ANTROPOMOTORIKAANTROPOMOTORIKA Schopnosti kondičníSchopnosti kondiční schopnosti silovéschopnosti silové schopnosti vytrvalostníschopnosti vytrvalostní schopnosti rychlostníschopnosti rychlostní Schopnosti koordinačníSchopnosti koordinační schopnost řízeníschopnost řízení schopnost osvojováníschopnost osvojování schopnost přestavby a přizpůsobeníschopnost přestavby a přizpůsobení schopnost kombinování pohybuschopnost kombinování pohybu rovnováharovnováha zručnostzručnost Dělení schopností dle SchnabelaDělení schopností dle Schnabela (1974):(1974): KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTIKOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI (obratnost)(obratnost) Koordinační schopnosti (obratnostní):Koordinační schopnosti (obratnostní): Prostorové orientační schopnostiProstorové orientační schopnosti Kinestetické diferenciační schopnostiKinestetické diferenciační schopnosti Rovnovážné schopnostiRovnovážné schopnosti Rytmické schopnostiRytmické schopnosti Reakční schopnostiReakční schopnosti Schopnosti sdružování pohybůSchopnosti sdružování pohybů Schopnosti přestavby pohybůSchopnosti přestavby pohybů Podmínka účelného provedení pohybuPodmínka účelného provedení pohybu Vlastnost pohybové činnosti, kdy při tělesných výkonech převládají požadavky na přesnou koordinaci kontrakce různých svalových skupin, pokud jde o její intenzitu i časový sled (timing) jednotlivých kontrakcí (upraveno dle Seligera). Hierarch. uspořádání koordinačních s.Hierarch. uspořádání koordinačních s. Algorytmus projevu poh. obratnostiAlgorytmus projevu poh. obratnosti vjem analyzátorůvjem analyzátorů zpracování v CNSzpracování v CNS výběr motorického stereotypuvýběr motorického stereotypu spuštění motorického stereotypuspuštění motorického stereotypu regulace míšními centry, mozeček, ...regulace míšními centry, mozeček, ... zpětná vazba (kontrola CNS)zpětná vazba (kontrola CNS) Senzitivní obdobíSenzitivní období Nejúčinnější doba přípravy dle Choutky: 7-10 let Rozvoj pohybové obratnosti:Rozvoj pohybové obratnosti: velký objem cvičenívelký objem cvičení velký počet cvičenívelký počet cvičení různé varianty provedení, různé podmínky, různý rytmus, provedenírůzné varianty provedení, různé podmínky, různý rytmus, provedení na optické signály, provedení na akustické signályna optické signály, provedení na akustické signály provedení ve zlehčených podmínkách, provedení za ztíženýchprovedení ve zlehčených podmínkách, provedení za ztížených podmínek, provedení s lehčím či těžším náčiním, provedení napodmínek, provedení s lehčím či těžším náčiním, provedení na různých površích...)různých površích...) menší počet opakování (prevence přílišného upevnění)menší počet opakování (prevence přílišného upevnění) přiměřené intenzitěpřiměřené intenzitě vysoké kvalitativní úrovnivysoké kvalitativní úrovni kombinace osvojených pohybových dovednostíkombinace osvojených pohybových dovedností cvičení prováděná pod tlakem (soutěživost, většícvičení prováděná pod tlakem (soutěživost, větší rychlost, ...)rychlost, ...) důsledné uplatňování metodických zásaddůsledné uplatňování metodických zásad Metodické zásadyMetodické zásady Zásada uvědomělosti a aktivityZásada uvědomělosti a aktivity Zásada názornostiZásada názornosti Zásada soustavnostiZásada soustavnosti Zásada přiměřenostiZásada přiměřenosti Zásada trvalostiZásada trvalosti Prostorové orientační schopnostiProstorové orientační schopnosti Schopnost určení a záměrných změn polohy aSchopnost určení a záměrných změn polohy a pohybu těla jako celku v prostorupohybu těla jako celku v prostoru vnímání,vnímání, určováníurčování aa řízenířízení vlastníchvlastních pohybůpohybů -- rozhodujícírozhodující orgányorgány:: zrakzrak sluchsluch vestibulárnívestibulární ústrojíústrojí propriocepcepropriocepce koordinacekoordinace vlastníhovlastního tělatěla vv prostoruprostoru vnímánívnímání soupeřůsoupeřů ii spoluhráčůspoluhráčů nana hřištihřišti (anticipace)(anticipace) funkčnífunkční součinnostsoučinnost sportovcesportovce ss náčinímnáčiním aa metody rozvojemetody rozvoje dynamickádynamická nejrůznějšínejrůznější cvičenícvičení vv pohybupohybu cvičenícvičení nana nářadínářadí cvičenícvičení nana speciálníchspeciálních trenažérechtrenažérech koordinačníkoordinační cvičenícvičení ss vyloučenímvyloučením příslušnýchpříslušných analyzátorůanalyzátorů (např(např.. "zaslepené""zaslepené" brýle,brýle, sluchátka)sluchátka) cvičenícvičení statickástatická pasivnípasivní změnazměna polohypolohy ideomotorickýideomotorický tréninktrénink ss vyhodnocovánímvyhodnocováním nákresů,nákresů, pohybovýchpohybových modelů,modelů, videozáznamů)videozáznamů) Kinestetické diferenciační schop.Kinestetické diferenciační schop. schopnostschopnost realizacerealizace přesnýchpřesných aa ekonomickyekonomicky prováděnýchprováděných pohybovýchpohybových činnostíčinností nana základězákladě jemnějemně diferencovanéhodiferencovaného aa přesnéhopřesného příjmupříjmu aa zpracovánízpracování převážněpřevážně kinestetickýchkinestetických informacíinformací schopnostschopnost vnímánívnímání jednotlivýchjednotlivých pohybůpohybů částíčástí tělatěla aa jejichjejich spojováníspojování dodo složitějšíchsložitějších celkůcelků schopnostschopnost přizpůsobenípřizpůsobení vlastnívlastní pohybovépohybové činnostičinnosti vnějšímvnějším podmínkámpodmínkám (kreativita,(kreativita, výrazovost)výrazovost) SchopnostSchopnost rozlišovánírozlišování (vnímání(vnímání aa hodnocení)hodnocení) pohybupohybu vv jehojeho časových,časových, prostorovýchprostorových aa dynamickýchdynamických parametrechparametrech metody rozvojemetody rozvoje CvičeníCvičení založenázaložená nana:: vnímánívnímání pohybůpohybů aa jejichjejich strukturstruktur vv časečase dynamice,dynamice, úrovniúrovni aa lokalizacilokalizaci svalovéhosvalového úsilíúsilí cvičenícvičení ss dodatečnýmidodatečnými informacemiinformacemi popo zahájenízahájení pohybovéhopohybového úkoluúkolu (optické,(optické, zvukové,zvukové, taktilnítaktilní signály)signály) metody rozvojemetody rozvoje Cvičení,Cvičení, uu nichžnichž lzelze snadnosnadno rozlišitrozlišit diferencovanédiferencované (z(z hlediskahlediska pohybovýchpohybových projevůprojevů vv čase)čase) prováděníprovádění pohybupohybu velmi jednoduchévelmi jednoduché velmi složitévelmi složité v kliduv klidu v pohybuv pohybu bez náčiníbez náčiní s náčiníms náčiním na nářadína nářadí bez zatíženíbez zatížení s odporems odporem normální provedenínormální provedení omezení či vyloučeníomezení či vyloučení smyslových analyzátorůsmyslových analyzátorů normální provedenínormální provedení asymetrická cvičeníasymetrická cvičení před zrcadlempřed zrcadlem Rovnovážná schopnostRovnovážná schopnost definice:definice: schopnost udržení, popř. znovunabytíschopnost udržení, popř. znovunabytí rovnováhy při měnících se vnějšíchrovnováhy při měnících se vnějších podmínkáchpodmínkách kvalita účelného řešení motorických úloh nakvalita účelného řešení motorických úloh na malých podpěrných plochách nebo při velmimalých podpěrných plochách nebo při velmi labilních rovnovážných okolnostechlabilních rovnovážných okolnostech Rovnovážná schopnostRovnovážná schopnost ZabezpečujeZabezpečuje optimálníoptimální polohupolohu tělatěla:: (vzhledem(vzhledem kk měnícímměnícím sese podmínkámpodmínkám vv prostoruprostoru:: statickástatická rovnováhovárovnováhová schopnostschopnost (cílem(cílem jeje udrženíudržení tělatěla veve stejnéstejné polozepoloze bezbez pohybupohybu vůčivůči určitéurčité vztažnévztažné soustavě)soustavě) dynamickádynamická rovnováhovárovnováhová schopnostschopnost (dochází(dochází keke změnámzměnám polohypolohy čiči místamísta vv prostoru)prostoru) translacetranslace aa lokomocelokomoce (běh,(běh, chůze,chůze, jízdajízda nana kole,kole, ......)) rotacerotace (ovlivnění(ovlivnění momentumomentu setrvačnostisetrvačnosti pomocípomocí aktivníaktivní změnyzměny pozicepozice těžištětěžiště tělatěla;; intenzivníintenzivní drážděnídráždění vestibulárníhovestibulárního aparátu)aparátu) letováletová fázefáze (udržování(udržování aa obnovováníobnovování rovnováhyrovnováhy vv bezoporovébezoporové fázi)fázi) balancováníbalancování předmětupředmětu (schopnost(schopnost udržetudržet vv rovnovázerovnováze jinýjiný vnějšívnější objektobjekt Zdroje informací:Zdroje informací: vestibulární aparátvestibulární aparát zrakzrak propriocepcepropriocepce sluchsluch ...... SlackSlack--lininglining Testování pohybové rovnováhyTestování pohybové rovnováhy LaboratorníLaboratorní standardizované podmínky, přesnoststandardizované podmínky, přesnost zaměřeno na okrajové části populačního spektrazaměřeno na okrajové části populačního spektra (osoby s poruchami motoriky(osoby s poruchami motoriky--vrcholoví sportovci)vrcholoví sportovci) větší uplatnění ve výzkumuvětší uplatnění ve výzkumu TerénníTerénní problém standardizaceproblém standardizace testovat může zaškolený pedagogtestovat může zaškolený pedagog uplatnění při screeningu u dětí, mládeže, seniorůuplatnění při screeningu u dětí, mládeže, seniorů možnost sdružení do testovacích bateriímožnost sdružení do testovacích baterií Laboratorní testyLaboratorní testy Footscan ...Footscan ... 3D analýza3D analýza EMGEMG Při testování rovnováhových schopnostíPři testování rovnováhových schopností využíváme:využíváme: cefalografii: TO má připevněnou helmu, kterácefalografii: TO má připevněnou helmu, která vysílá světelný paprsek na stropvysílá světelný paprsek na strop stabilometrie: na horizontální pohyblivéstabilometrie: na horizontální pohyblivé desce TO balancuje, zaznamenáváme početdesce TO balancuje, zaznamenáváme počet výchylek za časový interval (30s)výchylek za časový interval (30s) pedografie: zaznamenáváme stopy pohybupedografie: zaznamenáváme stopy pohybu bezprostředně po otáčení na Barányhobezprostředně po otáčení na Barányho křeslekřesle Terénní testyTerénní testy Rombergův test:Rombergův test: Romberg IRomberg I Romberg IIRomberg II Romberg IIIRomberg III Romberg IVRomberg IV Romberg VRomberg V Test rovnováhy na 1 noze na kladince:Test rovnováhy na 1 noze na kladince: (důležitost(důležitost standardizacestandardizace obutí)obutí) dřevěnádřevěná kladinkakladinka 5050 cmcm xx 44--1010 cmcm xx 22 cmcm připevněnápřipevněná nana prknoprkno stejnéstejné délkydélky aa šířkyšířky 3030 cmcm testujetestuje sese dominantnídominantní DKDK (ruce(ruce vv bok)bok) měřeníměření 33 pokusůpokusů dodo maxmax.. 6060 s,s, počítápočítá sese průměrprůměr zeze 22 nejlepšíchnejlepších modifikacemodifikace dledle FleischmanaFleischmana:: 11 pokuspokus maxmax.. 2020 ss ss otevřenýmaotevřenýma očima,očima, druhédruhé 22 pokusypokusy sese zavřenýmazavřenýma očima,očima, hodnotíhodnotí sese součetsoučet všechvšech 33 časůčasů FlamengoFlamengo dledle FitnessgramFitnessgram:: šířkašířka kladinkykladinky 3030 mm,mm, vyšetřovanývyšetřovaný stojístojí nana dominantnídominantní DK,DK, nedominantnínedominantní DKDK zanoženouzanoženou skrčmoskrčmo držídrží stejnostrannoustejnostrannou rukourukou.. HodnotíHodnotí sese početpočet pokusůpokusů propro 6060 ss stojestoje.. VýdržVýdrž veve stojistoji jednonož,jednonož, očioči zavřenézavřené:: TOTO zaujmezaujme polohupolohu čápačápa (stoj(stoj nabosonaboso nana preferovanépreferované končetině,končetině, druhádruhá chodidlemchodidlem opřenáopřená oo kolenokoleno stojné,stojné, ruceruce vv bok)bok) opakujemeopakujeme 33xx zaznamenávámezaznamenáváme součetsoučet časůčasů (maximálně(maximálně 6060s)s) statickástatická rovnováharovnováha VýdržVýdrž veve stojistoji jednonožjednonož nana otočenéotočené lavičce,lavičce, očioči zavřenézavřené TOTO zaujmezaujme polohupolohu čápačápa (stoj(stoj nabosonaboso preferovanoupreferovanou končetinoukončetinou nana otočenéotočené švédskéšvédské lavičcelavičce -- chodidlochodidlo příčně,příčně, druhádruhá chodidlemchodidlem opřenáopřená oo kolenokoleno stojné,stojné, ruceruce vv bok)bok) opakujemeopakujeme 33xx zaznamenávámezaznamenáváme součetsoučet časůčasů (maximálně(maximálně 2020s)s) statickástatická rovnováharovnováha Výdrž ve stoji jednonož na kladince, očiVýdrž ve stoji jednonož na kladince, oči zavřené:zavřené: TO zaujme polohu čápaTO zaujme polohu čápa --stoj nabosostoj naboso preferovanou končetinou rovnoběžně s osoupreferovanou končetinou rovnoběžně s osou kladinky (výška 4 cm, šířka 2 cm), druhákladinky (výška 4 cm, šířka 2 cm), druhá chodidlem opřená o koleno stojné, ruce v bokchodidlem opřená o koleno stojné, ruce v bok opakujeme 3x (možno provádět i s očimaopakujeme 3x (možno provádět i s očima otevřenýma, případně střídat stojnou nohu)otevřenýma, případně střídat stojnou nohu) zaznamenáváme součet časů (maximálně 20 s)zaznamenáváme součet časů (maximálně 20 s) testujeme statickou rovnováhutestujeme statickou rovnováhu ChůzeChůze vzadvzad popo kladinkáchkladinkách třitři třímetrovétřímetrové kladinykladiny oo rozměrechrozměrech (výška(výška 55 cm,cm, šířkyšířky 66 cm,cm, 44,,55 cm,cm, 33 cm)cm) TOTO přejdepřejde nana zácvikzácvik vpředvpřed aa vzad,vzad, každoukaždou zz nichnich pakpak přecházípřechází 33xx vzadvzad aa mimi zaznamenávámezaznamenáváme početpočet úspěšnýchúspěšných krokůkroků (maximálně(maximálně 88 nana kladinku)kladinku) zaznamenávámezaznamenáváme celkovýcelkový početpočet úspěšnýchúspěšných krokůkroků (maximální(maximální výsledekvýsledek jeje tedytedy 88**33**33 == 7272)) dynamickádynamická rovnováharovnováha ChůzeChůze vzadvzad popo šestiúhelníkušestiúhelníku speciálníspeciální kladinkakladinka tvarutvaru šestiúhelníkašestiúhelníka oo rozměrechrozměrech ((5555 xx 1010 xx 22 cm)cm) TOTO jdejde směremsměrem vzadvzad taktak ,, žeže nana každýkaždý segmentsegment došlápnedošlápne pouzepouze jednoujednou aa chodidlachodidla jsoujsou rovnoběžněrovnoběžně ss osouosou segmentusegmentu zkouškazkouška končíkončí popo 66 správněsprávně provedenýchprovedených krocíchkrocích vpředvpřed aa 66 vzadvzad opakujemeopakujeme 33xx zaznamenávámezaznamenáváme lepšílepší časčas zeze 22 posledníchposledních pokusůpokusů dynamickádynamická rovnováharovnováha SkokySkoky dodo rovnovážnéhorovnovážného postojepostoje TOTO sese pohybujepohybuje skokyskoky popo špičkáchšpičkách střídavěstřídavě zz nohynohy nana nohunohu popo danémdaném útvaruútvaru měřímeměříme přesnostpřesnost doskokudoskoku (nesmí(nesmí sese dotknoutdotknout patou,patou, musímusí sese trefittrefit nana značkuznačku -- 55 bodů)bodů) aa výdržvýdrž (za(za každoukaždou sekundusekundu 11 bod,bod, maxmax.. 55 bodů)bodů) zaznamenávámezaznamenáváme celkovýcelkový početpočet bodůbodů (max(max.. nana 1010 skokůskoků jeje 100100)) dynamickádynamická rovnováharovnováha ZjišťováníZjišťování efektuefektu rotacerotace TOTO provedeprovede veve stojistoji nana zemi,zemi, pažepaže aa hlavahlava svěšenysvěšeny 55 otáčekotáček směremsměrem vpravo,vpravo, pakpak následujenásleduje rovnovážnýrovnovážný stojstoj nana pravépravé nozenoze zaznamenávámezaznamenáváme časčas výdrževýdrže vv rovnovážnémrovnovážném stojistoji TOTO provedeprovede běhemběhem 1010 ss 55 kotoulůkotoulů vpředvpřed aa potépoté 1010 vertikálníchvertikálních skokůskoků maximálnímaximální výškyvýšky měřímeměříme odchylkyodchylky doskokudoskoku vv cmcm odod středustředu kruhu,kruhu, případněpřípadně součetsoučet odchylekodchylek doskokudoskoku odod středustředu kruhukruhu TestovanýTestovaný sese opřeopře oo tyčtyč čelemčelem aa 88xx jiji oběhne,oběhne, hodnotíhodnotí sese časčas potřebnýpotřebný kk doběhnutídoběhnutí kk 1010 mm vzdálenévzdálené metěmetě ...... dynamickádynamická rovnováharovnováha aa vestibulárnívestibulární aparátaparát Reakční schopnostReakční schopnost Schopnost rychlého a smysluplného zahájení aSchopnost rychlého a smysluplného zahájení a provedení krátkodobé pohybové činnosti celéhoprovedení krátkodobé pohybové činnosti celého těla jako reakce na více či méně komplikovanétěla jako reakce na více či méně komplikované signály nebo na předchozí pohybové činnosti,signály nebo na předchozí pohybové činnosti, popřípadě na aktuální situační podněty.popřípadě na aktuální situační podněty. Závislost na:Závislost na: době vnímánídobě vnímání době aferentního přenosudobě aferentního přenosu době zpracovánídobě zpracování době eferentního přenosudobě eferentního přenosu latentní době reakce svalůlatentní době reakce svalů Schopnosti rytmickéSchopnosti rytmické Schopnost vnímání, uložení a převedeníSchopnost vnímání, uložení a převedení předem zadané, popř. v pohybovém dějipředem zadané, popř. v pohybovém ději obsažené, časově dynamické struktury.obsažené, časově dynamické struktury. stabilní rytmus (schopnost udržení rytmu)stabilní rytmus (schopnost udržení rytmu) proměnlivý rytmus (schopnost změny rytmu)proměnlivý rytmus (schopnost změny rytmu) vnitřní rytmus (lyžování atd.)vnitřní rytmus (lyžování atd.) zevní rytmus (hudba, protivník atd.)zevní rytmus (hudba, protivník atd.) Schopnost sdružování pohybůSchopnost sdružování pohybů Schopnost účelně koordinovat pohyby částíSchopnost účelně koordinovat pohyby částí těla navzájem a koordinovat pohyb celéhotěla navzájem a koordinovat pohyb celého těla ve vztahu k určité záměrné činnostitěla ve vztahu k určité záměrné činnosti Schopnost přestavby pohybůSchopnost přestavby pohybů Schopnost přizpůsobit program pohybovéSchopnost přizpůsobit program pohybové činnosti novým skutečnostem na základěčinnosti novým skutečnostem na základě vnímaných nebo předpokládaných změnvnímaných nebo předpokládaných změn situace nebo pokračovat v činnosti zcelasituace nebo pokračovat v činnosti zcela jiným způsobemjiným způsobem Neexistuje obecně akceptovanáNeexistuje obecně akceptovaná taxonomie koordinačníchtaxonomie koordinačních schopnostíschopností TESTOVÁNÍ KOORDINAČNÍCHTESTOVÁNÍ KOORDINAČNÍCH SCHOPNOSTÍSCHOPNOSTÍ testy obratnostitesty obratnosti testy rytmické schopnostitesty rytmické schopnosti testy pohybové rovnováhytesty pohybové rovnováhy testy pohyblivosti (viz flexibilita)testy pohyblivosti (viz flexibilita) Hodnocení pohybové obratnostiHodnocení pohybové obratnosti početpočet správnýchsprávných provedeníprovedení složitéhosložitého úkoluúkolu přesnostpřesnost provedeníprovedení úkoluúkolu rychlostrychlost provedeníprovedení úkoluúkolu přizpůsobivostpřizpůsobivost (vyjádření(vyjádření napřnapř.. počtempočtem chyb)chyb) časčas potřebnýpotřebný keke zvládnutízvládnutí pohybovéhopohybového úkoluúkolu TESTY OBRATNOSTITESTY OBRATNOSTI Vertikální skok s rotacíVertikální skok s rotací TOTO provedeprovede vertikálnívertikální výskokvýskok ss otočenímotočením oo maximálnímaximální úhelúhel (nutný(nutný snožnýsnožný doskok)doskok) měříme úhel otočeníměříme úhel otočení měříme koordinaci celého těla a explosivníměříme koordinaci celého těla a explosivní silové schopnostisilové schopnosti PřeskokyPřeskoky jednonožjednonož TOTO přeskakujepřeskakuje překážkupřekážku (kvádry(kvádry oo rozměrechrozměrech 5050xx2020xx55cm)cm) popo jednéjedné nozenoze výškavýška sese postupněpostupně zvyšujezvyšuje skládánímskládáním kvádrůkvádrů nana sebesebe měřímeměříme výškuvýšku vv cmcm měřímeměříme koordinacikoordinaci celéhocelého tělatěla aa explosivníexplosivní silovésilové schopnostischopnosti Skokem přechod z kleku do podřepuSkokem přechod z kleku do podřepu TO je v kleku s napjatými chodidly aTO je v kleku s napjatými chodidly a švihem provede podřepšvihem provede podřep zaznamenáváme správně provedený cvikzaznamenáváme správně provedený cvik zrakový analyzátor, inervace DKzrakový analyzátor, inervace DK PřevalPřeval zeze sedusedu TOTO provedeprovede sedsed roznožnýroznožný aa uchopíuchopí DKKDKK zaza kotníkykotníky provedeprovede převalpřeval přespřes jedenjeden bok,bok, ramenorameno druhédruhé ramenorameno aa druhýdruhý bokbok zpětzpět dodo sedusedu zaznamenávámezaznamenáváme správněsprávně provedenýprovedený cvikcvik měřímeměříme koordinacikoordinaci celéhocelého tělatěla SkokSkok jednonožjednonož ss proskočenímproskočením TOTO provedeprovede stojstoj pokrčmopokrčmo zevnitřzevnitř nana pravépravé (levé),(levé), opačnouopačnou rukourukou chytíchytí špičkušpičku nohynohy aa provedeprovede přeskokpřeskok drženédržené nohynohy zaznamenávámezaznamenáváme správněsprávně provedenýprovedený cvikcvik hodnoceníhodnocení koordinacekoordinace celéhocelého tělatěla aa explosivníchexplosivních silovýchsilových schopnostíschopností Střídavé otevírání a zavírání rukouStřídavé otevírání a zavírání rukou v sedu na židli opřeme lokty o stůl a natáhnemev sedu na židli opřeme lokty o stůl a natáhneme paže vpřed, levou ruku sevřeme v pěst, pravoupaže vpřed, levou ruku sevřeme v pěst, pravou současně otočíme o 90 stupňů vlevo a ohnemesoučasně otočíme o 90 stupňů vlevo a ohneme prsty tak, aby svírali s dlaní 90prsty tak, aby svírali s dlaní 90°°, palec napneme,, palec napneme, po dobu 10 s se ruce plynule vyměňujípo dobu 10 s se ruce plynule vyměňují zaznamenáváme počet správně provedenýchzaznamenáváme počet správně provedených cviků za 10 scviků za 10 s měříme koordinaci horních končetinměříme koordinaci horních končetin PřeskokyPřeskoky přespřes lankolanko TOTO stojístojí nana zemizemi aa držídrží napnuténapnuté lankolanko (švihadlo)(švihadlo) vpředu,vpředu, taktak abyaby vzdálenostvzdálenost rukourukou bylabyla 4040 cm,cm, provedeprovede pětpět proskokůproskoků směremsměrem vpředvpřed (bez(bez dotykudotyku lanka,lanka, bezbez ztrátyztráty rovnováhy)rovnováhy) zaznamenávámezaznamenáváme početpočet správněsprávně provedenýchprovedených cvikůcviků měřímeměříme koordinacikoordinaci celéhocelého tělatěla aa explosivníexplosivní silovésilové schopnostischopnosti Přeskoky přes tyčPřeskoky přes tyč TO stojí na zemi a drží tyč v šíři ramenTO stojí na zemi a drží tyč v šíři ramen provede tři série proskoků po deseti skocíchprovede tři série proskoků po deseti skocích směrem vpředsměrem vpřed směrem vzadsměrem vzad spojené dvojskoky bez meziskoku vpřed a vzadspojené dvojskoky bez meziskoku vpřed a vzad zaznamenáváme počet správně provedených cviků vzaznamenáváme počet správně provedených cviků v každé sériikaždé sérii měříme koordinaci celého těla a explosivníměříme koordinaci celého těla a explosivní silové schopnostisilové schopnosti Skok na cílSkok na cíl TO provede skok na čáru vzdálenou asi jakoTO provede skok na čáru vzdálenou asi jako polovina jeho tělesné výškypolovina jeho tělesné výšky doskok by měl být patami na cílovou čárudoskok by měl být patami na cílovou čáru provádíme dva pokusyprovádíme dva pokusy 2 pokusy s otevřenýma očima2 pokusy s otevřenýma očima 2 pokusy se zavřenýma očima2 pokusy se zavřenýma očima zaznamenáváme součet obou dvojic pokusůzaznamenáváme součet obou dvojic pokusů měříme s přesností na 0,5 cmměříme s přesností na 0,5 cm měříme koordinaci celého tělaměříme koordinaci celého těla SestavaSestava ss tyčítyčí TOTO držídrží gymnastickougymnastickou tyčtyč vzaduvzadu doledole rovně,rovně, překročípřekročí (přeskočí)(přeskočí) ji,ji, provedeprovede přespřes sedsed lehleh aa průvlekprůvlek tyčetyče vzad,vzad, vstanevstane aa jeje veve výchozímvýchozím postavení,postavení, provedeprovede opětopět překročenípřekročení (přeskok),(přeskok), napřímínapřímí sese aa předpažípředpaží testtest opakujemeopakujeme pětkrátpětkrát zaznamenávámezaznamenáváme časčas potřebnýpotřebný kk provedeníprovedení sestavysestavy měřímeměříme koordinacikoordinaci celéhocelého tělatěla aa explosivníexplosivní silovésilové schopnostischopnosti Překládání stranouPřekládání stranou TO má k dispozici dvě prkénka o rozměrechTO má k dispozici dvě prkénka o rozměrech 25x25cm (s gumovými podložkami vysokými25x25cm (s gumovými podložkami vysokými 3,7cm)3,7cm) TO se postaví na jedno prkénko a druhé položíTO se postaví na jedno prkénko a druhé položí vpravo stranou, přestoupí na něj a přendávpravo stranou, přestoupí na něj a přendá původnípůvodní prkénko dál, trvání je 20s a provádímeprkénko dál, trvání je 20s a provádíme test dvakrát, za přeložení prkénka je bod, zatest dvakrát, za přeložení prkénka je bod, za přestoupení na něj je další bod (cykluspřestoupení na něj je další bod (cyklus -- 2 body)2 body) zaznamenáváme součet počtu bodů za obazaznamenáváme součet počtu bodů za oba pokusypokusy měříme koordinaci celého těla aměříme koordinaci celého těla a rovnováhovou schopnostrovnováhovou schopnost BěhBěh ss kotoulemkotoulem mezimezi 1515 mm vzdálenévzdálené čáryčáry umístímeumístíme popo 55 mm odod startovnístartovní čáryčáry startovnístartovní praporek,praporek, popo 1515 mm druhýdruhý praporekpraporek (na(na obrátce)obrátce) aa mezimezi praporkypraporky umístímeumístíme žíněnkužíněnku TOTO popo startustartu oběhneoběhne praporek,praporek, provedeprovede kotoulkotoul aa oběhneoběhne druhýdruhý praporek,praporek, kdekde sese dotýkádotýká rukourukou čáry,čáry, kk žíněncežíněnce běžíběží popo čtyřechčtyřech opětopět provedeprovede kotoulkotoul aa oběhnutíoběhnutí praporkupraporku aa běžíběží dodo cílecíle zaznamenávámezaznamenáváme časčas ss přesnostípřesností nana 00,,11ss měřímeměříme koordinacikoordinaci celéhocelého tělatěla Běh se změnami směru, přeskakovánímBěh se změnami směru, přeskakováním a prolézáníma prolézáním měříme koordinaci celého tělaměříme koordinaci celého těla do kříže jsou rozestaveny díly švédské bedny a žíněnkado kříže jsou rozestaveny díly švédské bedny a žíněnka (vzdálenost protějších je 5m), uprostřed je těžký míč a(vzdálenost protějších je 5m), uprostřed je těžký míč a 1m před žíněnkou je startovní a cílová čára1m před žíněnkou je startovní a cílová čára TO vyběhne udělá kotoul a oběhne míč půlobratemTO vyběhne udělá kotoul a oběhne míč půlobratem vpravo (míč po pravé ruce), přeskočí a proleze dílvpravo (míč po pravé ruce), přeskočí a proleze díl švédské bedny, totéž u ostatních dvou dílůšvédské bedny, totéž u ostatních dvou dílů zaznamenáváme časzaznamenáváme čas Kutálení tří míčůKutálení tří míčů měříme koordinaci celého těla a docilituměříme koordinaci celého těla a docilitu čtyři švédské bedny ve vzdálenosti 3 m, 1,5 mčtyři švédské bedny ve vzdálenosti 3 m, 1,5 m před první je startovní a cílová čára, TO probíhápřed první je startovní a cílová čára, TO probíhá dráhu s kutálením tří míčů na basketbal, testdráhu s kutálením tří míčů na basketbal, test opakujeme 3x (možno použít 5 stojanů veopakujeme 3x (možno použít 5 stojanů ve vzdálenosti 3m a opakovat test 5x nebo použítvzdálenosti 3m a opakovat test 5x nebo použít plné míče) zaznamenáváme součet časůplné míče) zaznamenáváme součet časů druhého a třetího pokusudruhého a třetího pokusu Střídání polohStřídání poloh TO provádí opakovaně stojTO provádí opakovaně stoj -- vzpor dřepmovzpor dřepmo -- vzpor ležmo (bez vysazení)vzpor ležmo (bez vysazení) -- vzpor dřepmovzpor dřepmo ­­ stojstoj každá z poloh je hodnocena 1/4 bodu, testkaždá z poloh je hodnocena 1/4 bodu, test provádíme 10 sprovádíme 10 s opakujeme 3xopakujeme 3x zaznamenáváme počet správně provedenýchzaznamenáváme počet správně provedených cviků (po čtvrtinách) v každé sériicviků (po čtvrtinách) v každé sérii zaznamenáváme nejlepší výsledekzaznamenáváme nejlepší výsledek měříme koordinaci celého tělaměříme koordinaci celého těla Běh po osmičce s podbíháním laťkyBěh po osmičce s podbíháním laťky měříme koordinaci celého tělaměříme koordinaci celého těla TO provádí obíhání dvou stojanů po drázeTO provádí obíhání dvou stojanů po dráze osmičkyosmičky mezi 3m vzdálenými stojany je laťka ve výšimezi 3m vzdálenými stojany je laťka ve výši pasu TO (možno použít šňůry ve vzdálenosti 4pasu TO (možno použít šňůry ve vzdálenosti 4 m)m) obíhají se celkem 4 okruhyobíhají se celkem 4 okruhy test opakujeme třikráttest opakujeme třikrát zaznamenáváme nejlepší čas nutný k provedenízaznamenáváme nejlepší čas nutný k provedení testu v sekundáchtestu v sekundách Opakované skoky vlevo a vpravoOpakované skoky vlevo a vpravo TO provádí opakované skoky přes lištuTO provádí opakované skoky přes lištu širokou 4cm a vysokou 2cmširokou 4cm a vysokou 2cm provádíme 15sprovádíme 15s test opakujeme 2xtest opakujeme 2x zaznamenáváme součet skoků za 15 szaznamenáváme součet skoků za 15 s měříme koordinaci celého těla a rychlouměříme koordinaci celého těla a rychlou složku sílysložku síly Pohyb do stran úkrokyPohyb do stran úkroky pohyb mezi čárami 3 m vzdálenými pomocípohyb mezi čárami 3 m vzdálenými pomocí úkroků stranouúkroků stranou začíná se uprostřed mezi čaramizačíná se uprostřed mezi čarami trvání zkoušky je 20 strvání zkoušky je 20 s (možno provádět i mezi čárami vzdálenými 4m(možno provádět i mezi čárami vzdálenými 4m -- celkem 6x přejít celou vzdálenost, testcelkem 6x přejít celou vzdálenost, test opakujemeopakujeme 3x)3x) zaznamenáváme počet protnutí středové čáryzaznamenáváme počet protnutí středové čáry tělem (nejrychlejší čas potřebný k překonání 6tělem (nejrychlejší čas potřebný k překonání 6 rovinek)rovinek) měříme koordinaci celého těla TOměříme koordinaci celého těla TO Skok daleký vzadSkok daleký vzad měříme koordinaci celého těla a explosivníměříme koordinaci celého těla a explosivní silovou schopnostsilovou schopnost TO provádí dva skoky směrem vzadTO provádí dva skoky směrem vzad (měříme od čáry ke špičce boty)(měříme od čáry ke špičce boty) zaznamenáváme lepší ze dvou skoků vzaznamenáváme lepší ze dvou skoků v cmcm Vyhazování a chytání míčku vležeVyhazování a chytání míčku vleže měříme koordinaci horních končetin a docilituměříme koordinaci horních končetin a docilitu TO provádí vležeTO provádí vleže vyhození a chycenívyhození a chycení tenisového míčku preferovanou rukoutenisového míčku preferovanou rukou míček musí být vyhozen nejméně do výškymíček musí být vyhozen nejméně do výšky postavy TOpostavy TO provádíme 24 pokusůprovádíme 24 pokusů špatný pokus je, když míček není chycen nebošpatný pokus je, když míček není chycen nebo není vyhozen do dostatečné výškynení vyhozen do dostatečné výšky zaznamenáváme počet správně provedenýchzaznamenáváme počet správně provedených pokusůpokusů Asynchronní a asymetrické pohybyAsynchronní a asymetrické pohyby pažemipažemi měříme koordinaci horníchměříme koordinaci horních končetin TO nejprve zacvičí 5x sestavukončetin TO nejprve zacvičí 5x sestavu předpažitpředpažit -- upažitupažit -- připažit, poté dostanepřipažit, poté dostane pokyn aby levá paže byla o jednu dobupokyn aby levá paže byla o jednu dobu napřed, měříme čas potřebný knapřed, měříme čas potřebný k bezpečnému zvládnutí (trojímubezpečnému zvládnutí (trojímu bezchybnému provedení)bezchybnému provedení) zaznamenáváme čas potřebný k naučenízaznamenáváme čas potřebný k naučení pohybupohybu Žonglování se třemi míčkyŽonglování se třemi míčky měřímeměříme koordinaci horních končetin a docilitu TOkoordinaci horních končetin a docilitu TO provádí žonglování se třemi tenisovýmiprovádí žonglování se třemi tenisovými míčky, kritérium osvojení je 100 správnýchmíčky, kritérium osvojení je 100 správných chycení zaznamenáváme čas potřebný kchycení zaznamenáváme čas potřebný k osvojení dovednosti (spíše pro vyspěléosvojení dovednosti (spíše pro vyspělé cvičence)cvičence) Vystupování na volný žebříkVystupování na volný žebřík měřímeměříme koordinaci celého těla a rovnováhovoukoordinaci celého těla a rovnováhovou schopnost TO provádí výstup na speciálníschopnost TO provádí výstup na speciální žebřík (241,3x35,6, který je rozdělen nažebřík (241,3x35,6, který je rozdělen na dvě části a v každé jsou výšky příček jiné,dvě části a v každé jsou výšky příček jiné, rozdíl 6,35cm), k učení je celkem 12rozdíl 6,35cm), k učení je celkem 12 expozic po 30s zaznamenáváme součetexpozic po 30s zaznamenáváme součet kroků při učení během jedné expozicekroků při učení během jedné expozice Ovládání zavěšeného míčkuOvládání zavěšeného míčku měřímeměříme koordinaci horních končetin a docilitu TOkoordinaci horních končetin a docilitu TO provádí nadhození a chycení míčku do kalíšku,provádí nadhození a chycení míčku do kalíšku, který je připevněný spolu s míčkem na upravenékterý je připevněný spolu s míčkem na upravené badmintonové raketě, provádíme celkem 6 sériíbadmintonové raketě, provádíme celkem 6 sérií po 15 pokusech zaznamenáváme početpo 15 pokusech zaznamenáváme počet úspěchů v každé sérii (kumulativní skóreúspěchů v každé sérii (kumulativní skóre -- součet všech sériísoučet všech sérií -- rsrs--b = 0,89b = 0,89 -- 0,92, finální0,92, finální skóreskóre -- součet posledních dvou sériísoučet posledních dvou sérií -- rsrs--b =b = 0,770,77 -- 0,84 )0,84 ) TESTOVÁNÍ RYTMICKÉTESTOVÁNÍ RYTMICKÉ SCHOPNOSTISCHOPNOSTI Při testování rytmických schopnostíPři testování rytmických schopností zkoumáme:zkoumáme: Schopnost vnímání a rozlišování rytmickýchSchopnost vnímání a rozlišování rytmických vzorců (test rytmické diskriminace podlevzorců (test rytmické diskriminace podle SeashoreaSeashorea -- rozlišení u 30 dvojic rytmů zdarozlišení u 30 dvojic rytmů zda jsou shodné či rozdílné)jsou shodné či rozdílné) Schopnost pohybové reakce na audio stimuly:Schopnost pohybové reakce na audio stimuly: rytmometryrytmometry rytmografy zaznamenávající pohybové odpovědi (tj.rytmografy zaznamenávající pohybové odpovědi (tj. vyťukávání, vydupávání) zadaného rytmuvyťukávání, vydupávání) zadaného rytmu Schopnost rychlého a přesného zvládnutíSchopnost rychlého a přesného zvládnutí rytmicky náročné pohybové strukturyrytmicky náročné pohybové struktury NerytmickéNerytmické bubnováníbubnování TOTO:: dvakrátdvakrát udeříudeří dodo stolustolu levoulevou rukourukou pakpak překřížípřekříží pravoupravou přespřes levoulevou aa opětopět udeříudeří dvakrátdvakrát pravoupravou pravoupravou sese dotknedotkne čelačela aa spustíspustí jiji nana stůlstůl cykluscyklus opakujemeopakujeme popo dobudobu 2020 ss testtest opakujemeopakujeme 44xx zaznamenávámezaznamenáváme početpočet správněsprávně provedenýchprovedených cyklůcyklů vv každékaždé sériisérii rytmickárytmická schopnostschopnost horníchhorních končetinkončetin BubnováníBubnování rukamarukama ii nohamanohama TOTO provádíprovádí vv rohurohu čelemčelem keke zdizdi tentotento cykluscyklus:: nohounohou udeříudeří 22xx dodo levélevé stěnystěny ((1010 cmcm nadnad podlahou)podlahou) pravoupravou rukourukou udeříudeří 11xx dodo pravépravé stěnystěny levoulevou rukourukou udeříudeří 22xx dodo levélevé stěnystěny pravoupravou nohounohou udeříudeří 11xx dodo pravépravé stěnystěny stojstoj snožnýsnožný provádímeprovádíme 2020ss aa opakujemeopakujeme 33xx zaznamenávámezaznamenáváme početpočet správněsprávně provedenýchprovedených cyklůcyklů vv každékaždé sériisérii rytmickárytmická schopnostschopnost horníchhorních aa dolníchdolních končetinkončetin PřeskakováníPřeskakování švihadla, udržení stálého tempašvihadla, udržení stálého tempa pohybu:pohybu: TO provádí 20 s přeskakování švihadla sTO provádí 20 s přeskakování švihadla s meziskokemmeziskokem počítáme počet přeskokůpočítáme počet přeskoků ve druhém pokusu TO provádí stejný početve druhém pokusu TO provádí stejný počet přeskoků a examinátor měří čas potřebný kpřeskoků a examinátor měří čas potřebný k provedeníprovedení zaznamenáváme absolutní odchylku mezizaznamenáváme absolutní odchylku mezi trváním druhého pokusu a 20 s intervalemtrváním druhého pokusu a 20 s intervalem rytmická schopnost celého tělarytmická schopnost celého těla IowaIowa bracebrace testtest testovátestová bateriebaterie (původně(původně 2121 položek,položek, nynínyní ccacca 1010)) zaznamenávámezaznamenáváme počtpočt úspěšněúspěšně provedenýchprovedených testovýchtestových položekpoložek dynamickádynamická rovnováharovnováha aa celkovácelková obratnostníobratnostní schopnostschopnost Nesplnění: dotknutí se země jakoukoliv častí těla kromě rukou, kratší výdrž.TentoNesplnění: dotknutí se země jakoukoliv častí těla kromě rukou, kratší výdrž.Tento test určuje statickou rovnováhu spojenou se statickou sílou horní části tělatest určuje statickou rovnováhu spojenou se statickou sílou horní části těla hop backwardshop backwards one knee balanceone knee balance Vzpor dřepmo rozkročnýVzpor dřepmo rozkročný -- váha na rukou ve vzporu dřepmováha na rukou ve vzporu dřepmo -- výdrž 5 sekund.výdrž 5 sekund. Nesplnění: ztráta rovnováhy, kratší výdrž.Nesplnění: ztráta rovnováhy, kratší výdrž. Pomocí tohoto cviku vyšetřujeme statickou rovnováhu.Pomocí tohoto cviku vyšetřujeme statickou rovnováhu. half run jump (left foot)half run jump (left foot) Váha Vzpor ležmoVáha Vzpor ležmo -- zvednout pravou (levou) ruku a levou (pravou) nohuzvednout pravou (levou) ruku a levou (pravou) nohu -- výdrž 5výdrž 5 sekund. Nesplnění: ztráta rovnováhy, kratší výdrž. Váhou zjišťujeme statickousekund. Nesplnění: ztráta rovnováhy, kratší výdrž. Váhou zjišťujeme statickou rovnováhu a koordinaci pohybu.rovnováhu a koordinaci pohybu. full left turn Mírný stoj rozkročný (v šíři pánve)full left turn Mírný stoj rozkročný (v šíři pánve) -- skokem dvojný obrat vlevo neboskokem dvojný obrat vlevo nebo vpravo a tlesknout chodidly 1x, ruce dopomáhají pohybuvpravo a tlesknout chodidly 1x, ruce dopomáhají pohybu -- výdrž 2 sekundy povýdrž 2 sekundy po doskoku. Nesplnění: neprovedení celého dvojného obratu, doskok mimo místodoskoku. Nesplnění: neprovedení celého dvojného obratu, doskok mimo místo odrazu, ztráta rovnováhy, kratší výdrž po doskoku, netlesknutí chodidly. Tímtoodrazu, ztráta rovnováhy, kratší výdrž po doskoku, netlesknutí chodidly. Tímto cvikem se snažíme postihnout orientaci vcvikem se snažíme postihnout orientaci v prostoru, rychlou reakci vprostoru, rychlou reakci v prostoruprostoru spojenou sspojenou s explozivní silou dolních končetin, rovnováhu.explozivní silou dolních končetin, rovnováhu. side leaning restside leaning rest kolébka skrčit předpažmo, ruce sepnutékolébka skrčit předpažmo, ruce sepnuté -- pádem vzad průvlek pravou (levou)pádem vzad průvlek pravou (levou) nohou a zpět do dřepu snohou a zpět do dřepu s provlečenou pravou (levou) nohouprovlečenou pravou (levou) nohou -- vydržet 2 sekundy.vydržet 2 sekundy. Nesplnění: neprovléct ruce, zhoupnutí vzad do polohy zpět, nevydržet 2 sec.Nesplnění: neprovléct ruce, zhoupnutí vzad do polohy zpět, nevydržet 2 sec. Kolébkou zjišťujeme úroveň základních pohybových dovedností, koordinaci aKolébkou zjišťujeme úroveň základních pohybových dovedností, koordinaci a představu o pohybu.představu o pohybu. crossleg squatcrossleg squat kneel, jump to feetkneel, jump to feet SPECIFICKÉ TESTYSPECIFICKÉ TESTY ODBÍJENÁODBÍJENÁ ­­ na zdi čára ve výšce sítě(224, 243 cm, TOna zdi čára ve výšce sítě(224, 243 cm, TO 3m od zdi, horní, spodní, jednoruč odbití Počet správných3m od zdi, horní, spodní, jednoruč odbití Počet správných odbitíodbití SPECIÁLNÍ TESTYSPECIÁLNÍ TESTY ­­ 10X NAD HLAVU, DŘEP10X NAD HLAVU, DŘEP ­­ DOTYKDOTYK ZEMĚ A ZNOVAZEMĚ A ZNOVA PŘES SÍŤ ZE 3m, PODBĚH A ODBÍTPŘES SÍŤ ZE 3m, PODBĚH A ODBÍT ZPĚT, JAK DLOUHOZPĚT, JAK DLOUHO 10X PŘES HLAVU O ZEĎ, 1m OD10X PŘES HLAVU O ZEĎ, 1m OD ZDIZDI 20X JEDNORUČ O STĚNU, P20X JEDNORUČ O STĚNU, P ­­ LL UMÍSTĚNÍ PODÁNÍ PŘES SÍŤ,UMÍSTĚNÍ PODÁNÍ PŘES SÍŤ, KRAJE A ZADEK ZA BODY,KRAJE A ZADEK ZA BODY,