ANTROPOMOTORIKAANTROPOMOTORIKA HISTORIEHISTORIE ­­ TV před zavedením do školTV před zavedením do škol Antika Atény ­ občanský výcvik (gymnastika, hudba, gramatika) Sparta ­vojenský výcvik Řím ­ pasivní péče o tělo (lázeňství) Kalokagathia Středověk Potlačení fyzických aktivit církevními systémy Rytíři církevních řádů (7 rytířských ctností) Renesance Restaurace antické výchovy - kalokagathia J. A. Komenský Přirozená potřeba pohybu ­ Informatorium školy mateřské Základy didaktiky TV Raně industriální společnost (17.-18.st) J. Lock. ­ ,,Několik myšlenek o výchově" anglického gentlemana (šerm, zápas, tanec, otužování, překonávání překážek) J. J. Rousseau ­ ,,Emil ­ čili o výchově" (plavání, jízda na koni, běh, chůze, lezení, skoky, šplh, ... jen pro Informatorium školy mateřskéInformatorium školy mateřské HISTORIEHISTORIE ­­ TV před zavedením do školTV před zavedením do škol Filantropisté (od 18. stol.) ,,Dítě je třeba vychovávat radostně, lidsky a v souladu s přírodou" J. G. Bassedow ­ 3 hodiny TV a rekreace denně J. Ch. F. Guths Muths ­ ,,Gymnastik für die Jugend" (Ucelený přehled + Zdravotní a výchovný význam TV) Herbartismus (zač. 19. st.) Herbart - Vyčlenění dovedností (vč. TV) z povinné výuky A. Spiess ­ nářaďový tělocvik, cvičení i pro dívky Lingovi - 1862-1884 Tělocvičný ústav pro chlapce a dívky v Praze (Sokol) (Tyrš, 1832-1884, 1862 Základové tělocviku, 1871 Náš úkol, směr a cíl, J. Fügner, 1822-1865, 1. starosta a spoluzakladatel Sokola), 1869 Reforma školské soustavy po porážce Rakouska Pruskem Povinný předmět TV (pořadová, prostná, nářaďová cv.) (Tv i pro děvčata, postupové zkoušky do dalšího ročníku, ...) Tělocv. spolek paní a dívek pražských (Tyrš, Podlipská) Guths Muths:Guths Muths: Gymnastik fGymnastik füürr die Jugenddie Jugend LingLing 1870 základní kurikulum (pořadová, prostná, nářaďová cv.) 1882 I. Všesokolský slet 1885 reorganizace sokolských jednot (župa-okrsek-jednota) 1892 zřízen Český vzdělávací kurz pro učitelstvo tělocviku na středních školách a učitelských ústavech Konec 19.stol Ovlivnění tělesné výchovy na školách severským tělocvikem a francouzským fyziologickým systémem. Rozmach tělovýchovného hnutí (Sokol, Orel, DTJ). Mezinárodní rozšíření sportů (OH, mezinárodní sportovní federace, národní sportovní organizace zakládal především Josef Rőssler­Ořovský, 1869- 1933) 1897 DTJ (1921 Federace dělnických tělocvičných jednot FDTJ, 1926 Federace proletářské tělovýchovy FPT) 1904 Jednotná česká obec sokolská 1908 vzniká Orel (sdružení členů křesťansko-sociálních stran) ­ pružnější vztah ke sportovním aktivitám 1911 přepracování učebních osnov TV pro chlapce 1912 skautské hnutí A. B. Svojsík (1876-1938) - Baden-Powell 1914 samostatná organizace Junák ­ Český skaut 1913 přepracování učebních osnov TV pro dívky: ,,pěstování zdravého a krásného těla, smysl pro krásný pohyb, rozvoj tělesné síly, bystrosti, odvahy a družnosti" po 1.WW základem koncepce TV Tyršova soustava (cv. pořadová, prostná, nářaďová, atletika, hry) + sezónní sporty (plavání, bruslení, sáňkování, lyžování) 30. léta tramping po 2.WW stanoveny zdravotní, výchovné a vzdělávací cíle TV Rozšíření výuky TV na 4 hodiny týdně (branný obsah) 1941 zakázán Sokol ­ za působení v protifašistické frontě a odboji, obnovení činnosti po osvobození (propagace myšlenek a postojů T.G.M), 1948 rozpuštěno vedení Sokola - násilné sjednocení TV a sportu do Tělovýchovného svazu Sokol 50. léta ovlivnění sovětským systémem tělesné kultury výkonnostní orientace, sportovní zaměření, normy 1949 Státní výbor pro tělesnou výchovu a sport 1952 Zrušeno vedení TV a sportu prostřednictvím Sokola vzniká FTVS UK, katedry TV, kliniky TVL na LF 1. časopis s vědeckým obsahem Teorie a praxe TV Vědecká rada při Svazu pro TV a sport 1. muzeum TV v Praze. 50. léta Baník, Spartak, Tatran, Lokomotiva, Rudá hvězda ­ Ministerstvo národní bezpečnosti, Dukla ­ Ministerstvo školství, pracovních záloh a národní obrany, Sokol - pouze na vesnicích 1954 Zřízení vysokých škol pedagogických 1954 Zavedeny normativní osnovy (sledování zdatnosti mládeže ­ odznaky zdatnosti) 1957 zrušeny normativní osnovy, redukce náročného učiva (1956 I. Metodická konference v Praze) 1956 ČSTV, s menšími organizačními úpravami až do r. 1989 70­80. léta Změna zaměření školní TV: prožitek z pohybu tělesné sebepojetí stimulace rozvoje pohybových schopností zvládnutí pohybových dovedností v nejpopulárnějších sportech socializace a utváření pozitivních postojů k pohyb. Aktivitě 1990 ukončena činnost ÚV ČSTV, funkci přejímá: Československá obec sokolská Orel Junák YMCA, YWCA nově Asociace sportu pro všechny Asociace tělovýchovných klubů a jednot Sdružení technických sportů Československá konfederace sportovních a tělovýchovných svazů Český svaz tělesné výchovy 1992 po rozdělení ČSR pod formální záštitou MŠMT ČR 1992 Kinantropologie - vzniká z Teorie vyučování TV Vědy o sportuVědy o sportu (Sport sciences)(Sport sciences) SPORTOVNÍ KINANTROPOLOGIE (Sport kinantropology) SPORTOVNÍ HUMANISTIKA (Sport humanistics) SPORTOVNÍ EDUKOLOGIE (Sport educology) Sportovní kinantropologieSportovní kinantropologie integrovaný model studia pohybu člověkaintegrovaný model studia pohybu člověka Základní vědy Aplikované vědy Speciální vědy Přírodní vědy Fyzika Chemie Biologie Fyziologie Lékařské vědy Biochemie sportu Kineziologie Biologie sportu Fyziologie těl. cvičení Tělovýchovné lékařství Vědy o pohybu člověka Kinetika člověka Biomechanika Antropomotorika Společenské vědy Pedagogika Psychologie Sociologie Ekonomika Právo Dějiny Filozofie Pedagogika TV a sportu Psychologie TV a sportu Sociologie TV a sportu Ekonomika TV a sportu Právo a sport Dějiny TV a sportu Sport a filozofie Teorie a didaktika sportu Teorie a didaktika rekreační TV Teorie a didaktika zdravotní TV Teorie a didaktika školní TV AntropomotorikaAntropomotorika =Anthropos= = Motus= Motorika * Vlastnosti, předpoklady systému pro pohyb * Souhrn pohybových projevů systému Antropomotorika - věda, studující pohybové projevy vzhledem k vnitřním integrovaným předpokladům - věda o pohybových předpokladech a projevech v oblasti tělesné výchovy a sportu VývojVývoj Aristoteles, da Vinci Guts Muths, Vieth, Spiess, Ling, Tyrš 1960 Meinel ,,Bewegungslehre" 1964 vznik v ČSSR 1979 Čelikovský ­ 1.celostátní učebnice ................... DEFINICEDEFINICE ,,Antropomotorika je věda o vztazích mezi pohybovými vlastnostmi, schopnostmi a dovednostmi a tělesnou výkonností". (Čelikovský et al., 1988) PŘEDMĚT ANTROPOMOTORIKYPŘEDMĚT ANTROPOMOTORIKY ,,Zkoumání lidské motoriky ve dvou základních oblastech ­ vnitřní (pohybové předpoklady) a vnější (pohybové projevy)." (Čelikovský et al., 1990) OBSAH ANTROPOMOTORIKYOBSAH ANTROPOMOTORIKY Vědecká a pedagogická disciplína: Vývoj motoriky člověka (fylogeneze, ontogeneze, oblasti lidské motoriky) Tělesná cvičení (pojem, vývoj a klasifikace) Motorická činnost (pohybový akt a aktivita) Motorické předpoklady člověka (motorické schopnosti a dovednosti) Motorický výkon a výkonnost Motometrie a motodiagnostika, motorické testy Literatura:Literatura: Čelikovský, S. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu : Praha: SPN, 1990. 3. vyd. 286 s. Hájek, J. Antropomotorika. Praha: PdF, U K Praha, 2001. 95 s. ISBN 80-7290-063-3. Kasa, J. Antropomotorika. Bratislava, 1992 Kučera, M., Dylevský, D. (eds.) Pohybový systém a zátěž. Praha: Grada Publishing, 1997. 252 s. ISBN 80-7169-258-1. Rubáš, K. Sportovní příprava. Plzeň, KTSV Pedagogické fakulty ZČU, 1996. 142 s. ISBN 80-7082-294-5. Dovalil, J. Věkové zvláštnosti dětí a mládeže a sportovní trénink. Praha, Karolinum, 1998. 36 s. ISBN 80-7184-653-8. DOVALIL, J. et al. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2005, 2. vyd., 336 stran. ISBN 80-7033-928-4. HURYCHOVÁ, A., VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: MU, 1997. 71 s. (ISBN 80-210-1525-X)