ANTROPOMOTORIKA Rychlostní schopnosti Základní kondiční schopnost, schopnost vykonávat pohyb s max. rychlostí: maximální volní úsilí minimálni svalová kontrakce minimální zatížení délka trvání do 20 s Rychlost: reakční akční (realizační) do 20 s ■ acyklická rychlost (segmentová) ■ cyklická rychlost (komplexní) frekvence akcelerace lokomoční rychlost (přímý pohyb, změny směru) Rozvoj rychlostních schopností genetická determinace (až 80%) Metodika: nepřímé metody (vedlejší produkt při rozvoji pohybové síly, koordinace, vytrvalosti, ...) přímé metody ■ obecné prostředky ■ speciální prostředky Dělení rychlosl zaměřeni ■ reakční ■ akční ■ akcelerační ■ frekvenční ■ lokomoční složitosti pohybu ■ jednoduchý ■ komplexní dynamiky ■ na místě ■ v pohybu nich cvičení dle: počtu aktérů ■ jednotlivec ■ dvojice ■ způsobu provádění ■ acyklické ■ cyklické pomůcek ■ bez náčiní ■ na nářadí ■ s náčiním Rozvoj rychlosti všeobecnými prostředky: základní úkol počátečních etap sportovní přípravy senzitivní období (frekvenční rychlost, obratnostní rychlost) 8-12 let senzitivní období (silová rychlost) postpubertální obd. Období nácviku Činnost Počátek tréninku Optimální doba nácviku Vrcholná výkonnost Výkonnostní Dokles vytrvalost 10-12 let 14- 18 let _20 - 30 let 25 - 35 let ^ rychlost 8 - 11 let 12-15 let 17-21 ženy 23 ženy i 18 - 22 muži 24 muži J obratnost 8 - 11 let 10- 13 let 14 - 22 let 30 let síla 13- loženy 13-16 ženy 20 - 30 let 30 - 40 let 14-17 muži 14-17 muži Všeobecné prostředky rozvoje rychlosti: pohybové hry / honičky, štafetové a člunkové běhy/ běžecká cvičeni - "abeceda" / klasicky s pažemi i "bez pazľ / ■ starty z různých poloh na velmi krátké vzdálenosti běhy na místě / i s oporou / běhy vzad a běhy stranou / klasicky i s nejrůznějšími obměnami / sprinty do 30m / s různou mírou akcelerace / totéž se změnami směru - i na signál rychlostní cvičení jednotlivých částí těla Pozn: tatáž cvičení mohou např v atletických sprintech představovat již kategorii speciálních prostředků Speciální prostředky rozvoje rychlosti Zdokonalování jednoduché motorické reakce na jednotlivý akustický či optický podnět (problematika přesného měření délky reakce) ■ např.: hráči v půlkruhu před vedoucím musí po vyvolání svého jména chytit jím upuštěnou tyč ■ hráči mají přidělená čísla 1-3, na povel vybíhají čísla 1, 2, nebo 3 k určené vzdálené metě Rozvoj rychlosti jednotlivého pohybu (vychází z analýzy pohybu u jednotlivých sportovních odvětví) ■ problematika zpětné vazby (měřící přístroje) ■ kontrastní silový trénink s 10-20% a 0% MVC (přípravné období v poměru 2-3:1, v předzávodním období 1:2-3) Rozvoj cyklické rychlosti těžiště speciální přípravy rychlostních sportů s častým opakováním pohybu (vč. lokomoce) metody: ■ opakovaná úsilí ■ opakovaně narůstající úsilí ■ rychlostně střídavá zatížení Zóny rozvoje cyklické rychlosti zóna téměř nejvyšších rychlostí (submaximální) ■ bezpečná zóna s možností kontroly provedení a korekce vlastní techniky ■ rozhodující podíl ve sport, přípravě zóna hraničních rychlostí (maximální a „okolomaximální") ■ nebezpečí vzniku rychlostní bariéry (zejména ve standardním závodním provedení) ■ riziko zranění (max. 10% přípravy vrcholových sportovců) ■ vhodné herní a soutěžní metody zóna přesahující maximální rychlost (supramaximální) ■ trenažéry (tahací, tlačící, vodící, ubíhající) ■ vítr a proudění vzduchu (obří ventilátory) ■ lehcí nacím, nizsi prekážky ■ zvukové - rytmické stimulátory (metronom, buben, hudba) ■ vodiče (příkladně předsazené desky ke snížení odporu vzduchu) ■ dráhy s nejrůznějším sklonem (za nejoptimálnější se pokládá 2-4°) ■ metodika - dávkování?? koordinace pohybu?? Poznámky k metodice rozvoje rychlostních schopností zatížení max. do 20 sekund v závislosti na vyspělosti (u dětí doporučováno nejvýše 10-15 s kompenzací větším počtem opakování ■ dostatečně dlouhý odpočinek (závislost na velikosti zatížení: nejčastěji udáván poměr 1:4 až 1:6 a delší) trvale 100% intenzita vede ke křečovitému provádění a snižuje účinnost Jako nejefektivnější se jeví "kontrolovaná rychlost" (vnímání, sebekontrola) na základě subjektivních pocitů sportovce Charakter odpočinku dle únavy: preference aktivní formy chůze, klus, uvolňovací cvičení) před pasivní (sed, leh) počet opakování dán stupněm trénovanosti jedince (orientační model 3x3 u začátečníků až 5x5 u vyspělých sportovců, významným kritériem dávkování je rychlost prováděného cvičení, kde pokles signalizuje překročení aktuální hraniční zátěže, případně malý odpočinek či obecně nedostatečnou připravenost) druh cvičeni je závislý na koordinačních schopnostech, v souladu s požadavkem velmi rychlého provádění volíme raději technicky méně náročná cvičení s dokonalým provedením optimální podmínky pro rychlostní cvičení (teplo, bezpečnost podkladu, funkční připravenost jedince -fyzická i psychická, dokonalé rozcvičení, motivace trénink rychlosti má místo na počátku hlavní části TJ po kvalitním obecné i speciální přípravě TESTOVÁNÍ RYCHLOSTNÍCH SCHOPNOSTÍ TESTY REAKČNÍ RYCHLOSTI Rychlost reakce nezbytnost přístrojového vybavení se schopností zachycení sledovaných časových údajů (reakčních časů-speciální reaktoměry) měří se rychlost jednoduché reakce na optický, akustický či taktilní podnět rychlost složité reakce i s možnými variantami řešení Nutnost zajištění standardních podmínek testování TESTY REAKČNÍ RYCHLOSTI 1 Zachycení padající gymnastické tyče Zachycení plochého měřítka rukou 1 Zachycení plochého měřítka nohou Zachycení padající gymnastické tyče TO sedí rozkročmo na židli, ruku má opřenou o opěradlo - examinátor vloží do otevřené dlaně tyč tak, aby nulový bod byl na úrovni horního okraje ruky - v dalších 4 sekundách pustí tyč opakujeme 5x - měříme v cm, nejlepší a nejhorší škrtáme a ze zbývajících počítáme aritmetický průměr Zachycení plochého měřítka rukou TO sedí u stolu, ruka je přes okraj stolu -chycení plochého měřítka se děje pomocí protipohybu palce a prstů opakujeme 20x, měříme v cm, 5 nejlepších a nejhorších škrtáme a ze zbývajících počítáme aritmetický průměr Zachycení plochého měřítka nohou TO sedí čelem ke stěně a padající ploché měřítko zachycuje přitisknutím špičkou ke stene opakujeme 20x, měříme v cm, 5 nejlepších a nejhorších škrtáme a ze zbývajících počítáme aritmetický průměr TESTY AKČNÍ RYCHLOSTI Běh na 50/60 m Letmé běžecké úseky ČI u n kovy běh Prostý clunkový běh 4x 15 m Clunkový běh s přenášením předmětů Slalomový běh Rychlost jednotlivého pohybu Běh na 50/60 m z polovysokého startu na rovné dráze, tretry nejsou povoleny TO vybíhají ve skupinkách minimálně po 2 startovní signál: "připravte se, pozor, výstřel" případně tlesknutí za zády testovaného (ne "tééééď" či pííískání) měříme na stopkách s přesností na desetiny (setiny se zaokrouhlují vždy nahoru) ukazatel akcelerační běžecké rychlosti/maximální běžecké rychlosti Letmé běžecké úseky nejčastěji měřený úsek 20 m (čas na desetiny) zajistit dostatečný náběh (cca 35m) dostatečný doběh (20m) umožní běžet celou trať maximální úsilí nejlépe až 1 m za cíl nebezpečí zranění možno používat speciální měřící zařízení při ručním měření časoměřič vytváří s počáteční a cílovou metou rovnostranný trojúhelník ukazatel absolutní běžecké rychlosti Člunkový běh nejčastěji užívaný 4x1 Om (2 pokusy měřeny s přesností na 0,1 s, hodnotí se lepší z nich) 2 mety (1 na start, čáře, 2 ve vzd. 10 m) ■ TO startuje vpravo od mety 1 ■ běží rovně k metě 2 a tu obíhá zleva ■ TO se vrací zpět k 1 a tu obíhá zprava ■ TO běží k metě 2a té se pouze dotýká ■ TO se vrací k metě 1, dotekem se zastaví časomíra ukazatel obratnosti v rychlosti (rychlost běhu se změnami směru). Prostý člunkový běh 4x15m polovysoký start TO přebíhá co nejrychleji 4x mezi čarami vzdálenost čar 15m alespoň jednou DK se musí dotknout za čarou ■ měříme čas s přesností na 0,1 s ukazatel akcelerační rychlosti se změnou směru Clunkový běh s přenášením předmětů: TO startuje z jednoho z kruhů vzdálených 10m průměr kruhu 50 cm v protějším kruhu jsou umístěny dva špalíčky (5x5x5 cm), které postupně musí přenést do startovního kruhu měříme čas s přesností na 0,1 s zaznamenáváme lepší ze dvou pokusů ukazatel akcelerační rychlosti se změnou směru s důrazem na koordinační složku Slalomový běh trasu tvoří 4 čáry ( 2 a 2 ve vzdálenosti 915 cm, 366 cm od sebe) a 4 židle uprostřed (ve vzdálenosti 305 cm) TO vybíhá k protější čáře - vrací se k 1.židli a probíhá slalom tam a zpět - opět vybíhá k protější čáře a dobíhá do cíle ■ měříme čas s přesností na 0,1 s zaznamenáváme lepší ze dvou pokusů akcelerační rychlost se změnou směru Slalomový běh - varianta Charakteristika ■ Testuje rychlostní běžecké schopnosti, obratnost a hbitost. Test je vhodný pro děti, mládež i dospělé. 1 Pomůcky ■ 6 met (kužele, stojany, židle), vyznačená startovní čára, stopky. Provedení ■ Mety rozestavte ve dvojicích 2 metry od sebe a za sebou v odstupech 2 metry. ■ První dvojice met je vzdálená od startovní čáry 3 metry. ■ Postavte se doprostřed startovní čáry (střední linie mezi metami), na povel vyběhněte vpravo a oběhněte první metu. ■ Pak běžte k druhé straně a oběhněte druhou metu. ■ Vraťte se vpravo a oběhněte třetí metu na této straně a běžte ke třetí metě na druhé straně. ■ Tu oběhněte a stejným způsobem se vraťte. ■ Po oběhnutí první mety vlevo neběžíte ke startovní čáře, ale znovu proběhněte celou trať ještě jednou a pak běžte do cíle. Hodnocení ■ Čas měříte v sekundách s přesností na desetinu. Výsledky (Fleischman, 1964) Věk 13 14 15 16 17 18 Výkon Podprůměrný 19,0 18,8 22,2 18,8 21,6 18,7 21,0 18,8 20,9 19,2 21,4 Průměrný 17,9 17,7 19,5 17,5 19,5 17,4 19,6 17,4 19,4 17,4 19,9 Nadprůměrný 16,9 16,7 17,3 16,4 18,0 16,2 18,3 16,2 18,1 16,4 18,6 Rychlost jednotlivého pohybu testování vychází z konkrétních potřeb sportovního odvětví obtížná standardizace testů náročné technické vybavení zpravidla jen v laboratorních podmínkách na speciálně konstruovaných trenažérech TESTY FREKVENČNÍ SLOŽKY RYCHLOSTI • Tappink rukou • Tappink nohou ve stoje • Tappink nohou v sedě • Běh na místě Tappink rukou TO se střídavě dotýká dvou terčů průměr terče 20 cm upevnění terčů na stole ve vzdálenosti jejich středů 81 cm měříme počet celých cyklů za 20s ukazatel frekvenční rychlost HK Tappink nohou ve stoji TO stojí čelem ke zdi, kde je upevněn terč terč 20x20 cm výška středu terče 36 cm TO zvedne DK ze země, 2x se špičkou dotkne terče a opět ji položí na zem, totéž provede i druhou DK měříme celkový počet dvoudotyků za 15 s ukazatel frekvenční rychlosti DKK Běh na místě TO stojí čelem k žebřinám, přidržuje se pažemi na povel běží na místě maximální frekvencí zaznamenáváme počet kroků za 10 s ukazatel frekvenční rychlosti DKK Tappink nohou v sedě TO sedí na židli TO pohybuje preferovanou nohou přes 15 cm vysokou desku tak, aby se na každé straně vždy dotknula špičkou země počítáme cykly = 1 dotyk země na každé straně měříme celkový počet cyklů za 20 s ukazatel frekvenční rychlosti DKK Rychlost jednotlivého pohybu testování vychází z konkrétních potřeb sportovního odvětví obtížná standardizace testů náročné technické vybavení zpravidla jen v laboratorních podmínkách na speciálně konstruovaných trenažérech