ANTROPOMOTORIKAANTROPOMOTORIKA UČENÍUČENÍ (Motorické učení)(Motorické učení) PaměťPaměť:: schopnostschopnost vědoměvědomě nebonebo bezděčněbezděčně ukládat,ukládat, uchovávatuchovávat aa vybavovatvybavovat informaceinformace vv centrálnícentrální nervovénervové soustavěsoustavě (dlouhodobá(dlouhodobá xx krátkodobá,krátkodobá, tjtj.. pracovnípracovní paměť)paměť) deklarativní,deklarativní, kognitivní,kognitivní, explicitníexplicitní (faktické(faktické znalosti)znalosti) vědomávědomá paměťpaměť -- poškozujepoškozuje jiji lézeléze mediálníchmediálních temporálníchtemporálních strukturstruktur (např(např.. amnézie)amnézie) epizodickáepizodická sémantickásémantická nedeklarativní,nedeklarativní, procedurální,procedurální, implicitníimplicitní (podmiňování,(podmiňování, zručnost,zručnost, motorickémotorické návyky)návyky) -- nevědománevědomá paměťpaměť motorickémotorické učeníučení senzomotorickásenzomotorická koordinacekoordinace primingpriming podmiňovánípodmiňování neasociativníneasociativní učeníučení Donald Olding Hebb *1904 1985 Kanadský psycholog Z množiny synapsí na těle a dendritech neuronu se zvýší účinnost u těch, jejichž aktivace těsně předcházela výboji postsynaptického elementu. Eric Richard Kandel * 1929 Vídeň 2000 Nobelova cena za fyziologii a medicínu Krátkodobá potenciace heterosynaptická (Presynaptická facilitace) (nehebbovská představa) Zej kalifornský (Aplysia californica) zadožábrý druh měkkýšů majících za srdcem jen jeden žaberní lupen, který mohou spolu s přívodní nálevkou zatáhnout Buněčná a molekulárníBuněčná a molekulární podstata tvoření paměťnípodstata tvoření paměťní stopystopy Krátkodobá potenciaceKrátkodobá potenciace homosynaptickáhomosynaptická heterosynaptickáheterosynaptická Dlouhodobá potenciaceDlouhodobá potenciace long term potentiation LTPlong term potentiation LTP Dlouhodobá depreseDlouhodobá deprese long term depression LTDlong term depression LTD Krátkodobá potenciace homosynaptickáKrátkodobá potenciace homosynaptická Reziduální Ca2+ Stimulace presynaptického neuronu Amplituda postsynaptického potenciálu Krátkodobá potenciace homosynaptická (posttetanická potenciace) Krátkodobá potenciace heterosynaptická (presynaptická facilitace) Dlouhodobá potenciaceDlouhodobá potenciace long term potentiation LTPlong term potentiation LTP Glutamáterní synapse Receptory ionotropní: AMPA (kainátové, quisqalátové) NMDA Receptory metabotropní více AMPA receptorů na membráně Dlouhodobá potenciace retrográdní messenger (NO) Dlouhodobá potenciace retrográdní messenger (NO) Presynaptická část Postsynaptická část NMDA receptor Zesílené vylévání neurotransmiteru Vznik nových synapsí Dlouhodobá potenciace Zesílené vylévání neurotransmiteru na presynaptické membráně Více AMPA receptorů na postsynaptické membráně Neuronální změny odpovídající paměťní stopě (a) Zvýšené vylití molekul transmiteru (krátkodobá potenciace homosynaptická, LTP - zpětný messenger) (b) Zvýšené vylití molekul transmiteru (krátkodobá potenciace heterosynaptická) (c) Modifikace postsynaptické membrány, větší odpověď na vylití stejného množství transmiteru (LTP - více AMPA receptorů na postsynaptické membráně) Neuronální změny odpovídající paměťní stopě (d) Velikost synaptické kontaktní plochy se zvětšuje (e)Zvýšení počtu synaptických kontaktů (f) Více používané nervové dráhy zabírají synaptická místa původně obsazená méně aktivními dráhami Dělení paměti podle trváníDělení paměti podle trvání Okamžitá (ikonická, echoická) Krátkodobá Střednědobá Dlouhodobá (trvalá, referenční) Paměť pracovní je limitována použitím informace Přehled dělení paměti z hlediska trvání Deklarativní, vědomá, explicitní, (u zvířat kognitivní) Nedeklarativní, implicitní (u zvířat procedurální) Mozkové oblasti nezbytné pro deklarativní paměť Dělení paměti Klasifikace dlouhodobé paměti (Milner et al. 1998)Klasifikace dlouhodobé paměti (Milner et al. 1998) Současná klasifikace paměťových modulů, jejich funkce aSoučasná klasifikace paměťových modulů, jejich funkce a zúženého profilu informačního chodu (Willingham, 1997)zúženého profilu informačního chodu (Willingham, 1997) UčeníUčení:: asociativníasociativní neasociativníneasociativní habituacehabituace == ,,uvyknutí",,uvyknutí" aa ignoraceignorace neutrálníhoneutrálního podnětu,podnětu, kterýkterý sese častočasto opakujeopakuje aa nemánemá signálnísignální významvýznam sensitizacesensitizace == opakovanýopakovaný podnětpodnět vyvolávávyvolává silnějšísilnější odpověď,odpověď, jeje--lili několikrátněkolikrát spojenspojen ss příjemnýmpříjemným nebonebo nepříjemnýmnepříjemným pocitempocitem imprintingimprinting -habituace Neasociativní učení Imprinting Neasociativní učení Neasociativní učení Klasické podmiňování (Pavlovovské reflexy) Podmíněné reflexy posilované odměnou posilované trestem Operantní podmiňování (instrumentální podmíněné reflexy, učení pokusem a omylem) Motorické učení Priming Podmíněná chuťová averze Asociativní učení Klasické podmiňováníKlasické podmiňování (I.P.Pavlov)(I.P.Pavlov) Ivan Petrovič Pavlov Podmiňování klasické Operantní podmiňováníOperantní podmiňování instrumentálníinstrumentální (B. F. Skinner)(B. F. Skinner) Sir Charles Scott Sherrington Podmiňování klasické Nepodmíněný reflex Instrumentální podmiňování (standardní) Edward Lee Thorndike (1874 - 1949) Ne/podmíněné reflexyNe/podmíněné reflexy Sací reflexSací reflex aferentní ramenoaferentní rameno n. trigeminus (V.)n. trigeminus (V.) n. maxillarisn. maxillaris ­­ rr. cutaneirr. cutanei n. mandibularisn. mandibularis ­­ n.n. mentalismentalis eferentní ramenoeferentní rameno motorická složka n.motorická složka n. facialis (VII.)facialis (VII.) motorická složka n.motorická složka n. trigeminus (V.)trigeminus (V.) ­­ žvýkacížvýkací svalysvaly Podmíněný reflex Podmíněný reflex ­ mozkové struktury Nucleus nervi trigemini (V) Motorická jádra hlavových nervů (VI, VII) Ncl. olivaris inferior ­ šplhavá vlákna Kůra mozečku Kochleární jádra Pontinní jádra ­ mechová vlákna (kůra mozečku) Nucleus interpositus Nucleus ruber (motorická jádra hlavových nervů (VI, VII) Priming (ovlivnění odhadu) ABSENT INCOME FILLY DISCUSS CHEESE ELEMENT Priming (ovlivnění odhadu) Priming (ovlivnění odhadu) ABS INC FIL DIS CHE ELE DruhyDruhy učeníučení dledle ČápaČápa ((19801980)):: učeníučení poznatkůmpoznatkům (verbální(verbální učení)učení) -- dominantnímidominantními výsledkyvýsledky jsoujsou poznatkypoznatky aa vědomostivědomosti učeníučení senzomotorickýmsenzomotorickým činnostemčinnostem (motorické(motorické učení)učení) -- dominantnímidominantními výsledkyvýsledky jsoujsou dovednosti,dovednosti, činnosti,činnosti, návykynávyky učeníučení intelektuálnímintelektuálním činnostemčinnostem -- dominantnímidominantními výsledkyvýsledky jsoujsou rozumovérozumové operace,operace, algorytmusalgorytmus myšlenímyšlení učeníučení sociálnímusociálnímu chováníchování -- dominantnímidominantními výsledkyvýsledky jsoujsou interiorizovanéinteriorizované motivy,motivy, postoje,postoje, sociálnísociální interakce,interakce, sociálnísociální normy,normy, sociálnísociální rolerole včetněvčetně rysůrysů osobnostiosobnosti Motorické učeníMotorické učení specifickáspecifická formaforma učeníučení charakterizovanácharakterizovaná zejménazejména osvojovánímosvojováním pohybovýchpohybových dovedností,dovedností, přičemžpřičemž jsoujsou osvojoványosvojovány ii vědomostivědomosti oo pohybovépohybové činnostičinnosti aa rozvíjenyrozvíjeny pohybovépohybové schopnostischopnosti ,,déletrvající,,déletrvající změnazměna vv pohybovémpohybovém chování,chování, kterákterá jeje získanázískaná jakojako výsledekvýsledek praxepraxe nebonebo zkušenostízkušeností aa jeje měřitelnáměřitelná retencíretencí (pamětním(pamětním chováním)"chováním)" (Crattyxendine(Crattyxendine 19841984)) Pohybová dovednostPohybová dovednost VýsledekVýsledek motorickéhomotorického učeníučení "Dovednost"Dovednost jeje učenímučením získanýzískaný předpokladpředpoklad keke správnémusprávnému vykonánívykonání nějakénějaké činnosti"činnosti" (Jiránek,(Jiránek, 19681968)).. "Dovednost"Dovednost spočíváspočívá veve způsobilostizpůsobilosti dosáhnoutdosáhnout určitéhourčitého konečnéhokonečného výsledkuvýsledku ss maximálnímaximální jistotoujistotou aa minimálnímminimálním energetickýmenergetickým výdejemvýdejem nebonebo vv minimálnímminimálním časečase ss minimálníminimální energiíenergií.."" (Guthrie,(Guthrie, 19521952)) DovednostDovednost jeje učenímučením získanýzískaný psychickýpsychický aa motorickýmotorický předpokladpředpoklad čiči pohotovostpohotovost úspěšněúspěšně provéstprovést pohybovýpohybový úkolúkol Základní znaky nacvičenéZákladní znaky nacvičené pohybové dovednostipohybové dovednosti DleDle ČápaČápa ((19801980)):: KvalitaKvalita výsledkůvýsledků senzomotorickésenzomotorické činnostičinnosti (absence(absence chyb,chyb, správnostsprávnost provedeníprovedení pohybů)pohybů) RychlostRychlost jejíhojejího provedeníprovedení (včasnost,(včasnost, hbitost)hbitost) EkonomičnostEkonomičnost provedeníprovedení (nízký(nízký energetickýenergetický výdej,výdej, volnívolní úsilí)úsilí) ZpůsobZpůsob provedeníprovedení pohybupohybu (sportovní(sportovní styl,styl, osobníosobní styl)styl) Druhy senzomotorického učeníDruhy senzomotorického učení dledle dominancedominance kognitivníchkognitivních procesů,procesů, interakčníchinterakčních vztahů,vztahů, regulaceregulace ii aktivityaktivity učícíchučících sese subjektůsubjektů ii činnostíčinností učiteleučitele:: imitačníimitační učeníučení instrukčníinstrukční učeníučení problémovéproblémové učeníučení zpětnovazebnízpětnovazební učeníučení ideomotorickéideomotorické učeníučení Imitační učeníImitační učení (cvič podle mě!)(cvič podle mě!) nejrozšířenějšínejrozšířenější druhdruh využitívyužití předevšímpředevším uu začátečníkůzačátečníků aa uu cvičení,cvičení, kterákterá vyžadujívyžadují přesnostpřesnost opodstatněníopodstatnění mámá ii uu složitýchsložitých cvičenícvičení náročnýchnáročných nana abstraktníabstraktní myšlenímyšlení důležitédůležité jeje správnésprávné předvedenípředvedení ukázkyukázky,, neboťneboť představapředstava pohybupohybu sese vytvářívytváří výhradněvýhradně přespřes zrakovýzrakový analyzátoranalyzátor FixaceFixace dovednostídovedností sese uskutečňujeuskutečňuje mnohonásobnýmmnohonásobným opakovánímopakováním Instrukční cvičeníInstrukční cvičení (cvič podle slovního návodu!)(cvič podle slovního návodu!) PředstavaPředstava pohybupohybu sese vytvářívytváří dledle slovníchslovních pokynůpokynů ­­ instrukcíinstrukcí JedinecJedinec předpřed prvnímiprvními pokusypokusy musímusí sdělenýsdělený obsahobsah instrukceinstrukce analyzovatanalyzovat aa zpracovatzpracovat ProPro takovoutakovou činnostčinnost byby mělměl jedinecjedinec znátznát nezbytnénezbytné poznatkypoznatky oo nacvičovanénacvičované dovednosti,dovednosti, znátznát používanépoužívané termínytermíny TotoToto cvičenícvičení sese aplikujeaplikuje předevšímpředevším připři nácvikunácviku obtížnějšíchobtížnějších pohybovýchpohybových strukturstruktur uu dětídětí ss jižjiž částečněčástečně rozvinutýmrozvinutým abstraktnímabstraktním učenímučením (od(od 1010--1111 letlet aa výše)výše) Zpětnovazební myšleníZpětnovazební myšlení (uč(uč se ze svých chyb!)se ze svých chyb!) InformaceInformace oo provedenéprovedené dovednostidovednosti sese učícíučící dozvídozví ažaž popo jejímjejím absolvováníabsolvování (pokus(pokus aa omyl)omyl).. NositelNositel zpětnézpětné informaceinformace jeje většinouvětšinou učitelučitel (trenér)(trenér) nebonebo vlastnívlastní výsledekvýsledek činnostičinnosti (shozená(shozená laťka,laťka, dosaženýdosažený časčas......)) ZpětnáZpětná informaceinformace jeje:: intrinzitivní,intrinzitivní, vnitřnívnitřní--proprioceptivníproprioceptivní (zrak,(zrak, sluch,sluch, "pocity"pocity pohybu")pohybu") aa extrinzitivníextrinzitivní,, vnějšívnější--exteroceptivníexteroceptivní (informace(informace poskytnutáposkytnutá navícnavíc nadnad informaceinformace zz vlastníhovlastního pohybu,pohybu, napřnapř.. video)video) Problémové učeníProblémové učení (hledej sám řešení úkolu!)(hledej sám řešení úkolu!) náročnýnáročný druhdruh učeníučení vyžadujevyžaduje odod žákůžáků samostatnostsamostatnost aa tvořivosttvořivost každémukaždému praktickémupraktickému pokusupokusu předcházípředchází myšlenkovámyšlenková analýzaanalýza vzniklévzniklé problémovéproblémové situace,situace, završenázavršená formulovánímformulováním hypotézyhypotézy -- předpokladupředpokladu jejíhojejího možnéhomožného řešenířešení tatotato hypotézahypotéza jeje následněnásledně vv prakticképraktické činnostičinnosti ověřovánaověřována aa podlepodle povahypovahy průběžnéhoprůběžného (nebo(nebo ii finálního)finálního) výsledkuvýsledku jeje buďbuď přijatapřijata nebonebo zamítnutazamítnuta připři řešenířešení nastolenýchnastolených problémůproblémů postupujepostupuje jedinecjedinec buďbuď zcelazcela samostatně,samostatně, nebonebo zaza pomocipomoci radrad učiteleučitele Ideomotorické učeníIdeomotorické učení (uč se pohybu i ve svých představách!)(uč se pohybu i ve svých představách!) teoretickáteoretická podstatapodstata spočíváspočívá vv efektuefektu drážděnídráždění kinestetickýchkinestetických buněkbuněk CNSCNS nejennejen zz periferieperiferie (aktivním(aktivním pohybem),pohybem), aleale takétaké centrálněcentrálně (představou(představou pohybu)pohybu) centrálnícentrální podrážděnípodráždění můžemůže býtbýt evokovánoevokováno slovem,slovem, pojmempojmem (vysloveným(vysloveným učitelem),učitelem), nebonebo sisi jeje můžemůže vybavitvybavit žákžák sámsám tím,tím, žeže sisi promýšlípromýšlí aa představujepředstavuje nacvičovanýnacvičovaný pohybpohyb (pohybovou(pohybovou dovednost)dovednost) ideomotorickéideomotorické učeníučení jeje náročnénáročné nana abstraktníabstraktní myšlenímyšlení aa přiměřenoupřiměřenou koncentracikoncentraci cvičenícvičení vv představáchpředstavách nemůženemůže prakticképraktické cvičenícvičení plněplně nahradit,nahradit, aleale můžemůže býtbýt jejímjejím vhodnýmvhodným doplňkemdoplňkem USPOŘÁDÁNÍ UČIVA VUSPOŘÁDÁNÍ UČIVA V PROCESUPROCESU MOTORICKÉHO UČENÍ:MOTORICKÉHO UČENÍ: 1.1. vytvoření učebního programu a jeho důkladná přípravavytvoření učebního programu a jeho důkladná příprava ­­ uspořádání učiva do metodické posloupnostiuspořádání učiva do metodické posloupnosti 2.2. vytvoření podmínek vyučovánívytvoření podmínek vyučování ˇˇ vnějšívnější ­­ materiální podmínky, příprava učitele atd.materiální podmínky, příprava učitele atd. ˇˇ vnitřnívnitřní ­­ tělesná, pohybová, funkční, psychická příprava žáků aj.tělesná, pohybová, funkční, psychická příprava žáků aj. 3.3. zařazení všeobecných průpravných cvičenízařazení všeobecných průpravných cvičení 4.4. zařazení speciálních průpravných cvičenízařazení speciálních průpravných cvičení 5.5. vykonání cvičení vvykonání cvičení v lehčích podmínkáchlehčích podmínkách 6.6. vykonání a opakování cílového cvičenívykonání a opakování cílového cvičení 7.7. zvyšování výkonnosti opakováním cvičení ve ztíženýchzvyšování výkonnosti opakováním cvičení ve ztížených podmínkách, vpodmínkách, v kombinaci skombinaci s jinými cvičeními, vykonáváníjinými cvičeními, vykonávání dalších doplňkových, kondičních, obratnostních cvičení,dalších doplňkových, kondičních, obratnostních cvičení, uplatnění cvičení ve hře, soutěži apod.uplatnění cvičení ve hře, soutěži apod. PRŮBĚH A FÁZEPRŮBĚH A FÁZE MOTORICKÉHO UČENÍ:MOTORICKÉHO UČENÍ: I. motivačníI. motivační II. poznávacíII. poznávací III. výkonováIII. výkonová IV. kontrolníIV. kontrolní FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍFAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ PROCES MOTORICKÉHO UČENÍPROCES MOTORICKÉHO UČENÍ motivační předpokladymotivační předpoklady (potřeby, incentivy)(potřeby, incentivy) pohybové schopnostipohybové schopnosti (kondiční,(kondiční, senzomotorické, intelektové, sociální)senzomotorické, intelektové, sociální) cíl vyučovánícíl vyučování (interiorizace)(interiorizace) přiměřená stimulacepřiměřená stimulace (emoce, vůle, startovní horečka x startovní(emoce, vůle, startovní horečka x startovní apatie)apatie) percepce a prezentace úkolůpercepce a prezentace úkolů zpevňování a retencezpevňování a retence integrace a transfer x interferenceintegrace a transfer x interference ČASOVÝ PRŮBĚHČASOVÝ PRŮBĚH MOTORICKÉHO UČENÍMOTORICKÉHO UČENÍ PLATÓ EFEKT V KŘIVCEPLATÓ EFEKT V KŘIVCE MOTORICKÉHO UČENÍMOTORICKÉHO UČENÍ Příčiny plató efektu:Příčiny plató efektu: Subjektivní:Subjektivní: nedostatečná motivacenedostatečná motivace nedostatečná regeneracenedostatečná regenerace špatný zdravotní stavšpatný zdravotní stav nesprávná životosprávanesprávná životospráva nevhodné sociálněnevhodné sociálně--psychologické klima atd.psychologické klima atd. Objektivní:Objektivní: nesprávné tréninkové metodynesprávné tréninkové metody (přetrénování vs. nízká efektivita tréninku)(přetrénování vs. nízká efektivita tréninku) nedostatečná předcházející přípravanedostatečná předcházející příprava špatné materiální zajištění atd.špatné materiální zajištění atd. FÁZE MOTORICKÉHO UČENÍFÁZE MOTORICKÉHO UČENÍ Fáze Znaky Úroveň Vnější projev CNS Mentální aktivita I. počáteční seznámení, instrukce, motivace nízká generalizace iradiace vysoká II. zpevnění, zpětná aferentace, slovní kontrola střední diferenciace koncentrace střední III. zdokonalování, retence, koordinace vysoká automatizace stabilizace nízká IV. transfer, integrace, anticipace, výkon mistrovská tvořivá koordinace tvořivá asociace vysoká Konsolidace pamětní stopy Důkazem je postkomoční retrográdní amnézie Otázka zániku trvalé pamětní stopy Zapomínání ­ podm. podnět se dlouho nevyskytuje PP nevyvolá NP, ale stopa zůstává úspora Vyhasínání ­ PP aplikován bez spojení s NP, signál se stává neutrální Přepracování ­ PP znamená něco jiného než původně