Funkce metod ve výuce,Metody tvořivé práce ve škole Eva Smrčková prosinec 2010 Funkce metod ve výuce nobsah ¨Metody ve výukovém procesu ¨Tradiční pedagogika ¨Kopernikovská revoluce ¨Význam metod ¨Organizace metod ¨Nezbytné prvky metod ¨Postavení metod ¨Úloha metod ¨Funkce metod ¨Co brání plnému uplatnění ? - Výzkum ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ Metody nmetody spolu s cíli, teoretickými koncepcemi, podmínkami a prostředky vytvářejí rámec pro lidskou aktivitu nhledají se účinnější metody, nebo se aspoň modifikují a inovují npřizpůsobují se novým situacím n n Metody ve výukovém procesu nzpůsob jednání učitele a žáků v edukačním procesu norientace na cíle a objekt poznání + interakce žáci-učitel nzaměření na psychický stav, vývojové fáze, sociální prostředí aj. n Tradiční pedagogika nvýuková metoda spojována jen s vyučovací činností učitele ntzv. bezdětná pedagogika“ nvylučovala žáka, žák je pouze objekt působení „Kopernikovská revoluce“ nposun edukačního procesu k žákovi nurčujícím faktorem je interakce učitel-žák npedagogická komunikace není už jen prostředek k dosažení cíle, ale představuje vlastní cíl edukačního aktu n Význam metod nv nejobecnějším významu =) způsob, sled kroků, kterým dosahujeme stanoveného cíle nkonkrétněji však hovoříme o různých podobách a formách nkonkrétní cíle podléhají vlivu společenských a osobnostních faktorů nrespektování souvislostí =) komplexní edukační fenomén nutvářen variabilními podmínkami n Nezbytné prvky metod norientace na cíl – určující faktor edukačního dění nbez metody tj „promyšlených dílčích postupů“ nelze k cíli dojít ncíl je nutné specifikovat,vymezit, konkretizovat =)transformace poznání v konkrétní obsah = učivo a zároveň použití metod adekvátních a funkčních nmetoda má funkci zprostředkovatele =)zpracování učitelem a žáky =) vlastní osvojení n Organizace metod nvždy jsou metody realizovány v určitém uspořádání mezi učitelem a žáky nvelkou úlohu hraje: ¨počet participujících žáků ¨charakteristika prostoru ¨faktor času – ovlivňuje výběr metod a jejich realizaci ndynamický aspekt – komunikace mezi účastníky nsoučástí jsou didaktické prostředky (obrazy,přístrojové vybavení atd) n n n n n ¨ ¨ n Postavení metod nspecifické postavení a nezastupitelné funkce v širokém rozsahu n nbohatá možnost různých přístupů v realizaci nexistují podrobné přehledy a klasifikace metod x rejstřík používaných metod je velmi omezený n n Úloha metod nzprostředkování vědomostí a dovedností naktivizační funkce =)motivace, ovládání postupů, úkonů, operací, osvojení práce a myšlení nkomunikační funkce – předpoklad pro efektivní interakci n Funkce metod nBelz a Siegrist(2001,s.30) – klíčové kompetence nv podstatě reprezentují funkce metod nobsahově neutrální norganizace a provádění úkolů nkomunikace a kooperace naplikace technik učení a technik učební práce nsamostatnost a zodpovědnost nsnášení zátěže aj… n Co brání plnému uplatnění? nučitelé ovládají jen úzký repertoár metod nz výzkumu vyplynulo že: nučitelé jsou bezradní ve vztahu k metodám, poněvadž používají jen metody tradiční nmetody které používají jsou prý dostačující nmalý zájem o alternativní školy a inovativní vzdělávací pokusy nnení metodám věnována žádoucí pozornost n Metody tvořivé práce nObsah ¨ jak můžeme rozvíjet tvořivé myšlení ¨ přiblížení některých jednotlivých metod § Metody tvořivé práce nprostřednictvím obsahu jednotlivých předmětů npodmínky: přeměna statického obsahu na dynamický proces ninterakce učitel – obsah – žák ndidakticko-dynamizující prostředky - metody a formy práce nněkteré jsou současně i cílem a obsahem vyučování Nejefektivnější metody nproblémová metoda nheuristický rozhovor npozorování nlaboratorní metody nbrainstorming nhra Heuristický rozhovor npředstupeň problémové metody nosvojení strategie řešení problému nformulace problému nhledání řešení nověření správnosti řešení Učení řešením problému nrůzné klasifikace nprvní dělení: ¨problémy s fixním řešením – jediné správné řešení,uplatňuje se nový nápad, konvergentní myšlení ¨problémy s otevřeným koncem – více řešení, divergentní myšlení ndruhé dělení podle způsobu zadání ¨problémy formulované pro řešitele ¨problémy, které si řešitel formuluje sám – vyšší intelektová zralost ¨ Postup řešení problému 1.nastolení problémové situace, formulace problému 2.vytváření hypotéz řešení problému 3.výběr jedné hypotézy jako řešení 4.verifikace řešení Proces řešení nvyžaduje analýzu a syntézu nanalýza: rozčlenění na známé a neznámé prvky =) subproblémy nnásleduje syntéza – rozhodnutí a řešení nna základě syntézy se uskutečňuje konfrontace problému dle zkušeností jednotlivce Další myšlenkové operace nporovnávání nabstrakce núsudek induktivní nebo deduktivní nanalogie nzevšeobecnění na další… Výhody nsystematické a komplexní procvičování intelektových dovedností nvelký význam v psychickém vývoji žáka nuplatnění při řešení didaktických problémů nžák dospěje k novému poznatku samostatnou činností Brainstorming nkolektivní metoda nzákladní pravidla: 1.je vyloučena kritika navrhovaných možností řešení 2.podporují se jakékoliv asociace 3.množství nápadů má být co největší 4.přípustné jsou jakékoliv kombinace, modifikace Formy brainstormingu nústní npísemná n npodmínkou je pouze dostatečný časový prostor Výhody nvzájemná inspirace nvolná produkce nápadů nzaměřená na spolupráci x soutěž nužití divergentního myšlení (uplatnění zejména flexibility, originality) nintelektový trénink tvořivého myšlení, případně fantazie, imaginace n n Hra ninterakcí s prostředím se získávají nejen informace jako výsledek, ale interakcí se žák i učí nzkušenosti jsou získány na základě aktivní činnosti, která je přirozená nspolečné znaky s kreativitou, fantazií, spontánností, improvizací a další… n Zdroje nJ.Maňák: Funkce metod ve výuce nJ.Šťáva: Metod tvořivé práce ve škole nPdO 3/2001 s.4-10 nDěkuji za pozornost