Téma P11: Základy klinické parazitologie K nastudování: Protozoa, Nematoda, Cestoda, Trematoda, Arthropoda Z jarního semestru: Mikroskopie, KFR, ELISA Úkol 1: Odebírání v lékařské parazitologii a) Odběry u střevních parazitů Prohlédněte a zakreslete nádobku pro parazitologické odběry. Zapamatujte si, že v parazitologii nelze použít výtěry z řiti Vzorek stolice není příliš vhodný pro diagnostiku (jméno červa): V tomto případě se doporučuje spíše (název metody): b) Odběry u krevních parazitů Prohlédněte si videoklipy a popište jednou či dvěma větami, jak se zhotovuje tlustá kapka a tenký roztěr. U tenkého roztěru také schematicky zakreslete polohu sklíček při přípravě. Tláustá kapka: Tenký roztěr – popis Tenký roztěr – obrázek c) Další odběrové metody Propojte čarami metody z levého sloupce a diagnostické postupy v pravém sloupci. diagnostika toxoplasmózy diagnostika trichomonózy diagnostika močové schistosomózy diagnostika giardiázy diagnostika akanthamébiázy zaslání použitých kontaktních čoček zaslání žaludeční šťávy (+ stolice) histologický vyšetření tkáně močového měchýře zaslání soupravy C. A. T. + sklíčko zaslání krve na serologické vyšetření Úkol 2: Mikroskopie střevních parazitů a) Metoda dle Kató (stolice zdravého člověka) Preparát byl zhotoven metodou dle Kató, což je tlustý nátěr stolice překrytý celofánem napuštěným glycerolem s malachitovou zelení pro zlepšení viditelnosti určitých struktur. Preparát připravený touto metodou si prohlédněte v mikroskopu při zvětšení objektivu 20× (bez imerze). Všimněte si tukových částic a granul, připomínajících vajíčka parazitů. Zapamatujte si tyto struktury a zakreslete je do protokolu b) Faustova koncentrační metoda (stolice zdravého člověka) Prohlédněte si preparáty a zapište princip Faustovy koncentrační metody. Preparát připravený touto metodou si prohlédněte v mikroskopu při zvětšení objektivu 20× (bez imerze). Zakreslete výsledek. c) Grahamova metoda (vajíčka roupů přítomna) Přítomnost roupích vajíček se prověřuje Grahamovou metodou. Páska se nalepí na řasy v okolí řiti a pak se přilepí na podložní sklíčko. Hledejte roupí vajíčka v mikroskopu při zvětšení objektivu 20× (bez imerze). Zakreslete výsledek. Metoda dle Kató Fautsova metoda Faust – princip Grahamova metoda Úkol 3: Demonstrace parazitů, jejich vajíček a životních cyklů a) Ukázka parazitů Prohlédněte si preparáty parazitů naložených v lihu a dva z nich popište. ________________________________________________ ________________ ________________________________________________ ________________ b) Demonstrace obrazů parazitů, jejich vajíček a životních cyklů Přidejte chybějící popisky k obrázkům (v první části vždy napište název parazita a stádium) Úkol 4: Mikroskopie Trichomonas vaginalis T. vaginalis ________________________________________________ ________________ Prohlédněte si výtěr z pochvy barvený podle Giemsy. V preparátu nalezněte prvoka Trichomonas vaginalis. Prvok je vejčitého tvaru, cca 10× větší než bakterie, světle modré barvy s protáhlým karmínově červeným jádrem. Je třeba odlišit jednak epiteliální buňky, jednak leukocyty. Popište další pozorované útvary (kvasinky, bakterie – zapište jejich morfologii), epitelie, leukocyty. Zakreslete. Úkol 5: Diagnostika malárie červené krvinky malaric. plasmodium ________________________________________________ a) Mikroskopie malarického tenkého roztěru Prohlédněte si preparát a pokuste se zakreslit pozorované objekty. Nenechte se zmást artefakty, destičkami či jinými objekty, které se mohou v preparátu vyskytnout a zákeřně se tvářit, že jsou plasmodia. b) Hodnocení stádií parazita Vyplňte pole popisků k jednotlivým obrázkům. Použijte termíny: schizont, časný trofozoit, gametocyt, merozoiti, pozdní trofozoit. Úkol 6: Diagnostika Toxoplasma gondii serologickými testy Pracujeme s následujícími séry, přicházejícími k serologickému vyšetření: P: screening u 29leté těhotné ženy, bez klinických potíží, doma dvě kočky Q: screening u jiné, 24leté těhotné ženy, rovněž bez klinických potíží, kočky nemá R: 21letá studentka, trávící svůj volný čas putováním po lese, žádné kočky, před dvěma týdny únavnost, zvětšené lymfatické uzliny S: 65letý důchodce, žije na vesnici, jeho koníčkem je práce na zahradě, přes kterou často chodí kočky; symptomatologie chorioretinitidy, jiní v úvahu přicházející původci kromě Toxoplasma již vyloučeni a) Komplementfixační test Odečtěte titry KFR v sérech klientů P, Q, R, S testovaných na protilátky proti Toxoplasma gondii. První ředění je 1:5 a následuje ředění geometrickou řadou. Pečlivě vyhodnoťte kontrolu antikomplementarity. Zakreslete výsledek a zapište titry. b) ELISA pro průkaz protilátek IgA Výsledky reakce ELISA – protilátky třídy IgA proti T. gondii v sérech pacientů jsou demonstrovány na serologické destičce a je k nim připojen výsledek měření absorbance. Dle pokynů učitele. Spočtěte cut off (průměr hodnot obou důlků „c. o.“), odečtěte hodnoty optické density u negativní (B1) a positivní (E1) kontroly. Zapište interpretaci pro obě části úkolu (a + b) Úkol 7: Diagnostika ektoparazitů a) Přehled ektoparazitů Spojte obrázky s odpovídajícími vědeckými, českými a anglickými názvy ektoparazitů (nebo je zakroužkujte stejnou barvou, označte shodnými čísly apod.) Blecha Klíště Veš hlavová Zákožka svrabová Štěnice Muňka Hard tick Flea Itch mite Head louse Bed bug Crab louse Phthirus Ixodes Cimex Pediculus Pullex Sarcoptes pubis ricinus lectularius capitis irritans scabiei b) Poznámka k myiázám Prohlédněte si videoklip a do rámečku napište definici pojmu myiáza. Úkol 8: Výběrový úkol: Pozorování Entamoeba histolytica v barvení trichromem Nepovinný úkol. Chcete-li, prohlédněte si v mikroskopu pomocí imerze preparát Entamoeba histolytica, barvený Gomoriho trichromem. Pokuste se spočítat jádra. Zakreslete a popište pozorované struktury. Kontrolní otázky: 1. Jaké choroby způsobuje protozoární rod Leishmania? 2. Znáte nějaké jiné krevní parazity než malarická plasmodia? 3. V učebnici, na webu či jinde najděte alespoň dvě barvicí metody pro diagnostiku střevních protozoí. 4. Jaký je význam Cyclospora cayetanensis a Cryptosporidium parvum? Jaké lze u těchto organismů použít barvicí metody? 5. Napište jména alespoň tři nepatogenních střevních améb (mohou být zaměněny za E. histolytica) 6. Ke každému přenašeči uveďte alespoň jednu jím přenášenou chorobu: a) Moucha Glossina b) Komár Anopheles c) Komár Aëdes d) Klíště Ixodes ricinus e) Koutule Phlebotomus 7. Znáte příklad arteficiální (iatrogenní) myiázy používané v léčbě? Obrázky v tomto protokolu vytvořil O. Z. s využitím obrázků z následujících stránek: http://creatures.ifas.ufl.edu http://www.apartmenttherapy.com http://www.bed-bug.org http://www.dkimages.com http://www.aaainsectpestcontrol.com http://encyklopedie.divoch.info http://www.wikieducator.org http://pedagogie.ac-montpellier.fr http://www.humanillnesses.com http://upload.wikimedia.org http://www.wadsworth.org http://teaching.path.cam.ac.uk http://www.wikieducator.org http://www.cmpt.ca http://pathmicro.med.sc.edu http://www.bushwalking.org.au http://picasaweb.google.com