Stáří jako speciálně pedagogická disciplína · stárnutí vs. stáří · pohledy na stáří · klasifikace stáří o biologické o sociální o kalendářní - chronologické · aspekty stárnutí o demografické o biologické o psychické o sociální · psychické změny ve stáří o určující faktory životní dráhy o poruchy paměti o snížení vštípivosti a výbavnosti (kogn. trénink) o diskriminační učení o stereotypie úsudku o chování konzervativního typu o stoupá závislost –> tendence nebýt druhému na obtíž, akcent na absolutní soběstačnost o bilancování o obrat od materiálních hodnot k introverzi, introspekci o smutek násoben osamělostí · rizika seniorského věku o chudoba o nezaměstnatelnost o zdravotní postižení, disabilita, nemocnost (deteriorační spirála geriatrické křehkosti) o neznalosti a nezvládání nových technologií o sociální a prostorová izolovanost o společenské předsudky, ageismus o retrospekce, nezájem o budoucnost, neochota chápat a sdílet problémy současnosti o maladaptace na stáří a změnu sociálních rolí o manipulování, ztráta rozhodovacích možností o zanedbávání a týrání tělesné / citové, psychické o sexuální zneužívání o finanční a majetkové zneužívání o umírání a smrt jako tabu · formy péče o seniory o rodinná o zdravotní o sociální o terénní o ambulantní o pobytové · problémy v rodinné péči o vzdálenost rodin o zaměstnanost střední generace o povinnost vůči vlastní rodině o nevyhovující bydlení o vyčerpání a únava rodinných příslušníků · Služby sociální péče pro seniory * domovy pro seniory * domovy se zvláštním režimem * pečovatelská služba * odlehčovací služby * denní stacionáře * sociální služby poskytované ve zdravotnických zařízeních ústavní péče * tísňová péče · problematické chování ve stáří o slovně neagresivní o fyzicky neagresivní o fyzicky agresivní o slovně agresivní · problematické chování ve stáří · komunikace se seniory o bariéry na straně seniora (klienta) o bariéry na straně profesionála o bariéry v prostředí · časté obtíže v komunikaci o smyslové vady o NKS (afázie, anomie, ztráta schopnosti porozumět slovům, perseverace, fabulace, mutismus) o kognitivní poruchy (nezapamatování si informací, stálé dotazy, demence) o odmítání kontaktu a komunikace o hovor stále na totéž téma o zlostné a vulgární výrazy o klient X rodina X personál · zásady komunikace SYNDROM DEMENCE · Charakteristika syndromu demence * syndrom způsobený organickým postižením mozku o vznik kdykoliv po vytvoření základu poznávacích funkcí (po 2. – 4. roce života) X MR o značný ve věkové kategorii stárnoucích · Symptomatologie demence * kognitivní poruchy * behaviorální poruchy * funkční poruchy * Klasifikace demencí - Švédské schéma o atroficko-degenerativní (primárně deg.) o ischemicko-vaskulární o symptomatická · Komunikace, péče, aktivizace, přístupy · Problémové chování, orientace v realitě o vhodná skladba aktivit během dne o adaptace prostředí (barevné rozlišení pokojů, strukturované prostředí, architektonické uspořádání, zařízení jako doma) o adaptace denního režimu, opakující se aktivity o kontinuální orientace realitou – nic není považováno za známé a samozřejmé o aplikace světla – spánkový režim o vhodně volená hudba, muzikoterapie o aromaterapie (efekt zklidnění – levandule, hřebíček, mandarinka, skořice…) · Komunikace s osobou s demencí o mění se schopnost aktivně používat jazyk o schopnost porozumění o vytrácí se schopnost neverbální komunikace – expresivní i receptivní ð problém vyjadřovat vlastní potřeby! · Zásady komunikace · Vybrané metody práce s os. s demencí o kognitivní aktivizace (trénink, rehabilitace) o reminiscenční terapie o kinezioterapie o muzikoterapie o taneční terapie o zooterapie o biblioterapie o filmoterapie o orientace v realitě o kreativní techniky o terapeutické vaření / pečení o bazální stimulace o snoezellen o aromaterapie o validace o preterapie o videotrénink interakcí · Východiska přístupů, zásady o znalost biografie (spolupráce s rodinou) – „lifestyle approach“ – respektování zvyklostí o zachování důstojnosti starého člověka o pozitivní očekávání -> motivace o podpora kladného sebehodnocení, důvěry ve vlastní schopnosti, evalvace o podpora samostatnosti o uzpůsobené prostředí o pravidelnost, řád (pocit bezpečí), přiměřenost · Validace o Naomi Feil o humanistická psychologie o tolerance, vcítění, empatické naslouchání o poruchy kognitivních funkcí, demence o potřeba vyrovnat se se svým životem, uzavřít minulost, bilancovat – zvláštnosti chování o vše, co člověk říká a dělá, je pro něj skutečné, hodnotné, validní o úkolem terapeuta je vzít tyto projevy vážně, hledat příčiny a zdroje v minulosti člověka o emočně podbarvené vzpomínky z dětství mohou nahrazovat to, co je poškozeno nemocí o přijetím dáváme chování smysl, cenu o validovat: ð dávat hodnotu každému projevu člověka ð respektovat člověka v jeho společenských rolích ð komunikovat o jeho tématu, nevnucovat jiná témata ð orientovat se spolu s klientem v jeho světě, přijmout jeho čas, zážitky, emoce, prostředí – orientace v realitě není nutná ð potvrzovat, brát na vědomí city druhých jako pravé a pravdivé, nekorigovat, nekritizovat o kontakt o navození pocitu důvěry a blízkosti o věnování pozornosti, intenzivní kontakt o neohrožující otázky (kdo, co, kde) o tichý, hlubší hlas, parafrázování, opakování vlastními slovy o doteky, zrcadlení o reminiscence o popisování pocitů s využitím smyslových vjemů · Práce se vzpomínkami o schopnost vybavovat si vzpomínky = základní vlastnost lidské psychiky o staré paměťové stopy do vědomí člověka -> znovuprožití událostí života, začlenění do sebe sama o kreativní využití vzpomínek ð reminiscenční divadlo – „hry pro dospělé“ ð knihy života, mapy života ð vzpomínkové krabice