SURDOPEDIE OBOR SURDOPEDIE o speciálněpedagogická disciplína, která se zabývá výchovou, vzděláváním a rozvojem jedinců se sluchovým postižením o 3 cílové skupiny: sluchově postižení, jejich rodiče, pedagogičtí pracovníci SLUCHOVĚ POSTIŽENÍ: o neslyšící x Neslyšící o nedoslýchaví o ohluchlí KLASIFIKACE SLUCH. VAD Podle místa vzniku postižení: o periferní nedoslýchavost / hluchota o převodní o percepční o smíšená o centrální nedoslýchavost / hluchota Podle období vzniku postižení: o vrozené vady sluchu o získané vady sluchu Podle stupně postižení: Velikost ztráty sluchu Název kategorie 0-20 dB normální sluch 21-40 dB lehká nedoslýchavost 41-55 dB středně těžká nedosl. 56-70 dB těžká nedoslýchavost 71-90 dB praktická hluchota + 90 dB úplná hluchota SLUCHOVÁ PROTETIKA Pomůcky usnadňující vnímání mluvené řeči: o nedoslýchavým o neslyšícím SLUCHADLA o kapesní o závěsná o zvukovodová o brýlová POMŮCKY Pomůcky usnadňující tvoření mluvené řeči: Pomůcky motivující ke čtení: Pomůcky usnadňující získávání informací: Pomůcky transformující zvuk. signály: VZDĚLÁVÁNÍ SLUCH. POST. o školní docházka desetiletá o orální, bilingvální metoda, totální komunikace o MŠ pro SP, ZŠ pro SP, SŠ pro SP (SOU, OU, praktická škola, gymnázium, SOŠ), VŠ obory pro SP o integrace, SPC pro SP KULTURA NESLYŠÍCÍCH * Neslyšící = specifická skupina lidí, které spojuje velmi silný pocit sounáležitosti * znakový jazyk * zkušenosti, které zažívají při styku se slyšícím okolím * bývali otevřeně či skrytě utlačováni, slyšící se je neustále snažili „předělat“ na slyšící * společně sdílené aktivity * kulturní a sportovní akce, divadelní představení, povídky, poezie či vtipy * akce pro děti i seniory, výlety, plesy, volba Miss a další HLUCHOSLEPOTA „…takové současné postižení zraku a sluchu, které je závažné do té míry, že svému nositeli způsobuje problémy ve sféře psychické, sociální a v běžných situacích všedního života…“ KLASIFIKACE HLUCHOSLEPOTY o osoby se současným postižením sluchu a zraku od narození o osoby s postižením sluchu od narození a získanou zrakovou vadou o osoby s postižením zraku od narození a získanou sluchovou vadou o osoby se získanou zrakovou i sluchovou vadou KOMUNIKACE OSOB SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM ZÁSADY KOMUNIKACE SE SP * * * * * * * KOMUNIKAČNÍ SYSTÉMY OSOB SE SP * Daktylní abeceda, daltylotika * Daktylografie * Pomocné artikulační znaky * Hand Mund systém * Mluvená hlásková řeč * Psaná forma řeči * Tadoma * Znakový jazyk (příp. taktilní forma) * Znakovaný jazyk * Gestuno * Mimika * Gestikulace * Dramatizace * Pantomima ODEZÍRÁNÍ * vnímání mluvy zrakem a její chápání podle pohybů úst, mimiky, výrazu očí, gestikulace * SP vnímá při odezírání kinémy, tzn. mluvně pohybové útvary, odlišitelné od jiných * Např. - kiném bilabiální (p, b, m) - labiodentální kiném (f, v) - lingvoalveolární kiném (t, d, n, ť, ď, ň) - kiném ostrých sykavek (s, z, c) * schopnost odezírání není vrozená a lze ji rozvinout pouze do určité míry * pro úspěšné odezírání je třeba znát obrazy celých slov * odezřít lze jen slova známá; lidé s postlingválním postižením sluchu odezírají obvykle lépe * efektivně odezírat lze max. 20 - 30 minut PODMÍNKY PRO ODEZÍRÁNÍ * * * * * * ZNAKOVÝ JAZYK X ZNAKOVANÝ JAZYK