METODIKAMETODIKA TĚLESNÉ VÝCHOVYTĚLESNÉ VÝCHOVY I. ročník fyzioterapie a léčebné rehabilitaceI. ročník fyzioterapie a léčebné rehabilitace Lékařská Fakulta, Masarykova UniverzitaLékařská Fakulta, Masarykova Univerzita BrnoBrno UČENÍUČENÍ Paměť:Paměť: schopnost vědomě nebo bezděčněschopnost vědomě nebo bezděčně ukládat, uchovávat a vybavovat informaceukládat, uchovávat a vybavovat informace v centrální nervové soustavěv centrální nervové soustavě ((dlouhodobádlouhodobá xx krátkodobákrátkodobá)) ­­ deklarativní, kognitivní, explicitnídeklarativní, kognitivní, explicitní (faktické(faktické znalosti)znalosti) epizodickáepizodická sémantickásémantická ­­ nedeklarativní, procedurální, implicitnínedeklarativní, procedurální, implicitní (podmiňování, zručnost, motorické návyky)(podmiňování, zručnost, motorické návyky) motorické učenímotorické učení senzomotorická koordinacesenzomotorická koordinace Dělení paměti UčeníUčení:: asociativníasociativní neasociativníneasociativní ­­ habituacehabituace == ,,uvyknutí",,uvyknutí" aa ignoraceignorace neutrálníhoneutrálního podnětu,podnětu, kterýkterý sese častočasto opakujeopakuje aa nemánemá signálnísignální významvýznam ­­ sensitizacesensitizace == opakovanýopakovaný podnětpodnět vyvolávávyvolává silnějšísilnější odpověď,odpověď, jeje--lili několikrátněkolikrát spojenspojen ss příjemnýmpříjemným nebonebo nepříjemnýmnepříjemným pocitempocitem ­­ imprintingimprinting -habituace Imprinting Klasické podmiňování (Pavlovovské reflexy) Podmíněné reflexy posilované odměnou posilované trestem Operantní podmiňování (instrumentální podmíněné reflexy, učení pokusem a omylem) Učení napodobováním Učení hrou Učení vhledem Asociativní učení Klasické podmiňováníKlasické podmiňování (I.P.Pavlov)(I.P.Pavlov) Ivan Petrovič Pavlov Podmiňování klasické Operantní podmiňováníOperantní podmiňování instrumentálníinstrumentální (B. F. Skinner)(B. F. Skinner) Ne/podmíněné reflexyNe/podmíněné reflexy Učení napodobovánímUčení napodobováním Učení hrou DruhyDruhy učeníučení dledle ČápaČápa ((19801980)):: učeníučení poznatkůmpoznatkům (verbální(verbální učení)učení) -- dominantnímidominantními výsledkyvýsledky jsoujsou poznatkypoznatky aa vědomostivědomosti učeníučení senzomotorickýmsenzomotorickým činnostemčinnostem (motorické(motorické učení)učení) -- dominantnímidominantními výsledkyvýsledky jsoujsou dovednosti,dovednosti, činnosti,činnosti, návykynávyky učeníučení intelektuálnímintelektuálním činnostemčinnostem -- dominantnímidominantními výsledkyvýsledky jsoujsou rozumovérozumové operace,operace, algorytmusalgorytmus myšlenímyšlení učeníučení sociálnímusociálnímu chováníchování -- dominantnímidominantními výsledkyvýsledky jsoujsou interiorizovanéinteriorizované motivy,motivy, postoje,postoje, sociálnísociální interakce,interakce, sociálnísociální normy,normy, sociálnísociální rolerole včetněvčetně rysůrysů osobnostiosobnosti Motorické učeníMotorické učení specifickáspecifická formaforma učeníučení charakterizovanácharakterizovaná zejménazejména osvojovánímosvojováním pohybovýchpohybových dovedností,dovedností, přičemžpřičemž jsoujsou osvojoványosvojovány ii vědomostivědomosti oo pohybovépohybové činnostičinnosti aa rozvíjenyrozvíjeny pohybovépohybové schopnostischopnosti ,,déletrvající,,déletrvající změnazměna vv pohybovémpohybovém chování,chování, kterákterá jeje získanázískaná jakojako výsledekvýsledek praxepraxe nebonebo zkušenostízkušeností aa jeje měřitelnáměřitelná retencíretencí (pamětním(pamětním chováním)"chováním)" (Crattyxendine(Crattyxendine 19841984)) Pohybová dovednostPohybová dovednost VýsledekVýsledek motorickéhomotorického učeníučení "Dovednost"Dovednost jeje učenímučením získanýzískaný předpokladpředpoklad keke správnémusprávnému vykonánívykonání nějakénějaké činnosti"činnosti" (Jiránek,(Jiránek, 19681968)).. "Dovednost"Dovednost spočíváspočívá veve způsobilostizpůsobilosti dosáhnoutdosáhnout určitéhourčitého konečnéhokonečného výsledkuvýsledku ss maximálnímaximální jistotoujistotou aa minimálnímminimálním energetickýmenergetickým výdejemvýdejem nebonebo vv minimálnímminimálním časečase ss minimálníminimální energiíenergií.."" (Guthrie,(Guthrie, 19521952)) DovednostDovednost jeje učenímučením získanýzískaný psychickýpsychický aa motorickýmotorický předpokladpředpoklad čiči pohotovostpohotovost úspěšněúspěšně provéstprovést pohybovýpohybový úkolúkol Základním znaky nacvičenéZákladním znaky nacvičené pohybové dovednostipohybové dovednosti DleDle ČápaČápa ((19801980)):: KvalitaKvalita výsledkůvýsledků senzomotorickésenzomotorické činnostičinnosti (absence(absence chyb,chyb, správnostsprávnost provedeníprovedení pohybů)pohybů) RychlostRychlost jejíhojejího provedeníprovedení (včasnost,(včasnost, hbitost)hbitost) EkonomičnostEkonomičnost provedeníprovedení (nízký(nízký energetickýenergetický výdej,výdej, volnívolní úsilí)úsilí) ZpůsobZpůsob provedeníprovedení pohybupohybu (sportovní(sportovní styl,styl, osobníosobní styl)styl) Druhy senzomotorického učeníDruhy senzomotorického učení dledle dominancedominance kognitivníchkognitivních procesů,procesů, interakčníchinterakčních vztahů,vztahů, regulaceregulace ii aktivityaktivity učícíchučících sese subjektůsubjektů ii činnostíčinností učiteleučitele:: imitačníimitační učeníučení instrukčníinstrukční učeníučení problémovéproblémové učeníučení zpětnovazebnízpětnovazební učeníučení ideomotorickéideomotorické učeníučení Imitační učeníImitační učení (cvič podle mě!)(cvič podle mě!) nejrozšířenějšínejrozšířenější druhdruh využitívyužití předevšímpředevším uu začátečníkůzačátečníků aa uu cvičení,cvičení, kterákterá vyžadujívyžadují přesnostpřesnost opodstatněníopodstatnění mámá ii uu složitýchsložitých cvičenícvičení náročnýchnáročných nana abstraktníabstraktní myšlenímyšlení důležitédůležité jeje správnésprávné předvedenípředvedení ukázkyukázky,, neboťneboť představapředstava pohybupohybu sese vytvářívytváří výhradněvýhradně přespřes zrakovýzrakový analyzátoranalyzátor FixaceFixace dovednostídovedností sese uskutečňujeuskutečňuje mnohonásobnýmmnohonásobným opakovánímopakováním Instrukční cvičeníInstrukční cvičení (cvič podle slovního návodu!)(cvič podle slovního návodu!) PředstavaPředstava pohybupohybu sese vytvářívytváří dledle slovníchslovních pokynůpokynů ­­ instrukcíinstrukcí JedinecJedinec předpřed prvnímiprvními pokusypokusy musímusí sdělenýsdělený obsahobsah instrukceinstrukce analyzovatanalyzovat aa zpracovatzpracovat ProPro takovoutakovou činnostčinnost byby mělměl jedinecjedinec znátznát nezbytnénezbytné poznatkypoznatky oo nacvičovanénacvičované dovednosti,dovednosti, znátznát používanépoužívané termínytermíny TotoToto cvičenícvičení sese aplikujeaplikuje předevšímpředevším připři nácvikunácviku obtížnějšíchobtížnějších pohybovýchpohybových strukturstruktur uu dětídětí ss jižjiž částečněčástečně rozvinutýmrozvinutým abstraktnímabstraktním učenímučením (od(od 1010--1111 letlet aa výše)výše) Zpětnovazební myšleníZpětnovazební myšlení (uč(uč se ze svých chyb!)se ze svých chyb!) InformaceInformace oo provedenéprovedené dovednostidovednosti sese učícíučící dozvídozví ažaž popo jejímjejím absolvováníabsolvování (pokus(pokus aa omyl)omyl).. NositelNositel zpětnézpětné informaceinformace jeje většinouvětšinou učitelučitel (trenér)(trenér) nebonebo vlastnívlastní výsledekvýsledek činnostičinnosti (shozená(shozená laťka,laťka, dosaženýdosažený časčas......)) ZpětnáZpětná informaceinformace jeje:: ­­ intrinzitivníintrinzitivní,, vnitřnívnitřní--proprioceptivníproprioceptivní (zrak,(zrak, sluch,sluch, "pocity"pocity pohybu")pohybu") aa ­­ extrinzitivníextrinzitivní,, vnějšívnější--exteroceptivníexteroceptivní (informace(informace poskytnutáposkytnutá navícnavíc nadnad informaceinformace zz vlastníhovlastního pohybu,pohybu, napřnapř.. video)video) Problémové učeníProblémové učení (hledej sám řešení úkolu!)(hledej sám řešení úkolu!) náročnýnáročný druhdruh učeníučení vyžadujevyžaduje odod žákůžáků samostatnostsamostatnost aa tvořivosttvořivost každémukaždému praktickémupraktickému pokusupokusu předcházípředchází myšlenkovámyšlenková analýzaanalýza vzniklévzniklé problémovéproblémové situace,situace, završenázavršená formulovánímformulováním hypotézyhypotézy -- předpokladupředpokladu jejíhojejího možnéhomožného řešenířešení tatotato hypotézahypotéza jeje následněnásledně vv prakticképraktické činnostičinnosti ověřovánaověřována aa podlepodle povahypovahy průběžnéhoprůběžného (nebo(nebo ii finálního)finálního) výsledkuvýsledku jeje buďbuď přijatapřijata nebonebo zamítnutazamítnuta připři řešenířešení nastolenýchnastolených problémůproblémů postupujepostupuje jedinecjedinec buďbuď zcelazcela samostatně,samostatně, nebonebo zaza pomocipomoci radrad učiteleučitele Ideomotorické učeníIdeomotorické učení (uč se pohybu i ve svých představách!)(uč se pohybu i ve svých představách!) teoretickáteoretická podstatapodstata spočíváspočívá vv efektuefektu drážděnídráždění kinestetickýchkinestetických buněkbuněk CNSCNS nejennejen zz periferieperiferie (aktivním(aktivním pohybem),pohybem), aleale takétaké centrálněcentrálně (představou(představou pohybu)pohybu) centrálnícentrální podrážděnípodráždění můžemůže býtbýt evokovánoevokováno slovem,slovem, pojmempojmem (vysloveným(vysloveným učitelem),učitelem), nebonebo sisi jeje můžemůže vybavitvybavit žákžák sámsám tím,tím, žeže sisi promýšlípromýšlí aa představujepředstavuje nacvičovanýnacvičovaný pohybpohyb (pohybovou(pohybovou dovednost)dovednost) ideomotorickéideomotorické učeníučení jeje náročnénáročné nana abstraktníabstraktní myšlenímyšlení aa přiměřenoupřiměřenou koncentracikoncentraci cvičenícvičení vv představáchpředstavách nemůženemůže prakticképraktické cvičenícvičení plněplně nahradit,nahradit, aleale můžemůže býtbýt jejímjejím vhodnýmvhodným doplňkemdoplňkem USPOŘÁDÁNÍ UČIVA VUSPOŘÁDÁNÍ UČIVA V PROCESUPROCESU MOTORICKÉHO UČENÍ:MOTORICKÉHO UČENÍ: 1.1. vytvoření učebního programu a jeho důkladnávytvoření učebního programu a jeho důkladná přípravapříprava ­­ uspořádání učiva do metodickéuspořádání učiva do metodické posloupnostiposloupnosti 2.2. vytvoření podmínek vyučovánívytvoření podmínek vyučování ˇˇ vnějšívnější ­­ materiální podmínky, příprava učitele atd.materiální podmínky, příprava učitele atd. ˇˇ vnitřnívnitřní ­­ tělesná, pohybová, funkční, psychická přípravatělesná, pohybová, funkční, psychická příprava žáků aj.žáků aj. 3.3. zařazení všeobecných průpravných cvičenízařazení všeobecných průpravných cvičení 4.4. zařazení speciálních průpravných cvičenízařazení speciálních průpravných cvičení 5.5. vykonání cvičení vvykonání cvičení v lehčích podmínkáchlehčích podmínkách 6.6. vykonání a opakování cílového cvičenívykonání a opakování cílového cvičení 7.7. zvyšování výkonnosti opakováním cvičení vezvyšování výkonnosti opakováním cvičení ve ztížených podmínkách, vztížených podmínkách, v kombinaci skombinaci s jinýmijinými cvičeními, vykonávání dalších doplňkových,cvičeními, vykonávání dalších doplňkových, kondičních, obratnostních cvičení, uplatnění cvičeníkondičních, obratnostních cvičení, uplatnění cvičení ve hře, soutěži apod.ve hře, soutěži apod. PRŮBĚH A FÁZEPRŮBĚH A FÁZE MOTORICKÉHO UČENÍ:MOTORICKÉHO UČENÍ: I. motivačníI. motivační II. poznávacíII. poznávací III. výkonováIII. výkonová IV. kontrolníIV. kontrolní FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍFAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ PROCES MOTORICKÉHO UČENÍPROCES MOTORICKÉHO UČENÍ motivační předpokladymotivační předpoklady (potřeby,(potřeby, incentivy)incentivy) pohybové schopnostipohybové schopnosti (kondiční,(kondiční, senzomotorické, intelektové, sociální)senzomotorické, intelektové, sociální) cíl vyučovánícíl vyučování (interiorizace)(interiorizace) přiměřená stimulacepřiměřená stimulace (emoce, vůle, startovní horečka x(emoce, vůle, startovní horečka x startovní apatie)startovní apatie) percepce a prezentace úkolůpercepce a prezentace úkolů zpevňování a retencezpevňování a retence integrace a transfer x interferenceintegrace a transfer x interference ČASOVÝ PRŮBĚHČASOVÝ PRŮBĚH MOTORICKÉHO UČENÍMOTORICKÉHO UČENÍ PLATÓ EFEKT V KŘIVCEPLATÓ EFEKT V KŘIVCE MOTORICKÉHO UČENÍMOTORICKÉHO UČENÍ Příčiny plató efektu:Příčiny plató efektu: Subjektivní:Subjektivní: nedostatečná motivacenedostatečná motivace nedostatečná regeneracenedostatečná regenerace špatný zdravotní stavšpatný zdravotní stav nesprávná životosprávanesprávná životospráva nevhodné sociálněnevhodné sociálně--psychologické klima atd.psychologické klima atd. Objektivní:Objektivní: nesprávné tréninkové metodynesprávné tréninkové metody (přetrénování vs. nízká efektivita tréninku)(přetrénování vs. nízká efektivita tréninku) nedostatečná předcházející přípravanedostatečná předcházející příprava špatné materiální zajištění atd.špatné materiální zajištění atd. FÁZE MOTORICKÉHO UČENÍFÁZE MOTORICKÉHO UČENÍ Fáze Znaky Úroveň Vnější projev CNS Mentální aktivita I. počáteční seznámení, instrukce, motivace nízká generalizace iradiace vysoká II. zpevnění, zpětná aferentace, slovní kontrola střední diferenciace koncentrace střední III. zdokonalování, retence, koordinace vysoká automatizace stabilizace nízká IV. transfer, integrace, anticipace, výkon mistrovská tvořivá koordinace tvořivá asociace vysoká