Co mate radi ť Petr je typický Čech. Eva není typická Češka. Ale Petr a Eva maji rádi knedlíky. Má rád pivo. Má ráda mléko. The short adjectives rád /ráda/rádi are very frequent in Czech. They are used in three constructions: 1. Rád dělat - to like doing I to do, e. g. Rád hraju fotbal. See page 38. 1. Být* rád, že - to be glad that, to be happy that, e. g. Jsem rád, že jsem tady. See page 48. 3. Mít* rád - to like, e. g. Mám rád kávu. See this page. English "to like" can be translated in several ways in Czech. For more about this, see page 186. ráda singular 4. Dělejte věty. 1. (Já) - mít rád - zelený čaj. 2. (Ty) - mít rád - silná káva? 3. Robert - mít rád - ovocný jogurt. 4. Alice - mít rád - čaj s mlékem. 5. (Vy) - mít rád - vanilková zmrzlina? 6. Eva a Jan - mít rád - červené víno. _ 7. (My) - mít rád - čokoláda. 8. Jan - nemít rád - maso. ^rádi/y/y/a^^ I plural Pamatujte Si: rád + aktivita'(Rád piju kávu.) X mít rád + objekt (Mám rád kávu. Petr rád hraje fotbal. Eva ráda nakupuje. To like to do/doing something •Si 11. Změňte věty podle modelu. Například: Eva čte. - Eva ráda čte. 1. Robert hraje basketbal. 2. Irena spí. _ 3. Michal se dívá na televizi. 4. Jan lyžuje. 5. Dana a David hrajou volejbal. 6. Ivana a Alena plavou. 7. Daniel a Adam cestujou. 12. Řekněte, co rádi/neradi dělají. .-Js j XII*- -Iv % i* „TÍH*1 i* ÍJ M C ■ 4> Jsme rádi, že jsme doma. 27ie construction to be happy - být rád Jk •Jsem rád, že jsem ve škole Jsem ráda, že jsem v práci. Jsme rádi, že jsme duma. Decide, where you have to use the accusative case and where the locative case (including the correct prepositions): The example: Cvičení je (kniha). - Cvičení je v knize. (An exercise is in a book.) Jdeme (fakulta)._Petr je (pošta)_ Obědvá (restaurace)_Studuji (Brno)_ Tramvaj jede ( nádraží)_Paní sedí (křeslo)_ Kniha leží (židle)_ Mám rád (kávová zmrzlina)___ _Tatínek pracuje (nemocnice)_Sestra se dívá (televize)_Sešit mám (stůl)_Dávám pero (stůl)_Mám dopis (pošta)_Obědvám (poledne) 1. Put words in brackets to the correct forms: The accusative case: Mám (nová učebnice). V pokoji mám ( velká postel, malá skříň, nová židle a starý stůl). Mám rád/a (černá káva a pomerančový džus). Učím se (čeština a anatomie ). Jedu na (lékařská fakulta) poslouchat (zajímavá přednáška). Jdu na (hlavní pošta) poslat (dopis), ale musím ještě nalepit ( známka). V( restaurace) si objednám ( houbová polévka), (smažený řízek) a (studené pivo). Rád/a také jím (pečená ryba) a (zelený salát). Koupím si ( drahý černý kabát a nová moderní kabelka). Ten pán myje (velké černé auto). Jdu na (zastávka) na (tramvaj). Prosím (neperlivá voda, cukr a sůl). To je dárek pro (maminka). Díváte se rádi na (televize)? The lokative case: Doktor pracuje v (nemocnice). Rád se procházím v (park). Prodavačka prodává v (obchod). V (Brno ) bydlím v (byt), ale v (Portugalsko) bydlím v (dům). Rád obědvám v (restaurace), ale i (doma). Postel a skříň stojí v (pokoj). Student studuje na (lékařská fakulta) na (univerzita) v (Česká republika). V (Praha) je Karlův most. Na (náměstí) je tam také orloj. Lampa visí na (strop). Obrat visí na (zeď). Stůl stojí na (koberec). Svetr leží na (židle) a pero leží na (okno). Učitelka píše na (tabule). Článek je v (kniha). Knihu mám v (taška). Kávu piji v (kavárna). Čekám na tramvaj na (zastávka).Spím v (postel). Líbí se mi v (kino) a v (divadlo). 2. Fill in the posesive pronouns to the gaps: Petr má novou přítelkyni. Je to_přítelkyně. Studentka uklízí pokoj. Je to_pokoj. Máš pero. To je_pero. Petr a Marek mají auto. Je to_auto. Já a bratr máme rodiče. Jsou to_rodiče. Máme také dvě sestry. Jsou to_sestry. Bydlím s kamarádem . Je to_ kamarád. Učí mě profesoři. Jsou to_profesoři. Jíš oběd. Je to_oběd. Mám sestra. Je to_ sestra. Jdeš do kina s přáteli. Jsou to_přátelé. Máme v pokoji lampu. Je to_lampa. 7. Doplňte femininum. Pak dělejte otázky. Například: dobrý asistent a dobrá asistentka - Hledáš/potřebuješ / vidíš dobrého asistenta nebo dobrou asistentku? sympatický kamarád a dobrý šéf a výborný doktor a energický partner a chytrý prezident a moderní manažer a nový ředitel a český učitel a 8. Doplňte akuzativ sg. Pak řekněte věty v minulém čase. 1. Milujú 2. Hledám 3. Chci mít 4. Čekám na 5. Prodávám 6. Nesnáším 7. Kupujú 8. Používám 9. Potrebujú 10. Ředitel řídí (silná horká káva a studená limonáda). (nový dům a nový manžel). (dobrý kamarád nebo dobrá kamarádka). (pan profesor a jeho sekretářka). (staré auto a krásná zahrada). (slabá káva a studená polévka). (čokoládová a vanilková zmrzlina). (stará tužka a nový počítač). (nová tužka a velký papír). (velká firma a velký mercedes). 9. Dělejte věty. 1. já - být - dobrý - student 2. učitel - mít - dobrý - student 3. já - nebýt - nový šéf 4. já - potřebovat - nový - šéf 5. to - být - můj - malý - bratr 6. já - milovat - můj - malý - bratr 7. to - být - dobrá - studentka 8. učitel - mít - rád - dobrá - studentka 9. to - být - silná - káva 10. já - dát si - silná - káva 11. to - být - studená - minerálka 1 2. já - nepít - studená - minerálka 10. Podtrhněte slovesa, která můžou mít akuzativ sg. Dělejte věty. být mít pracovat cestovat odpočívat vstávat chtít tancovat spát hledat psát mluvit říkat studovat číst potřebovat dělat vidět uklízet večeřet jíst myslet lyžovat řídit 11. Dělejte věty. čekat na dobrý dům prodávat špatný kamarád - kamarádka potřebovat starý guláš vidět nový byt hledat hezký pes kupovat krásný partner - partnerka používat levný káva dát si drahý učitel - učitelka 12. Doplňte do vět slova z tabulky, ale protože a proto když nebo proč kdy 1. Nemám hlad, 2. Nejdu na nákup, 4. Nepíju mléko, 5. _ 8. Kupuješ nové auto 9. Prodávám byt, 10._ 11. Pavel má problémy, 12._ 13. Zítra nemám čas, _ 14. Večer mám rande, _ nechci obědvat. __nemám peníze. mám hlad, jdu do restaurace. _mám ráda kakao. 6. Mám rád kávu, kakao 7._ jsi tady? Čekáš na kamaráda? caj. potřebuješ ty peníze? _staré auto? _kupujú dům. řídím auto, nemůžu telefonovat. _je smutný. máš dneska odpoledne schůzku s kamarádem? _mám schůzku. chci být krásná. 13. Ctěte. Odpovídejte na otázky. Mladý Američan v Praze Američan Peter Mint umí dobře česky, ale ještě češtinu studuje. Má lekci vždycky v úterý a ve čtvrtek. Myslí, že čeština je opravdu těžká, ale taky zajímavá a hezká. A proč studuje češtinu? Protože tenhle jazyk potřebuje. Pracuje jako redaktor v Prague Post a každý den mluví česky - dělá interview, telefonuje a diskutuje. Peter má českou manželku Moniku a syna Davida. Monika studuje angličtinu, ale nemá čas - a pravda je, že nemá ani talent. Je manažerka a má moc práce. A tak doma mluví česky. David má štěstí, protože má b i I i n g v n í rodinu. Mluví perfektně česky a anglicky - pardon, americky. 1. Kdo je Peter Mint? 2. Jak umí česky? 3. Kdy studuje češtinu? 4. Myslí, že čeština je lehký jazyk? 5. Proč studuje češtinu? 6. Má Peter rodinu? 7. Jak se jmenuje Peterova manželka? 8. Co dělá? 9. Mluví anglicky? 10. Jak miuví David?