ANTROPOMOTORIKA VÝBĚR TALENTŮ Talent: mimořádné nadání ve smyslu mimořádné vrozené vlohy (tj. vrozený předpoklad pro vykonávání nějaké mentální nebo senzomotorické činnosti, jejímž cvičením se vytváří schopnosti) ■ hudební ■ pohybový ■ matematický apod. ■ z psychologického hlediska druhý stupeň rozvinutí schopností ■ 1. nadání ■ 2. talent ■ 3. genialita Determinanty osobnosti Endogenní činitelé ■ Optimální strukturální vlastnosti jedince ■ Dodržení vysoké úrovně funkčních vlastností organizmu ■ Vysoká úroveň psychických funkčních vlastností ■ Schopnost senzomotorického učení Exogénni činitelé Genetická podmíněnost talentu Studium dvojčat - indexy heritability 7% (24 %) 38% (24 %) 7% 100 % 80% 60% 40% 20% 0% : * * I--"1 í íL ■■' t ^t-'-'-f'Ť !-T*' H MZ D maximální aerobní výkon 0 aerobní kapacita poměr zastoupení svalových vláken V02max.kg4 10 s max. výkon Graf 2 Příklady těsnosti vztahů konkrétních parametru u jednovaječných (monozy-gotních - MZ) a dvojvaječných (dyzygotnfch - DZ) dvojčat {převzato z různých literárních pramenů) 90% 80% 70% Giaff 3 Příklad některých ukazatelů a procentuální pravděpodobnost jejich dědičnosti (převzato z různých literárních pramenů) Biologické parametry ■ Morfologie, antropometrie ■ Funkční stav ■ Zdravotní stav Psychologické parametry ■ Psychické schopnosti ■ Emočně-motivační proměnné ■ Osobnostní vlastnosti Biologický věk a biologická retardace Nomogramy pro výpočet tělesné výšky Vzorce pro výpočet tělesné výšky: Chlapci = (výška otce + (výška matky x 1,08)) : 2 Děvčata = ((výška otce x 0,923) + výška matky) : 2 2 chlapci shodného věku -12 let Biologický věk x kalendářní věk x sportovní věk Poměr výšky a hmotnosti (cm) 190 180 170 160 150 140 130 120 110 100 90 80 70 /y .•* ------ / // / s / // z f / ' / / / j J / y / /, i A / / / j 4< '/, f / / / j 7 '/ / / í /: / j / Jr / 1. 1 V / á f * g, f/i f 7 f 97 90 75 50 25 10 3 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 věk Biologický x kalendářní x sportovní věk o m o 1,1 1 0,9 0,8 OJ 0,6 y = -0,0509x + 1,6132 R2 = 0,6893 i-------------------r -i-------------------r 12 13 14 15 16 17 18 19 Věk (roky) Poměr intracelulární a extracelulární hmoty ĚCM/BCM Ratio 2.0 + 1.0 + Body Cell Mass (^ FFM) Biologický x kalendářní x sportovní věk Stanovení prořezávání druhých zubů Stupeň rozvoje sekundárních pohlavních znaků Stupeň osifikace kostí ¥ 20-21 ď 21-22 17-18 21-22 17-18 ¥ 15-16 o" 16-19 17-20 16-17 Exogénni činitelé Rodina a motivace dítěte (věk, role otců) Psychologický tlak (Charta OSN, Sport a práva dítěte) Rodiče a dlouhodobý tréninkový proces (Martin Doktor, Šárka Záhrobská, Robert Holík, Ivan Lendl, Helena Suková, ...) Problémy výběru Etická stránka Finanční stránka Odlišení talentu od rozvinutých dovedností Fluktuace Věk Výchozí úroveň - tempo rozvoje Výběr talentů Definice struktury sportovce ■ Monofaktoriální determinace sportů ■ Multifaktoriální determinace sportů Příprava testové baterie Testování a selekce Podpora talentů Tab- 4 Příklady různých výběrových parametrů . . | j 1 f ; f || parametry stabilita příklad konkrétní užití antropometrické patří k nejstabilnějším (tělesná výška, parametry segmentů) tělesná výška, somatotyp, délka tělních segmentů basketbal, gymnastika, skok vysoký motorické relativně stabilní-pohybové schopnosti, nejasná stabilita - pohybové dovednosti kondice (rychlost, síla apod.), koordinace, transfer, elasticita, docilita maratón - vytrvalost, moderní gymnastika - elasticita, gymnastika - koordinace psychické nízká stabilita, možnost změny, špatná diagnostikovatelnost motivace, pracovitost, inteligence, temperament herní inteligence ve sportovních hrách, odolávání neúspěchu, střelectví-flegmatici komplexní velmi nízká, záleží na aktuálním stavu hodnocení předpokladů podle výsledku v závodě druh sportu věk vrcholové výkonnosti počátek vrcholového věku atletika běhy 24-26 18-19 let atletika skoky 22-24 17-18 let atletika sprinty 21-23 17-18 let atletika vrhy a hody 25-27 18-19 let box 22-26 19 let 1 cyklistika 22-25 18 let kanoistika 24-26 19 let kopaná 22-27 18 let košíková 22-26 18 let krasobruslení M 18-20 13-14 let jkrasobrusleníž 14-17 16 let lyžování běhy 22-25 19 let lyžování sjezdové 22-24 18 let lyžování skoky 22-23 18 let 1 odbyená 22-26 17 let plavání M 18-22 16 let plavání Ž 17-19 14 let rychlobruslení M 19-24 16 let rychlobruslenfž 20-25 16 let skoky do vody M 22-26 17 let skoky do vody Ž 20-25 15 let sportovní gymnastika M 23-25 18 let sportovní gymnastika Ž 16-20 14 let SoiWí 9R-9K 19 let výběr pro vrcholový sport základní výběr - II. etapa základní výběr - I. etapa CD O E > "m c CD >M spontánní výběr - nábor Vybrané normy - plavání Plavání* morfologické predpoklady 10 let 11 let 12 let 13 let CH D CH D CH D CH D aktuálni výška - min. 150 150 154 158 162 162 169 167 predikce výšky 180 170 180 170 180 170 180 170 tuk - max. (%) 10 12 10 12 10 12 10 12 m .-'funkční predpoklady 11 let 12 let 13 let CH D CH D CH D V02max (1) 2 1 2 2 3 2 V02max.kř1.min1 (ml) 55 42,2 54,2 41,9 53,5 41,6 VOamax.TF1 (ml) 7,2 6,1 11,1 8,6 13,2 9,8 W170 kg1 (W) 2,6 2 2,8 2 2,9 2 W170 (W) 93,2 63,4 118 81,3 141,4 95 V02max - maximální spotřeba kyslíku při práci velkých svalových skupin (I) - absolutní hodnota V02max.kg4,min4 - maximální spotřeba kyslíku při práci velkých svalových skupin (ml) - relativní hodnota V02maxJF1- množství kyslíku transportované jedním stahem srdce (ml) W170 kg-1 - výkon pří srdeční frekvenci 170 tepů (W) - relativní hodnota W170 - výkon při srdeční frekvenci 170 tepů (W) - absolutní hodnota Plavání - motorické předpoklady 10 let 11 let 12 let 13 let CH D CH D CH D CH D běh na 50 m (s) 9,5 10,1 9,0 9,2 8,8 9,0 8,1 8,2 hod míčem 2 kg (cm) 470 420 510 450 570 525 655 580 skok do dálky z místa (cm) 160 155 165 160 175 165 190 185 hloubka předklonu (cm) 13 17 14 18 19 20 16 23 leh - sed za 2 min (n) 50 45 60 50 65 55 70 60 běh na 12 min (m) 2350 2000 2400 2100 2450 2200 2550 2300 Plavání - speciální test :::;-:'-:-.V:-:-:-!:':':":'.VI-?':::::-/-:: -. "■ . . 10 let 11 let 12 let 13 let CH D CH D CH D CH D 25 m souhra (s) VZ 23,0 22,0 19,4 20,9 17,4 18,4 15,2 16,9 p 28,0 27,5 25,7 25,5 23,3 23,8 20,3 22,0 D 25,0 25,0 23,0 24,2 21,0 21,6 16,9 18,1 Z 24,5 23,5 22,5 22,6 20,1 21,0 17,3 18,9 25 m souhra (počet záběrů) VZ 32 32 29 27 25 24 23 23 P 22 22 19 18 17 16 16 15 D 18 18 15 14 14 13 13 12 Z 30 30 27 25 24 23 22 22 4* 50 m, VZ i = 10 s (s) 180,4 200,3 162,7 176,0 142,3 151,3 800 m VZ (s) 747,8 773,4 669,3 654,7 649,7 647,0 VZ - volný způsob; P - prsa; D - delfín; Z - znak Plavání - výkonnostní limity 10 let 11 let 12 let 13 let CH D CH D CH D CH D 50mVZ 00:48,2 00:40,4 00:38,7 00:36,4 00:34,2 00:33,9 00:31,5 00:32,1 100 m VZ 01:35,4 01:27,2 01:20,2 01:18,3 01:12,1 01:12,7 01:06,9 01:08,8 200 m VZ 03:10,7 03:03,9 02:46,8 02:46,5 02:32,6 02:35,6 02:23,1 02:27,4 400 m VZ 07:07,6 06:40,5 06:02,2 05:56,2 05:27,1 05:29,2 05:04,7 05:10,9 800 m VZ 20:32,5 15:46,5 14:22,9 13:03,8 12:17,9 11:42,3 11:09,7 10:52,6 1500 m VZ 30:35,0 25:12,0 24:32,0 22:36,4 21:44,6 21:00,8 100 m Z 02:31,2 01:53,1 01:42,8 01:35,7 01:27,7 01:26,5 01:19,1 01:20,6 200 m Z 03:59,5 03:43,0 03:15,3 03:33,8 02:53,9 03:06,4 100 m P 02:08,5 01:48,0 01:42,9 01:37,6 01:31,2 01:31,0 200 m P 04:46,4 03:54,5 03:46,8 03:31,1 03:19,9 03:16,3 100 m D 02:17,1 01:46,6 01:36,7 01:31,2 01:22,7 01:22,8 01:15,0 01:17,4 200 m D 07:13,2 03:52,5 03:49,0 03:18,4 03:08,9 03:59,9 02:48,9 02:48,1 200 m PZ 04:59,2 03:59,6 03:37,4 03:32,8 03:07,3 03:04,6 02:50,4 02:52,4 400 m PZ 10:43,3 08:42,1 07:47,2 07:17,9 06:40,9 06:36,5 06:04,3 06:07,2 TEORIE TESTOVANÍ V ANTROPOMOTORICE (MOTODIAGNOSTIKA) POUŽITÍ MOTORICKÝCH TESTŮ V TĚLOVÝCHOVNÉ PRAXI variabilita testových baterií odznaky zdatnosti Přerovský odznak zdatnosti 06/07 Krajský přebor ve vícebojích 7.-8.9.2006 Přerovská hodinovka 12.10.2006 Olomoucký klasický pětiboj 14.10.2006 Oddílové víceboje 21.10.2006 Silvestrovský běh 31.12.2006 MMaS v halových vícebojích 26.-27.1.2006 Oddílové halové víceboje 10.3.2007 Radslavická podkova 24.3.2007 Pražský půlmaratón 24.3.2007 Přerovský pětiboj 1.5.2007 Bečvoman - triatlon 30.7.2007 MMaS ve vícebojích 12.-13.5.2007 Vrhačský obouručný čtyřboj 3.8.2007 Koulařský pětiboj 14.10.2007 Pro odznak zdatnosti nutná účast min. v 10 závodech UNIFIT TEST ANTROPOMETRICKÉ ÚDAJE EXPLOZIVNÍ SÍLA >S) vs ... // ÍT\\V w 2ZZnH!fe "■—- TmiiDiiffiA " - """■ ^ + SKOK DO DÁLKY Z MÍSTA SILA/KOORDINACE/FLEXIBILITA — trs-----------jpn>™- £-15; ! a i ) / Mi/ y } ľ j j 4r fe£> —r—-----ffS? g5--- rv i, í / i Us / K \ i': + POČET SHYBŮ (UCHOP NADHMATEM) + VÝDRŽ VE SHYBU NADHMATEM + ČLUNKOVÝ BĚH 4X10 m + HLUBOKÝ PŘEDKLON V SEDU VYTRVALOSTNÍ SÍLA + LEH SEDY ZA 60 SEKUND VYTRVALOST TEST SUI 12 minuti Co gnome: Nome: Classe: N°d i giri: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 Osservazioni: Compilatore Cognome: Nome: Classe + VYTRVALOSTNÍ ČLUNKOVÝ BĚH + CHŮZE NA VZDÁLENOST 2 KM 1. Flamingo balance test (FLB). (If this test is included, it should always be d s n e first). 2. Plata tapping [PLT). 3. Sit and reach [SAR). 4. Standing broad jump [SB]). 5. Hand grip l'HGR). 6. Sit-ups [SUP). 7. Gent arm hang [BAH). B. Shuttle- run: 10 x 5 m (SHR) (should always be done last). VYTRVALOSTNÍ C LU N KOVY BEH BĚH NA 1 MÍLI CHŮZE NA 1 MÍLI v w MERENI KOŽNÍCH RAS w v HRUDNÍ predklony v lehu POKRČMO v v zakloň v lehu na brise 90°KLIKY SHYBY VE SVISU LEŽMO SHYBY VÝDRŽ VE SHYBU PŘEDKLON V SEDU POKRČMO JEDNONOŽ DOTYK PRSTŮ ZA ZÁDY Vytvoření nového motorického testu určení účelu testování (formulace „co" chceme měřit) návrh testu (pohybový obsah, skórovaní atd.) pilotní studie u alespoň 10 probandi! úprava první verze dle výsledků pilotní studie aplikace nové verze u většího počtu probandi! statistické zpracování výsledků (stanovení validity, reliability, senzitivity testu atd.) nová revize testu odvození normohodnot pro finální variantu testu Organizace kolektivní testování skupinové testování testování ve dvojicích individuální testování testování (testovaný+testující) ZÁKLADY TEORIE TESTOVÁNÍ Antropomotorika praktická věda (úzká spolupráce se sportovní praxí) testování nezbytné pro teoretické studium a rozvoj antropomotoriky v současnosti samostatné vědní obory (statistika, didaktika, teorie sportovního tréninku atd.) Cíle vědy porozumění pozorovaným jevům explanace jevu predikce jevů a jejich částečné ovládání Druhy výzkumů kvantitativní výzkum (např. počet napomenutí při hodině antropomotoriky) kvalitativní výzkum (např. popis emocí učitele při napomínání žáka) experimentální výzkum: příčinnost nelze prokázat bez manipulace empirický výzkum: základem je pozorovaní či měření teoretické studie (např. v oblasti historie TK) Kvalita výzkumu ■ reliabilita (0,95-0,99 výborná, 0,9-0,94 dobrá, 0,8-0,89 přijatelná spolehlivost) validita objektivita reprodukovatelnost (var. koef. <8-10%) senzitivita specificita ■ falešná pozitivita falešná negativita standardní podmínky Míliova pravidla: Pravidlo jediného rozdílu (X2 ..Xn shodné u E (experimentálni skupiny) a K (kontrolní skupiny) př.: stejný učitel, stejná učebna, stejný čas, nová metoda - stará metoda Pravidlo jedné shody jediná shoda je v použití nové metody (zbytek: podmínky, pedagog atd. stejné) př.: nová metoda, všichni učitelé, ve všech učebnách, v jakémkoliv čase Pravidlo kombinace shody a rozdílu Pravidlo sdružených změn Statistické zpracování Nástroj ke zjišťování a ověřování vztahů a zákonitostí: explorativní úloha verifikační úloha Typy kauzality Kauzalita - nástroj k zjišťování a ověřování vztahů a zákonitostí: nahodilý spoluvýskyt vztah koexistenční vztah sukcesivní (následný; nejdříve se vyskytuje jeden faktor a s časovým zpožděním druhý faktor) vztah kauzální (k ověření nutný experiment) Vstupní proměnné: vstupní výzkumné proměnné v experimentu \ Irelevantní (nemají vztah k jevu) Relevantní (mají vztah k jevu) s Sledované Nesledované Kovariační Manipulované Zámerne Neznámé Manipulací jiné proměnné Typy kauzálních systémů rekurzivní systémy: jednosměrný řetězec priem a ucmku nonrekurzivní systémy: obsahují zpětnou vazbu (účinek se stává současně i příčinou) Rozdělení vztahů dle času synchronní vztah: X,Y zjišťovány současně diachrónni vztah: faktor X (čas) Y (efekt) zjišťovány s časovým odstupem Rozdělení vztahů dle variability: meziskupinový vztah: mezi skupinami interindividuální vztah: mezi jedinci intraindividuální vztah: vlastnosti jedince Vlastnosti kauzálního vztahu: změna X způsobuje (zákonitě) změnu Y X nenastává později než Y (časová naslednost -diachrónni povaha) vztah X k Y je asymetrický a tranzitivní jedno X může vyvolávat různá Y, různá X mohou vyvolávat totéž Y Y nenastává samovolně bez X (v ideálním systému, kde jsou ostatní příčiny izolovány) Typy výzkumu; korelační výzkum I: (nerozeznáváme vstupy a výstupy) korelační výzkum II: rozeznáváme vstupy a výstupy (prediktivní korelační výzkum) kazuistické longitudinální pozorování (experiment) skupinové (vnitroskupinové) longitudinální pozorování (experiment) meziskupinové pozorování (experiment) Základní statistické vzorce Aritmetický průměr 1 H x = -2 x Směrodatná odchylka v»tí s2 = -Z c* - *) Variační rozpětí R = ^W - x um korelační koeficient rfr ~ 1 n w i-1 \n j-1 Spearmanuv koeficient korelace pořadí »(»-!) d diference mezi pořadími Modus nejčastější hodnota Medián prostřední hodnota (průměr dvou prostředních hodnot) relativní četnost Jjt _ x 100 dostáváme pravděpodobnost, že výsledek je v daném intervalu Relativní kumulativní četnost Px = 2-1 n Procentily P = -^—100 UNIFIT TEST í? n 0 n» (b o o o o 0 OJ n£> to to to — V« ro 0 00 ' -J O- 'Ji ŕ ^ u - 0 ^ * IO IO U ---- «O J> — VO -0 C/5 C 3 0 •■*» =r -i 0 n 1 /i pc 3 0 0. v» i 3 __w TO to OJ OJ 'Jí Ul t-; b b n 3 _ ÍL ■< g" vO CO s| vj sj vJ O» W O ŕ y W W yĎ bo'-ft 000000'01 o» bob ro to ro OJ OJ to to -O -4 Ö Ö ro r j O 0 vO 03 0 0" P to < •n vO OO -O si si -O O OJ O -fo- OJ OJ OJ \o ^ ^ W W p ^ sO (^ \0 pO --J ^ í> W b b b b ;-n l/i ;-ň i/» ü. b ^ '^ b '^ OJ b si lo to ■o -o o- > 7Q '_ň .*-. 'jj IO — — vC O «O 00 vi vi ^ fvJ b Ö Ö b -fs. b u u U 'J U (O LO u 10 to to ro N)~\Dco(»siyi\0'jj^ocvĎOfr i/i b b '-n sa b '-* ;o» on :o» b b b b -J 4> 4>-ON -O O On oj to b ö b -C*, ŕ. w y y w y w W W U W K) w W-\OCOOOslvňvOW-OCi\OCí4i to > 0* 0 < < ;t re t_ft 'Vi «_fl '01 1LA '-ft '-ft Oi <-ft Lft on 4s- OJ Oj ŕ O 'Ji W U M ů ^ bbbbbbbbbbbb 01 01 o-> b ioq On On UJ tO • 1 21 Lň'JlW'TiUiLftUi'yiUlUmji.WU >0 00 -J pv 0*1 0\ Ja. O y» o> »o po vO On »•1*111 1 I ■ 1 > 1 1 OJ í m x g 3 , £r P" 53 O _ P. n *< ET ~n -j-. Oí ľ / j^ n i'. < p P* a, 97 100 AGB CATEGORY; 1B-20YEARS GIRLS Assessment Sten T, Standing broad jump (cm) T; Sit-up« (number) 12-minute run Cm) Endurance shuttle run _JfninJ Fkxe^ami hang {SEC) Significantly below avera£C_ 1 1 ■ 144 L45- 154 2?-36 -ISO0 I50I-IÖ47 -2 75 2.31-3.50 0 0 ßtlow average 3 4 155* 164 165- 174 27-29 30-33 1649*1795 1796 -1942 3.51- 4.25 4.26-5.00 i- : 3- 5 Average 5 6 175. 184 IÖ5- 194 34-37 3«-41 1943-2090 2091 - 2237 5.01-5.75 5J6-6-75 É- B 9-14 Above avH-jiip 1 8 195*204 205 - 2J4 42-45 46-48 2238 * 2385 2386 - 2532 6.76-7,75 7.76-S 50 15-23 23*33 Significantly above avenge 9 10 215 ■ 224 225-t 49 -52 53 + 2533 - 26B0 2Ů81 + 851-9.30 9-51- 34-49 49* AGE CATEGORY; 21-30 YEARS WOMEN Assessment Points Ti St. broad jump (cm) T: S it-ups (number) T3a 12-minute run (m) T3c 2 km walk (min.:sec.) T4-2 Flexed-arm hang (sec.) Significantly below average 1 - 145 - 17 - 1700 17:46 + - 2 Below average 2 146- 168 18-27 1691 -2030 16:46- 17:45 3- 6 Average 3 169- 191 28 ■ 37 2031 -2370 15:46- 16:45 7 - 15 Above average 4 192-214 38-47 2371 -2710 14:46- 15:45 16-33 Significantly above average 5 215 + 48 + 2711 + - 14:45 34 + AGE CATEGORY: 18-20 YEARS i BOYS ! Assessment Sten Ti Standing broad jump (cm) T: Sit-ups (number) T3a 12-minute run (m) T3b Endurance shuttle run (min.) Pull-ups (number) . Significantly below average 1 2 - 183 184- 193 - 30 31 - 34 - 1970 1971 -2145 - 5.75 5.76- 6.50 0 | 1 i Below average 3 4 194-204 ! 35-38 205-214 39-41 2146-2320 2321 -2495 6.51 - 7.50 7.51 - 8.50 2 ! 3-4 ; Average 5 6 215 -225 ; 42- 45 226 - 235 1 46 - 49 2496 - 2670 2671 -2845 8.51 - 9.50 9.51 - 10.25 5-6 i 7- 8 Above average 7 8 236 - 246 ] 50 - 53 247 - 256 54 - 57 2846 - 3020 3021 -3195 10.26- 11.25 11.26- 12.00 9-10 11-12 Significantly above average 9 10 257-267 ! 58- 61 268 + 1 62 f 3196-3370 3371 + 12.01 - 13.00 13.01 - 13-15 ! 16+ i AGE CATEGORY. 21-30 YEARS MEN Assessment Points Ti St. broad jump (cm) T; Sit-ups (number) T3a 12-minute run (m) T3c 2 km walk (min.:sec.) T4-2 Pull-ups (number) Significantly below average 1 - 188 -29 -2260 15:46 + - 2 Below average 2 189-212 30 - 37 2261 -2620 14:46- 15:45 3- 4 Average 3 213-236 38 - 45 2621 -2980 13:46- 14:45 5- 7 Above average 4 237 - 260 46 - 53 2981 -3340 12:46- 13:45 8- 12 Significantly above average 5 261 + 54 + 3341 + - 12:45 13 + AGE CATEGORY: 19 YEARS GIRLS Standard Ti Standing broad jump (cm) T: Sit-ups (number) T3a 12-minute run (m) T3b Endurance shuttle run (min.) T4-2 Flexed-arm hang (sec.) Minimal 130 12 1500 2.0 2.0 Majority í 85 37 2100 6.0 32.0 Optimal 200 43 2400 7.5 20.0 Special 240 75 3500 11.0 60.0 AGE CATEGORY: 21-30 YEARS WOMEN Standard Ti St. broad jump (cm) T: Sit-ups (number) T3a 12-minute run (m) T3c 2 km walk (min.:sec.) T4-2 Flexed-arm hang (sec.) Minimal 110 8 1500 25:00 1 Majority 180 32 2200 16:15 11 Optimal 195 42 2400 15:00 20 Special 235 60 3300 - 45 AGE CATEGORY: 19 YEARS BOYS Standard Ti Standing broad jump (cm) T: Sit-üps (number) T3a 12-minute run (m) T3b Endurance shuttle run (min.) T4-2 Pull-ups (number) Minimal 140 15 1600 3.5 1 Majority 225 45 2600 9.0 6 Optimal 240 51 3000 i 1.0 9 Special 275 80 4200 14.0 20 AGE CATEGORY: 21-30 YEARS MEN Standard Ti St. broad jump (cm) T2 Sit-ups (number) T3a 12-minute run (m) T3c 2 km walk (min.:sec.) T4-2 Pull-ups (number) Minimal 140 12 1800 25:00 1 Majority 225 42 2800 14:15 6 Optimal 240 50 3000 13:00 10 SpeciaJ 270 75 4000 - 20 LITERATURA: Eurofit pro dospělé: hodnocení zdravotních komponent tě tesné zdatnosti I editor P. Oj a, B. T ux worth. Praha : Karolinum, 1997. - 59 s. Texty těchto materiálů byly převzaty z následujících zdrojů: HÁJEK, J. Antropomotorika. 1. vyd. Praha : PF 2001. CELIKOVSKY, S. et al. Antropomotorika pro stuaříjící tělesnou výchovu. 3. vyd. Praha : SPN. 19S9. MÉKOTA. K., KOVÁŘ, R., STĚPNIČKA. J. Ann-opomotonka R: skripta. 1 vyd. Praha : SPN, 1988. MÉKOTA. J.. NOVOSAD, J. Motorické schopnosti. OlomouciUP v Olomouci, 2005 HE ALE Y J.M. Levari a jejich výchova. Praha : Portál 2002. KASA, J. Športová antropomotorika. Bratislava: SVSTVS, 2000 KOVÁŘ. R. MÉKOTA. K. Unifittest (6-60) : manual. 1. vyd. Ostrava : Ped. fak., 1966. KOVÁŘ. R.. BLAHUŠ, P. Vybrané statistické metody antropomotorice. 2. vyd. Praha : UK, 1975. MÉKOTA. K., BLAHUS, P. Motorické tesn v telesné výchove. 1. vyd Praha : SPN, 1989 SUCHOMEL,. A. Současné prístupy k hodnoceni telesné zdatnosti u děti a mládeže (Fitnes s gram). Česká kinantropologie. 2003 vol.7, č. 1: s.83-100. ZELAZNIK, H. N. (Ed.). Advances in motor learning and control. Champaign: Human Kinetics,. 1996 LATASH. M. L. Control of human Movement. Champaign: Human Kmetice. 1993. Elektronické zdroje: EUROFIT: personal fitness tests (www.coe.int)