Stupně jazykových znalostí podle Rady Evropy

Zpracováno podle

Dokument Rady Evropy známý jako Společný evropský referenční rámec pro jazyky popisuje jednotlivé stupně jazykových znalostí velmi obecně takto:

Stupeň A1 (Breakthrough): Rozumí známým každodenním výrazům a zcela základním frázím, jejichž cílem je vyhovět konkrétním potřebám, a umí tyto výrazy a fráze používat. Umí představit sebe a ostatní a klást jednoduché otázky týkající se informací osobního rázu, např. o místě, kde žije, o lidech, které zná, a věcech, které vlastní, a na podobné otázky umí odpovídat. Dokáže se jednoduchým způsobem domluvit, mluví-li partner pomalu a jasně a je ochoten mu/jí pomoci.

Stupeň A2 (Waystage): Rozumí větám a často používaným výrazům vztahujícím se k oblastem, které se ho/jí bezprostředně týkají (např. základní informace o něm/ní a jeho/její rodině, o nakupování, místopisu a zaměstnání). Dokáže komunikovat prostřednictvím jednoduchých a běžných úloh, jež vyžadují jednoduchou a přímou výměnu informací o známých a běžných skutečnostech. Umí jednoduchým způsobem popsat svou vlastní rodinu, bezprostřední okolí a záležitosti týkající se jeho/jejích nejnaléhavějších potřeb.

Stupeň B1 (Threshold): Rozumí hlavním myšlenkám srozumitelné spisovné vstupní informace týkající se běžných témat, se kterými se pravidelně setkává v práci, ve škole, ve volném čase atd. Umí si poradit s většinou situací, jež mohou nastat při cestování v oblasti, kde se tímto jazykem mluví. Umí napsat jednoduchý souvislý text na témata, která dobře zná nebo která ho/ji osobně zajímají. Dokáže popsat své zážitky a události, sny, naděje a cíle a umí stručně vysvětlit a odůvodnit své názory a plány. 

Stupeň B2 (Vantage): Dokáže porozumět hlavním myšlenkám složitých textů týkajících se jak konkrétních, tak abstraktních témat včetně odborně zaměřených diskusí ve svém oboru. Dokáže se účastnit rozhovoru natolik plynule a spontánně, že může vést běžný rozhovor s rodilými mluvčími, aniž by to představovalo zvýšené úsilí pro kteréhokoliv účastníka interakce. Umí napsat srozumitelné podrobné texty na širokou škálu témat a vysvětlit své názorové stanovisko týkající se aktuálního problému s uvedením výhod a nevýhod různých možností.

Stupeň C1 (Effective Operational Proficiency): Rozumí širokému rejstříku náročných a dlouhých textů a rozpozná implicitní významy textů. Umí se plynule a pohotově vyjadřovat bez zjevného hledání výrazů. Umí jazyka užívat pružně a efektivně pro společenské, akademické a profesní účely. Umí vytvořit srozumitelné, dobře uspořádané, podrobné texty na složitá témata, čímž prokazuje ovládnutí kompozičních útvarů, spojovacích výrazů a prostředků koheze.

Stupeň C2 (Mastery): Snadno rozumí téměř všemu, co si vyslechne nebo přečte. Dokáže shrnout informace z různých mluvených a psaných zdrojů a přitom dokáže přednést polemiku a vysvětlení v logicky uspořádané podobě. Dokáže se spontánně, velmi plynule a přesně vyjadřovat a rozlišovat jemné významové odstíny dokonce i ve složitějších situacích.

Popisy jazykových kompetencí v odborném a akademickém cizím jazyce – kritéria pro jejich posuzování

Autorský kolektiv pod vedením PhDr. Hany Reichové vytvořil v rámci projektu COMPACT kritéria pro sjednocení požadavků na jazykové kompetence studentu v odborném a akademickém cizím jazyce. Z této publikace vybíráme deskriptory odpovídající úrovni B2 až C1, která je cílovou skupinou pro tento projekt.

B1:  Uživatel ovládá základní gramatické prostředky a syntaktické vzorce daného jazyka s menší mírou chyb. V testu prokazuje schopnost vhodně volit slova a doplňovat chybějící jevy do neúplných vět z nabídky, doplňovat chybějící části věty na základě analogie, kdy se jedna věta dává jako vzor, doplňovat koncovky, předložky, tvary sloves různých slovesných kategorií, spojovat věty správnou spojkou, upravovat „rozházený slovosled“, provádět jednoduché transformace vět. Uživatel je schopen správně používat synonyma a antonyma, přiřazovat definice.

B2:  Uživatel dobře ovládá gramatické a syntaktické struktury, zvládá složitejší jazykové operace, v vyšší mírou přesnosti než v úrovni B1 prokazuje schopnost doplňovat chybějící jevy do neúplných vět z nabídky, doplňovat chybějící části věty na základě analogie, doplňovat koncovky, předložky, tvary sloves různých slovesných kategorií, spojovat věty správnou spojkou, upravovat slovosled, provádět jednoduché transformace vět. Má upevněny syntaktické vzorce daného jazyka.

C1: Uživatel ovládá gramatické i syntaktické struktury takřka bezchybně aprokazuje znalost gramatiky jako součást ostatních dovedností. Je schopen udržet vysoký stupeň gramatické a lexikální správnosti.