (17.-18.st) J. Lock. ­ ,,Několik myšlenek o výchově" anglického gentlemana (šerm, zápas, tanec, otužování, překonávání překážek) J. J. Rousseau ­ ,,Emil ­ čili o výchově" (plavání, jízda na koni, běh, chůze, lezení, skoky, šplh, ... jen pro Informatorium školy mateřskéInformatorium školy mateřské HISTORIEHISTORIE ­­ TV před zavedením do školTV před zavedením do škol Filantropisté (od 18. stol.) ,,Dítě je třeba vychovávat radostně, lidsky a v souladu s přírodou" J. G. Bassedow ­ 3 hodiny TV a rekreace denně J. Ch. F. Guths Muths ­ ,,Gymnastik für die Jugend" (Ucelený přehled + Zdravotní a výchovný význam TV) Herbartismus (zač. 19. st.) Herbart - Vyčlenění dovedností (vč. TV) z povinné výuky A. Spiess ­ nářaďový tělocvik, cvičení i pro dívky Lingovi - 1862-1884 Tělocvičný ústav pro chlapce a dívky v Praze (Sokol) (Tyrš, 1832-1884, 1862 Základové tělocviku, 1871 Náš úkol, směr a cíl, J. Fügner, 1822-1865, 1. starosta a spoluzakladatel Sokola), 1869 Reforma školské soustavy po porážce Rakouska Pruskem Povinný předmět TV (pořadová, prostná, nářaďová cv.) (Tv i pro děvčata, postupové zkoušky do dalšího ročníku, ...) Tělocv. spolek paní a dívek pražských (Tyrš, Podlipská) Guths Muths:Guths Muths: Gymnastik fGymnastik füürr die Jugenddie Jugend LingLing 1870 základní kurikulum (pořadová, prostná, nářaďová cv.) 1882 I. Všesokolský slet 1885 reorganizace sokolských jednot (župa-okrsek-jednota) 1892 zřízen Český vzdělávací kurz pro učitelstvo tělocviku na středních školách a učitelských ústavech Konec 19.stol Ovlivnění tělesné výchovy na školách severským tělocvikem a francouzským fyziologickým systémem. Rozmach tělovýchovného hnutí (Sokol, Orel, DTJ). Mezinárodní rozšíření sportů (OH, mezinárodní sportovní federace, národní sportovní organizace zakládal především Josef Rőssler­Ořovský, 1869-1933) 1897 DTJ (1921 Federace dělnických tělocvičných jednot FDTJ, 1926 Federace proletářské tělovýchovy FPT) 1904 Jednotná česká obec sokolská 1908 vzniká Orel (sdružení členů křesťansko-sociálních stran) ­ pružnější vztah ke sportovním aktivitám 1911 přepracování učebních osnov TV pro chlapce 1912 skautské hnutí A. B. Svojsík (1876-1938) - Baden-Powell 1914 samostatná organizace Junák ­ Český skaut 1913 přepracování učebních osnov TV pro dívky: ,,pěstování zdravého a krásného těla, smysl pro krásný pohyb, rozvoj tělesné síly, bystrosti, odvahy a družnosti" po 1.WW základem koncepce TV Tyršova soustava (cv. pořadová, prostná, nářaďová, atletika, hry) + sezónní sporty (plavání, bruslení, sáňkování, lyžování) 30. léta tramping po 2.WW stanoveny zdravotní, výchovné a vzdělávací cíle TV Rozšíření výuky TV na 4 hodiny týdně (branný obsah) 1941 zakázán Sokol ­ za působení v protifašistické frontě a odboji, obnovení činnosti po osvobození (propagace myšlenek a postojů T.G.M), 1948 rozpuštěno vedení Sokola - násilné sjednocení TV a sportu do Tělovýchovného svazu Sokol 50. léta ovlivnění sovětským systémem tělesné kultury výkonnostní orientace, sportovní zaměření, normy 1949 Státní výbor pro tělesnou výchovu a sport 1952 Zrušeno vedení TV a sportu prostřednictvím Sokola vzniká FTVS UK, katedry TV, kliniky TVL na LF 1. časopis s vědeckým obsahem Teorie a praxe TV Vědecká rada při Svazu pro TV a sport 1. muzeum TV v Praze. 50. léta Baník, Spartak, Tatran, Lokomotiva, Rudá hvězda Ministerstvo národní bezpečnosti, Dukla ­ Ministerstvo školství, pracovních záloh a národní obrany, Sokol - pouze na vesnicích 1954 Zřízení vysokých škol pedagogických 1954 Zavedeny normativní osnovy (sledování zdatnosti mládeže ­ odznaky zdatnosti) 1957 zrušeny normativní osnovy, redukce náročného učiva (1956 I. Metodická konference v Praze) 1956 ČSTV, s menšími organizačními úpravami až do r. 1989 70­80. léta Změna zaměření školní TV: prožitek z pohybu tělesné sebepojetí stimulace rozvoje pohybových schopností zvládnutí pohybových dovedností v nejpopulárnějších sportech socializace a utváření pozitivních postojů k pohyb. Aktivitě 1990 ukončena činnost ÚV ČSTV, funkci přejímá: Československá obec sokolská Orel Junák YMCA, YWCA nově Asociace sportu pro všechny Asociace tělovýchovných klubů a jednot Sdružení technických sportů Československá konfederace sportovních a tělovýchovných svazů Český svaz tělesné výchovy 1992 po rozdělení ČSR pod formální záštitou MŠMT ČR 1992 Kinantropologie - vzniká z Teorie vyučování TV CHARAKTERISTIKA TV:CHARAKTERISTIKA TV: Cílevědomá výchovná a vzdělávacíCílevědomá výchovná a vzdělávací činnost působící na tělesný a pohybovýčinnost působící na tělesný a pohybový vývoj člověka, upevňování jeho zdraví,vývoj člověka, upevňování jeho zdraví, zvyšování tělesné zdatnosti a pohybovézvyšování tělesné zdatnosti a pohybové výkonnosti, na získání základníhovýkonnosti, na získání základního teoretického a praktickéhoteoretického a praktického tělovýchovného vzdělání a na utvářenítělovýchovného vzdělání a na utváření trvalého vztahu člověka ktrvalého vztahu člověka k poh. aktivitě.poh. aktivitě. (Vilímová, 2002)(Vilímová, 2002) ÚKOLY TV:ÚKOLY TV: osvojování,osvojování, zdokonalovánízdokonalování aa upevňováníupevňování pohybovýchpohybových návykůnávyků aa dovednostídovedností rozvíjenírozvíjení kondičníchkondičních aa koordinačníchkoordinačních pohybovýchpohybových schopnostíschopností získávánízískávání vědomostívědomostí zz oblastioblasti TVTV aa sportusportu utvářeníutváření trvaléhotrvalého vztahuvztahu kk pohybovépohybové aktivitěaktivitě SMĚRY VE VÝVOJI SOUČASNÉSMĚRY VE VÝVOJI SOUČASNÉ TVTV ?????? ZÁKLADNÍ STRUKTURAZÁKLADNÍ STRUKTURA TV/DIDAKTIKY TV:TV/DIDAKTIKY TV: základnízákladní tělesnátělesná výchovavýchova (=(= školní,školní, realizacerealizace nana záklzákl.. aa střstř.. školách)/didaktikaškolách)/didaktika záklzákl.. TVTV rekreačnírekreační tělesnátělesná výchovavýchova // didaktikadidaktika rekreačnírekreační TVTV zdravotnízdravotní tělesnátělesná výchovavýchova // didaktikadidaktika ZTVZTV ((specializovanáspecializovaná tělesnátělesná výchovavýchova)) využívávyužívá prostředkyprostředky jednotlivýchjednotlivých druhůdruhů sportusportu kk naplněnínaplnění cílůcílů tělesnétělesné výchovyvýchovy.. RealizujeRealizuje sese prostřednictvímprostřednictvím výběrovéhovýběrového učivaučiva vv základnízákladní tělesnétělesné výchověvýchově aa vv různýchrůzných tělovýchovnýchtělovýchovných aa sportovníchsportovních kroužcích/didaktikakroužcích/didaktika specspec.. TV,TV, sportůsportů léčebnáléčebná tělesnátělesná výchovavýchova KINANTROPOLOGIE:KINANTROPOLOGIE: akademický vědní obor zabývající se studiemakademický vědní obor zabývající se studiem a rozvojem všech forem tělesné výchovy aa rozvojem všech forem tělesné výchovy a sportu.sportu. Předmětem studia je pohybová činnost vePředmětem studia je pohybová činnost ve vztahu ke člověku jako biopsychosociálnímuvztahu ke člověku jako biopsychosociálnímu individuu.individuu. Podoborem Kinantropologie je i didaktika TV.Podoborem Kinantropologie je i didaktika TV. DIDAKTIKA TV:DIDAKTIKA TV: ,,Předmětem didaktiky TV je zkoumání a,,Předmětem didaktiky TV je zkoumání a interpretace zákonitostí procesu vzděláníinterpretace zákonitostí procesu vzdělání a výchovy, všech jeho vnitřních ia výchovy, všech jeho vnitřních i vnějších činitelů i vztahů mezi nimi."vnějších činitelů i vztahů mezi nimi." (Rychtecký, 1998)(Rychtecký, 1998) Interdisciplinární povaha Kinantropologie a Didaktiky TV dle Rychteckého (1998) Systém did. procesu ve školní TV:Systém did. procesu ve školní TV: Dominantní roli vDominantní roli v didaktickém procesu má vzájemná interakcedidaktickém procesu má vzájemná interakce učitelučitel ­­ žákžák Projekt výchovy a vzděláníProjekt výchovy a vzdělání -- výčet základních tendencí a cílů tělesné výchovyvýčet základních tendencí a cílů tělesné výchovy Činnosti žákaČinnosti žáka ­­ vv didaktickém procesu působí žák jako objekt i subjektdidaktickém procesu působí žák jako objekt i subjekt Činnosti učiteleČinnosti učitele -- souhrn profesních vyučovacích a výchovných aktivit učitele,souhrn profesních vyučovacích a výchovných aktivit učitele, jeho osobnostních dispozic a vlastnostíjeho osobnostních dispozic a vlastností -- jako objekt i subjekt zprostředkovává a hodnotí realizacijako objekt i subjekt zprostředkovává a hodnotí realizaci výchovněvýchovně--vzdělávacích cílůvzdělávacích cílů PodmínkyPodmínky -- souhrn materiálního, společenského a právního prostředí vesouhrn materiálního, společenského a právního prostředí ve kterém výchovněkterém výchovně--vzdělávací proces probíhá:vzdělávací proces probíhá: ­­ Rodinná výchova: (role otců ve stimulaci dětí kRodinná výchova: (role otců ve stimulaci dětí k poh. akt.)poh. akt.) ­­ MasmédiaMasmédia ­­ Trenéři, cvičitelé (ovlivňují pouze část populace)Trenéři, cvičitelé (ovlivňují pouze část populace) ­­ Mezipředmětové vztahyMezipředmětové vztahy ­­ Lékaři (role primární a sekundární prevence)Lékaři (role primární a sekundární prevence) Cíle tělesné výchovyCíle tělesné výchovy Cílem je stimulovat a vCílem je stimulovat a v souladusouladu ss vývojovými zákonitostmi i individuálnímivývojovými zákonitostmi i individuálními zvláštnostmi rozvíjet biopsychosociálnězvláštnostmi rozvíjet biopsychosociálně účinný celoživotní pohybový režim,účinný celoživotní pohybový režim, zdravotní prevenci, pohybové schopnosti,zdravotní prevenci, pohybové schopnosti, dovednosti a vědomosti, osobní vlastnosti adovednosti a vědomosti, osobní vlastnosti a pozitivní postoje žáků kpozitivní postoje žáků k pohybové aktivitě.pohybové aktivitě. Modifikace a konkretizace ve vztahu kModifikace a konkretizace ve vztahu k obsahu, prostředkům,obsahu, prostředkům, podmínkám, učiteli a žákům.podmínkám, učiteli a žákům. 1.1. Vzdělávací cíleVzdělávací cíle ­­InformativníInformativní Interiorizované poznatky zInteriorizované poznatky z tělesné kulturytělesné kultury Osvojené postupy, metody tělesného sebezdokonalováníOsvojené postupy, metody tělesného sebezdokonalování Zásady správné výživyZásady správné výživy Základní pohybové dovednosti a návyky: chůze, běh, skok, házení aj.Základní pohybové dovednosti a návyky: chůze, běh, skok, házení aj. Osvojení činností zOsvojení činností z gymnastiky, atletiky, sport. her, plavání, lyžování, turistiky aj.gymnastiky, atletiky, sport. her, plavání, lyžování, turistiky aj. ­­FormativníFormativní rozvinuté základní pohybové schopnosti (vytrvalost, síla, rychlost, obratnost aj.)rozvinuté základní pohybové schopnosti (vytrvalost, síla, rychlost, obratnost aj.) kvalitní pohybový projev (harmonie, ekonomičnost, přesnost, ladnost, rytmus pohybu,kvalitní pohybový projev (harmonie, ekonomičnost, přesnost, ladnost, rytmus pohybu, správné držení těla)správné držení těla) senzorické a intelektuální schopnostisenzorické a intelektuální schopnosti 2.2. Výchovné cíleVýchovné cíle ­­VšeobecnéVšeobecné pozitivní charakterové a mravní vlastnosti (kolektivní cítění a chování, cílevědomost,pozitivní charakterové a mravní vlastnosti (kolektivní cítění a chování, cílevědomost, iniciativa, samostatnost, kázeň, odvaha, rozhodnost atd.)iniciativa, samostatnost, kázeň, odvaha, rozhodnost atd.) estetické prožívání a hodnocení, tvořivé schopnosti (zájem na vytváření krásného pohybu,estetické prožívání a hodnocení, tvořivé schopnosti (zájem na vytváření krásného pohybu, prostředí, mezilidských vztahů apod.)prostředí, mezilidských vztahů apod.) láska kláska k přírodě a ochrana životního prostředípřírodě a ochrana životního prostředí ­­SpecifickéSpecifické trvale kladný postoj ktrvale kladný postoj k pohybové aktivitěpohybové aktivitě rozvinuté zájmy o přiměřené druhy tělovýchovné a sportovní činnostirozvinuté zájmy o přiměřené druhy tělovýchovné a sportovní činnosti tělesný a funkční rozvoj, tělesná zdatnosttělesný a funkční rozvoj, tělesná zdatnost snaha o přiměřený výkon vsnaha o přiměřený výkon v tělovýchovné a sportovní činnostitělovýchovné a sportovní činnosti 3.3. Zdravotní cíleZdravotní cíle ­­KompenzačníKompenzační kompenzace jednostranné zátěžekompenzace jednostranné zátěže regenerace duševních silregenerace duševních sil ­­HygienickéHygienické hygienické návyky (cvičební úbor, sprcha po cvičení atd.)hygienické návyky (cvičební úbor, sprcha po cvičení atd.) potřeba zdravého životního stylu (dostatek pohybových aktivit vpotřeba zdravého životního stylu (dostatek pohybových aktivit v denním režimu,denním režimu, dostatečný spánek, zdravá výživa, ...)dostatečný spánek, zdravá výživa, ...) OBSAH VYUČOVÁNÍ TVOBSAH VYUČOVÁNÍ TV =UČIVO==UČIVO= věcnývěcný základzáklad vyučovánívyučování vševše čímčím vv TVTV procesuprocesu působímepůsobíme nana cvičence,cvičence, coco sisi majímají osvojitosvojit aa čímčím sese působípůsobí nana jejichjejich vývojvývoj FaktoryFaktory výběruvýběru učivaučiva:: ­­ vnitřnívnitřní podmínkypodmínky tělesnétělesné pohybovépohybové psychicképsychické předpokladypředpoklady žákůžáků (potřeby(potřeby aa zájmy)zájmy) ­­ vnějšívnější podmínkypodmínky společenskéspolečenské organizačníorganizační materiálnímateriální Pokračovat 6/10Pokračovat 6/10 Doplnit osnovy výuky ZŠDoplnit osnovy výuky ZŠ STRUKTURACE UČIVA:STRUKTURACE UČIVA: KmenovéKmenové učivoučivo základnízákladní == pohybovápohybová gramotnostgramotnost každéhokaždého kulturníhokulturního člověkačlověka ss průměrnýmiprůměrnými schopnostmischopnostmi aa nadánímnadáním.. TvoříTvoří ucelenou,ucelenou, relativněrelativně uzavřenouuzavřenou vzdělávacívzdělávací soustavusoustavu RozšiřujícíRozšiřující učivo,učivo, doplňkovédoplňkové učivoučivo (talentovanější(talentovanější zvládajízvládají vv rámcirámci diferencovanéhodiferencovaného přístupupřístupu kk výuce)výuce) OrientačníOrientační učivoučivo (volitelné(volitelné ++ nepovinnénepovinné předměty)předměty) VýběrovéVýběrové učivoučivo (specializované(specializované učivoučivo ­­ sport)sport) SpeciálníSpeciální učivoučivo (např(např.. ZTV)ZTV) STRUKTURACE UČIVASTRUKTURACE UČIVA VÝBĚR UČIVAVÝBĚR UČIVA UtilitárníUtilitární ExemplárníExemplární FundamentálníFundamentální ­­ hlubšíhlubší základyzáklady vědníchvědních oborůoborů fyziologiefyziologie kineziologiekineziologie biomechanikabiomechanika teorieteorie sportovníhosportovního tréninkutréninku anatomieanatomie atdatd.. ­­ učitelé,učitelé, vědečtívědečtí pracovnícipracovníci OSNOVÁNÍ UČIVA:OSNOVÁNÍ UČIVA: PostupnéPostupné ­­ vv určitéurčité posloupnostiposloupnosti přecházímepřecházíme odod učivaučiva jednoduššíhojednoduššího keke složitějšímu,složitějšímu, obtížnějšímuobtížnějšímu ­­ probranéprobrané učebníučební celkycelky uzavírámeuzavíráme kontroloukontrolou aa jižjiž sese kk nimnim nevracímenevracíme.. CyklickéCyklické ­­ kk jižjiž probranémuprobranému učivuučivu sese vždyvždy předpřed zahájenímzahájením novéhonového výukovéhovýukového celkucelku cyklickycyklicky vracímevracíme (opakování)(opakování).. SpirálovitéSpirálovité ­­ vv praxipraxi nejčastějinejčastěji obaoba výševýše uvedenéuvedené způsobyzpůsoby osnováníosnování kombinujemekombinujeme CHAR. UČIVA ŠKOLNÍCHAR. UČIVA ŠKOLNÍ TV:TV: pořadová cvičenípořadová cvičení kondiční cvičení, gymnastika a taneckondiční cvičení, gymnastika a tanec atletikaatletika sportovní hrysportovní hry úpolyúpoly testování všeobecné pohybové výkonnostitestování všeobecné pohybové výkonnosti sezónní činnosti (bruslení, lyžování, plavání, turistika)sezónní činnosti (bruslení, lyžování, plavání, turistika) poznatky vpoznatky v tělesné výchovětělesné výchově -- shromažďují informace zshromažďují informace z různých vědních oborůrůzných vědních oborů (fyziologie, anatomie, biomechanika, hygiena, pedagogika, didaktika, psychologie,(fyziologie, anatomie, biomechanika, hygiena, pedagogika, didaktika, psychologie, sociologie, ...)sociologie, ...) předpokládá se osvojení:předpokládá se osvojení: ­­ znalostí základních pravidel her a soutěžíznalostí základních pravidel her a soutěží ­­ názvoslovínázvosloví ­­ vědomostí o lidském těle a změnách, které při provádění tělesných cvičenívědomostí o lidském těle a změnách, které při provádění tělesných cvičení probíhajíprobíhají ­­ zásad hygienyzásad hygieny ­­ pravidel správné výživypravidel správné výživy ­­ zásad sestavování a vedení komplexů všestranně rozvíjejících cvičenízásad sestavování a vedení komplexů všestranně rozvíjejících cvičení ­­ zásad bezpečnosti vzásad bezpečnosti v tělesné výchovětělesné výchově ­­ základů regenerace a kompenzacezákladů regenerace a kompenzace výběr učiva na ZŠ: závazné pouze kmenové učivo + naplnění tzv. zdravotněvýběr učiva na ZŠ: závazné pouze kmenové učivo + naplnění tzv. zdravotně kondičního programu (tj. cíleně a pravidelně zařazovat kondiční a zdravotněkondičního programu (tj. cíleně a pravidelně zařazovat kondiční a zdravotně orientované činnosti do každé vyučovací hodiny vorientované činnosti do každé vyučovací hodiny v rozsahu a podobě, kterározsahu a podobě, která odpovídá zjištěným a průběžně sledovaným potřebám žáka)odpovídá zjištěným a průběžně sledovaným potřebám žáka) DLOUHODOBÝ UČEBNÍ PLÁN:DLOUHODOBÝ UČEBNÍ PLÁN: rozpis učiva vrozpis učiva v jednotlivých tematickýchjednotlivých tematických celcích pro konkrétní skupinu nacelcích pro konkrétní skupinu na konkrétní počet vyučovacích hodinkonkrétní počet vyučovacích hodin ZZ tohoto plánu vychází nejpodrobnější plán,tohoto plánu vychází nejpodrobnější plán, tj.tj. příprava na vyučovací hodinupříprava na vyučovací hodinu.. KRÁTKODOBÝ UČEBNÍ PLÁNKRÁTKODOBÝ UČEBNÍ PLÁN ­­ ROČNÍ, PŮLROČNÍ, PŘÍPRAVA UČITELE NAROČNÍ, PŮLROČNÍ, PŘÍPRAVA UČITELE NA HODINU TVHODINU TV ČLENĚNÍ CVIČEBNÍ JEDNOTKYČLENĚNÍ CVIČEBNÍ JEDNOTKY ÚvodníÚvodní částčást ­­ ccacca 55 minmin ((11//1010)) ­­ organizačníorganizační částčást -- uvedeníuvedení žákažáka dodo vyučovacívyučovací jednotkyjednotky TVTV ­­ rušnárušná částčást -- přípravapříprava kk plněníplnění úkolůúkolů hlavníhlavní částičásti popo stráncestránce fyziologické,fyziologické, psychologicképsychologické ii sociálnísociální PrůpravnáPrůpravná částčást ­­ všeobecnávšeobecná ­­ speciálníspeciální HlavníHlavní částčást ­­ vrcholívrcholí psychicképsychické ii fyzickéfyzické zatíženízatížení žáka,žáka, tzntzn.. nejvýznamnějinejvýznamněji přispívápřispívá kk plněníplnění výchovných,výchovných, vzdělávacíchvzdělávacích ii zdravotníchzdravotních cílůcílů TVTV vůbecvůbec ZávěrečnáZávěrečná částčást ­­ úkolemúkolem jeje zajistitzajistit plynulýplynulý přechodpřechod kk následujícínásledující činnostičinnosti ­­ uklidňujícíuklidňující částčást -- zajištěnízajištění návratunávratu funkcífunkcí organizmuorganizmu žákažáka kk rovnovázerovnováze psychicképsychické ii fyziologickéfyziologické ­­ organizačníorganizační částčást -- zhodnocenízhodnocení úspěšnostiúspěšnosti plněníplnění úkolůúkolů ­­ výchovnývýchovný efekt,efekt, informačníinformační částčást PřípravaPříprava nana vyučovánívyučování studentastudenta musímusí býtbýt zpracovánazpracována tak,tak, abyaby sese vv níní hodnotitelhodnotitel orientovalorientoval aa musímusí obsahovatobsahovat údajeúdaje nezbytnénezbytné kk pochopenípochopení záměruzáměru studentastudenta.. ZkušenýZkušený učitelučitel sese písemněpísemně připravujepřipravuje nana výukuvýuku vv rozsahurozsahu aa forměformě jakájaká mumu vyhovujevyhovuje.. Po každé vyučovací hodině vyučujícíPo každé vyučovací hodině vyučující hodnotí realizaci své přípravy a splněníhodnotí realizaci své přípravy a splnění vymezených cílů.vymezených cílů. ZZ této reflexe pak vyvodí závěru protéto reflexe pak vyvodí závěru pro přípravu hodiny následující, resp.přípravu hodiny následující, resp. korekci výukových plánů.korekci výukových plánů. Studijní literatura k této tématiceStudijní literatura k této tématice RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L.RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. DidaktikaDidaktika školní tělesné výchovy.školní tělesné výchovy. ((http://oic.ftvs.cuni.cz/Katedry/PPD/materiahttp://oic.ftvs.cuni.cz/Katedry/PPD/materia ly/skriptaDidaktika/kap1ly/skriptaDidaktika/kap1--str8str8--19.pdf19.pdf)) s. 8s. 8--1919 (http://www.ftvs.cuni.cz/Katedry/PPD/mate(http://www.ftvs.cuni.cz/Katedry/PPD/mate rialy/skriptaDidaktika/kap2rialy/skriptaDidaktika/kap2--str20str20--29.pdf)29.pdf) s. 21s. 21--2424 VILÍMOVÁ, V.:VILÍMOVÁ, V.: Didaktika tělesné výchovy.Didaktika tělesné výchovy. s. 9s. 9--2828