MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ * trvalé zaostávání vývoje rozumových schopností * postihuje celou osobnost člověka – duševní, tělesnou, sociální stránku * odlišný vývoj některých psychických vlastností * poruchy v adaptačním chování * příčinou – organické poškození mozku * MR X demence X pseudooligofrenie Etiologie vzniku * prenatální * infekce matky během těhotenství, špatná výživa, působení záření a toxických látek, úrazy matky perinatální * hypoxie plodu, protrahovaný porod postnatální * infekce novorozence, záněty mozku, úrazy, výživa · dědičnost, genetické vlivy, rodinné prostředí Psychopedie * edukace osob s MR, zkoumání výchovných a vzdělávacích vlivů na tyto osoby * cíl – dosažení maximálního stupně rozvoje osobnosti s mentálním postižením a jeho integrace do společnosti Klasifikace inteligence * IQ 130 a výše značně nadprůměrná * 129-120 nadprůměrná * 119-110 mírně nadprůměrná * 109-90 průměrná * 89-80 podprůměrná * 79-70 hraniční inferiorita * 69 a níže mentální retardace Klasifikace MR dle 10. revize MKN (WHO) – 1992: * 69-50 lehká MR * 49-35 středně těžká MR * 34-20 těžká MR * 19 a méně hluboká MR * jiná MR * nespecifikovaná MR Lehká MR * schopnost užívat řeč účelně v každodenním životě, udržovat konverzaci * opožděný vývoj řeči * úplná nezávislost v osobní péči (jídlo, mytí, oblékání, hygiena) X vývoj pomalejší než norma * potíže při teoretické práci ve škole, manuální práce snadnější * možnost přidružení autismu, epilepsie, poruch chování, tělesných postižení Středně těžká MR * výrazně opožděn rozvoj chápání a užívání řeči, schopnosti sebeobsluhy, zručnosti * možnost osvojení trivia * v dospělosti schopnost vykonávat jednoduchou manuální práci při odborném dohledu * zřídka možný samostatný život * úroveň rozvoje řeči variabilní (jednoduchá konverzace X nikdy se nerozvine řeč) * možnost přidružení autismu, tělesných postižení, neurologických onemocnění (hl. epilepsie), psychiatrických onemocnění Těžká MR * rozumové schopnosti podstatně sníženy * většinou značný stupeň poruchy motoriky / jiné přidružené vady * poznává blízké osoby * potřeba celoživotní péče * řeč se nemusí rozvinout Hluboká MR * obtížné stanovit přesně IQ * neschopnost porozumění řeči, zvuky * nepoznává okolí * většinou imobilní * inkontinence * stereotypní automatické pohyby * nutná stálá pomoc a dohled * velmi omezené možnosti výchovy a vzdělávání * neurologické nebo jiné tělesné nedostatky postihující hybnost, epilepsie, postižení zrak. a sluch. vnímání Downův syndrom * trisomie 21. chromosomu * příčinou nízký / vysoký věk matky * typické rysy: malá hlava, úzká víčka, výrazná kožní řasa ve vnitřním koutku, malá ústa, jazyk často ven z úst, širší krk, 40% -vrozená srdeční vada, končetiny malé a silné, 50% - 1 rýha přes dlaň, slabý svalový tonus, nižší vzrůst, smyslové vady MOŽNOSTI PRACOVNÍHO UPLATNĚNÍ OSOB S MP · Význam práce * základní potřeba jedince, která musí být saturována (X → frustrace) * charakteristický atribut dospělosti a samostatnosti každého člověka * ekonomická nezávislost, nezávislost na podpůrných službách a péči okolí * seberealizace * pozitivní vliv na postoj společnosti ke zdrav. postiženým * sociální inkluze Chráněné dílny * specifická pracoviště pro občany, kteří mají ztíženou možnost, příp. se nemohou vůbec uplatnit na trhu práce * poskytují pracovní a společenské uplatnění formou pracovní činnosti * rozvoj samostatného jednání, zodpovědnosti * trénink pracovních dovedností, pracovního režimu, práce v kolektivu * supervizor – hodnotí dosahování stanovených cílů Podporované zaměstnávání * služba určená osobám, které hledají placené zaměstnání v běžném pracovním prostředí; vyžadují dlouhodobou podporu před i po nástupu do práce * časově omezená služba na dobu 2, příp. 3 let * personální poradenství, pracovní asistence, zastupování a pomoc při jednání s úřady, doprovázení, atd. * cíl – získání zaměstnání, zvýšení samostatnosti SYSTÉM VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ OSOB S MP * mateřská škola speciální * základní škola praktická * 9 let → základní vzdělání základní škola speciální * přípravný stupeň + rehabilitační vzd. program * 10 let → základy vzdělání odborné učiliště praktická škola individuální integrace skupinová integrace Specifika vzdělávání osob s MP * potřeba celoživotního vedení * omezená potřeba zvídavosti * citová otevřenost, bezprostřednost, výkyvy nálad, euforie, afekty; možná agresivita * nižší aspirace, hypobulie * krátkodobá, nestálá pozornost, vyšší unavitelnost * povrchní vnímání * infantilnost, konkrétní myšlení, neschopnost abstrakce * řeč – pasivní x aktivní slovní zásoba * rychlé zapomínání, mechanická paměť · profesní, partnerská role není vždy naplněna · sociální čtení, globální čtení SYNDROM DEMENCE * syndrom způsobený organickým postižením mozku * nevratný proces * vznik kdykoliv po vytvoření základu poznávacích funkcí (po 2. – 4. roce života) X MR * stoupá s věkem; značný ve věkové kategorii stárnoucích; nejvíce v populaci nad 60 let * až 60 % nebývá vůbec diagnostikováno Symptomatologie * kognitivní poruchy · paměť, řeč, pozornost, vnímání, úsudek, myšlení, rozhodování, plánování (exekutivní funkce), chápání souvislostí, učení, orientace v času a prostoru, * behaviorální poruchy * emotivita – zhoršená kontrola afektu, poruchy nálad (deprese, úzkost), oploštělé emoce, emoční labilita, ztráta vyšších citů * chování – agrese, agitovanost, hygiena, abulie, pokles zájmů, nevhodné chování na veřejnosti funkční poruchy * zhoršení schopnosti provádět denní činnosti – sebeobsluha, hygiena, obstarání domácnosti, úrazy; poznávání a používání předmětů, praxie , poruchy spánkového cyklu; IADL Komunikace s osobou s demencí * vytvořit vhodné podmínky, redukce rušivých elementů * nehovořit dětskou řečí, vyhnout se infantilizaci, mluvit jako s dospělým, oslovovat jménem / tituly, zachovat důstojnost! * nehovořit s více osobami najednou * v průběhu rozhovoru se držet jednoho tématu * využití několika kanálů současně – zrak, sluch, hmat, gesta, postoje * pokud osoba nerozumí, zjednodušit, přeformulovat, používat gesta * krátké, jednoduché věty, vyjadřovat se co nejjednodušeji * umožnit osobě reagovat; poslouchat a snažit se pochopit osobu s demencí * pokud možno používat slova dotyčné osoby * povzbuzení při jakékoliv činnosti, pochvala * pojmenovávat, komentovat jakoukoliv činnost * důležitá neverbální komunikace * nezvyšovat hlas, mluvit přirozeným tónem * tón hlasu, mimika, gestikulace by měly odpovídat významu slov